تاریخ خبر: // کد خبر: 110332 // // // // //


تعدد شرکت های هواپیمایی در ایران

شاید دیگر وقت آن رسیده باشد که بجای افزایش تعداد شرکت های هواپیمایی کشور، در اندیشه ارتقاء خدمات قابل ارائه باشیم، مقاصد پروازی را گسترش داده و صنعت هوانوردی ایران را به جایگاهی متناسب با جایگاه راهبردی ایران و شأن ملت ایران برسانیم.


تعدد شرکت های هواپیمایی در ایران

امروز – سه شنبه 10 مهر 97 – خبری مبنی بر اخذ مجوز بهره بردارى مسافربرى یک شرکت هواپیمایی منتشر شد و خبرگزاری ها نیز با آب و تاب فراوان به پوشش این موضوع پرداختند که یکی دیگر از استان های کشور صاحب شرکت هواپیمایی شد!
چندی پیش نیز استاندار یکی از استان های کشور با اعلام اینکه استان مورد نظر فاقد یک شرکت هواپیمایی است، درصدد در اختیار گرفتن امتیاز یکی از شرکت های هواپیمایی برای انجام عملیات پرواز به مرکزیت این استان بودند.
اما به راستی این موضوع که قرار باشد به ازای هر استان یا هر شهر! یک یا چند ایرلاین وجود داشته باشد چه جذابیتی خواهد داشت؟
امروزه تقریبا ٢٠ شرکت هواپیمایی در ایران فعال هستند و با ناوگان خود خدمات حمل و نقل هوایی را انجام می دهند؛ چند شرکت نیز در آستانه تأسیس و اخذ مجوز می باشند.
اما تمام این شرکت ها قرار است تا چه باری از دوش صنعت هوانوردی ایران بردارند؟ آیا اساسا فعالیت یک شرکت هواپیمایی با ناوگانی زیر حتی پنج فروند (و در مواردی تنها با دو فروند جت سالخورده!) هیچ صرفه اقتصادی دارد؟ گردش مالی این مجموعه ها به چه صورت است؟ این مجموعه ها چه راهبردی برای ادامه حیات خویش و در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازار اندیشیده اند؟ آیا اصلا هیچ برنامه کوتاه و یا بلند مدتی وجود دارد تا خدمات ارائه شده چه از نظر کمیت و چه کیفیت رشد قابل توجهی داشته باشند؟
قطعا تک تک شهرها و استان های ایران لایق بهترین ها هستند؛ ایرانیان سزاوار بهترین ها هستند؛ رشد صنعت هوانوردی کشور نیز لازم و اشتغال زایی این صنعت بسیار مهم و قابل توجه است؛ اما اینکه شاهد رشد قارچ گونه شرکت های هواپیمایی باشیم، و مجموعه ای تحت عنوان ایرلاین بخواهد با تنها دو یا سه فروند جت سالخورده به اصطلاح وارد صنعت هوانوردی کشور شود نه تنها باعث رشد این صنعت، که به دست و پا گیر شدن این صنعت مهم کشور منجر خواهد شد. فقط کافی است تا تمام سازوکار و خدمات تمام این شرکت های هواپیمایی ایرانی را در مجموع با تنها یک نمونه موفق در جامعه صنعت هوانوردی جهان مقایسه کنیم تا به اشتباه بودن راهبرد تعدد شرکت های هواپیمایی در کشور پی ببریم.
شاید دیگر وقت آن رسیده باشد که بجای افزایش تعداد شرکت های هواپیمایی کشور، در اندیشه ارتقاء خدمات قابل ارائه باشیم، مقاصد پروازی را گسترش داده و صنعت هوانوردی ایران را به جایگاهی متناسب با جایگاه راهبردی ایران و شأن ملت ایران برسانیم.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی AeroSP


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو