ایرلاین پرس | هواپیمای مسافری 72نفره می‌سازیم

تاریخ خبر: // کد خبر: 148514 // // //


هواپیمای مسافری 72نفره می‌سازیم

معاونت علمی ‌و ‌فناوری ریاست‌جمهوری از کمبود منابع مالی برای فرایند تحقیق‌و‌توسعه به‌منظور ساخت هواپیما گلایه کرد.


هواپیمای مسافری 72نفره می‌سازیم

چندی است که درباره موضوع ساخت هواپیمای داخلی بحث‌هایی شکل گرفته و سخن‌های مصرانه‌ فراوانی از گوشه‌و‌کنار در این زمینه شنیده می‌شود. پس از آنکه چندی پیش امیر سرتیپ ستاد عبدالکریم بنی‌طرفی‌، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح در آستانه برگزاری نهمین نمایشگاه هوایی کیش از صادرات هواپیماهای صد درصد ایرانی به خارج از کشور خبر داده بود، در اظهارنظری متفاوت از سوی سورنا ستاری، معاونت علمی و ‌فناوری ریاست‌جمهوری شنیده شد که تأکید داشت به‌دنبال ساخت هواپیما در داخل نیستیم. با‌این‌حال این صحبت‌ها پایانی را به خود ندید تا اینکه منوچهر منطقی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری بار دیگر این موضوع را پیش کشید. او درباره زمان آغاز ساخت هواپیمای بومی ۷۲نفره، گفته است: شروع ساخت این پروژه در اوایل سال ۹۶ کلید خورد و درحال‌حاضر حدود هشت‌ درصد این پروژه پیش رفته است. منطقی با بیان اینکه اعلام زمان بهرهبرداری این پروژه به دو عامل بسیار مهم بستگی دارد، گفته بود: تخصیص بودجه مداوم و بدون وقفه به این پروژه یکی از مهمترین عوامل در اجرای کامل این پروژه است که متأسفانه در پرداخت این بودجه‌ها درست عمل نمی‌شود. عامل دوم در بهره‌برداری این پروژه، اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی است که تلاش میکنیم این گواهینامه‌ها را دریافت کنیم. به گفته او، در ساخت این پروژه از متخصصان شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم تا یک محصول کاملا بومی تحویل دهیم. این اظهارنظر نیز بار دیگر واکنش‌هایی را به‌دنبال داشت. کارشناسان حوزه هوایی معتقدند که اظهارنظر او چندان شفاف نیست و به نظر می‌رسد صرفا به‌دنبال دریافت بودجه بیشتر است و معطوف به یک دغدغه ملی و حرفه‌ای نیست. کارشناسان معتقدند نباید به صرف تحریم‌ها به‌دنبال ساخت هواپیما باشیم و باید با هدف حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی در جریان رقابتی اقتصادی، ساخت هواپیما را آن هم در وهله نخست در بعد تحقیق و توسعه دنبال کنیم.

توان ساخت هواپیما به سادگی به دست نمی‌آید
محمدرضا عبدالرحیمی، عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی حمل‌ونقل هوایی با نگاهی به تلاش‌ معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای دریافت بودجه ساخت هواپیمای 72نفره، می‌گوید: توان ساخت هواپیما به‌سادگی به دست نمی‌آید بلکه این توان با یک فرایند تحقیق‌وتوسعه نیازمند زمان برای دستیابی به تکنولوژی میسر است. اگر این اصول برای کشور انجام شود و سرمایه‌گذاری‌های لازم نیز انجام گیرد، احتمال دارد روزی به این تکنولوژی دست پیدا کنیم. گلایه‌های کنونی از سوی آقای منطقی نیز پیرو عقب‌ماندگی و وقفه برای تحقیق‌و‌توسعه در این زمینه است که به دلیل عدم اختصاص بودجه مناسب به وجود آمده است. بنابراین یک کار منظم برنامه‌محور ضرورت دارد که البته نیازمند سرمایه‌گذاری است. معاون سابق برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌های کشور با تأکید بر اینکه نباید به‌دنبال آن باشیم که با یک سرمایه‌گذاری به‌سرعت به نتیجه دست‌ یابیم، می‌گوید: قاعدتا نباید انتظار داشته باشیم که با سرمایه‌گذاری در زمینه تحقیق‌و‌توسعه برای ساخت هواپیما، به‌سرعت به مطلوبیت سازندگان پیشرو در صنعت هواپیمایی دست پیدا کنیم بلکه باید در این زمینه هم صبر داشته باشیم و هم اصول تحقیق‌و‌توسعه را به‌صورت کامل رعایت کنیم و هم بتوانیم دانش فنی موجود در سطح جهان را استفاده کنیم. علاوه بر این، باید از نیروهای متخصص داخلی و خارجی در این فرایند بهره‌ ببریم.

ساخت هواپیما با دیدی بین‌المللی نه داخلی
اما وجود تحریم‌ها چقدر می‌تواند معضلی بر سر راه این فرایند دانش‌محور باشد؟ او پاسخ می‌دهد: قطعا تحریم‌ها در این فرایند اثرگذار است اما آنچه معاونت علمی و فناوری که این پروژه را آغاز کرده، به دنبال آن است، فعالیت در شرایط بدون تحریم است. کار این پروژه زمانی آغاز شده که چندان به تحریم ارتباطی نداشته است. انتقال دانش و فناوری و تکنولوژی در شرایط عادی بین‌المللی جریان پیدا می‌کند و اختصاصا برای این زمان نیست که چون تحریم هستیم، به‌دنبال ساخت هواپیمای داخلی باشیم. نگاه در این فرایند باید نگاهی بین‌المللی باشد و نه داخلی.
او ادامه می‌دهد: هیچ کشوری به‌دنبال آن نیست که با ساخت هواپیما فقط نیاز کشور خود را برطرف کند بلکه با نگاهی به بازار بین‌المللی و منطقه‌ای، این هدف را دنبال می‌کند. در این شرایط رقابت‌پذیری محصولی که به بازار می‌آید نیز موضوع بسیار مهمی است و این مستلزم ایجاد مزیت در ساخت آن محصول است.

سرمایه‌گذاری برای تکنولوژی 30 سال قبل مردود است
آیا توان داخلی از بُعد دانش برای ساخت هواپیما داریم؟ عبدالرحیمی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: بستر علمی لازم با فعالیت چند‌دهه‌ای در حوزه طراحی و ساخت در موتور و هم در بال و بدنه، در دانشکده‌های هوا و فضا فراهم است. تمرین بسیار مناسبی در مجموعه ساخت هواپیمای «هسا» صورت گرفته و زیرساخت‌های اولیه برای این اقدام فراهم شده است، اما حمایت‌های مستمری هم باید از این مجموعه صورت بگیرد. از سوی دیگر، آن مجموعه نیز باید خود را به‌روز کند و آنچه را اقتضائات نوین فناوری امروزی هواپیماسازی است، در خود به وجود آورد، طبیعتا موضوع بسیار مهمی است. بنابراین اگر بخواهیم مزیت‌های لازم را برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کنیم، باید بتوانیم تکنولوژی‌های روز دنیا را به‌دست آوریم. نمی‌شود دنیا در سطح تکنولوژی 2019 باشد و ما تلاش کنیم روی تکنولوژی 30 سال قبل سرمایه‌گذاری کنیم. به عقیده او، این اقدام نیازمند مشارکت بین‌المللی است و اگر مشارکت اتفاق بیفتد، این فرایند را سرعت می‌بخشد و از پیمودن آزمون و خطاهای بیشتر، جلوگیری می‌کند.

از تجربه‌های ساخت ایران 140 استفاده کنیم
عضو هیئت مدیره انجمن علمی حمل‌ونقل هوایی با نگاهی به ساخت هواپیمای ایران 140 که توسط مجموعه هسا در مشارکت با کنسرسیومی روسی- اوکراینی دنبال شده بود، می‌گوید: اکنون ایران فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ای در زمینه ساخت فضاپیما و موشک با هزینه‌های بالایی انجام می‌دهد. همه کشورها چنین فعالیت‌های تکنیکی و علمی را دنبال می‌کنند. حتی می‌توان امیدوار بود که این فعالیت‌های علمی روزی تبدیل به ثروت شود، اما در این راه باید حتما نگاهی به گذشته داشته باشیم و از تجاربی که در ساخت هواپیمای ایران 140 داشتیم؛ چه نقاط قوت و چه نقاط منفی آن، بهره‌مند شویم و موارد ضعف را اصلاح کنیم. بنابراین باید آن تجربه را مبنای عمل خود قرار دهیم تا مشکلات و اشتباهات آن پروژه، در پروژه جدید مجددا تکرار نشود. در این زمینه نیز باید تمامی ابعاد مثبت و منفی را در کنار هم ببینیم، زیرا در غیر این‌ صورت برآوردی سیاسی و نه علمی خواهیم داشت.
معاون سابق برنامه‌ریزی شرکت فرودگاه‌های کشور ادامه می‌دهد: نباید در فکر این باشیم که همه‌چیز را خودمان بسازیم و آغاز به آزمون و خطای دوباره در این زمینه کنیم. دلیلی ندارد که به واسطه نیاز داخل، تلاش کنیم همه‌چیز را خودمان بسازیم، بلکه باید در بخش‌هایی که مزیت داریم سرمایه‌گذاری کنیم تا در سطح بین‌المللی نیز به توسعه اقتصادی کشور منجر شود. در غیر این ‌صورت نه تنها دستاورد اقتصادی برای کشور به دنبال نخواهد داشت، بلکه هزینه‌های کشور را نیز افزایش می‌دهد. عبدالرحیمی با بیان اینکه بارها مطرح کرده‌ام که زمانی موفق خواهیم بود که چیزی متفاوت با آنچه در جهان تولید می‌شود و بهتر از آنچه موجود است، بسازیم، تصریح می‌کند: در واقع به دنبال آن باشیم که به دانش و فناوری این حوزه، چیزی اضافه کنیم. بنابراین نفس کار تحقیق و توسعه در این زمینه بسیار مطلوب و دارای ارزش است. در منطقه کمترکشوری در حوزه سرمایه‌گذاری برای ساخت هواپیما ورود کرده، زیرا احساس نیاز نکرده‌اند، اما در برخی کشورها، سرمایه‌گذاری‌های عظیمی روی این موارد می‌شود که معطوف به نیاز هم نیست. شاید پرداختن به این موضوع با این عنوان که صنعت هواپیماسازی امروز یک صنعت استراتژیک برای کشور محسوب می‌‌شود، به راحتی قابل جمع‌بندی نیست.

ابهام در موفقیت پروژه بدون تأمین مالی مستمر
او با بیان اینکه در این زمینه در سال‌های گذشته، سرمایه‌گذاری‌های قابل توجهی انجام شده است، می‌افزاید: کسانی که امروز به تکنولوژی‌های نوین دست پیدا کرده‌اند و صرف تحقیق و توسعه در این زمینه کرده‌اند، بسیار بالاست. در واقع باید بگویم سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه بسیار سنگین بوده و به همین دلیل هم، تأمین منابع مالی برای ساخت هواپیما، یکی از محدودیت‌های داخلی ما محسوب می‌شود که اگر نتوانیم منابع لازم برای تحقیق و توسعه را فراهم کنیم و اطمینان از استمرار آن نداشته باشیم، به نظر می‌رسد برنامه‌های ما با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد. اگر مشارکت‌های بین‌المللی در این زمینه را در زمانی خارج از تحریم، داشته باشیم، این محدودیت‌ها قطعا کاهش خواهد یافت. در هر حال، اگر این تأمین مالی مستمر برای چنین پروژه بزرگی ایجاد نشود، یقینا موفقیت آن با ابهام روبه‌رو خواهد بود.

منبع : شعار سال

دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو