پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | لزوم تقویت جایگاه تاریخی برند ایران‌ایر

تاریخ خبر: // کد خبر: 162654 // // //


لزوم تقویت جایگاه تاریخی برند ایران‌ایر

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و برند ملی و بین‌المللی آن «ایران‌ایر» دارای پیشینه‌ای ۷۵ساله است؛ نه ۵۷ ساله! شاید در نگاه نخست، گره زدن سرآغاز شرکت با تاریخ راه‌اندازی هما، بدون در نظر گرفتن پیشینه ادغام‌ها و سایر تغییرات قانونی، چندان بااهمیت نباشد؛


لزوم تقویت جایگاه تاریخی برند ایران‌ایر

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و برند ملی و بین‌المللی آن «ایران‌ایر» دارای پیشینه‌ای ۷۵ساله است؛ نه ۵۷ ساله! شاید در نگاه نخست، گره زدن سرآغاز شرکت با تاریخ راه‌اندازی هما، بدون در نظر گرفتن پیشینه ادغام‌ها و سایر تغییرات قانونی، چندان بااهمیت نباشد؛

چراکه همین عدد ۵۷ سال حاصل این دیدگاه اشتباه نیز برای بسیاری از شرکت‌های هوایی منطقه، آرزویی دست‌نیافتنی است، با این حال باید بررسی شود که این خودکم‌پنداری، چه تاثیری در این برند ملی و جایگاه ایران در حوزه هوانوردی تجاری دارد.
با در نظر گرفتن تاریخ راه‌اندازی هما به‌عنوان مبدا محاسبه پیشینه و بدون در نظر گرفتن تاثیر سوابق منتج از تغییرات قانونی، متاسفانه این شرکت در فهرست شرکت‌های هواپیمایی تجاری بنیان‌گذاری شده جهان (در بازه زمانی راه‌اندازی نخستین شرکت هواپیمایی در سال ۱۹۰۹ میلادی (۱۲۸۸ خورشیدی) تا زمان ادغام دو شرکت پیشین و راه‌اندازی هواپیمایی ملی ایران در سال ۱۹۶۲ میلادی (۱۳۴۱ شمسی))، در رتبه بالاتر از ۱۵۰ قرار گرفته و در میان شرکت‌های هوایی فعال در همین فهرست، رتبه ۱۲۱ و در میان ایرلاین‌های فعال حامل پرچم نیز رتبه ۵۶ را کسب خواهد کرد.
براساس همین برداشت اشتباه شرکت هواپیمایی هما بعد از بیشتر ایرلاین‌های منطقه و آسیا مانند هواپیمایی خاورمیانه (سوریه)، هواپیمایی عراق، گلف‌ایر (بحرین)، کویت ایرویز، آریانا افغان، هواپیمایی بین‌المللی پاکستان و… قرار خواهد گرفت و نمی‌توان هیچ ادعایی درباره پیشینه آن، چه در آسیا و چه در خاورمیانه کرد که این نتیجه، در تناقض با باور همگان است.
لازم به یادآوری است که غفلت از جایگاه حقیقی ایران در صنعت هوانوردی و ادعا نداشتن در این زمینه، باعث خواهد شد رقیبان منطقه‌ای و سایر مدعیان فرصت‌طلب، با صرف هزینه‌ای اندک، انجام ادغام‌های صوری و تبلیغات پر زرق و برق، بر این مسند تکیه بزنند و با تحریف واقعیت، به تضعیف و کمرنگ کردن نقش شرکتی خوشنام با پیشینه‌ای درخشان بپردازند که نمونه‌های آن را بارها دیده‌ایم.
بیشتر خطوط هوایی باسابقه، به‌ویژه در دو دهه گذشته، سعی داشته‌اند با برگزاری آیین و سالگردهای ویژه و تبلیغات گسترده حول این محور، برای ایجاد تمایز و برتری در برابر شرکت‌های رقیب باسابقه کمتر و نیز تکرار و تثبیت موقعیت و موفقیت موثر از این حسن سابقه، اقدام کنند.
تغییرات قانونی مانند ادغام و تملیک، خرید و فروش سهام، تغییر نام و… دارای تاثیر مثبت بر سوابق شرکت آخر بوده و مبدأ محاسبه پیشینه، همان تاریخ ثبت نخستین شرکت است که درباره هواپیمایی هما، زمان راه‌اندازی شرکت هواپیمایی ایرانیان یعنی سال ۱۹۴۴ میلادی (۱۳۲۳ خورشیدی)، درست و مستند است.
با درنظر گرفتن این تاریخ به‌عنوان مبدأ مستند، مقام و جایگاه واقعی هما در فهرست کلی شرکت‌های هواپیمایی بنیان‌گذاری شده جهان (از زمان راه‌اندازی نخستین شرکت هواپیمایی در سال ۱۹۰۹) رتبه ۵۹ خواهد بود و در فهرست شرکت‌های فعال نیز به رتبه ۴۳ دست خواهیم یافت. همچنین این شرکت با کسب رتبه ۲۴ در میان ایرلاین‌های فعال حامل پرچم، به جایگاهی درخور و بالاتر از بیشتر خطوط هوایی منطقه و آسیا دست خواهد یافت. با این اوصاف می‌توان ادعا کرد از لحاظ پیشینه هوانوردی تجاری، در قاره آسیا (پس از روسیه، تاجیکستان و هندوستان) مقام چهارم را داریم و در میان ایرلاین‌های حامل پرچم خاورمیانه، نخستین خط هوایی منطقه هستیم.
بازگرداندن این جایگاه واقعی و تبلیغات متمرکز و هدفمند با تاکید بر حقایقی مانند جایگاه بی‌رقیب نخستین ایرلاین در خاورمیانه، علاوه بر اینکه باعث ایجاد فرصت بهره‌برداری از جنبه‌های مثبت تبلیغاتی آن یعنی اعتلای نام برند می‌شود، حس غرور و وحدت ملی را نیز افزایش می‌دهد و موجب می‌شود با آشنایی بیشتر افکار عمومی جامعه جهانی با پیشینه این برند خوش‌آوازه، هزینه و بار تحریم‌ها بر دوش دشمنان قرار گیرد؛ بنابراین لزوم برنامه‌ریزی دقیق و هم‌راستا با اصول تجاری و روزآمد در برندسازی و مدیریت شهرت، برای رویدادسازی موثر در سال آینده که مصادف است با هفتادوپنجمین سالگرد حقیقی راه‌اندازی شرکت، احساس می‌شود.
از سوی دیگر، بررسی میدانی نمایشگاه‌های برگزار شده و مرتبط با صنعت هوانوردی در سال ۱۳۹۷ و نظرخواهی از تعدادی از متخصصان این حوزه، موید این نکته بود که متاسفانه باوجود حضور و مشارکت فعال و درخور تقدیر هواپیمایی جمهوری اسلامی در همه رویدادهای مرتبط و ارائه حرفه‌ای با بهترین غرفه‌آرایی و نیز حضور مستمر مدیران و متخصصان شرکت برای پاسخگویی به مراجعان، به‌دلیل حضور کمرنگ ناشی از تحریم‌های شرکت‌های خارجی، بازخورد مناسبی در این زمینه دریافت نشده است؛ بنابراین رویدادسازی در این زمینه و دعوت از مدیران و متخصصان شرکت‌های هواپیمایی در قالب جشن‌ها و آیین به‌ظاهر غیرسیاسی و غیرتجاری، راه را برای گفت‌وگو و ارتباط موثر و دوسویه باز و در نهایت با مذاکرات مستقیم، ارائه راهکارهای عملی و اجرایی و رفع نگرانی‌های طرف‌های تجاری، امکان عقد تفاهمنامه‌های همکاری را فراهم می‌کند.
باتوجه به موارد یادشده و نیز شرایط کنونی کشور، پیشنهاد می‌شود در صورت موافقت مدیریت شرکت و حمایت وزارت راه و شهرسازی، طرح بزرگداشت هفتادوپنجمین سالگرد راه‌اندازی برند پرافتخار و ملی ایران‌ایر در سریع‌ترین زمان کلید بخورد و با رویدادسازی، تبلیغات موثر و هدفمند و برنامه‌ریزی دقیق برای بهره‌برداری تبلیغاتی و تجاری مناسب از این موضوع، اقدام‌های مقتضی انجام شود.
تهیه و توزیع اقلام تبلیغاتی ویژه و یادگاری‌های نمادین در طول پروازها و راه‌اندازی نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های موقت در همه فرودگاه‌ها در طول این ایام، برای ارائه محصولات مرتبط با صنعت هواپیمایی با کیفیت مورد تایید هما نیز می‌تواند علاوه بر تبیین بحث تبلیغات موثر، هدفمند و اثرگذار، منفعت مستقیم تجاری داشته و قسمتی از هزینه‌های طرح را پوشش دهد.
همچنین همزمان با اجرای برنامه یادشده، می‌توان با تکیه بر دانش و صنعت ملی، نسبت به نوسازی اصولی و برندسازی کابین هواپیماهای فعال موجود اقدام کرد. بازطراحی لباس‌های فرم کروی پروازی و کارکنان، مطابق با مد روز، فرهنگ اسلامی-ایرانی و تاریخچه شرکت و تبلیغ فراگیر برای این موضوع نیز می‌تواند علاوه بر ایجاد نشاط جمعی در کارکنان، باعث خبرسازی و تاکید بر این رویداد مهم شود.

“امیرحسین صراف رضوی – طراح و مشاور برند”

 

منبع: روزنامه صمت


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو