پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | گلایه‌های یک خانواده ۷۱۷ نفره

تاریخ خبر: // کد خبر: 157199 // // //


گلایه‌های یک خانواده ۷۱۷ نفره

مهمانداران هواپیما نمی‌توانند خون اهدا کنند. آنها امکان اهدای عضو به کسی بیرون از جامعه مهمانداری را ندارند. بسیاری از آنها بعد از بازنشستگی، حمله قلبی یا بیماری‌های سخت دیگر را تجربه می‌کنند و همه این مسائل را مدیون شرایط شغلی خود هستند.


گلایه‌های یک خانواده ۷۱۷ نفره

مهمانداران هواپیما نمی‌توانند خون اهدا کنند. آنها امکان اهدای عضو به کسی بیرون از جامعه مهمانداری را ندارند. بسیاری از آنها بعد از بازنشستگی، حمله قلبی یا بیماری‌های سخت دیگر را تجربه می‌کنند و همه این مسائل را مدیون شرایط شغلی خود هستند.

مهمانداران هواپیما، آموزش‌های سختی را از سر می‌گذرانند و شرایط کاری دشواری را تجربه می‌کنند اما درآمدشان، جبران‌کننده سختی کارشان نیست و در برخی مواقع، دلسردی آنها را در پی دارد. مهمانداران ایران‌ایر می‌گویند اوضاع آنها نسبت به مهمانداران سایر شرکت‌های هواپیمایی، بدتر است و همین مسئله موجب شده، دست‌کم در ۱۰ سال گذشته، پیگیر مطالبه‌های خود از نهادهای گوناگون باشند و دست آخر هم این مطالبه‌ها بی‌نتیجه مانده است.
پرویز ولدخانی، مهماندار باسابقه ایران‌ایر و رئیس هیات مدیره کانون مهمانداران هواپیما که در یک دهه گذشته، نماینده ایران‌ایری‌ها در پیگیری مطالبه‌های‌شان بوده، از سختی‌های کار مهمانداری، علت مطالبه‌گری ایران‌ایری‌ها و آخرین وضعیت پاسخگویی به مطالبه‌ها سخن گفته است.

شغل مهمانداری پرواز در کشور ما به‌درستی معرفی نشده و بیشتر مردم به چشم شغلی لوکس به آن نگاه می‌کنند. از سختی‌های این شغل بگویید.
مردم فقط قسمت بیرونی شغل مهمانداری را می‌بینند و به‌نظرشان، این شغلی لوکس است اما از سختی‌های آموزش‌ها و کار ما خبر ندارند.
قوانین خاصی برای پذیرش و استخدام مهمانداران وجود دارد. سال ۸۰ که برای شغل مهمانداری پذیرفته شدم، ۱۰ برابر ظرفیتی که شرکت ایران‌ایر نیاز داشت، متقاضی ثبت‌نام کرده بود. آزمون ورودی سختی دادیم و از میان حدود ۱۳۰۰ نفر، ۱۲۰ نفر در مرحله نخست پذیرفته شدند که تعداد زیادی از این افراد، در مراحل بعدی و در آزمایش‌های پزشکی حذف شدند. بعد از ورود به ایرلاین نیز آموزش‌های دشواری پیش روی مهمانداران وجود دارد. مهمانداران بعد از ورود به ایرلاین، به مدت ۶ ماه آموزش‌های گوناگونی می‌بینند که یکی از سخت‌ترین آنها، خاموش کردن آتش است.

درباره خاموش کردن آتش در هواپیما توضیح دهید. چرا جزو آموزش‌های سخت است؟
در هواپیمای فوکر که قابلیت حمل حداکثر ۱۱۲ نفر را دارد، ۳ کپسول آتش‌خاموش‌کن داریم که هرکدام به مدت ۱۰ ثانیه ماده آتش‌خاموش‌کن می‌دهد و در مجموع، ۳۰ ثانیه فرصت داریم آتش را خاموش کنیم و بعد از این زمان، دیگر ابزاری برای خاموش کردن آتش نداریم؛ مگر اینکه از آب، پتو و بالش استفاده کنیم. همچنین در سوی دیگر ماجرا، جمعیت زیادی در فضای بسته هواپیما داریم که کنترل آنها در زمان سانحه، بسیار مشکل است.
در این هواپیما، ۳ مهماندار و یک سرمهماندار داریم. یک نفر باید جلو کابین (کاکپیت) باشد و خلبان را از روند خاموش کردن آتش باخبر کند. دو نفر دیگر، به‌طور مستقیم درگیر خاموش کردن آتش هستند و یک نفر هم باید مسافران را آرام کند زیرا اگر مسافران جابه‌جا شوند و تعادل هواپیما به هم بخورد، این مسئله تبدیل به مشکلی مهم‌تر از آتش‌سوزی می‌شود. همچنین در محیط بسته هواپیما دود به سرعت می‌پیچد و اگر آتش سریع‌تر خاموش نشود، دود می‌تواند موجب خفگی شود.

وضعیت کار در مدل‌های گوناگون هواپیما برای مهمانداران چگونه است؟
آموزش‌های مهمانداری برای هواپیماهای گوناگون، متفاوت است. به‌عنوان مثال کسی که آموزش کار در بوئینگ ۷۲۷ را دیده، فقط با این هواپیما می‌تواند پرواز کند. البته این فرد برای کمک در خدمات پذیرایی می‌تواند به هواپیماهای دیگر برود اما در خدمات دیگر نمی‌تواند مشارکت کند.
به‌دلیل تنوع ناوگان ایران‌ایر، مهمانداران این شرکت به‌طور تقریبی، همزمان با بیش از ۴ مدل هواپیما پرواز می‌کنند، درحالی که در دیگر شرکت‌ها، به‌طور معمول مهمانداران با یک مدل مشخص پرواز می‌کنند.

چرا کار با مدل‌های گوناگون هواپیما دشوار است؟
در مدل‌های گوناگون هواپیما، مکان قرار داشتن وسایل ایمنی، جای نشستن مهمانداران و مسائلی از این دست، متفاوت است و این، کار مهمانداران را سخت می‌کند. همچنین وضعیت کار در هواپیماهای بدنه باریک که یک راهرو دارند با پهن‌پیکرها که دو راهرو دارند، متفاوت است. شرکت‌های دیگر این مشکلات را کمتر دارند چون هواپیماهای کمتر و مدل‌های محدودتری دارند و به‌طور معمول، تایپ پروازی هر مهماندار مشخص است اما ما ۷۱۷ مهماندار ایران‌ایر مجبوریم با بیش از ۴ مدل هواپیما پرواز کنیم. با این حال، مدیریت شرکت فقط براساس ۳ تایپ به ما حقوق می‌دهد و ۳ تا از گواهینامه‌های ما را می‌پذیرد زیرا براساس قانون، مهماندار نمی‌تواند با بیش از ۳ مدل پرواز کند.
یکی از مشکلات دیگر مهمانداران ایران‌ایر، حساب نشدن بخشی از ساعت کار آنهاست. براساس قانون، مهمانداران نمی‌توانند بیشتر از ۱۳ و ۱۶ ساعت (بسته به نوع هواپیما) پشت سر هم پرواز کنند اما ما پروازهای خارجی داریم که در برخی، بیش از ۲۰ ساعت سرپا هستیم. باتوجه به نیاز شرکت ما این وظیفه را انجام می‌دهیم اما حقوق ساعت‌های اضافه به ما پرداخت نمی‌شود زیرا اگر بیشتر از ۱۶ ساعت برای ما در نظر گرفته شود، خود شرکت زیر سوال می‌رود.

آیا پرواز زیاد، بر سلامتی مهمانداران تاثیر منفی نمی‌گذارد؟
مهمانداران نمی‌توانند خون بدهند زیرا غلظت خون بالایی دارند و دلیل آن، فشار بالای هوا در کابین است. مهمانداران اعضای بدن خود را هم نمی‌توانند اهدا کنند زیرا اعضای بدن ما به فشار زیاد و نیز فشار کم هوا عادت کرده است. درواقع کم و زیاد شدن فشار داخل کابین در بازه‌های زمانی گوناگون پرواز، روی بدن ما تاثیر منفی می‌گذارد. همچنین اشعه‌های مضر کیهانی تاثیر منفی روی بدن مهمانداران می‌گذارد.
ازسوی دیگر محیط کار ما بسیار آلوده است. جنس اجزای گوناگون هواپیما به‌گونه‌ای است که میکروب و آلودگی‌ها تا مدت‌های زیادی روی آنها می‌ماند و بدن ما را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد، به‌همین دلیل، در سال‌های شروع کار، مهمانداران بیشتر بیمار می‌شوند اما به‌تدریج، مصونیت پیدا می‌کنند که این هم، نتایج نامطلوب خود را دارد و موجب می‌شود عوارض بیماری، دیرتر خود را نشان دهد و وقت طلایی برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان کمتر شود.
از مطالبه‌های مهمانداران ایران‌ایر بگویید. در ماه‌های گذشته شاهد برخی اعتراض‌ها از سوی همکاران شما بودیم. درباره علت و ماهیت این مطالبه‌ها توضیح دهید.
باتوجه به حساس بودن کار مهمانداران، ذهن آنها باید آزاد باشد و همواره برای روبه‌رو شدن با خطر احتمالی، آمادگی داشته باشند؛ بر همین اساس ایرلاین‌ها باید دغدغه‌های مالی و معیشتی مهمانداران را برطرف کنند. این شغل باتوجه به حساسیت و خطری که دارد، باید نسبت به مشاغل زمینی، درآمد بالاتری داشته باشد اما درحال‌حاضر در این زمینه مشکلاتی وجود دارد.
به‌عنوان نمونه یک سرمهماندار با ۲۶ سال سابقه خدمت، درحال‌حاضر ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. مواردی هم داشته‌ایم که سرمهماندار با ۲۸ سال سابقه کار، حقوق کمتری نسبت به مهمانداری که ۳ سال سابقه دارد، گرفته است. این اختلاف به‌دلیل تعداد پروازی است که مهمانداران انجام داده‌اند اما به هرحال هر دو نفر، ۳۰ روز کاری آماده به‌کار بوده‌اند.
ایران‌ایر درباره خلبان‌ها این را پذیرفته که حقوق مدت زمان آماده به پرواز بودن خلبانان (۸۰ ساعت در ماه) را حتی در صورت پرواز کمتر، به آنها بدهد اما درباره مهمانداران این اتفاق نمی‌افتد؛ بر همین اساس یکی از خواسته‌های مهمانداران، تضمین پرداخت حقوق ۸۰ ساعت پرواز است.

از نظر سختی کار، وضعیت مهمانداران این شرکت چگونه است؟
یکی از خواسته‌های مهمانداران ایران‌ایر، افزایش ضریب سختی کار از ۲۰ به ۴۰ درصد است. شرکت ایران‌ایر باتوجه به شرایط هر ردیف شغلی، درصدی به حقوق آن بخش اضافه می‌کند که این رقم بین ۲۰ تا ۴۰ درصد پایه حقوق است. این رقم برای کارمندان عادی که تخصص خاصی ندارند، ۲۰ درصد است. برای بایگانی ۳۰ درصد و برای بخش فنی و خلبانی ۴۰ درصد است اما برای مهمانداران ۲۰ درصد و مانند کارمندان معمولی است!

علت تفاوت ضریب سختی کار مهمانداران با خلبانان چیست؛ در حالی که هر دو گروه، سختی کار روی هوا را دارند؟
شغل ما و سختی‌های آن، شناخته شده نیست. همیشه مدیر ما فردی از داخل کاکپیت (کابین خلبان) بوده و خلبانان با اینکه خودشان ضریب سختی ۴۰ درصدی دارند برای مهمانداران دنبال این مزیت نبوده‌اند؛ بر همین اساس یکی از خواسته‌های ما این است که مدیر بخش مهمانداران از همین صنف و از شرایط کار و دغدغه‌های مهمانداران آگاهی کامل داشته باشد.
چندین سال پیش از طریق کانون صنفی‌مان، پیگیر سخت و زیان‌آور شناخته شدن شغل‌مان بودیم اما متاسفانه شرکت این مسئله را نپذیرفت و باوجود اینکه این مسئله در اساسنامه شرکت هم آمده، پذیرفته نشد تا اینکه به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و حکمی مبنی بر سخت و زیان‌آور بودن شغل مهمانداری گرفتیم اما ایران‌ایر این مسئله را نپذیرفت. حتی الزام برای اجرای حکم هم از دیوان عدالت اداری گرفته شد و اجرا نشدن الزام برای اجرا، می‌توانست موجب بازداشت بالاترین مقام اجرایی شرکت یعنی مدیرعامل شود اما به‌جای پذیرفتن حکم دیوان، کانون صنفی مهمانداران را منحل کردند تا دیگر کسی نتواند پیگیر حکمی باشد که کانون مهمانداران گرفته است.

دوباره پیگیری نکرده‌اید؟
درحال‌حاضر وزارت کشور پذیرفته که کانون صنفی ما دوباره تشکیل شود. در این زمینه مجمعی برگزار شد و نماینده وزارت کشور در آن حضور پیدا کرد. البته باوجود اینکه این مجمع قانونی بود، بعد از گذشت ۲.۵ سال هنوز مجوز ما ارائه نشده اما در مرحله صدور مجوز هستیم. به هرحال ما درخواست لحاظ سختی کار داریم که اگر این را داشته باشیم می‌توانیم با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته شویم.

چرا شرکت با این مسئله موافقت نمی‌کند؟ این کار بار مالی برای شرکت دارد؟
این کار هزینه زیادی برای شرکت ندارد اما تاکنون زیر بار آن نرفته است. این در حالی است که فشار کار مهمانداران ایران‌ایر به‌ویژه در سال‌های اخیر، بیشتر شده است. مهمانداران ایران‌ایر که پیش از سال ۸۵ بازنشسته شده‌اند، مشکلات کمتری در زمینه سلامتی‌شان داشته‌اند اما مهماندارانی که از سال ۸۵ به بعد بازنشسته شده‌اند، به‌طور معمول در ۶ ماه نخست بعد از بازنشستگی، یک بیماری سنگین یا حمله قلبی را تجربه کرده‌اند و این به‌دلیل پروازهای سنگینی است که در این سال‌ها داشته‌ایم. در گذشته اگر ما پرواز طولانی داشتیم، باید یک روز استراحت می‌کردیم و در مقصد می‌ماندیم اما درحال‌حاضر این‌گونه نیست و به‌دلیل تحریم‌ها، به هر کشوری که می‌رویم باید زود برگردیم و این کار موجب شده فشار زیادی به بدن ما وارد شود و آسیب‌پذیرتر شویم، به همین دلیل بعد از بازنشستگی، به بدن‌مان شوک وارد می‌شود و دچار بیماری‌های سخت می‌شویم.

از دیگر مطالبه‌های مهمانداران ایران‌ایر بگویید.
یکی دیگر از خواسته‌های ما در نظر گرفته شدن حق سرپرستی، مدیریتی یا ریاست برای سرمهمانداران است. سرمهمانداران مسئولیت‌های بیشتری نسبت به مهمانداران دارند اما چیزی بابت این مسئولیت دریافت نمی‌کنند و این مسئله موجب می‌شود مهمانداران انگیزه‌ای برای سرمهماندار شدن نداشته باشند.

گفته می‌شود گلایه‌های مهمانداران ایران‌ایر بحثی قدیمی است…
در دوره‌های گوناگون مدیریتی در ایران‌ایر، اعتراض‌هایی به مشکلات‌مان داشتیم. پیش‌تر ما برای یک شرکت پیمانکاری کار می‌کردیم. در زمان مدیریت آقای حسامی، با ما قراردادهای مستقیم با شرکت بسته شد اما در دوره مدیریت بعدی یعنی آقای پرورش، قوانین نادرستی در زمینه مهمانداران اعمال شد. به‌عنوان مثال، سابقه کاری ما با شرکت پیمانکاری، در قرارداد مستقیم دیده نشد و از ابتدا شروع کردیم. در این دوره، طبقه‌بندی شغلی ما دیده نشد و حقوق ما نسبت به گذشته کمتر شد. آقای پرورش در دوران مدیریت خود، هیچ جلسه‌ای با مهمانداران نداشت اما خانم شرفبافی -مدیر فعلی- در هفته‌های گذشته جلسه‌ای با ما گذاشت، مشکلات ما را پرسید و سخنانی گفت که دلگرم‌کننده بود. او مشکلات ما را شنید و قول همکاری داد و بیشتر مشکلات ما را به معاون انسانی شرکت که در جلسه حضور داشت، ارجاع داد. البته همان روز متوجه شدیم قرار است فرد جدیدی به این سمت منصوب شود و این پرسش برای ما پیش آمد که چرا درخواست‌های ما به کسی که قرار است از شرکت برود، ارجاع داده شد؟! به هر حال امیدواریم به وعده‌ها عمل شود زیرا مهمانداری شغلی است که نیازمند عشق و صبر و تحمل است که به‌نظر می‌رسد در مهمانداران ایران‌ایر در حال کم شدن است.

از وضعیت مهمانداران در ایرلاین‌های دیگر خبر دارید؟
در یک برهه از زمان وقتی براساس قوانین بین‌المللی، به وضعیت کاری و حقوق‌مان اعتراض کردیم به ما گفته شد خودتان را با کشورهای دیگر مقایسه نکنید. ما نیز فهرستی از فیش حقوقی کارکنان شرکت‌های دیگر ایرانی که گاهی تا ۲.۵ برابر ما حقوق می‌گیرند، تهیه کردیم اما به ما گفته شد خودتان را با شرکت‌های خصوصی مقایسه نکنید زیرا تحریم به ما فشار بیشتری وارد کرده است! ما هم سراغ شرکت هواپیمایی آسمان رفتیم که به مهمانداران خود سختی کار و حقوق بالاتری می‌دهد. در جواب به ما گفتند شرکت ایران‌ایر نیاز به یک تغییر ساختار اساسی دارد که وقتی انجام شود، مشکل مهمانداران نیز حل می‌شود! ما سال‌هاست منتظر این تغییر و بیش از ۱۰ سال است در حال نامه‌نگاری هستیم. حتی در زمان مدیریت آقای پرورش، به بیت رهبری نامه فرستادیم و دستور رسیدگی دادند اما ترتیب اثر داده نشد. برای مسئولان و کمیسیون‌های گوناگون مجلس نیز نامه‌ نوشته‌‌ایم اما هنوز کسی صدای ما را نشنیده است.

 

منبع: روزنامه صمت


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو