تاریخ خبر: // کد خبر: 109986 // // // //


آمادگی صنعت هوانوردی مقابل تحریم‎ها توان مسئولان را برای چانه‎زنی بین‎المللی افزایش می‎دهد

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم افتتاح چند پروژه هوانوردی گفت: تحولات و آمادگی به وجود آمده در صنعت هوانوردی کمک می‎کند که مسئولان کشور بدون نگرانی از اِعمال تحریم‎ها برای این صنعت در مذاکرات بین‎المللی خود به چانه‎زنی بپردازند.


آمادگی صنعت هوانوردی مقابل تحریم‎ها توان مسئولان را برای چانه‎زنی بین‎المللی افزایش می‎دهد
رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران در مراسم افتتاح چند پروژه هوانوردی گفت: تحولات و آمادگی به وجود آمده در صنعت هوانوردی کمک می‎کند که مسئولان کشور بدون نگرانی از اِعمال تحریم‎ها برای این صنعت در مذاکرات بین‎المللی خود به چانه‎زنی بپردازند.

رحمت‎اله مه‎آبادی در این مراسم که عصر امروز، دوشنبه 9 مهر، با حضور علی اکبر صالحی، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی و هیأت همراه وی در مرکز کنترل فضای کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: تحولات بسیار زیادی را در حوزه ناوبری و حوزه فرودگاهی کشور شاهد بودهایم که طی آن تمام فرودگاهها و ایستگاههای ناوبری هوایی تبدیل به کارگاههای سازندگی شدند. ما از فرصت کوتاهی که به واسطه برجام به وجود آمد توانستیم بیش از 1000 میلیارد تومان تجهیزات مدرن وارد کشور کنیم و 1000 میلیار تومان نیز برای پروژههای عمرانی و بهسازی و توسعه فرودگاهها هزینه کنیم.

وی در مورد پروژه های مورد بهرهبرداری در این روز گفت: اولین طرحی که توسط معاون محترم رئیس جمهوری افتتاح خواهد شد سامانه مدیریت ایمنی (سما) است. سازمان بینالمللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) همه کشورها را ملزم کرده است که برای استانداردسازی در صنعت هوانوردی یک وحدت رویه ایجاد کنند و چهار ویژگی امن بودن، ایمن بودن، کارا بودن و اقتصادی بودن را در آن در نظر بگیرند که بر اساس تأکید این سازمان ایمنی از بقیه موارد اولویت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه سامانه مدیریت ایمنی این اطمینان را میدهد که هیچ خطری در فرآیندها، پنهان باقی نخواهد ماند و تهدیدی متوجه ایمنی پروازها نخواهد بود، افزود: اگر امروز این سامانه را افتتاح میکنیم به این معنی نیست که قبلاً ایمنی کم بوده است چراکه تأمین ایمنی مربوط به تجهیزات نمیشود بلکه مربوط به دستورالعملها و اجرای درست آنها است و تجهیزات در این زمینه انسان را یاری میکنند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه این سامانه یک رویکرد پیشگیرانه است و هدف از استقرار آن بکارگیری یک سیستم یکپارچه، پویا و تعطیلیناپذیر است، گفت: صنعت هوانوردی بسیار حساس است به طوری که به شدت تحت تأثیر شرایط جوی قرار دارد و حتی پرواز پرندگان در حوالی فرودگاه یا ورود حیوانات وحشی به سطوح پروازی میتواند مخاطره آمیز باشد.

وی با اشاره به اینکه تفکر حاکم بر سیستم مدیریت ایمنی بر این اساس است که هر فردی در هر سطح و سلسله مراتبی که قرار دارد به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر ایمنی تأثیرگذار است، گفت: بنابراین تمام فرآیندهایی که در این صنعت وجود دارد تحت این سامانه قرار خواهند گرفت و باید تمام خطرات کوچک و بزرگ شناسایی و ثبت شوند تا براساس آنها اقدامات کنترلی انجام شود. این اقدامات کنترلی حتی میتواند منجر به تعطیلی یک فرودگاه شود برای نمونه در زمانی که این سامانه به صورت آزمایشی مورد بهرهبرداری قرار گرفت بر اساس اطلاعات ایمنی ثبت شده از یک فرودگاه، به دلیل محاسبه ریسک بالا، تصمیم به تعطیلی آن گرفته شد.

مهآبادی با بیان اینکه 19 فاکتور ایمنی توسط این سامانه، که با دست توانمند کارشناسان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ساخته شده است، به طور مستمر جمعآوری و تحلیل میشود، ادامه داد: در این سامانه گزارشات به صورت بهنگام ثبت و پیگیری میشوند و به ما این امکان داده میشود که شاخصهای ایمنی در هوانوردی را بهبود دهیم. همچنین بهرهبرداری از این سامانه موجب افزایش اعتماد جامعه جهانی و مشتریان بینالمللی به ایمنی هوانوردی ایران می شود و مزیت اقتصادی ما را افزایش میدهد.

وی در توضیح پروژه دیگری که گامی در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی محسوب میشود، گفت: این پروژه مسیر هوایی جدید Q16 در مسیر زابل به زاهدان و برعکس است که از 380 کیلومتر به 207 کیلومتر کاهش یافته است و 15 دقیقه از زمان پرواز را میکاهد. با استفاده از این مسیر در وقت مسافران، مصرف سوخت و مصرف موتور و قطعات تایمی هواپیماها صرفهجویی میشود و آلایندههای کمتری تولید میشود.

رئیس هیأت مدیره شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به بهرهبرداری از فاز اول سامانه بریفینگ مرکزی در این روز گفت: با توجه به پیشرفته شدن تجهیزات و یکپارچهسازی طرحهای پروازی، این سامانه کمک زیادی در حذف واحدهای بیریفینگ فرودگاهی، کاهش نیروی انسانی و تسهیل دسترسی بهنگام شرکتهای هواپیمایی به اطلاعات هوانوردی خواهد کرد و خطای انسانی را نیز کاهش خواهد داد.

مرکز آموزش کنترلرهای مراقبت پرواز دیگر پروژه مورد بهرهبرداری قرار گرفتهای بود که مهآبادی به آن اشاره کرد و گفت: مجوز این مرکز آموزشی پس از تلاشهای زیاد و نظارت دقیق سازمان هواپیمایی کشوری صادر شده است که یکی از موارد آموزشی مهم آن بهرهگیری از شبیهساز تقرب است به صورت بومی و توسط کارشناسان داخلی طراحی شده است.

وی ادامه داد: این مرکز آموزشی امکان میدهد که خودمان در شرکت آموزشهای لازم را بدهیم و حتی میتوانیم این خدمات آموزشی را به کشورهای دیگر نیز ارائه کنیم.

مه آبادی در پایان گفت: ما پروژه های بسیار زیادی را در صنعت هوانوردی، آماده بهرهبرداری رسمی داریم که با وجودی که در حال ارائه خدمت به مردم هستند به دلیل وقت کم مسئولان عزیز کشور هنوز نتوانستهایم آنها را به طور رسمی افتتاح کنیم.

منبع : شرکت فرودگاه ها


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو