ایرلاین پرس | اظهارات منتسب به کاپیتان نخجوانی + توضیحات اصلاحی چند کاپیتان

تاریخ خبر: // کد خبر: 137879 // // //


اظهارات منتسب به کاپیتان نخجوانی + توضیحات اصلاحی چند کاپیتان

مصاحبه ای از کاپیتان رضا نخجوانی منتشر شده که ایشان اظهار داشته اند که مسیر پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به باکو با یک و نیم ساعت فاصله زمانی برای تایپ هواپیمای ATR72-600 مناسب نیست. ایشان گفته اند که این مدل هواپیما برای مسیرهای کوتاه داخلی و فرودگاه های دارای باند کوتاه طراحی شده بنابراین در مسیرهای با فاصله زمانی 40 تا 45 دقیقه به کار گرفته می‌شود.
نکته جالب داستان، همراه کردن توضیحات نخجوانی با حجمی از توضیحات تخریبی از عملکرد گذشته وی بوده است.
در انتهای گزارش حاضر، توضیحات روشنگر یک خلبان در خصوص توضیحات ارایه شده توسط نخجوانی، ارایه گردیده است.


اظهارات منتسب به کاپیتان نخجوانی + توضیحات اصلاحی چند کاپیتان

در سایت نود اقتصادی مصاحبه ای از کاپیتان رضا نخجوانی منتشر شده و ایشان در این مصاحبه، اظهار داشته اند که مسیر پرواز فرودگاه امام خمینی (ره) به باکو با یک و نیم ساعت فاصله زمانی برای تایپ هواپیمای ATR72-600 مناسب نیست. کاپیتان رضانخجوانی در گفتگو با «نود اقتصادی» اظهار داشته است که این مدل هواپیما برای مسیرهای کوتاه داخلی و فرودگاه های دارای باند کوتاه طراحی شده ، بنابراین در مسیرهای با فاصله زمانی 40 تا 45 دقیقه به کار گرفته می‌شود.

پرسشی که در این میان مطرح است، اگر باند فرودگاهی بلند بود و در مسیر کوتاه خارجی قرار داشت استفاده از ATR غیرفنی تلقی می شود؟

کاپیتان رضا نخجوانی، بابیان اینکه مباحث فنی و اقتصادی در پرواز هواپیمای ATR بسیار مهم است، تاکید کرده که طولانی بودن سفر و محدودیت سقف پروازی در عبور از ارتفاعات و مشکل مصرف سوخت در مسیرهای طولانی هواپیمای ATR به طور قطع مشکل ساز خواهد بود!

پرسشی که مجددا ذهن مخاطب را با خود مواجه می کند این است که مسیر یک و نیم ساعته طولانی است؟ مقیاس طولانی بودن مسیر چیست؟ آیا ایشان مسیر پرواز باکو را مشاهده کرده اند؟ (مسیر از روی دریای خزر می باشد)آیا ایشان از مشخصات هواپیمای ATR72-600 آگاهی دارند؟و بسیاری آیاهای دیگر…

در ادامه متن و به منظور روشن شدن افکار عمومی ، به برخی از این پرسش ها پاسخ داده می شود. برای نمونه ، چند مسیر پروازی از دو ایرلاین بزرگ بکارگیرنده از این مدل هواپیما ، در ادامه بحث، آورده شده است:

1- شرکت هندی InDiGo که دارای ۱۲ فروند هواپیمای ATR72-600 است و سفارش تا ۵۰ فروند به کارخانه سازنده داده است

♦ Mangalore(IXE)
♦ Chennai (MAA)

◊ با شماره پرواز 6E7102 و فاصله ۵۷۳ کیلومتر و زمان ۱:۲۰

♦ Mangalore(IXE)
♦ Heydarabad(HYD)

◊ با شماره پرواز 6E7101 و فاصله ۶۰۸ کیلومتر و زمان ۱:۳۰

♦ Kozhikode Calicut(CCJ)
♦ Chennai (MAA)

◊ با شماره پرواز 6E7127 و فاصله ۵۰۴ کیلومتر و زمان ۱:۳۰

2-  شرکت برزیلی Azul Brazilian Airlines که دارای ۳۳ فروند هواپیمای ATR72-600 در ناوگان خود می باشد.

♦ Sao Paulo(GRU)
♦ Porto Alegre(POA)

◊ با شماره پرواز AD2687 و فاصله ۸۳۸ کیلومتری و زمان ۲:۰۰

♦ Casvavel(CAC)
♦ Campinas(VCP)

◊ با شماره پرواز AD5705 و فاصله ۶۸۳ کیلومتری و زمان ۱:۴۰

با مقایسه هایی که در بالا صورت گرفت و مستنداتی که ارایه شده است ، می توان دریافت که کاپیتان نخجوانی که سابقه سیلی زدن به مدیرعامل محترم تابان در جلسه ای در مجلس شورای اسلامی در سال ۸۸ را دارد، قصدی جز زنهار به مردم دارد. با جستجوی نام کاپیتان رضانخجوانی در گوگل به خبرهای فراوانی درباره #آن_سیلی_معروف ، نامه عجیب ایشان به بازرسان اتحادیه اروپا درباره اشکلات ایران ایر، آرامش روانی سلب شده و بسیاری موارد دیگر می رسیم.

در زیر، لینک برخی از این خبرها آمده که مطالعه آن ها خالی از لطف نیست.

– ماجرای سیلی رئیس سازمان هواپیمایی

– درس هایی برای موفقیت مدیران هوایی/سیلی بزنید و مردم را دق دهید

– نامه ۱۰۰ نماینده برای برکناری نخجوانی

– سیلی معاون وزیر راه به مدیرعامل تابان در مجلس

 

همانگونه که ملاحظه می شود، در کنار بیان توضیحات رضا نخجوانی، حجمی از تخریب ها(مبتنی بر گذشته عملکردی نامبرده) ارایه شده است. برخی از جریانات و تحلیل گران معتقدند که این حجم از تخریب ها(درست یا نادرست)، احتمالا برای منحرف سازی افکار عمومی از جریانات اعتراضی مهمانداران هما و یا زیر سوال رفتن عملکرد اقتصادی و بالانس مالی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، بوده است.

ورای جدال صورت گرفته روی صحبت های کاپیتان نخجوانی و هجمه های صورت پذیرفته نسبت به وی، مهمترین ادله حمایتی از پروازهای تهران- باکو بشرح زیر است ( از دید مدیریت و اقتصاد، بازار استفاده از ای تی آر در این مسیر به دلایل زیر، هم مناسب است و هم ضروری):

۱. امکان بازدهی بیشتر با توجه به کاهش متوسط هزینه در هر مایل و افزایش درآمد بخاطر توانایی فروش بلیط به ارز .
۲. هواپیمای ای تی آر و مدل های مشابه، در مسیرهای مشابهی پرواز می کنند(وجود مصادیق عملی و عملیاتی) .
۳ متاسفانه ما این نکته را در نظر نمی گیریم که دارایی های فیزیکی هواپیمایی ملی، همین هواپیماهاست که باید ، یا کلا از بازار خارج شود یا باید از آنها استفاده کند. همه می گویند تحریم هستیم ، خوب حالا که تحریم هستیم آیا نباید از هواپیماها استفاده کنیم؟‌
۴ بعضی تصمیمات شهامت مدیریتی می خواهد چون بر عهده مدیر است که واقعیت محدودیت های موجود را بپذیرد و در عین حال سعی کند شرکت را عملیاتی نگهدارد. نمی شود واقعیت را پنهان کرد این هواپیما نوترین هواپیمای ناوگان است و مطابق استانداردهای مختلف است. هرچند هواپیمای ایده آل نیست، ولی هواپیمایی هست که موجود است. باید از آن استفاده کرد.

واکنش مدیر پروازهای منطقه ای هما به اظهارات کاپیتان نخجوانی:

کاپیتان زهیر حبیبی ، مدیر پروازهای منطقه ای هما درباره اظهار نظرهای اخیر در خصوص پروازهای منطقه ای هواپیمای ATR اعلام داشت: غالب این جهت گیری ها سیاسی و فاقد ارزش کارشناسی است. وی افزود: مزایای انجام پرواز با این نوع هواپیما، مصرف پایین سوخت و هزینه پایین خدمات فرودگاهی است که پرواز در این گونه مسیرها را کاملا اقتصادی می کند

وی بیان داشت،هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران علاوه بر پرواز به کشورهای همسایه شمالی با توجه به نیاز و درخواست هموطنان عزیز بزودی پروازهای ATR را از مبدا بندرعباس به مقاصد شارجه، دوحه و مسقط نیز دایر خواهد کرد.

 

توضیحات یک کاپیتان در تائید صحبت های نقل شده از جانب رضا نخجوانی :

یکی از کاپیتان های ایرانی فعال در ایرلاین معتبر خارج از کشور ، در تحلیل صحبت های نقل شده از جانب رضا نخجوانی معتقد است که : متاسفانه جناب نخجوانی نتوانستند منظور خود را به درستی برسانند. اگر به متن مصاحبه ایشان به عنوان یک کارشناس بنگرید خیلی هم بیراه نگفته اند. اما بنظر می رسد سخن شان برای افراد غیر فنی، سنگین و غیر قابل هضم بوده است . ضعف ایشان در رساندن منظور و بیان کردن حق مطلب است .
ایشان حتی به مسیر بندرعباس – تهران هم با ATR انتقاد داشتند که کاملا صحیح است و البته مسائل مهمی را هم گفتنه اند مثل عبور از ارتفاعات البرز با این هواپیما که به شدت خطرناک است و تقریبا بازی با جان مردم  محسوب می شود، اما متاسفانه بنظر می رسد که نوع ادبیات مورد استفاده و شیوه انتقال مفهوم در  رسانه ، ضعیف بوده و حق مطلب را نتوانستند ادا کنند .
از طرف دیگر ، نباید به سخنان غیر کارشناسانه ای همانند ” چون هواپیمای ATR از تولوز تا ارومیه آمده، می توان گفت که خیلی هم کوتاه برد نیست ” ، توجه داشت.

بطور خلاصه و با تاکید بر دیدگاه عملیاتی(نه منظر اقتصادی و بازرگانی)،پروازهای ATR تهران – باکو با چند چالش عمده زیر مواجه هستند:

۱. گذر کردن از کوه های بلند البرز با این هواپیما بسیار خطرناک است ( مخصوصا در شرایطی که وزن بالا باشد که با توجه به نوع مسافر و مسافت همیشه وزن برای پروازهای t بالا خواهد بود) .

۲. در فرودگاه باکو در اکثر مواقع ما با پدیده های جوی مواجه هستیم که باعث کاهش دید و ورود به فاز low visibility operation  می شویم . لذا انتخاب فرودگاه احتیاطی برای پرواز به باکو بسیار حیاتی است. بررسی ها نشان می دهند که ، در اطراف فرودگاه باکو، فرودگاهی که با مختصات ATR جور در بیاید تقریبا وجود ندارد .

۳. در مورد take off در دید کم، نیاز به یک فرودگاه احتیاطی مخصوص با عنوان Take off alternate است که خود، نیازمند داشتن شروطی است که با توجه به مختصات هواپیمایATR ، پیدا کردن این فرودگاه کمی بعید است .

۴. در طول مسیر و به عنوان فرودگاه احتیاطی، دو فرودگاه اصلی و مناسب بیشتر نیست که تقریبا نزدیک به هم هستند ، یکی اردبیل در ایران و دیگری لنکورد در آذربایجان و هر دوی آنها داری ریسک های عملیاتی خاص هستند .

۵. تقریبا از فصل بهار به بعد مسلما برای پرواز از فرودگاه امام با محدودیت وزن مواجه خواهیم شد (با توجه به شرایط فرودگاه امام) . آنجاست که دعوای خلبان و مدیر آغاز می شود و رسانه های محترم و فیلم های مردم که آی چه کردند و …..

یکی از پروازهای ATR ، در فرودگاه شیراز که برای ارتفاع گرفتن و فرار از کوه های اطراف شیراز،مجبور به طی مسیرهای ترسیم شده در عکس است

۶. فرودگاه باکو یکی از گرانترین فرودگاه های اطراف ، از نظر قیمت سوخت است . تا آنجا که مثلا در شرکتی همانند ترکیش ، فرودگاه باکو از جمله مقاصدی است که سوخت در پروازهای منتهی به این فرودگاه، حتی المقدور تانکرینگ می شود . با توجه به ظرفیت پرفورمانسی هواپیمای ATR، ما به هیج عنوان نمی توانیم تانکرینگ کنیم درنتیجه آیا باز هم با این قیمت سوخت، قیمت ها بالانس می شود ؟

۷. نکته آخر هم بازدهی و نظر مسافر است ، وقتی در این مسیر شرکت های دیگر با هواپیماهای جت و با طی زمانی در حدود ۵۰ دقیقه ،پرواز می کنند،  آیا می توانیم مسافر را با هواپیمای ملخی و زمان حدود یک و نیم ساعتی، راضی نگه داریم؟؟

اگر هما قصد پرواز خارجی دارد چرا همان کاری را نمی کند که سال ها شرکت آسمان با ATR می کرد. یعنی از شهرهای جنوبی کشور به مقاصد دبی ، دوحه، کویت و … ،پرواز می کرد. چرا که هم مسافر بسیار دارد و هم مسافران آن ناحیه به خوبی ATR را می شناسند و هم از نظر عملیاتی ، با مشکلات بشدت کمتری، مواجه است.

مجددا عرض می کنم که عرایض بنده هیچ دلیلی بر دفاع از جناب نخجوانی نیست و ایشان خود باید پاسخگوی فرمایشات شان باشند ، عرایض بنده به عنوان کسی است که سال ها با این هواپیما پرواز کرده (البته آن زمان که هنوز ATR از منظر سینه چاکان فعلی منجی هوانوردی نشده بود)، لذا شرایط این هواپیما را به خوبی درک می کنم .

منابع :

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت نود اقتصادی، کانال تلگرامی مرجع هوانوردی، کامنت های مبادله شده در گروه تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو