پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | آتش گرفتن فوکر 100 هما در فرودگاه مهرآباد

تاریخ خبر: // کد خبر: 172121 // // // //


آتش گرفتن فوکر 100 هما در فرودگاه مهرآباد

براساس اعلام اورژانس تهران ، یک فروند هواپیما فوکر 100 هواپیمایی ایران ایر( پرواز قشم- تهران به شماره پرواز 215) ، بدلیل فرود اضطراری ناشی از نقص سیستم هیدرولیک چرخ های عقب، در فرودگاه مهرآباد دچار حریق شده و آتش سوزی با مداخله سریع آتشنشان ها خاموش گردید. در کمترین زمان ممکن، عملیات خروج مسافران از هواپیما مدیریت شد و مسافران به سالن CIP منتقل شدند


آتش گرفتن فوکر 100 هما در فرودگاه مهرآباد

براساس اعلام اورژانس تهران ، یک فروند هواپیما فوکر 100 هواپیمایی ایران ایر( پرواز قشم- تهران به شماره پرواز 215) ، بدلیل فرود اضطراری ناشی از نقص سیستم هیدرولیک چرخ های عقب، در فرودگاه مهرآباد دچار حریق شده و آتش سوزی با مداخله سریع آتشنشان ها خاموش گردید. در کمترین زمان ممکن، عملیات خروج مسافران از هواپیما مدیریت شد و مسافران به سالن CIP منتقل شدند.

فوکر١٠٠ هما به شماره پرواز 215 با رجیستر EP-IDG که قشم را به مقصد مهرآباد ترک کرده بود، در فرودگاه مهرآباد بدلیل باز نشدن چرخ های فرود اضطرارى با تجربه و مهارت استاد خلبان سلیمانی و خلبان دوم غیاثی فقط با ارابه جلو و بصورت اضطراری (بدون چرخ های عقب) فرود آمد.

پیمان صابریان رییس اورژانس تهران گفت: این حادثه ساعت ۲۱ امشب رخ داد و ۱۰ دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است. رئیس اورژانس تهران گفت: این هواپیما حدودا ۱۰۰ مسافر داشته است که نیمی از آنها تخلیه شده‌اند و نیروهای امدادی در حال امداد رسانی هستند. خوشبختانه این حادثه مصدوم نداشته است.

اولین تصویر از فرود بدون چرخ فوکر١٠٠ هما در مهرآباد

تصاویری از لحظه فرود فوکر۱۰۰ ایران ایر در باند فرودگاه مهرآباد

 

 

◊ تکمیلی

در حالیکه خبرهای اولیه از حضور 100 مسافر در این هواپیما حکایت داشتند، اخبار ضد و نقیض شنیده شده از حاضرین در صحنه ، حاکی از آن است که این پرواز ۳۲ مسافر داشته که همه در سلامت کامل به سر می‌برند.
گمانه زنی های اولیه بیان می‌کند که سیستم هیدرولیک هواپیما در پرواز مشکل پیدا کرده و در هنگام فرود، چرخ‌های عقب هواپیما باز نشده است و پس از فرود به علت سایش بدنه با سطح باند هواپیما آتش گرفته است.

 

رئیس کمیته کشوری چهارشنبه آخر سال: علت اصلی آتش سوزی هواپیما نقص فنی حین فرود اعلام شد.

ویدیویی از حادثه هواپیمای فوکر F100 در فرودگاه مهرآباد

لحظات پس از اطفا حریق و خارج کردن مسافران از هواپیما برروی باند فرودگاه مهرآباد

 

 

◊ اطلاعیه روابط عمومی هما (1)

به اطلاع می رساند هواپیمای فوکر F100 “هما” از مبدا فرودگاه قشم به دلیل اشکال فنی در چرخ های هواپیما در فرودگاه مهرآباد تهران فرود اضطراری داشته است.

با مهارت خلبان با سلامت کامل فرود آمده و تمام مسافران و خدمه پرواز در سلامت کامل از هواپیما تخلیه شده و به سالن CIP فرودگاه مهرآباد تهران منتقل گردیده اند.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران:

اندک زمانی پس از وقوع حادثه ، مدیرعامل هواپیمایی هما در محل حادثه حاضر شده و بیان داشتند که پس از وقوع فرود اضطراری ، هواپیما قرنطینه نبوده و هیچ آتش‌سوزی رخ نداده است. مسافران هواپیمای فوکر ۱۰۰ که بدون چرخ عقب در مهرآباد فرود آمده ، به سلامت تخلیه و به سالن ترانزیت منتقل شدند. در حال حاضر تلاش می‌کنیم با جابه‌جایی هواپیما باند فرودگاه مهرآباد باز شود.

 

مدیر کل فرودگاه مهرآباد:

صفی نیا ، مدیرکل فرودگاه مهرآباد در این خصوص بیان داشت که : با مهارت خلبان و ورود سریع آتش نشانان فرودگاه مهرآباد ، پرواز بسلامتی به زمین نشست و 29 مسافر پرواز ایران ایر قشم – تهران‌ ، به ترمینال منتقل گردیدند. وی اشاره نمود با توجه به حجم پروازهای نوروزی، کلیه پروازهای خروجی مهرآباد بدون تاخیر و طبق زمان بندی از قبل تدوین شده انجام می گردد.

خبرهای بدست آمده از برخی  اشخاص و کارکنان فعال حوزه هوانوردی (فعال در فرودگاه مهرآباد )حاکی از آن است که باند فرودگاه مهرآباد باز بوده و هواپیماها در حال تاکسی کردن هستند

 

◊ تکمیلی 2

شنیده ها عملکرد نامناسب سیستم هیدرولیک را تایید می‌کند. نشتی هیدرولیک در میانه پرواز ایجاد شده و باعث از دست رفتن سیستم بطور کامل می‌شود.

◊ اطلاعیه روابط عمومی هما (2)

به لطف خداوند متعال و مهارت استاد خلبان سلیمانی ، خلبان دوم غیاثی و کرو پروازی ،هواپیمای فوکر F100 “هما” که از مبدا جزیره قشم به مقصد تهران پرواز نموده بود به سلامت در فرودگاه مهرآباد فرود آمد و مسافران گرامی پرواز در صحت و سلامت کامل از هواپیما تخلیه و به سالن CIP فرودگاه مهرآباد تهران منتقل گردیدند.

تمامی مسافران پرواز از نظر پزشکی مورد معاینه قرار گرفته و توسط تیم روابط عمومی مورد دلجویی قرار گرفتند .

سپس تمامی مسافران پرواز با خودروهای مخصوص ترانسپورت کرو به منازل خود اعزام گردیدند.

استاد خلبان سلیمانی با بیش از ١۶٠٠٠ ساعت پرواز

استوری یک مسافر از فرود بدون چرخ پرواز قشم-تهران

میزان آسیب به سطح زیرین بدنه فوکر١٠٠ هما پس از فرود بدون چرخ

 

چرایی عدم پاشش فوم مخصوص بر روی باند قبل از فرود فوکر ایران ایر؟

سوالی که ذهن بسیاری را امشب به خود مشغول کرده؛ این بوده که چرا بر سطح باند قبل از فرود فوکر ۱۰۰ هما؛ کف مخصوص(فوم) پاشیده نشد؟!

در مواقعی که شرایط اضطراری به وجود بیاید و به درخواست خلبان هواپیما، فوم مخصوص بر روی باند قبل از فرود پاشیده می شود.

ولی با توجه به اینکه پاشش فوم بر روی باند باعث لغزیدن بر روی باند و احتمال خروج هواپیما از باند می شود و درصد آتش‌سوزی و صدمه به مسافران بیشتر می شود، لذا مورد فوق یک مورد تقریبا منسوخی است و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از فارس نیوز  /// کانال تلگرامی کن نیوز  ///کانال تلگرامی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران  ///کانال تلگرامی SKY /// کانال تلگرامی اخبار هوانوردی و فرودگاهی /// کانال تلگرامی مرجع هوانوردی پارسی/// کانال تلگرامی اخبار هوانوردی


دیدگاه خود را بنویسید

  1. آتنا نوشته است:
    17:28 مورخه 02 فرو 98

    من بودم به این خلبان نشان افتخار و شجاعت میدادم.



برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو