ایرلاین پرس | مهماندار… یک رویا یا یک کابوس؟

تاریخ خبر: // کد خبر: 168997 // // // //


مهماندار… یک رویا یا یک کابوس؟

دانش و مهارت‌های یک مهماندار تنها در سرویس بردینگ خلاصه نمی شود. او مسئول ایجاد آرامش در مسافران طی اختلالات پروازی و ایجاد امنیت می‌باشد. مسئول رسیدگی به آسیب دیدگی‌های مسافران در طی پرواز (در صورت ترس از پرواز، طپش قلب و فشار بالای خون)، رسیدگی به مسافران بیمار (ویلچر، جراحی شده و نوزاد داران) و همینطور در مواقع آتش سوزی یا قفل شدن درب دسشتویی هواپیما، مسئول حفظ آرامش، امنیت و عملکرد سریع می‌باشد.


مهماندار… یک رویا  یا یک کابوس؟

از کودکی رویاهای آدمی شکل می‌گیرد. و در مهد کودک‌ها، آمادگی‌ها، کودکستان‌ها و مدارس با سوال “وقتی بزرگ شدید، می‌خواهید چکاره شوید؟”، لیست آرزوها و رویاهای آدمی بلند و بلندتر می‌شود. آتش نشان، سوپر من، بت من، ملوان، خلبان، مانکن، هنرپیشه و…. تعداد زیادی حرفه‌های رنگارنگ در ذهن کودک رژه می‌روند.برخی رنگ حقیقت می گیرند و برخی نه…به برخی حتی پس از دست یافتن هم راضی هستیم و به برخی نه!

مهمانداری حتی در ذهن بچه ها هم جایی ندارد. فراتر از آن است که بشود با یک تخیل کودکانه مقایسه شود. از طرفی حرفه‌ای که دارای هیجان باشد و نشان دهنده قدرت باشد بیشتر بچه ها را جذب می کند و این فاقد هر دو است… اما این حرفه شریف نیز سن تولدی دارد و اوج شکل گیری‌اش در سنین 14 الی 16 سالگی می باشد. سنی که بیشتر آدم‌ها حتی اگر به تعداد کم هم شده ولی سفر با هواپیما را تجربه کرده اند و از نزدیک با چهره های خندان و مهربان مهماندارها آشنا شده اند و تازه اونجاست که این حرفه برای آنان نیز جا می افتد.

بر خلاف تصور تینیجرها، مهماندار بودن، تنها پوشیدن شکیل ترین یونیفورم نیست. تنها با لبخندی از ابتدای هواپیما تا به انتها رژه رفتن و سرو آب پرتغال نیست. تنها شانس ارتباط دوستی با خلبان نیست. باید صبور باشی، بردبار باشی و مقاوم. باید عاشق باشی و عشق بداری و تنها عشق تا بتوانی همانند فرشته های آسمانی شوی…

باید بتوانی همیشه لبخند به لب بداری در مسیری سخت که می شود آسون بود و مسافتی طولانی که می شود کوتاهش کرد…

در این پست تلاش شده  تجاربی را در اختیار دوستداران این حرفه قرار داده، تا دید وسیع تری به این حرفه پیدا کنند. باشد که مورد استفاده قرار بگیرد.

👩‍✈️👨‍✈️مهماندار کیست؟

مهماندار، عضو گروه پروازی و خدمه هوایی است که توسط خطوط هوایی برای تضمین آسایش و ایجاد امنیت و پذیرایی مسافران در طی پرواز بکار گرفته می‌شود.
دانش و مهارت‌های یک مهماندار تنها در سرویس بردینگ خلاصه نمی شود. او مسئول ایجاد آرامش در مسافران طی اختلالات پروازی و ایجاد امنیت می‌باشد. مسئول رسیدگی به آسیب دیدگی‌های مسافران در طی پرواز (در صورت ترس از پرواز، طپش قلب و فشار بالای خون)، رسیدگی به مسافران بیمار (ویلچر، جراحی شده و نوزاد داران) و همینطور در مواقع آتش سوزی یا قفل شدن درب دسشتویی هواپیما، مسئول حفظ آرامش، امنیت و عملکرد سریع می‌باشد.

مدت دوره‌های آموزشی و روش های آن در ایرلاین‌های مختلف معمولاً متفاوت است ولی از لحاظ محتوی و استانداردهای جهانی شبیه به هم هستند. البته بجز کشورهای خاورمیانه و اسلامی که این بیشتر از اندکی متفاوت با استاندارد جهانی است.

آن چه که مهم است در شروع دوره آموزشی تقریباً نکات مشابه با استخدامی باید شامل حال دانشجویان باشد.

شرایط پذیرش افراد برای دوره آموزشی عبارتند از:

✔️ حداقل سن بین 18 الی 20 و حد اکثر بین 23 الی 25

✔️ داشتن دیپلم (در مورد استخدام حتماً باید یک دوره آموزشی 3 ساله یا دانشگاهی 2 ساله نیز در رزومه قرار بگیرد)

✔️ تسلط کامل به زبان مادری و انگلیسی و آشنایی به زبان سوم (در خطوط هوایی آلمان فرانسوی و ایتالیای زبان سوم محسوب می شوند)

✔️ حداقل قد برای خانمها 160- 165و برای آقایان 170-175

✔️ وزن متناسب با قد

✔️ دیوپتر (واحد اندازه گیری توان عدسی چشم) بالاتر از +/-5 باشد.

✔️ گواهی عدم تخلف قدیمی تر از 6 ماه نباشد.

✔️ هیچگونه خالکوبی در بدن نباشد.

✔️ مهارت در شنا

✔️ آشنایی با کامپیوتر

✔️ اطلاعات بالای جغرافیایی

✔️ ارائه مدرک کمک‌های اولیه

با توجه به نکات بالا، اغلب همه شرکت کنندگان شرایط بالا رااز ابتدا ندارند و طی دوران آموزش فرصت مناسبی است که به تکمیل توانایی‌های خود همانند تسلط به زبان انگلیسی و آشنایی به زبان سوم و مهارت در شنا بپردازند.

🔹 آموزش

دوره آموزشی مهمانداری با یک دوره آمادگی 12 هفتگی آغاز و بین 6 ماه تا یکسال ادامه می یابد.

آموزش‌ها شامل دو بخش تئوری و عملی است. در قسمت تئوری بهتر است همزمان دانشجو زبان دوم خود که انگلیسی باشد را تقویت بخشد، چرا که بیشتر اصطلاحات استاندارد جهانی به همین زبان است و به همین زبان آموزش داده می شوند. آموزش کامپیوتر، اطلاعات جغرافیای در این قسمت می‌باشند. آموزش‌های تئوری در هفته دو روز و از ساعت 7:30 الی 15:00 می باشد.

در قسمت تئوری درس‌هایی از سیستم داخلی هواپیما و آشنایی مختصری از کابین هواپیما و در قسمت عملی خاموش کردن آتش حین پرواز، پرش از در اضطراری، تنفس با ماسک اکسیژن و شناخت کامل از گلی (آشپزخانه هواپیما) و صندلی‌ها و… می باشد.

همچنین آموزش میک آپ مناسب، آرایش مو،راه رفتن و نشستن و صحبت با مسافران که زیر نظر اجنت مدلینگ صورت می گیرد، از محتوی آموزش عملی این حرفه است.
ظاهر مو، میک آپ و ناخن تنها باید مرتب باشند و همانند پارتی نباشد که معمولاً ایرلاین‌های بزرگ قبل از پرواز به ظاهر مهماندارهای خود رسیدگی می‌کنند.

🔹 پوشش

نوع پوشش مهمانداران در ایرلاین‌های مختلف متفاوت است. در لوفت هانزا خانم‌ها بلوز سفید یا بلوز تیره همراه با شال کوتاه گردن جهت پوشش گردن خود به رنگ زرد یا آبی همراه با دامن یا شلوار و آقایان شلوار و بلوز و جلیقه (نه همه) هستند. دامن نه باید بالای زانو و نه پایین تر از آن باشد. همینطور در مورد کفش که نباید برای خانم‌ها بالاتر از 4 سانت و کمتر از 2 سانت و دارای پاشنه بی صدا باشد.

از این رو در دوره های آموزشی دانشجویان نیز یک یونیفرم مشابه به مهمانداری را می پوشند که از گام اول با این لباس عجین شوند.

🔹 آرایش و زیبایی

در این مرحله از دوره به هر دو جنسیت نحوه آرایش و زیبایی ساده و مرتب را آموزش می دهند. حتی در دوران آموزش نیز داشنجویان باید نکات را در حافظه بسپارند و رعایت کنند.

لوفت هانزا در این مرحله از اساتید فرانسوی که با مد روز پیش می روند کمک می گیرد. آقایان باید همیشه صورت اصلاح شده مرتب و موهای کوتاه متناسب بدارند و خانم‌ها موهایشان همیشه بسته ولی نه خیلی بالاتر که از حد قد بلندتر نشان دهد و نه خیلی پایین تر قرار بگیرد. در حد استانداردی که کلاهک مخصوص مهمانداری بر سرشان برود.

ناخن ها باید بلند تر از 2 سانت و کوتاه تر از 1 سانت و نیم نباشد. همینطور هیچ گونه لاک، نگین و آرایش ناخن که به چشم بیاید (جز رعایت بهداشت اولیه در حد مانیکور بدون فرنچ) در ناخن دیده نشود. پیرسینگ نیز در بینی و دندان و گوش جز گوشواره نباید دیده شود.

مهمانداران همواره باید تمیز و آراسته و خوشبو باشند. از این رو در دوره‌های آموزشی نیز آموزش صحیح استفاده از عطر به آنان داده می شود. عطرها نباید دارای بوی تند باشند که برای مسافران ایجاد مزاحمت و یا در برخی که ناراحتی تنگی نفس یا آلرژی دارند، تشدید شود…

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی IranianCC


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو