تاریخ خبر: // کد خبر: 120380 // // //


رگولاتوری دولتی و خصوصی در صنعت هوانوردی

رگولاتوری خصوصی بصورت های مختلف وجود دارد: از جمله استانداردهای توسعه یافته توسط صنایع، دستورالعمل ها و توصیه های اتحادیه ها و سازمان های غیردولتی NGO، گواهینامه ها برای بهبود خوشنامی حس مسئولیت اجتماعی شرکت، و برنامه های داوطلبانه افشای اطلاعات و خود-ممیزی برای بهبود مداوم بازده و قانونمداری. برنامه های داوطلبانه افشای اطلاعات به شرکت ها امکان بررسی (از طریق ممیزی خود) و گزارش تخلفات در ازای کاهش تنبیهات، در عین حفظ محرمانه ماندن اطلاعات، و امکان همکاری با اژانس های رگولاتوری دولتی، اتحادیه یا سایر شرکت ها برای پیدا کردن راه حل داده، هزینه های اطاعت از قوانین و اجرای انها برای شرکت ها و همینطور آژانس های دولتی را کاهش می دهد. در بعضی موارد آژانس های دولتی به شرکت هایی که برنامه های خود-ممیزی یا افشای اطلاعات را اجرا می کنند پاداش می دهند، پاداش هایی مانند تعداد دفعات بازرسی کمتر در آینده.


رگولاتوری دولتی و خصوصی در صنعت هوانوردی

رگولاتوری خصوصی بصورت های مختلف وجود دارد: از جمله استانداردهای توسعه یافته توسط صنایع، دستورالعمل ها و توصیه های اتحادیه ها و سازمان های غیردولتی NGO، گواهینامه ها برای بهبود خوشنامی حس مسئولیت اجتماعی شرکت، و برنامه های داوطلبانه افشای اطلاعات و خود-ممیزی برای بهبود مداوم بازده و قانونمداری. برنامه های داوطلبانه افشای اطلاعات به شرکت ها امکان بررسی (از طریق ممیزی خود) و گزارش تخلفات در ازای کاهش تنبیهات، در عین حفظ محرمانه ماندن اطلاعات، و امکان همکاری با اژانس های رگولاتوری دولتی، اتحادیه یا سایر شرکت ها برای پیدا کردن راه حل داده، هزینه های اطاعت از قوانین و اجرای انها برای شرکت ها و همینطور آژانس های دولتی را کاهش می دهد. در بعضی موارد آژانس های دولتی به شرکت هایی که برنامه های خود-ممیزی یا افشای اطلاعات را اجرا می کنند پاداش می دهند، پاداش هایی مانند تعداد دفعات بازرسی کمتر در آینده.

ممیزی ایمنی عملیاتی یاتا (آیوسا)

در اواخر دهه 1990 بسیاری از ایرلاین ها از تعداد زیاد ممیزی های سالانه خسته شده بودند. هربار که ایرلاینی میخواست وارد یک قرارداد اتحاد (alliance) یا کدشیرینگ با ایرلاین دیگری شود، سایر ایرلاین ها میخواستند مطمئن شوند ورودی جدید دارای کیفیت بالا و سطح ایمنی قابل قبولی است و به خوشنامی آن اتحاد آسیب وارد نخواهد کرد. علاوه بر ممیزی های روتین اجباری رگولاتورهای بخش ایمنی، ایرلاین ها و سازمان های مختلف هم تعداد زیادی ممیزی های ایمنی با استانداردها و روش های ناهمساز را صورت می دادند. بنابراین ایرلاین ها منابع زیادی را در ممیزی هایی تلف می کردند که قابل تعمیم به سایر زمینه ها و در نتیجه قابل اشتراک گذاری بین آنها نبودند. یاتا در سال 2008 تخمین زد این ممیزی های زائد هزینه ای 3 میلیارد دلاری در دهه 1990 به ایرلاین ها تحمیل نمود.

ممیزی ایمنی عملیاتی یاتا (آیوسا) در فوریه 2001 بعنوان سیستمی بین المللی جهت ارزیابی قابلیت اطمینان و کارایی ایرلاین ها در ارائه ایمنی و مدیریت ریسک بوجود آمد. آیوسا در ابتدا بعنوان برنامه ممیزی عملیاتی داوطلبانه ای برای تکمیل ممیزی های مقررات ملی و آیکائو دیده می شد. از اولین مسئولیت های کارگروه، توسعه استانداردها و توصیه هایی بود که مبنای ممیزی ها را تشکیل دهند. بیشتر تاکید بر سارپ های آیکائو و استانداردهای عملیاتی کدشیرینگ یاتا بود. با در نظر گرفتن هزینه بالای انجام ممیزی، یاتا باید استانداردها را بحدی نازک بینانه و دقیق طراحی میکرد که بتواند جایگزین بسیاری از ممیزی های موجود شود. تصمیم نهایی بر این شد که مجموعه توصیه ها و استانداردهای آیوسا (آیسارپ) موارد زیر را پوشش دهد: سیستم های مدیریتی و سازمانی، عملیات هوایی، دیسپچ پرواز، مهندسی و نگهداری A/C، عملیات کابین، هندلینگ زمینی، عملیات کارگو، امنیت عملیاتی.

در آخرین نسخه آیسارپ 2014 بیش از 1000 مورد برای ارضا و حتی فراتر رفتن از سارپ های آیکائو منتشر شده است. بعلاوه، کارگروه آیوسا چارچوبی برای تعداد دفعات و نحوه انجام ممیزی ها بوجود اورد. یکی دیگر از اهداف برنامه آیوسا به اشتراک گذاری اطلاعات بین ایرلاین ها بود. بنابراین یاتا یک سیستم اشتراک گذاری یافته های ممیزی ایجاد نمود که اجازه مشاهده نتایج ممیزی ایرلاین ها را (در صورت توافق ایرلاین) می دهد، در نتیجه نیاز به ممیزی های اضافی برای اتحاد و کدشیرینگ حذف گشته است زیرا ایرلاین ها به این داده ها دسترسی دارند.

در سال 2004 یاتا موفق به انجام تنها 39 ممیزی آیوسا شد و برای متقاعد کردن بیشتر اعضا دچار مشکل بود. اما این وضعیت در پاییز 2004 وقتی FAA ممیزی آیوسا را برای ایرلاین های خارجی در قراردادهای اتحاد و کدشیرینگ به رسمیت شناخت تغییر کرد. در سال 2005 یاتا هزینه های مدیریتی برنامه آیوسا را رایگان کرده آنرا در اختیار اعضا و همینطور غیراعضا قرار داد. مانع دیگر در رشد آیوسا کمبود آگاهی و منابع مالی در کشورهای در حال توسعه برای اجرای استانداردهای آیوسا بود. در نهایت سرمایه گذاری 3 میلیون دلاری سازندگان موتور و ایرفریم در سال 2005 دسترسی ایرلاین های آفریقایی و آمریکای جنوبی را به استانداردها و ممیزی آیوسا ممکن نمود.

اتفاق مهم دیگر در اعتلای آیوسا انتشار سند 9859 آیکائو بود که در آن بر اجرای خود-ممیزی و برنامه های گزارش دهی داوطلبانه توسط ایرلاین ها و روگولاتورها تاکید شده بود. در 2009 یاتا اجرای ممیزی آیوسا را برای اعضای کنونی و متقاضیان عضویت اجباری کرد که به منجر به از دست رفتن عضویت 23 ایرلاین گردید. یاتا همچنین تعهد کرد هزینه اجرای ممیزی ها را بر عهده بگیرد. یاتا جهت ادغام کامل سیستم مدیریت ایمنی SMS اقدام به اصلاحاتی در آیوسا و همچنین به اشتراک گذاری داده ها با رگولاتورها نمود از جمله توافق نامه هایی با FAA و EASA

سیستم ارزیابی روند و تبادل داده های ایمنی STEADES

سیستم STEADES یک برنامه مدیریت و آنالیز داده های حوادث مرتبط به ایمنی و همینطور بزرگترین منبع گزارش های حوادث جهانی بی نام (de-identified) با بیش از 160 هزار گزارش از 177 ایرلاین شرکت کننده (2013) است. هر سه ماه یکبار ایرلاین ها گزارش های حوادث مرتبط به ایمنی را بصورت بی نام که از خلبانان، مکانیک ها، پرسنل زمینی و غیره دریافت شده برای یاتا ارسال می کند، شامل: عنوان حادثه، تاریخ، نوع هواپیما، مرحله پرواز، فرودگاه مبدا، فرودگاه مقصد، مکان حادثه، ارزیابی ریسک، خلاصه، و دسته بندی حادثه. داده ها برای تشخیص روندها و نواحی بالقوه خطرناک آنالیز می شوند و این به یاتا امکان بررسی عملکرد صنعت و استانداردها در عین ارزیابی ریسک تحت SMS را می دهد. ایرلاین های مشارکت کننده در STEADES دارای دسترسی رایگان به گزارشات آن و مقایسه وضعیت ایمنی خود با بقیه صنعت هستند.

برنامه STEADES در واقع در 1991 توسط بریتیش ایرویز و اتحادیه خلبانان بریتیش ایرلاین با عنوان سیستم اطلاعات ایمنی بریتیس ایرویز BASIC بعنوان یک برنامه گزارش دهی غیر تنبیهی داخلی تاسیس شد بود تا افراد بتوانند حوادث را بدون ترس از اقدامات تنیهی سوپروایزرهایشان گزارش کنند. با افزایش میزان اعتماد بین مدیریت و کارمندان، تعداد گزارشات نیز رشد چشمگیری یافت، از 2500 عدد در 1992 تا 8000 در 1999. کنترل این سیستم بعدا در ترکیب با سیستم های مشابه از ایرلاین های دیگر به یاتا و برنامه STEADES منتقل شد.

در نتیجه موفقیت برنامه های اینچنینی، پارلمان اروپا سازمان EASA را مسئول ایجاد یک سیستم آنالیز و خود گزارش دهی داوطلبانه نمود تا رگولاتورها با دسترسی به این داده ها و آنالیزها به استانداردسازی ایمنی در اروپا و جهان بپردازند. هرچند یاتا در مورد این اقدام اعلام نگرانی کرد. مورد اول اینکه ایرلاین ها نباید مجبور به ارائه گزارش های داوطلبانه باشند زیرا این باعث کاهش چشمگیر تمایل به گزارش داوطلبانه میگردد. یکی از دلایل موفقیت گزارش دهی داوطلبانه اطمینان گزارش دهندگان از محرمانه ماندن نامشان است، و اگر فکر کنند رگولاتورها از این اطلاعات برای اقدامات تنبیهی استفاده خواهند کرد میزان گزارشات بشدت کاهش خواهد یافت. نگرانی دیگر یاتا این بود که انتشار این اطلاعات باعث ایجاد سوء تفاهم برای عموم شود.

رابطه برنامه های رگولاتوری دولتی و خصوصی

بطور واضح آیوسا و STEADES مورد استفاده آژانس های دولتی برای تکمیل رژیم های ایمنی شان قرار می گیرند. میزان بالای همکاری بین صنعت و دولت معمولا نتیجه تجانس اهداف است، که در اینجا هدف ایمنی صنعت ایرلاین است. ایرلاین ها این انگیزه را دارند که در ایمنی سرمایه گذاری کنند زیرا سوانح می توانند خوشنامی و سوداوری کل صنعت را متاثر کنند. از اینها می توان اینگونه نتیجه گرفت که:

**در فضای رگولاتوری وقتی تجانس اهداف بین شرکت ها و رگولاتورها وجود دارد، برنامه های مقررات گذاری خصوصی نقش تکمیل کننده برای برنامه های دولتی دارند.

تا حد زیادی، دلیل تاسیس سیستم های اینچنینی توسط صنعت در پاسخ به افزایش تعداد سوانح و نگاه عمومی در اواخر دهه 1990 و اوایل 2000 (خصوصا پس از 11 سپتامبر) مبنی بر ناایمن بودن پرواز بود. در عین حال واضح بود که آژانس های رگولاتوری ظرفیت تولید و آنالیز داده های برنامه های افشای اطلاعات و خودممیزی را نداشتند. از این رو رگولاتورها رژیم های مدیریتی را از طریق آیکائو برای اجباری کردن این برنامه ها و دسترسی به اطلاعات ان ها ایجاد کردند. مشابها آیکائو رگولاتورهای ایمنی را تشویق کرد داده های جمع اوری شده توسط برنامه های مثل STEADES را در مکانیزم های نظارتی خود ادغام کنند. از اینها می توان اینگونه نتیجه گرفت که:

**وقتیکه رگولاتورهای دولتی منابع اجرایی محدود دارند، برنامه های مقررات گذاری خصوصی با افزایش دسترسی به داده ها، به اجرای مقررات دولتی کمک می کنند.

میزان مشارکت ایرلاین ها در برنامه آیوسا مستقیما با به رسمیت شناخته شدن آن بعنوان جایگزینی برای ممیزی های رگولاتوری دولتی برای اتحادهای ناحیه ای و کدشیرینگ در ارتباط بود. همچنین انتشار SMS ایکائو باعث رشد چشمگیر مشارکت ایرلاین ها گردید. این یعنی سازمان های ملی و بین المللی مثل آیکائو نه تنها برنامه های رگولاتوری خصوصی را قانونی می کنند بلکه همچنین با تغییر سیاست ها شرایطی را بوجود می اورند که منجر به افزایش مشارکت شرکت های خصوصی می شود. این حقیقت که بسیاری رگولاتور ها از جمله FAA و EASA از داده های آیوسا برای پروتکل های نظارتی خود استفاده می کنند نشان می دهد صنعت موفق به ایجاد برنامه خود ممیزی دقیقی شده است. آیوسا اکنون تبدیل به بخش مکمل برنامه های SMS رگولاتور دولتی و ایرلاین ها شده است چون آیوسا جایگزین برنامه های ممیزی دولتی موجود اضافی بود. از اینها می توان اینگونه نتیجه گرفت که:

**وقتی رژیم مدیریت دولتی موجود باشد، برنامه های خصوصی موفق برای تکمیل برنامه های اجرایی موجود بکار میروند.

هرچند موفقیت STEADES و برنامه های تبادل داده داوطلبانه مشابه منجر به فشار بر آژانس های دولتی برای توسعه سیستم های تبادل خودشان شده است. دلیل اصلی تمایل پارلمان اروپا به طراحی سیستمی مشابه STEADES این بود که رگولاتورهای EASA دسترسی کامل به داده های گزارش شده ایرلاین ها و کارمندانشان نداشتند. چنانکه در نامه اعتراض آمیز ایرلاین ها ذکر شده این برنامه دولتی پیشنهادی ممکن است به کاهش میزان اعتماد بین ایرلاین ها و آژآنس های رگولاتوری بیانجامد. در نتیجه، رقابت بین این دو برنامه همچنین ممکن است به از میدان به در شدن برنامه موفق خود رگولاتوری خصوصی بیانجامد. از اینها می توان اینگونه نتیجه گرفت که:

اگر رژیم اجرایی دولتی وجود نداشته باشد، برنامه های رگولاتوری خصوصی ممکن است در اثر فشارهای سیاسی برای ایجاد برنامه های مشابه دولتی از میدان به در شوند.

جهت مطالعه بیشتر اینجا کلیک نمایید.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ، https://t.me/Ashtuodakh/419-422

 

به نظر من !!!
برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو