تاریخ خبر: // کد خبر: 122339 // // //


برندینگ هوانوردی ایران را جدی بگیرید

زمانی که از برندسازی صنعت هوانوردی صحبت می شود، باید موارد متعددی مدنظر قرار گیرد. نخست تعیین جایگاه این صنعت در شرایط فعلی است. به راستی صنعت هوانوردی کشور دارای چه الویتی در میان سایر بخش های کشور است؟ با اختصاص ارز ثانویه به شرکت های هواپیمایی، تاحدودی می توان به در اولویت نبودن این صنعت در کشور پی برد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که عدم توجه به این صنعت، فرای اولویت در تبلیغات سیاسیون، رشد این صنعت، رابطه مستقیمی با شکوفایی فضای کسب و کار در تمامی استان های کشور، رشد گردشگری و به طور کلی افزایش ضریب بهداشت روانی مخاطبان کشورمان نسبت به کشور دارد. باید اعتراف کرد که اگر صنعت هوانوردی به خوبی نتوانسته خود را در سطح کلان کشور به خوبی معرفی کند، ماحصل عدم برندسازی در این حوزه مهم کشور است. حوزه ای که علیرغم تخصص محوری، رابطه تنگاتنگی با حوزه امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد.


برندینگ هوانوردی ایران را جدی بگیرید

برندینگ با تبلیغات و روابط عمومی تفاوت زیادی دارد، تبلیغات و روابط عمومی از ابزار اجرای استراتژی برندینگ هستند و برندسازی یک دستورالعمل و یک قانون برای موفقیت در کسب و کار است.

در این نوشته، از مفهومی به نام “برندسازی صنعت هوانوردی” به معنای کلان هوانوردی کشور سخن گفته می شود. زمانی که از برندسازی صنعت هوانوردی صحبت می شود، باید موارد متعددی مدنظر قرار گیرد. نخست تعیین جایگاه این صنعت در شرایط فعلی است. به راستی صنعت هوانوردی کشور دارای چه الویتی در میان سایر بخش های کشور است؟ با اختصاص ارز ثانویه به شرکت های هواپیمایی، تاحدودی می توان به در اولویت نبودن این صنعت در کشور پی برد. البته باید به این موضوع اشاره کرد که عدم توجه به این صنعت، فرای اولویت در تبلیغات سیاسیون، رشد این صنعت، رابطه مستقیمی با شکوفایی فضای کسب و کار در تمامی استان های کشور، رشد گردشگری و به طور کلی افزایش ضریب بهداشت روانی مخاطبان کشورمان نسبت به کشور دارد. باید اعتراف کرد که اگر صنعت هوانوردی به خوبی نتوانسته خود را در سطح کلان کشور به خوبی معرفی کند، ماحصل عدم برندسازی در این حوزه مهم کشور است. حوزه ای که علیرغم تخصص محوری، رابطه تنگاتنگی با حوزه امنیتی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دارد.

پس از بیان اهمیت مساله، به ابتدای گفتار و موضوع اصلی سخن بازمی گردم. برندینگ صنعت هوانوردی چه دستاوردی برای صنعت خواهد داشت؟ نخست آنکه درک صحیحی از جایگاه صنعت در کشور و در میان سایر بخش های استراتژیک کشور ایجاد خواهد کرد؟ دوم آنکه جایگاه این صنعت را در منطقه و در گام بعدی در مقیاس جهانی مشخص می کند. سوم و پس از درک موقعیت فعلی، دریچه ای برای آینده و اهداف موثر آن ایجاد می کند. در این بخش، برندینگ هوانوردی وارد سناریوهای متعدد می شود، به راستی چرا پس از خروج آمریکا از برجام و لغو سفارش های ایران ایر، فضای هوانوردی ما دچار بحران شد؟ آیا قبل از برجام، سناریو و طرحی وجود داشت که پس از لغو سفارش ها، به اجرای طرح قبل بازگشت؟ آیا در زمان طراحی کسب و کار صنعت در هنگام برجام، به سناریوی “ب” و یا “جایگزین”، فکری شده بود؟ در همان دوران طلایی رسانه ای پس از برجام که بسیاری از کارشناسان، امضای تفاهم نامه ها را آغاز رقابت صنعت هوانوردی ما و علی الخصوص ایران ایر را رقیب شرکت های غول منطقه مانند ترکیش، امارات و الاتحاد می دانستند در یادداشتی عنوان کردم که اصل رقابت ما با شرکت هایی که در اوج فعالیت خود هستند، تنها یک پروپاگاندای رسانه ای است و صنعت ما به هیچ وجه نمی تواند و البته نباید به رقابت با این شرکت ها بپردازد بلکه باید براساس توان فعلی خود به بازارهای جدید بیاندیشد. بازارهایی که با توجه به ظرفیت وسیع این شرکت ها که خوشبختانه یا متاسفانه روابط سیاسی خوبی هم با یکدیگر و سایر جوامع دارند، امری محال است.

بازارسازی و بازاریابی از ارکان برندسازی است، دو موضوع با اهمیت که صنعت هوانوردی ما چه در سطح کلان و چه در سطح ایرلاین ها از آن غافل هستند. روحیه رقابت آن چنان در این صنعت قدرت دارد که ۱۵ شرکت هواپیمایی در یک بازار کوچک و ثابت به کسب و کار مشغول هستند و بازارسازی و بازاریابی را در شکست قیمت بلیط و ایجاد هیجان کاذب در بازار می دانند. حال آنکه بازارهای متعددی وجود دارد که از نگاه مدیران پنهان مانده است.

یکی دیگر از نتایج برندسازی در هوانوردی، ایجاد جایگاه موثر و کرسی در کنسرسیوم ها، محافل و اتحادیه های بین المللی است‌. سالهاست نمایندگان هوانوردی ایران در این اجلاس حضور دارند، اما آیا توانسته اند مانند نماینده ایران در سازمان ملل از حیثیت و اعتبار هوانوردی ایران به عنوان یکی از قدیمی ترین تمدن های هوانوردی جهان دفاع کنند؟ در خصوص تحریم های این صنعت، آیا با یک سخنرانی خوب نمایندگان ایران در سمینارها مواجه شده اید؟ کمی منصف باشیم، دکتر ظریف وزیر امور خارجه با زبان روابط بین الملل به برندسازی ایران در سطح جهانی پرداخت، جایگاه و نقش ایران را در سطح منطقه ای و جهانی مشخص کرد و به توسعه آن پرداخت‌. تا زمانی که صنعت هوانوردی ما در مناسبات هوانوردی منطقه ای و جهانی نقش مهمی نداشته باشد و حضور و عدم حضور آن تاثیری بر اقتصاد و منافع کسی نداشته باشد، تحریم آن به راحتی صورت خواهد گرفت.

برندسازی در صنعت هوانوردی، به این صنعت اعتبار می دهد، زمانی که به درک صحیحی از خود و جایگاه مان در صنعت جهانی هوانوردی داشته باشیم و با ساخت بازارهای جدید به جای رقابت با دیگران در توسعه کسب و کار آنها موثر باشیم، پا در میان کسب و کار جهانی هوانوردی خواهیم گذاشت، در آن صورت تحریم هوانوردی ایران بزرگ ترن لطمه را به منافع بسیاری خواهد زد. درد کسب و کارمان در این است که در حوزه هایی خود را تافته جدا بافته می دانیم که پایه و اساس هستی صنعتمان که هواپیما و قطعات است را نیازمند دیگران هستیم. برندسازی هوانوردی کشور به ما می گوید که در کدام بازار چه هدفی را دنبال کنیم و در آن بازار نقش موثر خود را در همکاری با دیگران و نه با رقابت، اعتبار ببخشیم. برندسازی هوانوردی ایران، می تواند پیش قراول حضور مدیران رده بالای هوانوردی در سطح جهانی باشد.

 

“داوود ربیعی، مشاور برندینگ و ارتباطات هوانوردی”

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گروه تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ

به نظر من !!!
برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو