تاریخ خبر: // کد خبر: 110047 // // //


گام هایی بلند برای افزایش ایمنی فضای کشور/ از راه اندازی مرکز آموزش کنترل ترافیک هوایی تا استقرار بریفینگ مرکزی کشور

مسعود نیکبخت ،مدیرکل کنترل ترافیک هوایی از به ثمر نشستن طرح های اخیر این اداره کل برای افزایش ایمنی آسمان کشور شامل استقرار بریفینگ مرکزی ، راه اندازی مرکز آموزش، افتتاح مرکز آزمون¬های تخصصی و شبیه¬ساز تقرب پرواز خبر داد.


گام هایی بلند برای افزایش ایمنی فضای کشور/ از راه اندازی مرکز آموزش کنترل ترافیک هوایی تا استقرار بریفینگ مرکزی کشور

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی از به ثمر نشستن طرح های اخیر این اداره کل برای افزایش ایمنی آسمان کشور شامل استقرار بریفینگ مرکزی ، راه اندازی مرکز آموزش، افتتاح مرکز آزمون های تخصصی و شبیه ساز تقرب پرواز خبر داد.

مسعود نیکبخت در گفت و گو با روابط عمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با اعلام این خبر درباره پروژه استقرار بریفینگ مرکزی کشور توضیح داد: برای یکسان سازی قوانین و مقررات خدمات طرح پرواز و با هدف استفاده بهینه و چابک سازی نیروی انسانی شاغل در فرودگاه ها و متمرکز سازی این خدمات در کشور، پیشنهاد ایجاد بریفینگ مرکزی (IFPS)  توسط اداره کل مراقبت پرواز مطرح و با همکاری اداره کل مخابرات و فن­آوری اطلاعات هوانوردی، نرم افزار لازم تهیه و به مرحله بهره برداری رسید. این پروژه از مهر ماه سال 1395 به صورت پایلوت در فرودگاه شیراز راه اندازی و امروز(هشتم مهر) به صورت رسمی به بهره برداری رسید.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی درباره مراحل اجرای این پروژه گفت: مرحله نخست شامل تبدیل فرم های FPL و پیام های مربوط از شکل کاغذی به فرمت الکترونیکی بر روی سرور شرکت فرودگاه­ها و ناوبری هوایی ایران است که در این مرحله، تبادل اطلاعات بین شرکت ­های هواپیمایی و واحدهای مراقبت پرواز در بستر اینترنت انجام می شود و حضور فیزیکی دیسپچرها در واحدهای بریفینگ به تدریج حذف و FPL acceptance توسط مراقبت پرواز فرودگاه­ ها به صورت اینترنتی است. در این مرحله، هوشمندسازی فرم FPL به منظور جلوگیری از ورود اطلاعات مخدوش یا اشتباه صرف نظر از بررسی خودکار مسیر پرواز، تقریبا به صورت کامل انجام می شود. در مرحله دوم نیز FPL acceptance/rejection به صورت متمرکز  و در مرکز IFPS کشور واقع در مرکز کنترل فضای کشور انجام می شود و با تخصیص نشانی OIIXIFPS به سامانه، تمام FPL ها از مبدا های داخلی و خارجی از دو بستر اینترنت یا AFTN به سامانه ارسال می شوند و امور بررسی و تایید/رد FPL ها در مرکز کنترل توسط کارکنان شیفت IFPS  انجام و سپس توسط AFTN به مقاصد مورد نیاز ارسال می شود.

وی با بیان اینکه پروژه های ATO، مرکز آزمون تخصصی و شبیه ساز تقرب با هدف بهره گیری هرچه بهتر از توان نیروی انسانی مراقبت پرواز عملیاتی شده است، درباره مرکز آموزش کنترل ترافیک هوایی (ATO) توضیح داد: محل اصلی مرکز آموزش کنترل ترافیک هوایی کشور در تهران کیلومتر هشت جاده قدیم کرج است که با بهره‌گیری از فضای مناسب و امکانات آموزشی نوین، شبیه ­سازها و مدرسان با تجربه، دوره‌های آموزشی ویژه را در سطح استانداردهای ملی و فراملی ارایه می‌دهد. این مرکز اولین مرکز شبه­ دولتی در صنعت هوانوردی است که پس از انجام ممیزی­ ها و بازرسی­ های مستمر موفق به اخذ گواهینامه استاندارد آموزشی (ATO)  در دوره ­های خاص مهارتی از سازمان هواپیمایی کشوری شده و با دریافت این مجوز آموزش کنترل ترافیک هوایی قادر خواهد بود تمام دوره ­های مهارتی شامل 051، 052، 053 و 054 را که منجر به دریافت صلاحیت شغلی یا ریتینگ می­شوند را برای تمام کنترلرهای ترافیک هوایی در سراسر فرودگاه ­های کشور برنامه ­ریزی، اجرا و نظارت کند.

نیکبخت درباره مزایای اصلی دریافت گواهینامه استاندارد آموزشی عنوان کرد: کاهش زمان فعلی دریافت ریتینگ، صرفه ­جویی مالی قابل ملاحظه در برگزاری دوره ­ها(ب­ویژه 051 و 054) و برگزاری دوره­های آموزشی منطقه­ ای و بین­ المللی با توجه به ظرفیت و توانمندی موجود از مزایای این طرح است.

مدیرکل کنترل ترافیک هوایی با اشاره به افتتاح مرکز آزمون­ های تخصصی این اداره کل گفت: در این مرکز تمام آزمون­های تخصصی کنترل ترافیک هوایی در سطوح مختلف برگزار می شود و از ویژگ ی­های اساسی آن می توان به برخورداری از فضای مناسب، تجهیزات سخت ­افزاری و نرم­افزاری نوین برای تدوین و طراحی پرسش آزمون ­ها و امنیت بالای آن و مجهز به دوربین ­های مداربسته با قابلیت ضبط تصاویر اشاره کرد. انتخاب تصادفی از بانک پرسش ها و چیدمان تصادفی آنها و نیز تغییر اساسی در آرایش گزینه ­ها و فاصله استاندارد داوطلبان امکان هرگونه تخلف را از بین می ­برد. براساس برنامه­ زمان­بندی معین، هر سال دو آزمون پایه و تخصصی از سراسر فرودگاه­های کشور در این مرکز برگزار می­ شود که پرسش ها به صورت ترکیبی تستی- چهارگزینه ­ای و تشریحی طراحی شده و نمره قبولی آزمون 70 از 100 است.

وی درباره شبیه ­ساز تقرب پرواز عملیاتی(Approach Control Simulator) نیز توضیح داد: این شبیه­ساز با دو موقعیت کاری در فضایی به مساحت 50 مترمربع در ساختمان جدید مرکز کنترل پرواز قرار دارد و ظرفیت آموزشی آن در هر دوره آموزشی حداقل شش تا هشت نفر است. طول دوره تقرب عملیاتی شش هفته و در هر روز شش ساعت آموزشی است و هرسال حدود 11 هزار و 520  نفر ساعت آموزش در شبیه ­ساز تقرب تهران و شیراز آموزش داده می­ شوند که پس از گذراندن 180 ساعت در موقعیت کاری فرودگاه مربوط، تحت آموزش معلم آموزشی آماده شرکت در آزمون مهارتی و سپس آزمون کتبی خواهند شد.

منبع : شرکت فرودگاه ها


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو