پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | چالش ناتمام هوانوردی با چارتر

تاریخ خبر: // کد خبر: 157171 // // // // // // //


چالش ناتمام هوانوردی با چارتر

وزیر راه می‌گوید چارتر باید متوقف شود اما به‌گفته معاون او، شدنی نیست .


چالش ناتمام هوانوردی با چارتر

باز هم تعطیلات و باز هم دعوا بر سر بلیت‌های چارتر! در آستانه تعطیلات ابتدای هفته آینده، بار دیگر اماواگرهای مسئولان درباره پروازهای چارتری شروع شده است.

در این میان، تناقض‌های موجود در سخنان مسئولان جای تعجب دارد. وزیر راه و شهرسازی می‌گوید فروش پروازهای چارتری از ابتدای بهمن غیرقانونی است اما معاون او یعنی رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفته توقف کامل پروازهای چارتر، شدنی نیست. در این میان، برخی کارشناسان معتقدند می‌توان پروازهای چارتری را هم ساماندهی یا به مقاصد گردشگری خاصی محدود کرد اما این کار با بخشنامه و تصمیم‌های یکباره، شدنی نیست و نیازمند دورهمی و همفکری مسئولان با بخش خصوصی و تصمیم‌گیری کارشناسی است. به گزارش صمت، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، هفته گذشته در حاشیه آغاز عملیات اجرایی زیرساخت‌های شهر پردیس، در جمع خبرنگاران گفت: از ابتدای بهمن، فروش بلیت چارتر ممنوع است. او معتقد است پرواز چارتر باید در قالب تور و بسته سفر شامل اقامت، حمل‌ونقل و خوراک فروخته شود. وزیر راه و شهرسازی افزود: اگر کسی از ابتدای بهمن ۹۷ بلیت پرواز برنامه‌ای را چارتری فروخته، تخلف کرده که سازمان هواپیمایی کشوری نیز براساس قانون با آن برخورد خواهد کرد.

حذف کامل چارتر ممکن نیست
گرچه وزیر راه و شهرسازی می‌گوید فروش بلیت چارتری از ابتدای بهمن ممنوع است اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری معتقد است امکان حذف کامل فروش بلیت چارتری وجود ندارد. علی عابدزاده در حاشیه آیین بزرگداشت سالروز ورود امام خمینی (ره) به فرودگاه مهرآباد، در جمع خبرنگاران گفت: ایرلاین‌ها اجازه تغییر بلیت سیستمی به چارتری را ندارند اما باید به این شرکت‌ها فرصت داده شود تا فروش بلیت‌های چارتری را به کمترین میزان برسانند.
وی با بیان اینکه بیشتر پروازهای چارتری شرکت‌های هواپیمایی در حال انتقال به مقاصد گردشگری مانند قشم و کیش است، افزود: فقط در این مسیرها فروش بلیت چارتری ادامه دارد و در سایر مسیرها، شرکت‌های هواپیمایی فروش چارتری را به کمترین میزان رسانده‌اند. همچنین شرکت‌های بزرگ هواپیمایی مانند ایران‌ایر، ماهان، آسمان و زاگرس بیشتر به فروش بلیت سیستمی اقدام کرده‌اند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه امکان حذف کامل شبکه فروش بلیت چارتری وجود ندارد، یادآور شد: فروش بلیت مقاصد گردشگری، همواره باید در قالب چارتر باقی بماند و در دنیا نیز این مسئله مرسوم است. همچنین در تلاش هستیم تا شرکت‌هایی که توانایی بیشتری دارند، به شرکت‌های هواپیمایی کوچک‌تر کمک کنند تا کل شبکه فروش بلیت هواپیما به سمت برنامه‌ای هدایت شود.
به‌گفته عابدزاده درحال‌حاضر پروازهای چارتری داخلی، ۲۰ درصد کل پروازهای ایران را تشکیل می‌دهند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سود فروش بلیت هواپیما بسیار پایین است، افزود: باتوجه به اینکه کیش و قشم مقاصد گردشگری هستند و زیرساخت‌های اسکان در این دو جزیره وجود دارد، متقاضیان سفر به این دو مقصد خواهان خرید تور به‌جای بلیت هستند. همچنین مدیران کیش و قشم بیشتر تمایل به خرید و فروش بلیت چارتری برای این دو منطقه دارند.
وی یادآور شد: شرکت‌های هواپیمایی باید فروش بلیت در قالب بسته گردشگری، شامل اقامت و دیگر ملزومات سفر را به دفاتر خدمات گردشگری واگذار کنند.

شرط ساماندهی پروازهای چارتری
عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران معتقد است حل مشکلات پروازهای چارتری، با بخشنامه و تصمیم‌های ناگهانی ممکن نیست و این کار نیازمند همفکری و تصمیم کارشناسی است.
اصغر توکلی در پاسخ به صمت با تاکید بر اینکه توقف پروازهای چارتری با بخشنامه، شدنی نیست، اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی هم یک سوی این ماجرا هستند. این شرکت‌ها برای درآمدزایی و حل مشکلات مالی‌شان، بلیت‌ها را یکجا به چارترکننده می‌فروشند، به‌همین دلیل، توقف پروازهای چارتری را نمی‌پذیرند.
وی با بیان اینکه انگشت اتهام را در زمینه چارتر به سمت آژانس‌های مسافرتی می‌گیرند و می‌گویند چرا آژانس‌ها بلیت را چارتر می‌کنند؟ ادامه داد: تا وقتی به آژانس، بلیت چارتری ندهند، نمی‌تواند بلیت چارتری بفروشد و اگر هم به او بلیت چارتر داده شود، نمی‌تواند بلیت را خارج از شرایط چارتر بفروشد.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به اینکه امکان تغییر تاریخ و نام در بلیت چارتر وجود ندارد و نمی‌توان آن را باطل کرد، ادامه داد: سازمان هواپیمایی کشوری به‌طور نیم‌بند، پروازهای چارتری را تایید کرده اما هرگاه بحث یا انتقادی در این زمینه به وجود می‌آید، پای آژانس‌های هواپیمایی را به میان می‌کشند.
وی ادامه داد: انتقادها به پروازهای چارتر هر چند وقت یک بار در تعطیلات مطرح و بعد، رها می‌شود، درحالی‌که درخواست آژانس‌داران این است که تکلیف پروازهای چارتری را یکسره کنند و اگر قرار است راهکاری برای حل مشکلات چارتر ارائه کنند، این کار را یک بار برای همیشه انجام دهند.
این فعال گردشگری هوایی اظهار کرد: باتوجه به اینکه نرخ بلیت هواپیما آزاد شده، طبیعی است که در فصل پرمسافرت، بلیت گران‌تر و در فصل کم‌سفر، ارزان‌تر شود. این امری طبیعی برای ایجاد تعادل در بازار گردشگری و سفر است و ارتباطی به چارتری بودن یا نبودن پرواز ندارد.
او توضیح داد: مشکل بلیت چارتری این است که نمی‌توان آن را باطل کرد یا نام و تاریخ آن را تغییر داد؛ بنابراین اگر فرد دیر به فرودگاه برسد باید دوباره بلیت تهیه کند و بلیت او باطل می‌شود. این مسئله درباره پروازهای خارج به داخل مشکلات بیشتری می‌تواند ایجاد کند زیرا فرد به احتمال زیاد پولی برای خرید بلیت جدید ندارد و اگر پرواز را از دست بدهد، مشکلات جدی برای او در خارج پیش می‌آید.
توکلی معتقد است توقف چارتر کردن پروازهای خارجی، می‌تواند اقدام مطلوبی باشد و برای پروازهای چارتری داخل نیز می‌توان روال مشخص و قوانین آسان‌تری گذاشت. به‌عنوان مثال با کسر جریمه، به مسافر اجازه تغییر تاریخ بلیت داده شود.

نرخ ارز ایرلاین‌ها را پایین بیاورید!
یکی از کارشناسان صنعت هوانوردی معتقد است برای کاهش مشکلات پروازهای چارتری، بهترین کار می‌تواند تلاش برای کاهش نرخ دلار و در نتیجه کاهش نرخ پروازها باشد.
وحید خادمی در پاسخ به صمت با بیان اینکه ریشه اصلی نابسامانی در نرخ بلیت پروازهای داخلی و خارجی افزایش نرخ دلار است، گفت: گرچه به ایرلاین‌ها ارز نیمایی با نرخ ۹ هزار تومان تخصیص داده شده اما باتوجه به اینکه هزینه‌های تعمیر و نگهداری هواپیماها نیز ارزی است، ایرلاین‌ها نمی‌توانند بلیت را ارزان بفروشند. او با بیان اینکه در پروازهای چارتری، ایرلاین‌ها بلیت یک سال پروازهای خود را به آژانس‌ها می‌ُفروشند و پول همه صندلی‌ها را یکجا دریافت می‌کنند، افزود: ایرلاین این کار را انجام می‌دهد تا پول را زودتر بگیرد و بخشی از مشکلات خود را حل کند. آژانس می‌تواند قیمت‌های گوناگونی برای بلیت ارائه دهد. این فعال حوزه هوانوردی با اشاره به اظهار نظر رئیس سازمان هواپیمایی مبنی بر اینکه پروازهای چارتری باید محدود به مقاصد گردشگری یعنی کیش و قشم شود، ادامه داد: این سخن درستی است و در دنیا، امری مرسوم است که بلیت مقصدهای گردشگری و زیارتی همراه با هتل و در قالب تور به فروش برسد. البته در ایران، برخی سودجویان، این اصل را رعایت نمی‌کنند و پرواز را به‌تنهایی چارتر می‌کنند که این مسئله می‌تواند برای مسافران دردسرساز شود. وی با بیان اینکه نظارت درستی بر عملکرد چارترکننده‌ها وجود ندارد، اضافه کرد: سخن رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درست است و آنچه مدنظر وزیر راه و شهرسازی بوده، یعنی توقف کامل پروازهای چارتری امکان‌پذیر نیست اما می‌توان بحث چارتر را در مقاصد گردشگری و در قالب بسته‌های سفر تقویت کرد. خادمی یادآور شد: به‌ویژه در مقصدهای گردشگری نمی‌توان پروازهای چارتری را متوقف کرد. اگر وزیر راه و شهرسازی قصد ساماندهی وضعیت این پروازها را دارد باید نرخ دلار را برای شرکت‌های هواپیمایی پایین بیاورد تا از هزینه‌های شرکت‌ها کاسته شود و مجبور به فروش پروازها به چارترکننده‌ها نباشند.

کدام ایرلاین‌ها بلیت چارتری دارند؟
در روزهای گذشته فرزانه شرفبافی، رئیس شرکت ایران‌ایر در جمع خبرنگاران اعلام کرد این شرکت به هیچ عنوان بلیت چارتری ندارد. همچنین رئیس سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید شرکت‌هایی مانند ماهان و ایران‌ایر، بلیت چارتری ندارند و بلیت پروازهای چارتری به مقاصد گردشگری مانند کیش و قشم محدود شده، اما گشتی در سایت‌های فروش بلیت، خلاف این سخنان را نشان می‌دهد.
بررسی صمت حاکی از آن است که در مسیرهایی مانند تهران-اصفهان و تهران-ایلام، در تاریخ‌های گوناگون، بلیت شرکت ایران‌ایر در قالب چارتر فروخته می‌شود. ایرلاین‌های دیگر نیز در مسیرهایی به جز قشم و کیش مانند تهران-مشهد و تهران-لارستان، پروازهای چارتری دارند.

منبع : صمت


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو