ایرلاین پرس | ژست شرکت فرودگاه ها در برابر تحقیق و تفحص مجلس؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 156812 // // // //


ژست شرکت فرودگاه ها در برابر تحقیق و تفحص مجلس؟

تحقیق و تفحص مجلس را می توان بعنوان یکی از اهرم های چندگانه نظارتی نمایندگان بر دستگاه های اجرایی در نظر گرفت. بررسی تجارب تاریخی اعمال این اهرم نظارتی، نشان دهنده ضعف کارآمدی این اهرم نظارتی است. پیرو اعلام خبر تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فرودگاه ها و به منظور تقویت اثرگذاری های فرآیند تحقیق و تفحص در این شرکت ، پایگاه تحلیلی – خبری شعار سال اقدام به انتشار سلسله مراتبی و مستمر اسنادی مرتبط خواهد نمود. اسناد ، توضیحات و سوالاتی که مسلما از جذابیت و کاربرد لازم برای دیگر نهادهای نظارتی نیز (در هر سطح و نوعی که باشند) برخوردار است.


ژست شرکت فرودگاه ها در برابر تحقیق و تفحص مجلس؟

برخی از کارشناسان معتقد هستند که شرکت فرودگاه ها در برابر فرآیند تحقیق و تفحص مجلس، منفعل گردیده و با رویکرد فرار به جلو، قصد عادی نشان دادن اوضاع را دارد. ورای تائید یا تکذیب نظرات این دسته از افراد باید متذکر شد که تحلیل موضع شرکت فرودگاه ها در برابر بحث تحقیق و تفحص، بدون شناسایی و تحلیل سناریوها و بن مایه های طرح تحقیق و تفحص و روش های اجرای این اهرم نظارتی نمایندگان مجلس، همچنین بدون شناسایی گلوگاه های کلیدی منجر به ناکارآمدی و چالش های احتمالی در عملکرد شرکت فرودگاه ها ، امکان پذیر نیست.

بر این قاعده، در ابتدای گزارش، اقدام به بیان سناریوهای قابل بحث در خصوص طرح تحقیق و تفحص مجلس شده، در مرحله دوم گزارش، واکنش مدیرعامل شرکت فرودگاه ها در برابر طرح تحقیق و تفحص، بررسی گردیده و در نهایت به برخی از سوالات و محورهای قابل بررسی مجدد در طرح تحقیق و تفحص نمایندگان از شرکت فرودگاه ها ، اشاره می شود. 
 
سناریوسازی در خصوص تحقیق و تفحص از شرکت فرودگاه ها :
بعد از پخش خبر تحقیق و تفحص مجلس از شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ، دو سناریوی خوش بینانه و بدبینانه در این خصوص مطرح شد(حدس ها و احتمالات).
*** تاکید سناریوی خوش بینانه ، بر حساسیت نمایندگان و کمیسیون عمران مجلس نسبت به عملکرد شرکت فرودگاه ها و تقویت سطح سلامت  اداری و سازمانی ،همچنین ارتقا میزان کارآمدی فعالیت های این شرکت است.
*** تاکید سناریوی بدبینانه ، طراحی نوعی فرآیند قانونی با جوابی معلوم برای تطهیر شرکت فرودگاه ها و مدیران آن و کاهش انگیزه سایر نمایندگان مجلس برای تحقیق و تفحص های آتی است.
معتقدین به سناریوی اول، بیان می دارند که هرچند تجارب سالیان گذشته و ادوار ماضی مجلس در خصوص تحقیق و تفحص ، چندان رضایت بخش نبوده و این نظام نظارتی، از کارآمدی لازم برخوردار نیست ، اما بودن و استفاده از این اهرم نظارتی، مسلما بهتر از نبودن و عدم استفاده از آن است.
معتقدین به سناریوی دوم، با نگاهی کاملا منفی نسبت به داستان تحقیق و تفحص ، بیان می دارند که وقتی بحث فرودگاه جهرم(شهر رئیس کمیسیون عمران مجلس)، جای اما و اگرهای خاص خودش را دارد، اطلاعات نمایندگان در خصوص این شرکت محدود است و کارشناسان مورد اعتماد چندانی بعنوان رابط حضور ندارند،چطور می توان انتظار خروجی موثر از این تحقیق و تفحص داشت؟ این عده، حتی در تداوم بدبینی های خود،پا را فراتر گذاشته و با نگاهی شکاکانه بیان می کنند که این نوع تحقیق و تفحص ها حتی می توانند باعث فرصت سوزی و از دست دادن زمان و منابع ،برای پرسشگری عمیق از شرکت فرودگاه ها را فراهم سازند.
ژست شرکت فرودگاه ها در برابر تحقیق و تفحص مجلس؟
واکنش مه آبادی نسبت به تحقیق و تفحص :
اما در این بین ،موضع گیری و واکنش مه آبادی، مدیرعامل شرکت معظم فرودگاه ها، نسبت به طرح تحقیق و تفحص، جالب است. چند روز پیش ، رحمت الله مه آبادی مدیرعامل محترم شرکت فرودگاه ها در جمع خبرنگاران، درباره تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، گفت: این تحقیق و تفحص همچنان در جریان است و چند سؤال در ذهن نمایندگان مجلس مطرح بود که مرتبط با فعالیت‌های این شرکت در طول سال‌های گذشته بوده است. سؤالاتی که در جریان تحقیق و تفحص مطرح شده، به عملکرد این شرکت در دهه ۸۰ تاکنون بر می گردد و به پروژه های عمرانی مرتبط با بخش فرودگاهی مربوط می شود. اما عمده این سؤالات مربوط به زمانی است که من مدیرعامل شرکت نبودم، با این حال در جلسات کمیته تحقیق و تفحص حاضر شدیم و به سؤالات مطرح شده پاسخ دادیم. وی بیان داشت که برگزاری چنین جلساتی یک روند معمولی است، با این حال ما به اقدامات خود ادامه می دهیم و از بابت تحقیق و تفحص نگرانی نداریم.
ژست شرکت فرودگاه ها در برابر تحقیق و تفحص مجلس؟
 
برخی از سوالات و محورهای قابل بررسی مجدد ، در تحقیق و تفحص نمایندگان از شرکت فرودگاه ها :
 
حدود 60 محور و سوال، توسط گروه رسانه ای حاضر(پایگاه تحلیلی خبری شعار سال) مرتبط با وضعیت عملکردی شرکت فرودگاه ها و مدیران آن ، اولویت بندی و راست آزمایی شده و اطلاعات کافی برای طرح و تحقیق در خصوص آنها موجود است. در صورت دعوت رسمی کمیسیون عمران مجلس و اثبات وجود اراده کافی در تیم تحقیق و تفحص،محورها و اطلاعات پایه ای موجود، تقدیم خواهد شد.
اما در گزارش حاضر(ورای اینکه سوالات تحقیق و تفحص در جریان، چه باشد و چه سناریوهایی را بتوان در خصوص انگیزه های اصلی راه اندازی این تحقیق و تفحص مطرح نمود)، برخی از سوالات و محورهای قابل پیگیری از شرکت معظم فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران بشرح زیر بیان می گردد:
 
– فرآیند و مبلغ خرید هواپیمای فلایت چک و روند استفاده از آن .
– وضعیت طرح جامع مدیریت فناوری و نقشه راه مرتبط ( Road map) ، در فرآیند خرید تجهییزات و اولویت بندی ملزومات مورد نیاز(فراتر از فرآیند فعالیت های جاری و متداول و تاکید بر وجود نگاه راهبردی).
– سرمایه گذاری و تخصیص بودجه برای فرودگاه های غیر ضروری ، کم اهمیت و کم اولویت( فرودگاه سازی و توسعه سیاسی برخی از فرودگاه ها و کم توجهی به اولویت ها طرح ها).
– وضعیت تدارک و برپایی برخی از دیدارها و مراسم(خصوصا ارتباط گیری های انجام شده با مقامات خاص نظیر رئیس دیوان محاسبات،سازمان بازرسی ، رئیس مجلس ،….. )(حداقل صدمات برپایی این گونه مراسم و افتتاح چندباره برخی از پروژه ها و بزرگ نمایی های صورت پذیرفته، غیر از مخارج آن ، اتلاف وقت مدیران سایر بخش ها و همچنین اتلاف وقت کارکنان و مدیران تحت امر مجموعه شرکت فرودگاه ها ، می باشد).
– شیوه نظارت بر پروژه های عمرانی فرودگاه ها و کم توجهی به تاخیرها و بعضا وضعیت کیفیی پروژه ها(ساخت ،تجهییز ،نگهداری).
– تعداد مشاوران مدیرعامل و قراردادهای آنها(شرکت معظم فرودگاه ها، لطفا بشکلی شفاف بفرمایند که آقای مه آبادی چند مشاور و قرارداد مشاوره دارند؟نیروهای دارای پست سازمانی و بدون پست سازمانی).
– وضعیت طرح های جامع فرودگاه ها.
– وضعیت هزینه کرد درآمدهای اختصاصی .
– وضعیت پدافند غیرعامل با تاکید بر امنیت سایبری .
– بحث توسعه فرودگاه ها ، متناسب با توسعه ناوگان و مدیریت پروازی مبتنی بر آمایش سرزمین.
– خودگردانی مالی فرودگاه ها و استفاده حداکثری و پایدار از ظرفیت های موجود.
– شفافیت اطلاعات و عدم حضور در سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات .
– حل مشکلات مرتبط با مالکیت و سند دار کردن قطعی فرودگاه ها(بعنوان نمونه ،داستان سندهای زمین های فرودگاه مهرآباد به زودی رسانه ای می شود) .
– …..
 
موارد بالا، بدون رعایت اولویت و صرفا برای اثبات اشرافیت تیم رسانه ای بر چالش ها و روند فعالیت مدیران عزیزمان در شرکت فرودگاه ها ، بیان شده و بتدریج و بشکلی کاملا بی طرفانه(بدون سوگیری و حب و بغض فردی یا حمایت و هدایت جریان سیاسی خاص) و قانونی، اطلاع رسانی شده و به سمع و نظر افکار عمومی و عزیزان فعال در دستگاه های نظارتی و بازرسی خواهد رسید.
علت عدم بیان لیست 60 عددی و اولویت های آنها نیز به راحتی توسط خوانندگان محترم قابل حدس است(پروژه های خاص / حوزه های مالی و اداری/ حوزه های فنی و تخصصی / …… ). 
 

منبع : شعار سال


دیدگاه خود را بنویسید

  1. ناشناس نوشته است:
    21:57 مورخه 19 بهم 97

    با تمام اشکالات و ایرادات فرودگاه مهراباد در بحث مدیریتی درخصوص ایستگاه های تاکسیرانی فرودگاه متاسفانه وضعیت تردد خودروهای شخصی وخارج از ایستگاه های غیر تاکسی بسیار زننده ومشمئز کننده می باشد. واقعا زیبنده فرودگاه پایتخت یک کشور اسلامی نیست که مسافر کشان شخصی باحالت به هم ریخته وعربده کشی وبعضا فحش وناسزا و …… ،اقدام به جذب مسافر و یا مزاحمت برای مسافر ایجاد می نمایند که با توجه به حضوور تعداد زیادی از توریست های خارجی که به شهرهای داخل سفر می کنند بسیار چهره فرودگاه را کریه وکثیف و زشت جلوه گر می کند وحتما باید فکری عاجل واساسی به حال خروجئ ترمینال ۱و۲ و۴و۶ وتردد خودروها درمبادی مسافرگیری بنمایند



برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو