پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | گزارشی متفاوت از هواپیما،فرودگاه و سانحه B707 ارتش (گزارش سوم: تصاویر + ویدئو)

تاریخ خبر: // کد خبر: 149654 // // // //


گزارشی متفاوت از هواپیما،فرودگاه و سانحه B707 ارتش (گزارش سوم: تصاویر + ویدئو)

صبح امروز شاهد وقوع سانحه برای بوئینگ 707 ارتش در منطقه زیبادشت ملارد(فرودگاه فتح)بودیم. سانحه ای که متاسفانه بدلیل برخورد غیر حرفه ای سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری و عدم توجهی مدیران به برنامه ریزی رسانه ای جهت مدیریت بحران، با حاشیه هایی چند همراه بود. گزارش حاضر به منظور شفاف تر کردن ابعاد سانحه، به بررسی وضعیت هواپیمای ساقط شده، شرایط فرودگاه های فتح و پیام،وضعیت هواپیمای سانحه دیده ، وضعیت امداد رسانی،وضعیت شهدای سانحه و وضعیت شهرک مسکونی کنار فرودگاه فتح ، بشکل تصویری می پردازد.


گزارشی متفاوت از هواپیما،فرودگاه و سانحه B707 ارتش (گزارش سوم: تصاویر + ویدئو)

صبح امروز شاهد سانحه بوئینگ 707 ارتش در منطقه زیبادشت ملارد(فرودگاه فتح)بودیم. سانحه ای که متاسفانه بدلیل برخورد غیر حرفه ای سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری و عدم توجه مدیران سازمان هواپیمایی کشوری به برنامه ریزی رسانه ای جهت مدیریت بحران، با حاشیه هایی چند همراه بود. گزارش حاضر به منظور شفاف تر کردن ابعاد سانحه، به بررسی وضعیت هواپیمای ساقط شده، شرایط فرودگاه های فتح و پیام استان البرز،وضعیت هواپیما سانحه دیده، وضعیت امداد رسانی،وضعیت شهدای سانحه و وضعیت شهرک مسکونی کنار فرودگاه فتح ، بشکل تصویری می پردازد.

تائید ایرانی ، باری و ارتشی بودن هواپیما :

در ساعات اولیه مخابره خبر سانحه اتفاق افتاده برای هواپیمای بوئینگ 707، متاسفانه بشکلی اشتباه مالکیت هواپیما به کشور قرقیزستان منتسب گردید. این برداشت اشتباه با تائید غیر ایرانی بودن هواپیمای سانحه دیده توسط سخنگوی محترم سازمان هواپیمایی کشور تشدید شد. در نهایت، توضیحات امیر سرتیپ تقی خانی سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران ،بسترهای لازم برای شفافیت اولیه ابعاد خبر را فراهم ساخت.

تایید ایرانی،باری و ارتشی بودن بوئینگ707 ساقط شده در ملارد کرج توسط امیر سرتیپ تقی خانی سخنگوی ارتش جمهوری اسلامی ایران

  از آنجا که هر شرکت هواپیمایی، دارای رنگ سازمانی مخصوص خود است ( هواپیماهای ارتش از دو نوار رنگی سرمه ای پر رنگ و قرمز در بدنه خود استفاده می کنند) ، بررسی تصاویر هواپیمای سانحه دیده بوئینگ 707 ، نشان می دهد که این هواپیما مربوط به ارتش جمهوری اسلامی ایران می باشد . همچنین در خطوط هوایی ایران نیز ، فقط ارتش جمهوری اسلامی ایران، بوئینگ 707 دارد (ادامه در کلیپ زیر)

 

هواپیمای بوئینگ 707:

بوئینگ ۷۰۷ یک هواپیمای جت تجاری باریک‌ پیکر دوربرد با اندازهٔ متوسط بوده که دارای چهار موتور جت است . از این هواپیما در فاصلهٔ بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۹ به تعداد ۱۰۱۰ فروند ساخته و تحویل شده‌است. بوئینگ 707 ، در میان گونه‌های مختلف خود بین ۱۴۰ تا ۲۱۹ مسافر ظرفیت داشته و بُرد آن بین ۴۶۳۰ تا ۱۰۶۵۰ کیلومتر است. برخلاف خوانش 707 در ایران، این پرنده در سایر کشورها و نزد عموم ، به صورت هفت صفر هفت (به انگلیسی: Seven oh Seven) تلفظ می‌ شود.
ساخت 707 توسط شرکت بوئینگ باعث گردید که ، این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای مسافربری در دنیا مطرح شده و منجر به تولید مجموعهٔ جت‌های تجاری با اسم 7X7  گردید(نظیر هواپیماهای 720 ، 727 ، 737 ،757 و غیره).

تاکنون ۷۰۷ برای پروازهای داخلی، بین قاره‌ای و بین اقیانوسی و همچنین حمل بار و کاربردهای نظامی مورد استفاده قرار گرفته‌ است. یک گونهٔ قابل تبدیل مسافری-باری با نام 707-320C نیز در سال ۱۹۶۳ وارد خدمت شده و گونه‌های مسافری نیز به نموهٔ باری تبدیل شده‌اند(نمونه‌های نظامی شامل هواپیمای آواکس ای-3 سنتری و هواپیمای وی آی پی سی-۱۳۷ استراتولاینر) . بوئینگ ۱۰۱۱ فروند از این هواپیما که شامل گونهٔ ۷۲۰ هم می‌باشد را تولید کرده‌است که در کنار آن بالغ بر ۸۰۰ نسخه از گونهٔ نظامی هم در اختیار مشتریان قرار گرفته‌است. تا ژولای ۲۰۱۳ ده فروند بوئینگ ۷۰۷ تجاری هنوز در خدمت بوده‌اند .

در حال حاضر ،کشور قرقیزستان فاقد این نوع هواپیما بوده و در کشور ایران نیز، تنها در اختیار ارتش است. نکته جالب اینکه ، حیدری مدیر روابط عمومی شرکت هواپیمایی ساها ،در ساعات اولیه بروز سانحه، تعلق هواپیمای ساقط شده به شرکت ساها را رد کرده بود .

 

 

 

 

فرودگاه های پیام و فتح در استان البرز:

بنظر می رسد که خوانندگان ، آشنایی کافی با فرودگاه های پیام و فتح(زیبا دشت ملارد)، نداشته باشند. فرودگاه پیام با کاربرد باری و غیر مسافری تاسیس شد. اما با توجه به پیگیری های بعمل آمده از منابع مختلف، مجوز دو منظوره شدن(باری و مسافربری) را اخذ نمود. فرودگاه فتح نیز ، فرودگاهی نظامی بوده و عموما برای نشست و برخواست هواپیماهای نظامی و هلیکوپتر، مورد استفاده قرار می گیرد.در چندماه پیش، خلبان هواپیمای تابان، متاسفانه باند فرودگاه فتح را با فرودگاه پیام اشتباه گرفته و قصد فرود در فرودگاه فتح را داشت که در لحظات نهایی برای لندینگ ،متوجه اشتباه خود شده و انحراف از فرود می دهد.

در خصوص فرودگاه مقصد این هواپیما دو روایت مطرح است. در روایت اول، فرودگاه مقصد همان فرودگاه فتح عنوان می شود. در روایت دوم، فرودگاه مقصد، فرودگاه پیام عنوان شده و بیان می گردد که خلبان707 سانحه دیده ، به اشتباه وارد فرودگاه فتح شده است(این روایت توسط  مهدی مهرور،مدیرکل مدیریت بحران استان البرز،تائید شده است).

تصویر فلایت رادار مسیر پروازی هواپیمای سقوط کرده از فرودگاه مبدا (بیشکک) تا فرودگاه مقصد

 

دستورالعمل ارائه شده به خلبانان در خصوص فرودگاه های پیام و فتح

 

متار منتشر شده از بوئینگ 707 ارتش طبق ساعت 8:30 ایران که با ساعت 5 صبح جهانی برابر است

باند فرود پیام و فتح در یک فاصله از هم تقریباً هم راستا هستند( نقطه آبی فرودگاه پیام و نقطه قرمز فرودگاه فتح بوده و فاصله این دو فرودگاه ۱۰ مایل می باشد)، اشتباه در انتخاب باند به دلیل این هم راستایی، موضوعی غیر عادی نبوده و از دهه‌های گذشته تاکنون ایرلاین‌های زیادی بوده‌اند که در جهان بر اثر چنین اشتباهی دچار حادثه شده‌اند.

 

خلبان سعید عابدین‌پور که خود بارها بر فراز این منطقه پرواز داشته از همان ابتدا احتمال داد که هم راستایی دو فرودگاه فتح و پیام آن هم در فاصله نزدیک احتمالاً خلبان را به اشتباه انداخته و چون باند فتح کوتاه‌تر از آن چیزی است که بوئینگ 707 برای نشستن نیاز دارد، هواپیما از باند خارج و به منزلی مسکونی برخورد کرده است.

 

تصاویر بزرگنمایی شده از فرودگاه  پیام

 

 

تصاویر بزرگ نمایی شده از فرودگاه فتح

 

 

محل برخورد هواپیما به منازل مسکونی در فرودگاه فتح (شکستن دیوار فرودگاه و برخورد به منازل مسکونی)

 

دیوار تخریب شده فرودگاه فتح

 

 

بروز انفجار و تصاویر لاشه هواپیما : 

خلبان بعد از اینکه کنترل هواپیما را از دست می دهد، به دیوار فرودگاه برخورد نموده و از آن گذر می کند. در مرحله بعد وارد یکی از منازل مسکونی حاشیه فرودگاه می شود. طبق گفته یکی از نیروهای امدادی ، تمامی سوخت هواپیما خارج شده اما سوخت یک مخزن که در بال هواپیما قرار دارد خارج نگردیده و احتمال انفجار وجود دارد. مهار آتش و مدیریت بحران نسبتا حرفه ای توسط تیم های امداد و نجات، باعث کنترل حادثه و کاهش صدمات و تخریب های احتمالی شد.

 

 

 

 

 

 

آرم جمهوری اسلامی ایران حک شده در زیر بال هواپیمای سقوط کرده در کرج

 

ریجستر هواپیما در عکس زیر، تقریبا قابل مشاهده است

 

 

 

 

 

 

 

امداد رسانی و مدیریت بحران:

خوشبختانه در همان ساعات اولیه وقوع بحران، تیم های امداد و نجات با حداکثر ظرفیت در محل حضور بهم رسانده و کنترل حادثه و امداد و نجات، در دستور کار قرار گرفت. بر اساس اظهارات اهالی ، حادثه‌ حدود ساعت 8:30 صبح رخ داد و 10 تا 15 دقیقه بعد بود که نیروهای امدادی خود را به محل حادثه رساندند.

 

 

تجسس و ساماندهی پیکر شهدا + اسامی کادر پرواز :

در ساعات اولیه حادثه ،خبرهای مبادله شده بیان کننده شهادت (از آنجا که هواپیما متعلق به ارتش بوده و کادر پرواز و سرنشینان هواپیما، ارتشی و در حین ماموریت بودند، جزو شهدا محسوب خواهند شد) ،کلیه کادر پروازی و سرنشینان هواپیما بود(16 نفر شامل یک زن و مابقی مرد). بعد از چند ساعت، شایعه زنده ماندن یکی از سرنشینان هواپیما، مطرح گردید.

بعد الظهر روز وقوع سانحه(بعد از فروکش کردن خبرهای مربوط به زنده بودن و کشته شدن سرنشینان 707 و اتمام عملیات امداد و نجات)، حجم زیادی شایعه در خصوص این سانحه دست به دست می شد. بعنوان مثال ، فیلمی از پرواز پرنده در صبح و اینکه غالب این عزیران به شهادت رسیده، جزو حفاظت اطلاعات نهاجا بودند( واقعا جای دارد که تشکیلات مسئول در چنین مواقعی، با رصد مستمر فضای مجازی، بشکل پیوسته، پاسخگو به مردم بوده و سدی در برابر انحراف افکار عمومی، توسط افراد و گروه های معاند، باشند).

در ساعات اولیه سانحه، تعدادی از اعضای خانواده های شهدای این سانحه در فرودگاه فتح حضور داشته و پیگیر وضعیت عزیران خود بودند.

 

 

اسامی گروه پروازی هواپیمای سانحه دیده بوئینگ707 ارتش، به شرح زیر است(13 نفر کادر هوانیروز+1 نفر کادر مجروح + 2 نفرمهماندار ):

پیکر شهدای حادثه قرار است از فردا (سه شنبه) و روز چهارشنبه  و پنج شنبه در شهرهای تهران، کرج، هشتگرد، همدان، درود، بهار، خرم‌آباد، نیشابور، چالوس و آمل تشییع شده و به خاک سپرده شود.

تصاویر مربوط به 13 شهید کادر نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

 

 

 

۱- سرتیپ دوم خلبان غفور قجاوند (جانشین قرارگاه کمیته اقدام مشترک آجا)

 

 

 

عکسی از سردار قاسم سلیمانی در کنار خلبان بوئینگ ٧٠٧

 

۲- سرهنگ خلبان جواد سلیمانی ، فرمانده حفاظت اطلاعات پشتیبانی مرکز دوشان تپه نهاجا (تشییع در روز چهارشنبه – تدفین در امامزاده طاهر کرج)

 

 

۳- سرهنگ معلم خلبان محمدباقر ندری،جمعی آجودانی نیروی هوایی (متولد الشتر لرستان- مراسم روز چهارشنبه در مسجد توسلی- تدفین در گلزار شهدای خرم آباد/ مراسم روز پنجشنبه 27 دی ماه با حضور آیت الله میرعمادی نماینده ولی فقیه در استان،معاون سیاسی امنیتی استاندار و سایر مقامات و اقشار مردمی)

 

۴- سرهنگ معلم خلبان محمد عبدلی، جمعی حفاظت اطلاعات نهاجا (تشییع و تدفین در روز چهارشنبه در تهران – مراسم در روز جمعه در مسجد المهدی مرزن آباد )

 

 

 

5-سرهنگ دوم عزیر اله علیزاده ،جمعی مرکز آموزش زبان نهاجا (مهندس پرواز ، متولد دابودشت مازندران- تششیع در روز چهارشنبه از شهرداری تا پاسگاه دابودشت- تدفین در گلزار شهدای روستای دابودشت)

 

 

 

6- ستوان شاکر آجرلو

عکس شهید به همراه وسایل بجا مانده از وی در بعد از سانحه

 

7 – سروان علی افروغ ،امنیت پرواز نهاجا (مراسم تشییع روز چهارشنبه- تدفین در گلزار شهدای درود)

 

8- ستوان یکم حمیدرضا لطیفیان ، جمعی کمیته اقدام مشترک آجا  و کمک خلبان (تشییع در روز چهارشنبه در شهر بهار استان همدان – تدفین در گلزار شهدای صالح آباد)

 

 

9-  ستوان یکم مصطفی محمودی،جمعی گروه ضربت نهاجا (تشییع در روز چهارشنبه در شهر بهار استان همدان – تدفین در گلزار شهدای شهر بهار)

10- ستوان یکم جواد مرادی ، جمعی کمیته اقدام مشترک آجا (مهندس و تکنسین هواپیما ، اهل بیلوار کرمانشاه – تشییع در روز پنج شنبه در کرمانشاه و مسجدالنبی طاق بستان- تدفین در گلزار شهدای کرمانشاه )

 

 

11- ستوان یکم سعید قاسمی آراد ،جمعی گروه ضربت نهاجا ( تشییع در روز چهارشنبه در مقابل ستاد فرماندهی سپاه نهاوند- تدفین در قطعه شهدای باغ بهشت گلزار شهدای نهاوند)

 

 

 

12 – ستوان یکم محمدرضا طاهری، جمعی گروه ضربت نهاجا (تشییع در روز پنج شنبه در شهرستان نیشابور – تدفین در روستای اسلام آباد بخش میان جلگه شهرستان نیشابور)

 

13- سروان داوود ذوالفقاری جمعی دژبان نهاجا (امنیت پرواز- اهل نهاوند و ساکن هشتگرد- تشییع و تدفین در روز چهارشنبه در هشتگرد)

 

 

 

14- مهندس پرواز فرشاد مهدوی (مجروح سانحه)

 

 

15- شهید خدمت سرمهماندار فریدون شیخی،کارمند جمعی حفاظت اطلاعات ارتش (مراسم  تشییع در روز پنج شنبه در بندر گز – تدفین در روستای سرطاق در جوار امامزاده علیرضا شهرستان بندرگز)

فریدون شیخی، پدر فرنوش شیخی، همسر کاوه رضایی (فوتبالیست) است.

 

16-  شهیده خدمت ، دوشیزه مریم زارعی نژاد(مهماندار- ساکن هشتگرد و اهل روستای خور ساوجبلاغ)(مراسم تشییع روز سه شنبه در هشتگرد – تدفین در روستای خور ساوجبلاغ)

 

 

 

ایشان در روز دوم سانحه(روز سه شنبه) در هشتگرد تشییع شده و سپس در  زادگاهش روستای خور ساوجبلاغ ، خاکسپاری گردید.

 

تاکنون، 15 جسد (14 مرد و یک زن) تحویل پزشکی قانونی شده است (به نقل از حمید داوود آبادی مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز ) و فرشاد مهدوی نژاد، تنها بازمانده این سانحه، به بیمارستان منتقل گردیده است. داوود آبادی مدیرکل پزشکی قانونی استان البرز گفت، هویت 12 تن از جانباختگان قابل تشخیص بوده و نسبت به تشخیص هویت دیگر جانباختگان تردید وجود دارد،لذا بنا شده با انجام آزمایش های ژنتیک و نمونه برداری از اعضای خانواده ها ، نسبت به شناسایی و تشخیص هویت این افراد اقدام شود و با دستور دادستانی و انجام بررسی های نهایی ، تشخیص هویت اجساد صورت می پذیرد.

پیکر سالم دو تن از شهدای حادثه

 

 

 

 

 

بار هواپیمای 707 سانحه دیده (حدود 40 تن گوشت در هواپیمای ارتش ،چه می کرد؟):

هواپیما حامل لاشه گوسفند(گوشت گرم) به میزان 39 تن بوده است(در روایتی دیگر، این میزان به صورت 35 تن نیز بیان شده است) . گوشت ها از بیشکک قرقیزستان، برای کرج ارسال شده بود.

آذر ماه سال ۹۶ بود که فرمانده بهداشت، امداد، درمان و آموزش پزشکی ارتش جمهوری اسلامی از آغاز طرح مردم‌یاری ارتش با عنوان محمد رسول الله (ص) در استان‌ های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی خبر داد. هدف این طرح، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم محروم و کم برخوردار بوده که وارد کردن گوشت‌ های منجمد از قرقیزستان هم در راستان طرح مردم‌یاری ارتش بوده است. این طرح‌ها در دیگر مناطق محروم کشور نیز اجرایی شده است.

 

افزایش قیمت گوشت گوسفندی موجب شد دولت برای تنظیم بازار تصمیم به ممنوعیت صادرات دام زنده بگیرد و از سوی دیگر سقف واردات را افزایش دهد به نحوی که هم اکنون میزان واردات روزانه گوشت گوسفندی نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۳۰ تا ۴۰ تن افزایش یافته‌است. در واقع به‌نظر می‌رسد گروه طرح همیاری ارتش برای کمک به مناطق محروم، از قرقیزستان گوشت وارد می‌کرده است. طبق آخرین آمارها، عمده کشورهای مبداء تامین گوشت گوسفندی وارداتی استرالیا، مغولستان، قزاقستان، گرجستان، ارمنستان و داغستان روسیه است که میزان گوشت تازه وارداتی به کشور از کشور استرالیا ۴۰ تن در روز و کشورهای اوراسیا را ۷۰ تا ۸۰ تن در روز است.

 

 

 

 

بخشی از محموله گوشتی(لاشه های گوسفند)،حمل شده توسط هواپیمای باری سانحه دیده ارتش

 

منازل مسکونی صدمه دیده در شهرک مجاور فرودگاه فتح:

همانگونه که بیان شد، هواپیما بعد از تخریب دیوار فرودگاه وارد شهرک مسکونی مجاور فرودگاه شده و سبب تخریب جزیی و کلی چند واحد مسکونی شد. خوشبختانه، واحد مسکونی که بیشترین صدمه را از این حادثه دیده، خالی از سکنه بوده است.

 

هواپیما وارد منزل مسکونی شده و ضمن تخریب بخشی از این واحد، با آتش سوزی ایجاد شده سبب از بین رفتن لوازم منزل شده است

 

 

بخشی از بدنه هواپیما که وارد یک منزل مسکونی شده است.

 

 

 

 

اختصاصی سایت ایرلاین پرس

منابع:


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو