تاریخ خبر: // کد خبر: 122540 // // // //


تامین مالی خرید هواپیما توسط ایرلاین های داخلی و نقش دولت ها در این فرآیند

خریدار هواپیما یک ایرلاین است و نه کشور ایران. مالک دولتی ایرلاین هم نمی تواند پول خرید هواپیما را پرداخت کند و حداکثر می تواند از اعتبار خود برای ضمانت وام استفاده کند که اساسا در این زمینه( از نظر مالی و ضمانت وام) دولت ایران ،متاسفانه بعنوان یکی از کم اعتبار ترین دولت ها می باشد. مشکل پیدا کردن سرمایه برای خرید این هواپیماها هم دقیقا همین است. هر ایرلاینی که با موسسات مالی برای تامین سرمایه صحبت کند ، تیم موسسات در ابتدا ،دو مورد را چک می کنند:١. بررسی اعتبار درخواست کننده، معمولا از طریق موسسات اعتبار سنجی مانند JP Morgan و یا Standard & Poors
٢. بررسی توان بازپرداخت متقاضی.


تامین مالی خرید هواپیما توسط ایرلاین های داخلی و نقش دولت ها در این فرآیند

خریدار هواپیما یک ایرلاین است و نه کشور ایران. مالک دولتی ایرلاین هم نمی تواند پول خرید هواپیما را پرداخت کند و حداکثر می تواند از اعتبار خود برای ضمانت وام استفاده کند که اساسا در این زمینه( از نظر مالی و ضمانت وام) دولت ایران ،متاسفانه بعنوان یکی از کم اعتبار ترین دولت ها می باشد.
مشکل پیدا کردن سرمایه برای خرید این هواپیماها هم دقیقا همین است. هر ایرلاینی که با موسسات مالی برای تامین سرمایه صحبت کند ، تیم موسسات در ابتدا ،دو مورد را چک می کنند:

١. بررسی اعتبار درخواست کننده، معمولا از طریق موسسات اعتبار سنجی مانند JP Morgan و یا Standard & Poors

٢. بررسی توان بازپرداخت متقاضی

در رابطه با مورد اول، به دلیل اعتبار ضعیف طرف ایرانی، ریسک سرمایه بالا می رود و برای همین به احتمال زیاد اقساط چندین ماه و یا حتی یکساله یا بیشتر را باید طرف ایرانی چه به صورت نقدی و یا غیر نقدی در اختیار وام دهنده قرار دهد. در رابطه با مورد دوم، شرکت تامین کننده فاینانس از ایرلاین (بطور مثال، ایران ایر) دلیل می خواهد که چرا و بر چه اساس درخواست خرید مثلا ٢٢٨ فروند هواپیما دادید و بر چه اساس فکر می کنید که می توانید اقساط را بازپرداخت کنید؟
معمولا اگر ایرلاین معتبر و سودده باشد می تواند بر اساس گزارش های مالی گذشته که توسط موسسات معتبر بین المللی ممیزی( audit )شده باشند بنا توجیه گری خود را مبتنی ساخته و طرح توجیهی خود را ارایه کند.

در رابطه با ایرلاینی مانند ایران ایر که میزان درامد ان در گذشته به گونه ای نبوده که این خرید را توجیه کند و همین طور میزان درامد اینده غیر قابل پیش بینی هست باید از طریق شرکت های مشاوره بزرگ مانند AirFrance consulting طرح توجیحی ارایه گردد. در این طرح های توجیهی می بایست درآمد پیش بینی شده projected revenues و دیگر ارقام مورد نیاز از قبیل انالیز نقطه سر به سر و غیره ، ارایه شود. چنین طرحی ،دست کم نزدیک به ١ میلیون دلار هزینه دارد . در صورت تمایل به پرداخت این هزینه هست که می توانند با موسسات مختلف صحبت نموده و بررسی شود که ایا می توانند فاینانس کنند یا خیر.
هر هواپیما به تنهایی به مانند یک پروژه مستقل محسوب شده و پروسه جداگانه ای برای فاینانس دارد . نباید این گونه پنداشت که فقط ١ یا ٢ شرکت بتوانند تمام خرید های یک ایرلاین( مثلا ایران ایر) را فاینانس کنند. در عمل، ده ها شرکت درگیر خواهند بود از بانک ها و بیمه ها گرفته تا شرکت ها و موسسات مالی خصوصی و شرکت هایی که چنین پروژه هایی را مدیریت می کنند و به ایرلاین کمک می کنند تا با سرمایه گذاری نقدینگی هایش و سود بدست امده از انها بتواند، برای بازپرداخت وام ها استفاده کند . در واقع،همانگونه که ملاحظه می شود، بسیار حساب های پیچیده دیگر و زمان بر وجود دارد( طلا نقشی ندارد).

شرکت هواپیمایی هم مانند شرکت های دیگر ، سازمانی است که تنها به منظور سوددهی و کسب درامد تاسیس شده است و در نگاه شرکت تامیین کننده مالی فرقی نمی کند که یک کارخانه باشید و یا یک ایرلاین. ان ها به دنبال این هستند که مطمین شوند وقتی منابع مالی در اختیار شما قرار می دهند، بازگشت اصل وام به اضافه سود ان، تضمین شده باشد.

این که مثلا یک ایرلاین برای توجیه خریدهای بزرگ ادعا کند ایران یک بازار با پتانسیل بسیار بالا هست و عرضه کمتر از تقاضا هست، برای موسسه مالی کوچکترین ارزشی ندارد. چیزی که برای این گونه موسسات مهم است امار و ارقام اثبات شده ،هستند. باید ایرلاین گزارش سالانه مالی اخیر و چند سال گذشته خود را به صورت شفاف در اختیار موسسات مالی قرار داده تا میزان درامد و هزینه ایرلاین مشخص گردند. البته موسسات مالی بین المللی مهر تایید وزارت خانه های داخلی بسیاری از کشورها را قبول ندارند و برای همین نیاز هست که توسط موسسات بین المللی درستی این گزارشات تایید شوند.

سپس در صورت مثبت بودن موارد فوق، ایرلاین می تواند در قالب یک business plan توضیح دهد که برای چه، نیاز به خرید ناوگان جدید به x مقدار و با x مدل دارد و یک پیش بینی چند ساله از میزان خرج و درامد از این ناوگان جدید داشته باشد . همینطور مقدار cost of capital یا هزینه سرمایه را هم حساب کند تا ببینید که چه زمان می تواند بازپرداخت سرمایه همراه با سود ان را انجام دهد. به همین دلیل است که هیچ موسسه تامین کننده سرمایه ای، چندین هواپیما را با هم جمع نمی زند و نمی گوید در پایان به شما مثلا ١٠ میلیارد دلار وام می دهیم.
همانگونه که ملاحظه می گردد ، هر هواپیما به صورت جداگانه در قالب یک پروژه تعریف می شود و هر هواپیما زمان بازپرداخت مشخصی داشته و میزان هزینه و درامد معینی دارد.

به قلم بهروز حیدریان

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گروه تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ

به نظر من !!!
برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو