ایرلاین پرس | چالش جدید سازمان هواپیمایی: کمترین زمان از FO بر حسب ساعت پرواز به PIC یک تایپ با کمترین ساعت پرواز چقدر می باشد؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 157486 // // //


چالش جدید سازمان هواپیمایی: کمترین زمان از FO بر حسب ساعت پرواز به PIC یک تایپ با کمترین ساعت پرواز چقدر می باشد؟

در یکی از گروه های تخصصی هوانوردی در تلگرام سوال و جوابی در خصوص کمترین زمان از FO (بر حسب ساعت پرواز) به PIC یک تایپ با کمترین ساعات پرواز، پرسیده شده و مباحثی رد و بدل گردیده است. ورای میزان صحت مباحث و نظر به اهمیت فوق العاده موضوع، منتظر توضیحات شایسته سازمان هواپیمایی کشوری هستیم. انتظار این است که در صورت صحت مباحث ، اقدامات اصلاحی ، به فوریت صورت پذیرد . توضیحات و مثال های ارایه شده توسط متخصصان حوزه ، بشرح زیر می باشد.


چالش جدید سازمان هواپیمایی: کمترین زمان از FO بر حسب ساعت پرواز به PIC یک تایپ با کمترین ساعت پرواز چقدر می باشد؟

در یکی از گروه های تخصصی هوانوردی در تلگرام سوال و جوابی در خصوص کمترین زمان از FO (بر حسب ساعت پرواز) به PIC یک تایپ با کمترین ساعات پرواز، پرسیده شده و مباحثی رد و بدل گردیده است. ورای میزان صحت مباحث و نظر به اهمیت فوق العاده موضوع، منتظر توضیحات شایسته سازمان هواپیمایی کشوری هستیم. انتظار این است که در صورت صحت مباحث ، اقدامات اصلاحی ، به فوریت صورت پذیرد . توضیحات و مثال های ارایه شده توسط متخصصان حوزه ، بشرح زیر می باشد.

در حال حاضر در قوانین سازمان هواپیمایی کشوری برای حداقل نیازهای ارتقا به درجه خلبانی، تنها یک جمله داریم و آن چیزی نیست جز : بر طبق OM شرکت ها .

اکثر شرکت های داخلی، حداقل ۳۵۰۰ ساعت را درنظر گرفته اند اما در ادامه تبصره ای را نوشته اند که: DMD can reduce this time، بدون ذکر هیچ شرط و شروط و یا دلیل خاصی.

همین تبصره ، متاسفانه بستر را برای شروع فساد توسط برخی از شرکت ها و افراد، فراهم کرده است. به گونه ای که شنیده شده در مواردی، مسئولین محترم عملیات شرکت ها با استفاده از این تبصره، اقدام به ارتقا کمک خلبانانی با تجربه بسیار کم و ناچیز ، به درجه سرخلبانی می کنند.

نکته بعد، بحث ساعات پرواز است که متاسفانه در این مورد هم نظارت های موثر، وجود نداشته و شرکت ها می توانند به صورت سرخود، ساعات پروازی کمک خلبانان را( هرچه که نوشته باشند )، تایید کنند .
جای تاسف است که بگوییم بر طبق برخی از شایعات و شنیده ها، متاسفانه پیشکسوتان با تجربه ای نیز به صورت آگاهانه در این بازی ورود کرده و تن به این خطای آشکار که ارتباط مستقیم با ایمنی دارد ، داده اند.

برای روشن شدن اصل داستان، مثالی بیان می کنیم:
در حال حاضر در یکی از شرکت های خصوصی ، یک کمک خلبان با میزان ۲۰۰۰ ساعت پرواز و تجربه ۲ سال و ۴ ماه حضور در صنعت ، در حال ارتقا به درجه سرخلبانی است . پس از اعتراضات گسترده، ایشان یک شبه ساعات پرواز خود را ۲۷۰۰ ساعت اعلام نمودند که متاسفانه مورد تایید مدیران عملیات قرار گرفته است .
حال با توجه به مقررات سازمان هواپیمایی کشوری که حداکثر ساعات پرواز مجاز در یکسال را ۹۰۰ ساعت اعلام نموده اند، چگونه می توان در ۲ سال و ۴ ماه میزان ۲۷۰۰ ساعت پرواز کرد!!!
نکته تاسف بار دیگر این است که متاسفانه یکی از معلم خلبانان ایرباس ۳۲۰ پیشکسوت و با تجربه” هما ” به عنوان معلم خلبان مامور در شرکت فوق حضور پیدا کرده و مسئولیت آموزش اولیه سیمولاتور ایشان را بر عهده گرفته اند ، آنهم تنها با ۴ جلسه سیمولاتور .
حال سوال اینجاست که جناب معلم خلبان، مگر حداقل تعداد جلسات سیمولاتور بر روی ایرباس ۳۲۰ تعداد ۹ جلسه نیست ؟ آیا شما تایید می کنید که یک نفر با تنها ۲ سال و ۴ ماه می تواند ۲۷۰۰ ساعت پرواز کند و مدیر محترم عملیات هم تایید کرده و سر خود و بدون هیچ دلیلی ۸۰۰ ساعت دیگر هم از حداقل نیاز که ۳۵۰۰ ساعت است کم کند ؟ و اساسا آیا این میزان تجربه کافی است ؟( ادعا در خصوص حضور معلم خلبان هما، مورد نقد برخی کارشناسان قرار گرفته است : یکی از کارشناسان بیان داشته، بعید می دانم در هما معلمی که نه فقط در شرکت بلکه نماینده سایر خلبانانی که برای شرکت های دیگر درخواست کار می دهند ، حضور داشته باشد و چنین کاری انجام دهد .چون برای تایید IOSA SAFA و غیره، خلبانان یک تعهد نامه امضا می کنند که جزئیات زیادی دارد فی مابین CIVIL AVIATION، شرکت ها safety و …. / کارشناس دیگر بیان داشته ،آیا برای این ادعا مستندی هم وجود دارد؟ معمولا در هما ارتقا از p2 به p1 حدود هشت سال زمان می برد ، نه ۲ سال و ۴ ماه و خلبان دوم های آماده ارتقا بیش از ۴۰۰۰ ساعت پرواز دارند ، همچنین تجربه پرواز در مسیرهای مختلف خارجی و داخلی و حداق، دو تایپ هواپیما ).

این موضوع که متاسفانه اخیرا در کشور باب شده است، ۱۰۰٪ بر روی ایمنی تاثیر خواهد داشت ، مشکل کمبود خلبان را با عبور از خطوط قرمز و نادیده گرفتن حداقل ها نمی توان حل کرد .
از همین تریبون به مسئولان محترم سازمان هواپیمایی کشوری اعم از ریاست محترم ، عملیات ، دفتر گواهینامه ها ، روابط عمومی ، ایمنی و …. ، عرض می کنم که این مورد بازی با جان مردم است و شوخی بردار نیست ، تا به حال هر چه رانت و مافیا بود ، بنوعی جنگ قدرت بود و بازی با جان مردم نبود ، اما این مورد شوخی بردار نیست ، لطفا حداقل برای این یک مورد فکری کنید .
مردم بازیچه و قربانی اینگونه فسادها نباید باشند، در نظر داشته باشید که خانواده خودتان فردا مسافران همین پروازها هستند . متاسفانه در سازمان هواپیمایی کشوری در مورد هر چه انتقاد می گردد، عموما با سکوت پاسخ داده می شود، حداقل در مورد این مسئله فکری کنید !!!
متن مورد اشاره ، مورد نقد برخی از کارشناسان دیگر نیز قرار گرفته است . نقدهایی که نه تنها نافی ادعای صورت پذیرفته نیست،بلکه نشان دهنده اهمیت و حساسیت موضوع و باورناپذیری امکان ، مبادرت یا مشارکت در تقلب هایی از این دست است.
کارشناسی بیان داشته : من بعید می دانم کسی از یک ایرلاین معتبر، چنین کاری را انجام دهد . ولی جهت اطلاع، با سند عرض می کنم که هرگونه تقلب و دستکاری در مدارک پروازی اعم از خلبان , شرکت هواپیمایی ، ….. ، به شدت پیگیری و جریمه دارد تا حق سلب گواهی نامه، پرواز از FIR اروپا، دسترسی به سیمولاتور پرواز و …. . محدودیت ها نیز به راحتی از طریق یاتا و ایکائو مبتنی بر استانداردهای از پیش طراحی شده، اعمال خواهد شد. اگر مستنداتی دارید که طی آن، سازمان هواپیمایی کشوری پیگیری نمی کند، از طریق لینک ذیل می توانید به EASA اعلام کنید.

Regulation (EC) 45/2001
https://www.easa.europa.eu/confidential-safety-reporting

سایت ایرلاین پرس، منتظر پاسخ ها و روشنگری های سازمان هواپیمایی کشوری است.

منبع:با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از کامنت های اعضای گروه تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ

 


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو