ایرلاین پرس | چرا ایرلاین های حوزه خلیج فارس برای پروازهای اروپایی آسمان عراق را به ایران ترجیح می دهند؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 156928 // // //


چرا ایرلاین های حوزه خلیج فارس برای پروازهای اروپایی آسمان عراق را به ایران ترجیح می دهند؟

با مشاهده تصاویر فلایت رادار و مشاهده انتقال تدریجی پروازهای هواپیمایی امارات و سایر شرکتهای هواپیمایی حوزه جنوبی خلیج فارس به آسمان عراق، موجی از بازخوردهای احساسی درباره این موضوع در شبکه های اجتماعی به راه افتاده است. در این نوشتار بررسی می کنیم تفاوت هزینه ای این تغییر برای هواپیمایی امارات چقدر است و آیا این تغییر رویکرد شرکتهای هواپیمایی حوزه خلیج فارس، سیاسی است یا اقتصادی؟


چرا ایرلاین های حوزه خلیج فارس برای پروازهای اروپایی آسمان عراق را به ایران ترجیح می دهند؟

با مشاهده تصاویر فلایت رادار و مشاهده انتقال تدریجی پروازهای هواپیمایی امارات و سایر شرکتهای هواپیمایی حوزه جنوبی خلیج فارس به آسمان عراق، موجی از بازخوردهای احساسی درباره این موضوع در شبکه های اجتماعی به راه افتاده است. در این نوشتار بررسی می کنیم تفاوت هزینه ای این تغییر برای هواپیمایی امارات چقدر است و آیا این تغییر رویکرد شرکتهای هواپیمایی حوزه خلیج فارس، سیاسی است یا اقتصادی؟

محاسبه هزینه پروازهای عبوری:

ایران همانگونه که در AIP – GEN 4 درج شده است، برای هر پرواز عبوری از فرمول 0.004USD per ton/km استفاده می کند. مبنای وزن، حداکثر وزن برخاست هواپیما و حداقل مبلغ دریافتی ۱۰۰ دلار است – تصویر دو. عراق برای هر پرواز عبوری، صرف نظر از مسافت طی شده مبلغ ثابت ۳۷۵ دلار آمریکا دریافت می نماید – تصویر سه.

مسافت مسیر های در دسترس برای امارات از ایران:

هواپیماهای اماراتی برای ورود/خروج از نقطه DASIS در مرز ایران و ترکیه، دو مسیر اصلی دارند-تصویر ۴:

مسیر ROTOX-VELUT-L570-NOTSA-L319-RABEM-M317-DASIS به طول ۶۶۴.٨ ناتیکال مایل یا ١٢٣١ کیلومتر

مسیر DASIS-UL223-SIRRI به طول ۹۶۸،۳ ناتیکال مایل یا ۱۷۹۳ کیلومتر

برای محاسبه ساده تر، میانگین حدودى این دو مسیر در محاسبات استفاده می شود: ‌١۴۵٠ کیلومتر

حال هزینه عبور یک فروند A380 با حداکثر وزن برخاست ۵۷۵ تن، از ایران را طبق فرمول AIP محاسبه می کنیم: 0.004x575x1450 و نتیجه رقم حیرت انگیز ٣٣٣۵ دلار است! عبور هر A380 اماراتی از فضای ایران ۲،۳ دلار در هر کیلومتر برای این شرکت هزینه دارد و این هواپیما با حدود ۱۷۰ کیلومتر پرواز در ایران هزینه ای معادل کل هزینه عبور از آسمان عراق را می پردازد.

از نظر زمانی این دو مسیر اختلاف زمانی معنا داری ندارند.

واقعیت این است که وضعیت ژئوپلیتیک منطقه سه سال به ما فرصت داد تا بدون رقابت جدی و به لطف امنیت آسمان کشورمان، مزیت “تنها بازیگر بازار بودن” را داشته باشیم اما امنیت نسبى منطقه و باز شدن فضای عراق، اکنون شرایط بازار را تغییر داده و باید برای رقابتی سخت آماده شویم. آیا هنوز هم پرداخت هزینه سنگین عبور از آسمان ایران برای شرکت های هواپیمایی کشورهای حاشیه خلیج فارس ارزش قبل را دارد؟

این نوشتار بدون اطلاعات کافی از قراردادهای احتمالی بین دو کشور، تخفیفات و روابط اقتصادی دو جانبه ایران و امارات تهیه شده و اعداد ممکن است در عمل اختلاف ناچیزى داشته باشند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی مرجع هوانوردی پارسی


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو