تاریخ خبر: // کد خبر: 130838 // // // //


دردسرهای تمام نشدنی سایت بشکوچ الیگودرز

در حالی که نامه نگاری های اداری برای پرواز خلبانان در سایت “بشکوچ” از سوی نهادهای ذیربط انجام و مجوزهای لازم از طرف سازمان های مسئول عموماً صادر شده است، اعتراض جمعی از اهالی منطقه و کوهنوردان با کمک رسانه‌ ای بومی، مانع از بهره برداری رسمی و کامل از سایت زیبا و منحصر بفرد بشکوچ در کوه سیاه تیر شهرستان الیگودرز است.


دردسرهای تمام نشدنی سایت بشکوچ الیگودرز

در حالی که نامه نگاری های اداری برای پرواز خلبانان در سایت “بشکوچ” از سوی نهادهای ذیربط انجام و مجوزهای لازم از طرف سازمان های مسئول عموماً صادر شده است، اعتراض جمعی از اهالی منطقه و کوهنوردان با کمک رسانه‌ ای بومی، مانع از بهره برداری رسمی و کامل از سایت زیبا و منحصر بفرد بشکوچ در کوه سیاه تیر شهرستان الیگودرز است.

تحریک روستاها و کوهنوردان بر علیه پرواز پاراگلایدر؛

سایت زیبای پاراگلایدر بشکوچ الیگودرز واقع در کوه سیاه تیر مدتی است که محل تجمع عده ای از روستاییان منطقه یا کوهنوردانی شده است که توسعه‌ی این سایت و جاده کشی به تیکاف را تخریب منابع طبیعی منطقه عنوان داشته و با مراجعه به نهادهای ذیربط در راه توسعه‌ی این سایت سنگ اندازی می کنند.

اما مشخصات منحصربفرد این سایت پروازی که از چهار جهت قابل پرواز است، چیست؟

سایت پرواز بشکوچ ( بشکوچ در زبان فارسی میانه به معنی شیر بالدار) در ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان الیگودرز و در همسایگی چهار استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و مرکزی قرار دارد. ارتفاع سایت از سطح دریا ۳۰۵۰ متر است. این سایت منحصربفرد از چهار جهت قابلیت پرواز داشته و مقابل جبهه شمالی و جنوبی آن دشت وسیعی قرار دارد و از جبهه شرقی و غربی رشته کوهی بسیار زیبا و دیواره هایی عالی جهت پروازهای مسافت دارد. محل تیک آف به ترتیب جبهه شمال شرق ۱۰۰ متر، شمال ۶۰۰ متر و شمال غرب ۵۰۰ متر، همچنین در جبهه جنوبی محل تیک آف جهت آموزش به ارتفاع ۵۰ متر و تیک آف اصلی در جهت های جنوب شرق، جنوب و جنوب غربی با ارتفاع ۷۰۰ متر به جذابیت و کارآیی این سایت افزوده است.

سایت بشکوچ در ارتفاعات کوه سیاه تیر واقع شده است و همانطور که از نام این کوه مشخص است کوهی سیاهرنگ است که دارای دیواره ای مناسب در جبهه جنوبی می باشد و انواع ترمال را می توان در آن استفاده کرد. همچنین جهت باد غالب این منطقه از جنوب شرق تا جنوب و جنوب غرب است.

به گفته خلبان درویشی، مهم ترین عاملِ جبهه گیری جمعی از اهالی روستای منطقه، کوهنوردان یا یک سازمان مردم نهاد که در رسانه‌ی محلی (مطابق تصاویر) انعکاس می یابد، در مقابل جاده کشی به تیکاف و ممانعت از توسعه‌ی سایت برای بهره برداری خلبانان، تخریب گونه های گیاهی منطقه و محیط زیست عنوان می شود، در حالی که جاده از سمتی در حال توسعه و پیشبرد است که در مسیر گونه های گیاهی قرار نداشته و خلبانان بیش از هر کسی خود را ملزم به حفظ سرمایه های زیست محیطی می دانند.

متاسفانه تلاش های هیات و کمیته ورزش های هوایی استان نیز تاکنون برای قانع کردن معترضان راه به جایی نبرده است، در حالی که مطابق نامه نگاری ها و اسناد موجود (که در اختیار پایگاه خبری سروش قرار گرفته است) بهره برداری از سایت بشکوچ از سوی هیچ نهاد مسئولی اعم از شورای تامین، استانداری، فرمانداری، منابع طبیعی، فرماندهی ناحیه بسیج منطقه، اداره کل ورزش و جوانان مورد مخالفت قرار نگرفته و بعضاً مجوز های لازم بهره برداری از این سایت نیز از سوی آنان صادر شده است.

گفتنی است تلاش های لازم برای بهره برداری از این سایت منحصربفرد بیشتر از سوی خلبان محمدامیر درویشی و مهندس ابراهیم علی حسینی مدیر سایت در حال پیگیری است که البته مورد حمایت های لازم هیات و کمیته ورزش های هوایی استان نیز قرار گرفته است.

امیدوار است، با تعامل بین خلبانان و معترضان، این سایت زیبا هرچه زودتر مورد بهره برداری رسمی قرار گرفته و علاوه بر افزودن به جاذبه های گردشگری منطقه، مورد بهره برداری تمام خلبانان مشتاق به پرواز در بشکوچ از سراسر کشور قرار گیرد.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی  sorooshparvaz


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو