تاریخ خبر: // کد خبر: 105994 // // // // //

دو تحلیل از یک اشتباه عمدی ایرلاین کتی پسفیک

ترفند روابط عمومی در شرکت هواپیمایی کتی پسفیک از طریق درج املاء متفاوت لوگو بر بدنه هواپیما ؛ دو مقاله و تحلیل در همین باب منتشر شده که به شرح زیر می باشند.

دو تحلیل از یک اشتباه عمدی ایرلاین کتی پسفیک

ترفند روابط عمومی در شرکت هواپیمایی کتی پسفیک از طریق درج املاء متفاوت لوگو بر بدنه هواپیما ؛ دو مقاله و تحلیل در همین باب منتشر شده که به شرح زیر می باشند.

اولین تحلیل به قلم بهروز حیدریان؛

ترفندهایی وجود دارند برای جلب توجه که توسط شرکت های مختلف اجرا می شوند. الزاما PR Stunt ارتباط مستقیمی با روش های مثلا Viral Marketing (بازاریابی نفر به نفر و از طریق شبکه های اجتماعی و اینترنت) یا Buzz Marketing ندارد اما می تواند بخشی از آن هم باشد. برای درک تفاوت، مثلا هواپیمایی امارات از بار (نوشیدنی فروشی) طبقه دوم ٣٨٠ استفاده می کند و فضایی در هواپیما که غیر قابل استفاده و فروش هست را تبدیل به فضایی کرده که برای ایجاد Viral marketing و از طریق انتشار بروشور و اگهی در شبکه های مجازی از آن استفاده می کند.

یا با پرواز در کنار هواپیما با جت من (Jet Man ) و پخش ویدیو در شبکه های اجتماعی کار Viral انجام می دهد. یا برخی ایرلاین ها با یوتیوبر ها (ستارگان فضای مجازی) همکاری می کنند و اجازه می دهند آن ها در پرواز های فری (Ferry flight) شرکت کنند و فیلم تهیه کنند اما Pr Stunt ها معمولا کوتاه مدت تر هستند و از طرفی هزینه های خیلی کمی دارند. به هر ترتیب این ها هم مانند موارد فوق، روش های غیر معمول بازاریابی هستند.

در نمونه ی در سال ٢٠١٠ در یک مصاحبه مدیر عامل شرکت RyanAir اعلام کرد این شرکت برای استفاده از سرویس بهداشتی در پرواز ها از هر مسافر ١£ یا ١€ دریافت خواهد کرد. این مطلب سر و صدای زیادی به پا کرد و نام رایان ایر برای مدتی در همه جا پیچید اما بعدا تکذیب شد و اعلان نمودند که در حال کار تحقیقاتی در این رابطه بودیم.

یا آقای ایلان ماسک (مدیرعامل SpaceX) این روزها زیاد در توییتر و شبکه های اجتماعی از این روش استفاده می کند تا بدون پرداخت مبلغی، همیشه در صدر اخبار قرار بگیرد.

آقای ریچارد برانسون (مالک خطوط هوایی ویرجین) هم سال ٢٠١١ در یک شرط بندی با مدیر عامل ایراسیا باخت و مجبور شد با لباس مهمانداران خانم این شرکت در یک پرواز حاضر شود.

چند سال قبل هم در زمان کریسمس شرکت KLM ویدیوی را پخش کرد که مسافران روی صندلی های دور یک میز معلق می نشستند. هر نفر که اضافه می شد میز کمی پایین می آمد و این در نهایت تمام صندلی ها که پر میشد میز کامل پایین می آمد و باعث می شد افرادی که همدیگر نمی شناسند در کنار هم غذا بخورند.

به نظر می رسد مورد Cathay Pacific هم که این امروزها در حال پخش در شبکه های اجتماعی است از همین موارد است تا این شرکت بیشتر در اخبار قرار بگیرد.

در مجموع، هیچ فرمول مشخصی برای چنین ابداعات و ابتکاراتی وجود نداره و حتی در نهایت می تواند به ضرر شرکت هم تمام شود. از طرفی میزان تاثیر گذاری و conversion این گونه بازاریابی ها قابل اندازه گیری نیست و امکان ارزیابی مناسب از آنها به سادگی مقدور نیست که چه مقدار روی افزایش فروش یا کاهش ان تاثیر داشته است.

دومیل تحلیل به قلم مهدی معدن دار؛

احتمال وقوع چنین اشتباهی زیر صفر است چرا که فرایند رنگ کردن و یا چسباندن هرگونه استیکر روی هواپیمای نو از روی Standard procedure انجام می شود برای اینکار بیش از چند تیم همزمان هواپیما رو برای Paintshop و رنگ آمیزی و لوگو آماده می کنند.

طی چندین مرحله رنگ آمیزی و استیکر کنترل می شود و کنترل توسط QC های هنگر رنگ و قبل بیرون آمدن از پینت شاپ توسط مرحله Client Stage QC یا QC های مشتری ها ارزیابی می شود و در عین حال مدیران بخش و سوپروایزرها و فورمن ها هواپیمای در حال رنگ را روزانه بازدید می کنند و ارزیابی رنگ آمیزی هواپیما را گزارش ارائه می کنند.

تیم رنگ آمیزی هم شامل چندی ن نفر هست که ربات های رنگ را کنترل یا با ماشین های رنگ آمیزی کار می کنند. فرایند رنگ طی چند شیفت و تعویض افراد مختلف انجام می شود همچنین چندین هنگر همزمان برای عملیات رنگ وجود دارد که افراد تولید در ارتباط با هم و با محصول هستند.

برای نوشته ها و لوگوها باید طبق Standard procedure عمل می شود بدین معنا چه حرفی و چه علامتی کجا و بر روی کدام استرنجر و بر روی کدام واترلاین و کدام فریم استیشن نصب یا نقاشی شود با این توجه به این روش ها و کنترل ها درصد خطا زیر صفر است.

پس از نصب لوگو شرکت ها هم هواپیما برای ادامه تست FTP و پرواز تحویل تیم کنترل نهایی و فلایت تستر ها می کنند. این آزمایش هم چندین روز زمان می برد این تست ها در محل flight test شرکت های هواپیماساز انجام می شود که معمولا باند ویژه یا قسمت اختصاصی دارند پس هواپیما هنوز وارد اپرون (رمپ) و در دید رسانه و عموم مردم قرار نگرفته است و در صورت ترخیص و تایید هواپیما توسط Inspector های پرواز هواپیما برای عموم رونمایی می شود و به قسمت های دیگر فرودگاه ها می رود.

 

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ

 

به نظر من !!!
برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو