پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | یعنی چی که چارتر ممنوع شد،اما قیمت بلیط هواپیما تابع عرضه و تقاضاست؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 155105 // // // //


یعنی چی که چارتر ممنوع شد،اما قیمت بلیط هواپیما تابع عرضه و تقاضاست؟

داستان اقتصاد کثیف چارتر با بخشنامه جدید صادره از طرف مهندس اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی ، در حال تمام شدن است. اما کم توجهی به برخی از ابعاد پنهان و چندلایه موجود در فرآیند فروش بلیط هواپیما، می تواند احتمال شروع اشکال جدیدی از فساد در این حوزه را سبب شود. بر این اساس، متن زیر حاوی توضیحاتی کاربردی در این خصوص بوده و از وزیر محترم، تقاضا داریم، دستور بررسی و در صورت صلاحدید، اعمال پیشنهادات مطرح شده را در فرآیند خرید و فروش بلیط هواپیما بدهند.


یعنی چی که چارتر ممنوع شد،اما قیمت بلیط هواپیما تابع عرضه و تقاضاست؟
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه آغاز عملیات اجرایی زیرساخت‌های شهر پردیس اظهار کرد: قیمت بلیط هواپیما تابع عرضه و تقاضاست ، اما ما بر این مسئله تاکید داریم که فروش بلیط چارتری ممنوع است. بلیط چارتری یعنی اینکه کسی که هواپیما را چارتر کرده یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراک است. وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تورگردان باید خودش مسافر داشته باشد، افزود: در بخش حمل و نقل هوایی غیر از این را قبول نداریم و اگر کسی از اول بهمن 97 بلیط پرواز برنامه‌ای را چارتری فروخته ، تخلف کرده که سازمان هواپیمایی کشوری طبق قانون با آن برخورد خواهد کرد.
فسادهای احتمالی قابل وقوع در چارتر کدامند؟
فساد چارتری به چند صورت خاص ، می توانست باعث ایجاد بی نظمی در بازار فروش بلیط هواپیما شود(سناریوها):
– فروش ارزان قیمت بلیط توسط ایرلاین بدلیل لابی احتمالی بین ایرلاین و آژانس یا فرد چارتر کننده(برای ایرلاین های دولتی، باعث وارد کردن ضرر به بیت المال می شود).
– فروش بلیت توسط ایرلاین به آژانس ها و افراد طرف ارتباط خود(خارج کردن بلیط از شبکه فروش) و فروش آن به قیمت دلخواه توسط طرف ارتباط، به شهروندان .
– احتکار بلیط برای موقعیت های زمانی و مقاصد سفری خاص و فروش به قیمت دلخواه .
–  توافق بین چند چارتر کننده اصلی در خصوص کف قیمتی بلیط هواپیما و عرضه به بازار از کف قیمتی تعیین شده به بالا.
– نادیده گرفتن حقوق کودکان و نوزادها در فروش بلیط و قیمت گذاری برای کلیه مشتریان بر اساس قیمت پایه بزرگسال .
– کنسل اعلام کردن پرواز چارتری و فروش مجدد بلیط با قیمت هایی بالاتر.
– ….. .
نقطه مشترک تمامی موارد بیان شده، جهت دهی عامدانه به وضعیت سه گانه عرضه بلیط هواپیما، تقاضای بلیط هواپیما و قیمت فروش بلیط هواپیما است .
آقای وزیر، لطفا مواظب فسادهای جدید باشید:
جناب وزیر عزیز با حذف چارتر ، بشکل خودکار امکان اعمال برخی از فسادهای مورد اشاره در بالا کاهش یافته و یا هزینه اعمال فساد، بالا می رود و حتی ممکن است برای فرد یا گروه قانون شکن، گرایش به فساد چارتری به صرفه نباشد. اما، با قانونی اعلام شدن تعیین قیمت بلیط هواپیما بواسطه عرضه و تقاضا، عملا شرایط برای اعمال و ایجاد انواع دیگری از فسادهای ممکن، باز خواهد شد.
– مگر در ایران ، فعالیت ایرلاین ها دارای بازار رقابتی است که بتوان اعمال قیمت رقابتی و بدون کف و سقف را از آنها انتظار داشت؟
– مگر در کشور، از نظر تعداد صندلی پرواز به حدی از اشباع شدگی رسیده ایم که انتظار رقابت بین ایرلاین ها را داشته باشیم؟
– حد اعلای آپشن شرکت های هواپیمایی متمرکز بر روی تایپ هواپیما و نوع صندلی(عادی یا فرست کلاس) است. مگر شرکت دارای استراتژی فعالیت متفاوت در ایران داریم که بتوان انتظار رقابت قیمتی از آنها داشت؟
– ………….
جناب وزیر، به منظور کنترل آسان این حوزه و کاهش احتمال بروز فساد در فروش بلیط هواپیما ضروری است که :
– سقف و کف فروش بلیط هواپیما در مسیرهای مختلف(مبدا و مقصد معین) مشخص شده باشد(بر اساس دامنه تغییر قیمتی مشخص).
– شرایط و شاخص های گرایش به سمت قیمت های بینابین این سقف و کف و همچنین گرایش به سمت سقف قیمتی ، کاملا تعریف شده و قابل محاسبه و نظارت باشد.
– مرجع رسمی پاسخگو و چابک، برای اعتراض های احتمالی شهروندان بر قیمت فروش بلیط هواپیما تعریف شود. لطفا تعیین این مرجع را به سازمان هواپیمایی کشوری نسپارید. تجارب عدیده ما ثابت کرده است که این سازمان معظم، نه چابک است و نه پاسخگو.
–  جرایم نقدی سطح بندی شده کاملا معین و در عین حال بازدارنده ، برای ایرلاین های متخلف ، متناسب با نوع تخلف احتمالی ایرلاین ها در فروش بلیط، در نظر گرفته شود.
– سامانه رزرو سیستمی بلیط هواپیما در هر پرواز و هر ایرلاین ، باید بشکلی کاملا مستند، لحظه ای و چندشاخصی ، قابل رصد کردن باشد(کد ملی خریدار بلیط پرواز ، تراکنش مالی متقاضی با ایرلاین ، وضعیت تکرار کد ملی فرد متقاضی سفر در روز و هفته و ماه ،کد ملی افراد کنسل کننده سفر،کد ملی مسافر سوار شونده به هواپیما ، ….. ).
– ……… .
اجرای پیشنهاداتی همانند پیشنهادات فوق، می تواند کمک کار مناسبی جهت ساماندهی و کنترل بازار فروش بلیط هواپیما و همچنین کاهش فسادهای احتمالی در آن باشد.
لازم به توضیح است که در گزارش های قبل، از سازمان هواپیمایی کشوری ، تقاضای انتشار همگانی و رسانه ای بخشنامه و دستورالعمل حذف چارتر و فروش بلیط هواپیما به شیوه جدید را کرده بودیم. تا زمان انتشار گزارش حاضر، هیچ گونه نتیجه ای حاصل نشده و پاسخی دریافت نکرده ایم. تاریخچه پیگیری های ما از سازمان هواپیمایی کشوری را می توانید در لینک های زیر دنباله گیری بفرمایید :
مرگ چارتر را باور نکنید، این مافیا هزار سر دارد
کدام بلیط چارتری تخلف نیست؟ مهندس عابدزاده پاسخ دهند؟
آقای وزیر،حذف بلیط چارتر امکان پذیر است، لطفا دستور بررسی بدهید
سامانه جامع آمار مسافران پروازهای داخلی کشور کجاست ؟
جناب وزیر ، اگر شما از سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص چهار گزارش و مقاله مورد اشاره در بالا، جواب شنیدید، ما هم قبول می کنیم که مافیای بلیط چارتری در ایران، داستان سرایی است.
وزیر عزیز ، خوشبختانه اول و آخر و زیر و بم بازی نخ نمای گران فروشی بلیط هواپیما برای بسیاری از شهروندان، مشخص و شفاف می باشد ، تقاضامندیم(اگر صلاح می دانید)، دستور بدهید تا پیشنهادات و الزامات مطرح شده در گزارش فوق برای کنترل قیمت ها و ساماندهی به این بازار مسئله دار ، مورد استفاده قرار گرفته و اجرایی شوند.

منبع : شعار سال


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو