پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | آنتی تراست برای ایرلاین ها

تاریخ خبر: // کد خبر: 173422 // // //


آنتی تراست برای ایرلاین ها

وزارت دادگستری مسئول اجرای قوانین آنتی تراست است، یعنی بازبینی ادغام شرکت ها و تعیین اینکه آیا ادغام مورد بررسی ممکن است باعث کاهش رقابت شود یا نه. البته وزارت دادگستری یک سیاست ادغام مخصوص به صنعت ایرلاین ندارد. مانند تمام صنایع دیگر پس از مقررات زدایی، مبنا بر رقابت بوده است. نقش قوانین آنتی


آنتی تراست برای ایرلاین ها

وزارت دادگستری مسئول اجرای قوانین آنتی تراست است، یعنی بازبینی ادغام شرکت ها و تعیین اینکه آیا ادغام مورد بررسی ممکن است باعث کاهش رقابت شود یا نه. البته وزارت دادگستری یک سیاست ادغام مخصوص به صنعت ایرلاین ندارد. مانند تمام صنایع دیگر پس از مقررات زدایی، مبنا بر رقابت بوده است. نقش قوانین آنتی تراست دولتی حفظ رقابت در بازار با جلوگیری از ادغام های ضدرقابتی {افقی} است.

قانون آنتی تراست هر ادغامی که بطور چشمگیر رقابت را در بازاری در آمریکا کاهش دهد ممنوع می کند. در بازبینی فرایند های ادغام، وزارت دادگستری تلاش می کند پیش بینی کند که ایا ادغام مورد نظر باعث افزایش قدرت بازار می شود یا نه. قدرت بازار یعنی توانایی افزایش سودجویانه قیمت ها در طولانی مدت بدون کاهش فروش. هدف اجرای این قانون حمایت از مصرف کننده با حفظ بازارهای رقابتی است که کیفیت بالا و قیمت پایین ارائه می دهند.

بازارهایی که مورد بررسی قرار می گیرند کل صنعت نیستند، بلکه بازارهایی که مسافر در آنها اقدام به خرید خدمات می کند. این بازارها جفت شهرهای مبدا و مقصد (و گاها جفت فرودگاه) بخصوصی هستند که مسافر در آنها پرواز می کند، رقابت در بازار این شهرهاست که حائز اهمیت است. مثلا اگر مسافری بخواد از واشنگتن به ساحل میرتل سفر کند، او از اینکه ایر ویسکانسین در این مسیر رقابت می کند تا کیفیت سرویس را بالا و قیمت را پایین نگه دارد خوشحال می شود. اما اگر تمام ایرلاین های این مسیر ادغام شده و قیمت ها را بالا ببرند، مسافر نمیتواند سراغ سایر ایرلاین ها برود.

بازارهای مورد بررسی می توانند حتی محدودتر از این تعریف جفت شهر باشند. چنانکه ایرلاین ها بخوبی میدانند مسافران با هم متفاوت هستند. بعضی از انها حاضر به پرداخت هزینه بیشتر برای پرواز بدون استاپ هستند درحالیکه بقیه حاضر به پذیرش زحمت ایست بین راه برای قیمت کمتر هستند. برای بعضی مسافران بیزینسی وجود یا عدم وجود پرواز کانکشن شاید بی اهمیت باشد اما برای مسافر تفریحی هر دو گزینه مهم هستند. ایرلاین ها این تفاوت ها را در قیمت گذاری خود در نظر می گیرند. انالیز آنتی تراست هم تفاوت مسافر بیزینسی و تفریحی را در نظر گرفته و اثر ادغام را بر بازار جفت شهرهای بدون استاپ و همچنین کانکشن بررسی می کند.

در ابتدا جفت شهرهایی که هر دو شرکت ادغام شونده در انها سرویس می دهند مشخص می گردند، و همچنین بازارهایی که دو شرکت ممکن است در آنها به ارائه سرویس در آینده بپردازند. تعیین جفت شهرهایی مشترک، محاسبه سهم شرکت های ادغام شونده و سایر رقبا در بازار را ممکن می کند. مبنای این محاسبات عموما داده هایی است که خود شرکت ها بطور متناوب به وزارت دادگستری ارائه می کنند. سپس توجه بر بازارهایی قرار می گیرد که ادغام مورد نظر باعث تمرکز در آنها خواهد شد.

در میان ایرلاین های هاب -اسپوک، مشکل رقابت عموما وقتی ظهور می کند که هاب ها در یک فرودگاه یا شهر باشند. امکان دارد که ایرلاین ها بسیاری از جفت شهرهای مشترک را سرویس دهی کنند، خصوصا در بازار اسپوک ممکن است انها تنها ایرلاین های خدمات دهنده باشند. مشابها ایرلاین هایی که هاب هایشان در شهرهای همسایه است ممکن است شرکت های غالب بازار بعنوان کانکشن برای تعداد زیادی از جفت شهرهای آن ناحیه باشند.

مقایسه سهم بازاری قبل و بعد از ادغام و بررسی میزان تمرکز ناشی از آن قدم اول است. فرض کنید وزارت دادگستری به این نتیجه رسید که ادغام مورد بررسی احتمالا به ایرلاین ها قدرت افزایش قیمت ها در یک جفت شهر را میدهد. سوال بعدی اینست که ایا این افزایش قیمت ممکن است باعث ورود رقبای جدید به آن بازار گردد. اگر پاسخ مثبت باشد ورود ایرلاین جدید مانع افزایش قیمت خواهد شد و نگرانی وزارت دادگستری حل می شود.

اینکه ایا سایر ایرلاین ها فکر کنند که ورود و جایگزینی رقابت از دست رفته برایشان سودمند است یا نه به وضعیت آن بازار بستگی دارد. واضحا ایرلاینی که از پیش یک هاب در یکی از آن شهرها دارد بسادگی می تواند خدمات دهی را آغاز کند. اگر موانع مقرراتی و محدودیت ظرفیت مثلا بدلیل کنترل اسلات و کمبود گیت وجود داشته باشد آنگاه ورود بازیگر جدید غیرمحتمل است.

اگر یکی از شهرها هاب باشد ولی هیچ ایرلاین دیگری غیر از ایرلاین های ادغام شونده یک هاب در این جفت شهر نداشته باشند، سوال اینست که ایا ایرلاین دیگری باید با توسعه سیستم اسپوک به ان شهر سرویس دهی کند تا سوددهی داشته باشد یا نه. هرچه هزینه ورود به این بازار یا یازارها در مقایسه با درامد احتمالی حاصله بیشتر باشد ورود بازیگر جدید غیرمحتمل تر خواهد بود.

اگر ایرلاین جدید مجبور به به چالش کشیدن یک ایرلاین دارای هاب در محل هابش شود، بطوریکه ایرلاین جدید خودش مجبور به ساخت هاب در آن شهر شود، ممکن است حاضر به انجام این هزینه نباشد مگر اینکه ساختار هزینه ای پایین تری نسبت به ایرلاین های ادغام شونده داشته باشد. مثلا بعضی ایرلایهای کم هزینه موفق قادر به توسعه مدل های هاب و اسپوک خود برای ورود به بازار بوده اند مانند فرانتیر، امریکا وست، ایر تران، و تا حدودی ساوت وست.

افق زمانی که وزارت دادگستری بررسی می کند دوساله است. اگر امکان ورود بازیگر جدید در طی دو سال باشد انرا در انالیز در نظر می گیرد. بنابراین اگر ورود در محدوده زمانی مشخص، محتمل و کافی برای مقابله با مشکل کاهش رقابت باشد، وزارت دادگستری با ان مشکلی ندارد.

از بعضی از بزرگترین پرونده های ادغام صنعت می توان به تلاش یونایتد برای خرید یو اس ایرویز 2000-2001 اشاره کرد که چندین مشکل رقابتی را ایجاد می کرد. یونایتد یک مرکز عملیاتی بزرگ در فرودگاه دولس واشنگتن داشت و یو اس ایرویز در فرودگاه ریگان و بی دبلیو آی واشنگتن. بنابراین انها تنها ایرلاین های بزرگ رقیب برای سرویس های بدون استاپ از منطقه واشنگتن به تعدادی از شهرها از جمله روچستر و نیواورلئان بودند.

مشابها این دو ایرلاین مهمترین سرویس دهنده های بدون استاپ در تعدادی از بازارهای هاب-هاب مانند فیلادلفیا-لس آنجلس، فیلادلفیا-سان فرانسیسکو، فیلادلفیا-دنور، و پیتسبورگ-واشنگتن بودند. با وجود هاب های قدرتمندشان در سواحل شرقی، اینها جز تنها ایرلاین های متصل کننده بعضی از شهرهای جنوب شرقی (مانند گرینزبورو و روانکی) بودند. بطور کل این ادغام باعث افزایش تمرکز در مراکز بیزینسی در سواحل شرقی می شد. در نهایت این ادغام باعث کاهش رقابت در چندین بازار ترانس اتلانتیک می گشت. مشکلات رقابتی مانند اینها وزارت دادگستری را قانع کرد که این ادغام باعث کاهش چشمگیر رقابت در چندین بازار می شود بنابراین از آن جلوگیری نمود.

نمونه دیگر ادغام امریکا وست و یو اس ایر است که وزارت دادگستری پس از مدت کوتاهی تحقیق انرا بلااشکال دید. امریکا وست بیشتر در غرب ایالات متحده فعالیت داشت با هاب ان در فینیکس و لاس وگاس، درحالیکه یو اس ایر ویز عموما در شرق امریکا و هاب ان در فیلادلفیا، پیتزبورگ و شارلوت. این دو ایرلاین مسیرهای بدون استاپ مشترک خیلی کمی داشتند که در انها سایر ایرلاین ها سرویس دهی می کردند. وزارت دادگستری دید که ادغام این دو با شبکه های مکمل می تواند باعث افزایش کارایی شده و به نفع مصرف کننده است، بطوریکه می تواند باعث سرویس دهی به مسافران به مقاصد بیشتری در کشور شود.

بعضی معتقدند ادغام در صنعت هوانوردی برای دستیابی به قیمت گذاری منطقی بشدت ضروری است و انتی تراست مانع این فرایند است. بعضی این قوانین را بدلیل اینکه سال ها پیش تنظیم شده اند مناسب زمان حال نمیدانند خصوصا با در نظر گرفتن مسائلی چون ورشکستگی، قیمت سوخت، و تراکم فرد.گاه ها.

ورشکستگی

ورشکستگی عاملی است که در انالیز ادغام مد نظر قرار میگیرد زیرا وقتی یکی از طرفین در استانه ورشکستگی باشد ممکن است بهتر باشد اجازه یک ادغام ضد رقابتی داده شود تا اینکه فقط تماشا کنیم که دارایی ها و منابع شرکت در حال سقوط از بازار و دسترس رقیبان خارج شود. در چنین زمانی، وقتی اجازه یک ادغام غیر رقابتی داده می شودکه: شرکت مذبور قادر به پرداخت هزینه هایش در اینده نزدیک نباشد، یا قادر به تجدید ساختار موفقیت امیز در فرایند ورشکستگی نباشد، شرکت قبلا تلاش کرده باشد خود را به فروش برساند، ادغام باعث کاهش چشمگیر رقابت نشود، در صورت عدم ادغام دارایی های شرکت از بازار خارج شود.

بعضی به سخت گیری های وزارت دادگستری در این زمینه منتقد هستند اما از دید مصرف کننده ورشکستگی الزاما اتفاق بدی نیست زیرا شرکت را قادر می کند هزینه های اصافی اش را قطع کند و بعنوان رقیبی پویاتر وارد شود.

بعضی معتقدند بسیاری شرکت ها هرگز قادر به سربلند کردن پس از ورشکستگی نیستند در این صورت حتی یک ادغام ضدرقابتی گزینه بهتری میبود زیرا باعث ادامه کار یک بیزینس میشد نه اینکه اموال ان به فروش برسد که بزودی دوباره وارد فرایند تولید نشوند. فرایند انالیز ادغام وزارت دادگستری تلاش می کند ان موارد را در نظر بگیرد. وقتی شواهد نشان دهد یک شرکت قادر به تجدید ساختار موفق نخواهد بود با اکتساب ان توسط رقبا موافقت می شود. یک مثال خوب در این زمینه خرید تی دابلیو ای توسط امریکن ایرلاینز است که ورشکسته شده و خریدار دیگری نداشت.

قیمت سوخت

هیچ قانون کلی وجود ندارد که نشان دهد افزایش هزینه های عملیاتی همیشه انالیز ادغام را متاثر می کنند. هرچند وقتیکه ادغام به دو شرکت کمک کند هزینه های عملیاتی مشترک خود راکاهش دهند این افزایش کارایی در نظر گرفته می شود. اگر یک ادغام باعث افزایش بازده و بهبود توانایی رقابت مشترک دو شرکت شود و منافع ناشی از ان بیشتر از اثار شدرقابتی اش باشد انگاه وزنه بسمت تایید ادغام است. می توان سناریوهایی را متصور شد که ادغام باعث کاهش هزینه کل سوخت شده و اینافزایش کارایی در اثر کل ادغام در نظر گرفته می شود.

تراکم

در ارتباط با تراکم در فرودگاه ها، تعداد محدودی فرودگاه در امریکا به حدی شلوغ بوده اند که کنترل اسلات در انها به اجرا گذاشته شد. این حقوق ابتداعا به ایرلاین های حاضر بر اساس میزان سرویس دهی شان اختصاص یافت و انها اکنون سهم خیلی بزرگی را نسبت به ترافیک در دست دارند. یک پیشنهاد افراطی برای این مشکل ساخت باند های بیشتر و حذف فرایند کنترل اسلات است تا خود ایرلاین ها راهی برای تخصیص ان پیدا کنند. راه حلی کمتر رادیکال و مورد تایید وزارت دادگستری توسعه یک راه حل بازاری است. مثلا بطور سالانه بخشی از اسلات هایی که در دست ایرلاین ها هستند مورد حراج گذاشته شده به بالاترین خریدار فروخته شوند. این فرایند تضمین می کند اسلات ها در دست ایرلاینی قرار میگیرد که بهترین استفاده را از ان خواهد کرد. اگر تعداد کافی اسلات به یکباره مورد حراج قرار بگیرند این امکان وجوددارد که یک ایرلاین منطقه ای یا گروهی از انها به اندازه کافی اسلات بخرند که بتوانند ایرلاین های بزرگتر را در مسیرهای بخصوص یا یک شبکه منطقه ای به چالش بکشند.

قیمت گذاری متناسب با دوره پیک سیستم دیگری برای استفاده از انگیزه های اقتصادی برای تشویق کارایی بیشتر حقوق تیک آف و لندینگ است. بهترین روش در فرودگاه های مختلف میتواند متفاوت باشد. برنامه معاونت انتی تراست وزارت دادگستری ایسنت که به همکاری با وزارت حمل و نقل و FAA ادامه دهد که اماده شنیدن راه حلهای بازاری هستند.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گروه تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو