پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | سال 98 و ادعای 75سالگی هما ;

تاریخ خبر: // کد خبر: 173861 // // // //


سال 98 و ادعای 75سالگی هما

تاریخ هوانوردی تجاری در ایران با نام ایران ایر و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گره خورده است، پیشینه درخشان و پرآوازه و نیز ملی و حامل پرچم بودن این شرکت مسئولیت دو چندانی را در حفظ و اعتلای نام آن برای مدیران، کلیه پرسنل و دست اندرکاران زحمت کش این خط هوایی خوشنام در برابر مردم شریف ایران که در واقع ذی نفعان و صاحبین اصلی این برند ملی و تاریخی هستند ایجاد مینماید. در نهایت نیز نتیجه و ثمره این زحمات در کنار تلاش برای بهبود مستمر در کیفیت و ایمنی، باعث بالا بردن ارزش برند و در نتیجه انتفاع جمعی برای تک تک آحاد این مرز و بوم میگردد.


سال 98 و ادعای 75سالگی هما

تاریخ هوانوردی تجاری در ایران با نام ایران ایر و شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) گره خورده است، پیشینه درخشان و پرآوازه و نیز ملی و حامل پرچم بودن این شرکت مسئولیت دو چندانی را در حفظ و اعتلای نام آن برای مدیران، کلیه پرسنل و دست اندرکاران زحمت کش این خط هوایی خوشنام در برابر مردم شریف ایران که در واقع ذی نفعان و صاحبین اصلی این برند ملی و تاریخی هستند ایجاد مینماید. در نهایت نیز نتیجه و ثمره این زحمات در کنار تلاش برای بهبود مستمر در کیفیت و ایمنی، باعث بالا بردن ارزش برند و در نتیجه انتفاع جمعی برای تک تک آحاد این مرز و بوم میگردد.

 

حساسیت شرایط کنونی کشور نیز بر کسی پوشیده نیست، خصوصا تبلیغات مسموم بین المللی و تحریمهای سنگینی که بصورت هدفمند، ساختارهای اقتصادی و نیازهای عمومی کشور را هدف قرار داده است. لذا اینجانب و همکارانم با تکیه بر تجارب بین المللی خویش در زمینه های طراحی و برند سازی، در کنار وقوف بر مسئولیتهای اجتماعی، خصوصا در این برهه حساس و تاریخی کشور بر آن شدیم دست یاری و مودت بسوی عزیزانمان در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران دراز نموده و با انجام تحقیقات و جمع آوری مستندات، ارائه گزارشات تخصصی و پیشنهاد راهکارهایی از این دست که نتیجه اجرای آن، بسط جبهه دوم و ایجاد هزینه متقابل در جنگ روانی برای دشمنان است، حداقل اندکی از فشار روی دوش عزیزان فعال در صنعت هوایی کشورمان را کم نموده و تهدید ها را به فرصت بدل نماییم.  در این راه بنا داریم با سلاح برنده آشنایی، مهارت و تسلط کافی به قواعد بازی، در زمین حریف جانانه بازی کنیم و از تکنیکهای نوین و بروز تبلیغاتی و جنگ روانی در جهت تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی جامعه شان و بر علیه خودشان بهره بریم.

ما را از تلخ گویی دشمن ملال نیست      در کیش ما ملال ز جاهل حلال نیست

از عشق من مپرس به چشمم نگاه کن      در عالم مشاهده جای سوال نیست

 

 

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و برند ملی و بین‌المللی آن «ایران‌ایر» در واقع دارای قدمت و پیشینه‌‌ای 75 ساله است و نه 57 ساله!!! شاید در نگاه اول گره زدن سرآغاز شرکت با تاریخ تاسیس هما بدون در نظر گرفتن سوابق قبلی ادغامها و سایر تغییرات قانونی چندان با اهمیت نباشد که همین 57 سال حاصل از این دیدگاه غلط نیز برای خیلی از شرکتهای هوایی منطقه، آرزویی دور و دست نیافتنی است. اما باید بررسی نمود که این خود کم پنداری چه تاثیری در نقش این برند ملی و متعاقب آن کشور عزیزمان ایران در تاریخچه هوانوردی تجاری دارد.

با در نظر گرفتن تاریخ تاسیس هما به عنوان مبدا محاسبه قدمت و سابقه، بدون در نظر گرفتن تاثیر سوابق منتج از تغییرات قانونی، متاسفانه جایگاه شرکت در فهرست کلی شرکت‌های هواپیمایی تجاری بنیانگذاری شده دنیا (در بازه زمانی تاسیس نخستین شرکت هواپیمایی در سال ۱۹۰۹ میلادی تا زمان ادغام دو شرکت قبلی و راه‌اندازی هواپیمایی ملی ایران در سال ۱۹۶۲)، در رتبه بالاتر از ۱۵۰ قرار گرفته و نیز در فهرست شرکت‌های هوایی فعال در همین لیست، رتبه ۱۲۱ و نیز رتبه ۵۶ را در میان ایرلاینهای فعال حامل پرچم کسب خواهد نمود.

مطابق همین بر داشت غلط هم شرکت هواپیمایی هما بعد از اغلب ایرلاینهای منطقه و آسیا نظیر هواپیمایی خاورمیانه (سوریه)، هواپیمایی عراق، گلف‌ایر (بحرین)، کویت ایرویز، آریانا افغان، هواپیمایی بین‌المللی پاکستان و… قرار خواهد گرفت و نمی‌توان هیچ ادعایی درباره قدمت آن چه در قاره آسیا و چه در منطقه خاورمیانه کرد که این نتیجه، در تناقض با باور همگان است.

همچنین متذکر میگردد، غفلت از جایگاه حقیقی کشور ایران در صنعت هوانوردی و نیز عدم ادعا در این خصوص باعث خواهد شد تا رقیبان منطقه‌ای و سایر مدعیان فرصت‌طلب، با صرف هزینه‌ای اندک، انجام ادغامهای سوری و تبلیغات پر زرق و برق، بر این مسند تکیه زده و با تحریف واقعیت، به تضعیف و کمرنگ کردن نقش شرکتی خوشنام با این سابقه درخشان بپردازند که نمونه‌های آن را به تکرار دیده‌ایم.

 

این در حالی است که اکثر خطوط هوایی با سابقه، به‌ویژه در ۲ دهه گذشته، سعی داشته‌اند با برگزاری مراسم و سالگردهای ویژه و تبلیغات گسترده حول این محور، نسبت به ایجاد تمایز و برتری در برابر شرکت‌های رقیب باسابقه کمتر و نیز تکرار و تثبیت موقعیت و موفقیت موثر از این حسن سابقه، اهتمام ورزند.

 

در ادامه با ارائه مستندات، تحلیل قوانین جاریه تجاری و ثبتی مربوطه و نیز بررسی عرف بین الملل و نیز ارائه موارد مشابه در ایرلاینهای با سابقه دنیا به این نکته خواهیم رسید که تغییرات قانونی نظیر ادغام و تملیک، خرید و فروش سهام، تغییر نام و … دارای تاثیر مثبت بر سوابق شرکت آخر بوده و مبدا محاسبه سابقه، همان تاریخ ثبت اولین شرکت است که در مورد هواپیمایی هما، زمان تاسیس شرکت هواپیمایی ایرانیان (ماه دسامبر سال 1944میلادی) صحیح و مستند است.

با در نظر گرفتن این تاریخ به عنوان مبدا مستند، مقام و جایگاه واقعی هما در فهرست کلی شرکت‌های هواپیمایی بنیانگذاری شده دنیا (از زمان تاسیس نخستین شرکت هواپیمایی در سال 1909)، رتبه ۵۹ در سطح بین‌المللی بوده و در لیست شرکت‌های فعال نیز به رتبه ۴۳ دست خواهیم یافت. همچنین شرکت با کسب رتبه ۲۴ در میان ایرلاینهای فعال حامل پرچم، به جایگاهی درخور و بالاتر از اکثر غریب به اتفاق خطوط هوایی منطقه و آسیا دست خواهد یافت. با این اوصاف است که می‌توان ادعا نمود از لحاظ قدمت و پیشینه هوانوردی تجاری، در قاره آسیا (پس از روسیه، تاجیکستان و هندوستان) مقام چهارم و در میان ایرلاینهای حامل پرچم خاورمیانه، نخستین خط هوایی منطقه هستیم. 

 

بازگرداندن این جایگاه واقعی و تبلیغات متمرکز و هدفمند با تاکید بر حقایقی چون جایگاه بی‌رقیب نخستین ایرلاین در خاورمیانه، علاوه بر اینکه باعث ایجاد فرصت در بهره برداری از جنبه‌های مثبت تبلیغاتی آن یعنی اعتلای نام برند میگردد همچنین حس غرور و وحدت ملی را نیز افزایش داده و موجب می‌شود تا با آشنایی بیشتر افکار عمومی جامعه جهانی با قدمت این برند خوش‌آوازه، هزینه و بار تحریمها بر دوش دشمنان قرار گیرد. بنابراین لزوم برنامه‌ریزی دقیق و هم‌راستا با اصول تجاری و بروز در برند‌سازی و مدیریت شهرت، برای رویداد‌سازی موثر در سال آتی که مصادف است با 75 امین سالگرد حقیقی تاسیس شرکت، احساس میگردد.

 

از طرف دیگر بررسی میدانی از نمایشگاه‌های برگزار شده و مرتبط با صنعت هوانوردی در سال ۱۳۹۷ و نظرخواهی از تعدادی از متخصصان این حوزه، موید این نکته بود که متاسفانه با وجود حضور و مشارکت فعال و درخور تقدیر هواپیمایی جمهوری اسلامی در همه رویدادهای مرتبط و نیز ارائه حرفه‌ای با بهترین غرفه‌آرایی و نیز حضور مستمر مدیران و متخصصان شرکت برای پاسخگویی به مراجعین، به دلیل حضور کمرنگ منتج از تحریمهای شرکت‌های خارجی، بازخورد مناسبی در این زمینه دریافت نشده است. بنابراین رویداد‌سازی در این زمینه و دعوت از مدیران و متخصصان شرکت‌های هواپیمایی در قالب جشن‌ها و مراسم به ظاهر غیرسیاسی و غیر تجاری، راه را برای گفت‌وگو و ارتباط موثر و دوسویه باز کرده و در نهایت با مذاکرات مستقیم، ارائه راهکارهای عملی و اجرایی و رفع نگرانی‌های طرفهای تجاری، امکان عقد تفاهم نامه‌های همکاری را فراهم می‌سازد.

 

با توجه به موارد یاد شده و نیز شرایط کنونی کشور پیشنهاد می‌شود تا در صورت موافقت مدیریت محترم شرکت هما و حمایت وزارت محترم راه و شهرسازی، طرح بزرگداشت هفتاد و پنجمین سالگرد برند پرافتخار و ملی ایران‌ایر در اسرع وقت کلید خورده و با رویدادسازی، تبلیغات موثر و هدفمند و برنامه‌ریزی دقیق نسبت به بهره‌برداری تبلیغاتی و تجاری مناسب از این موضوع، اقدامات مقتضی انجام گردد.

 

 

خلاصه ادله

الف) بررسی و تحلیل دلایل اصلی تغییرات توسعه ای در شرکتها: در حالیکه در دنیای تجارت ادغام، تملیک، تغییر نام شرکت و یا سهامداران امری لاجرم و روزمره بوده و از عمده دلایل آن هم رسیدن به اهداف توسعه ای شرکتها با هم افزایی امکانات اعم از مالی و بازار، تخصص و منابع انسانی، سابقه و تجربیات و … است و بدیهیست که نتیجه این تغییرات فی النفسه باعث از بین رفتن داشته ها و امکانات اولیه، خصوصا سوابق مثبته شرکتها نمیگردد. چه اگر غیر از این بود سرمایه گذاران یا مجموعه های بزرگتر دلیلی برای تملک شرکتهای کوچکتر و بالطبع تقبل دیون و بدهی های آن نداشته و در صورت نیاز خود راسا نسبت به تاسیس شرکت جدید، خرید تجهیزات و جذب نیروی انسانی مورد نیاز اقدام میکردند.

 

شرکت هواپیمایی هما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و کاملا مشخص است یکی از دلایل اصلی ادغام دو شرکت هواپیمایی خصوصی و اکتساب آنها با روش خرید سهام مدیریتی و عمده توسط دولت وقت، کسب سوابق در کنار امکان استفاده از تجارب نیروی انسانی شرکت های مذکور بوده است که اگر غیر از این بود تقبل دیون این شرکتها در مقابل کسب مجوز فعالیتی که خود مرجع صدور آن است و یا بدست آوردن تجهیزاتی نظیر چند فروند هواپیمای استیجاری و یا تملیکی فرسوده هیچ توجیه تجاری و اقتصادی نخواهد داشت. لذا با در نظر گرفتن ادله منطقی و دلایل تجاری- اقتصادی این ادغام، تاریخ تاسیس شرکت هما برابر با تاریخ ثبت شرکت سهامی هواپیمایی ایران (دسامبر سال 1944 میلادی) است.

 

ب) عدم منع قانونی در بکارگیری و تجمیع سوابق قبلی شرکت: در بررسی قانون تجارت ایران و لایحه تکمیلی آن اشاره و یا منعی برای استفاده از سابقه قبلی شرکتهای مورد ادغام توسط شرکت جدید مشاهده نمیگردد. احتمالا بدلیل مسلم بودن اصول و دلایل تجاری در هم افزایی و ادغام شرکتها بوده که قانونگذار در تدوین قوانین تجارت و لوایح تکمیلی مربوطه و در مبحث تجمیع سوابق سکوت اختیار کرده است که از لحاظ حقوقی و در شرایط اینچنین (صورت عدم تایید و یا منع قانونی در امری)، روال و عرف در نظر گرفته میشود.

لذا به دلیل عدم منع قانونی در استفاده از تاریخ تاسیس شرکت سهامی هواپیمایی ایران  به عنوان مبدا محاسبه قدمت شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) و نیز اکتساب منافع ملی در صورت اقدام بر این منوال، میبایست مطابق عرف و روش معمول عمل کرده و قدمت شرکت هما را 75 سال در نظر گرفت.

 

ج) مطالعه و بررسی جداگانه برند و شرکت: هر چند که نتیجه بررسی جداگانه سوابق برند “ایران ایر” و شرکت “هما” در این گزارش یکی بوده و در نهایت به عدد پر افتخار 75 سال قدمت در خدمت خواهیم رسید اما بدلیل تفاوت در ماهیت و معنای نام شرکت و برند، چه از لحاظ قوانین مربوطه و چه از لحاظ مفاهیم نوین تجاری، لازم است تا جداگانه مطالعه گردند. همانند حل مسائل و یا اثبات قضایای ریاضی از دو روش، حصول جواب یکسان باعث رفع شبهات احتمالی در هر راه و تایید بلاشک پاسخ نهایی است.

 

ج-1) تاریخچه مستند برند ایران ایر: اولین خط هوایی مسافربری خاورمیانه با نام « شرکت سهامی هواپیمایی ایران » و در سال ۱۹۴۴ میلادی تاسیس شد. این شرکت از آغاز  نام « ایران ایر» را به عنوان برند و علامت تجاری خود انتخاب نمود و این علامت تجاری در  طول فعالیت شرکت (1944- 1962) و در اعم طراحیهای اقلام تبلیغاتی اعم از جلد بلیتها، نقشه مسیرهای پروازی، برنامه زمانبندی پروازها، لیوری و طرح بدنه هواپیماها و … بکار رفته است. با توجه به این نکته که علامت تجاری قابل معامله بوده و نیز از اموال شرکت محسوب میگردد لذا مالک کنونی برند و علامت تجاری « ایران ایر» با قدمت 75 سال، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران است. 

ذکر این نکته ضروری است که جهت صحت سنجی و تحقیق میدانی در مورد مستندات فوق، نظرسنجی محدود اینترنتی از فعالین صنعت هوایی انجام پذیرفته است که نتیجه آن تقدیم حضور میگردد:

ج-2) تاریخچه مستند تغییرات ثبتی شرکت هما: با بررسی تاریخچه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در چهار مرجع معتبر مختلف (تارنمای رسمی شرکت هما، سایت اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، دایره المعارف ایرانیکا و دانشنامه آزاد اینترنتی ویکی پدیا) و تطابق تاریخها با روند تغییرات قانونی، تاریخچه مستند ذیل منتج میگردد:

 

  • 1944 میلادی: شرکت سهامی هواپیمایی ایران با دو سهامدار عمده (شخصیت حقیقی) و سرمایه گذاری بخش خصوصی ثبت و از سال 1323 شمسی فعالیت رسمی خود را آغاز مینماید. این مجموعه در ترجمه نام شرکت به لاتین از واژه ایرانین ایر ویز” در کنار نام برند ایران ایر استفاده مینماید.
  • 1954 میلادی: شرکت سهامی هواپیمایی پارس با  یک سهامدار عمده (شخصیت حقیقی) و سرمایه گذاری بخش خصوصی تاسیس شده که ابتدا در زمینه انتقال هوایی بار و سپس انتقال مسافر فعالیت مینماید.
  • 1961 میلادی: دو شرکت ذکر شده فوق در هم ادغام و “شرکت واحد هواپیمایی ایران (سهامی خاص)” را تشکیل میدهند.
  • 1962 میلادی: دولت وقت با خرید کلیه سهام و دارایی های “شرکت واحد هواپیمایی ایران” نسبت به اکتساب آن اقدام مینماید. در نتیجه این اکتساب، مالکیت برند “ایران ایر” را نیز که مطابق قانون از دارایی های شرکت محسوب میگردد، بدست می آورد.
  • 1968 میلادی: مالک جدید و سهامدار عمده شرکت (شخصیت حقوقی – دولت) نسبت به تصویب و ثبت اساسنامه جدید با نام شرکت “هواپیمایی ملی ایران (هما)” اقدام مینماید.
  • 1982 میلادی: مالک و سهامدار عمده شرکت (شخصیت حقوقی – دولت) نسبت به تغییر نام قبلی شرکت به “هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)” اقدام مینماید.

 

ج-3) بررسی موارد با تاریخچه ثبتی مشابه در شرکت های هواپیمایی بین المللی: حال که تاریخچه مستند تغییرات قانونی در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) را داریم به بررسی موارد مشابه از لحاظ این قبیل تغییرات در شرکتهای فعال و با سابقه هواپیمایی میپردازیم تا مشخص شود عرف بین الملل در این خصوص چگونه عمل کرده است. یاد آور میگردد بدلیل اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) قدیمی ترین شرکت هواپیمایی فعال ایران است و غالب شرکتهای هواپیمایی تجاری کشور پس از انقلاب تشکیل شده اند، یافتن مورد یا موارد مشابه در خطوط هوایی داخلی ممکن نیست. از طرف دیگر، هدف نهایی گزارش تعیین سابقه تاریخی و جایگاه شرکت هما در کل صنعت هواپیمایی تجاری دنیاست، لذا موارد مشابهت از بین شرکتها و خطوط هوایی مطرح و فعال بین المللی انتخاب و بررسی شده اند تا نتیجه، قابلیت استناد در مجامع بین المللی را داشته باشد که خوشبختانه از منظر تطابق با عرف بین الملل نیز نتیجه بررسی موارد مشابه در شرکتها و برندهای معتبر در این صنعت نیز موید تجمیع سوابق در محاسبه سابقه کار کلی شرکت و یا برند، فارق از تغییرات معمول قانونی ثبتی و سهام است.

 

کی. ال. ام (KLM): به عنوان قدیمی ترین ایرلاین فعال در جهان، در روز ۷ اکتبر سال ۱۹۱۹ میلادی توسط سرمایه گذاران بخش خصوصی تأسیس شد. اولین پرواز کی ال ام در روز ۱۷ مه سال ۱۹۲۰ و در مسیر لندن به آمستردام انجام گرفت. در سال 1953 و پس از فوت یکی از سرمایه گذاران، دولت هلند نسبت به خرید دو سوم از سهام شرکت اقدام نمود. این شرکت پیش از ادغام در ایر فرانس، هواپیمایی ملی و حامل پرچم هلند به‌شمار می‌رفت و در حال حاضر بخشی از شرکت هواپیمایی ایرفرانس-کی ال ام است (ادغام در 5 می 2004). شرکت ایرفرانس – کی ال ام یک شرکت فرانسوی- هلندی است که تحت قوانین کشور فرانسه قرار دارد. هر دو شرکت ایر فرانس و کی ال ام پس از ادغام نیز با نشان اختصاصی و برند خود پرواز می‌کنند. فارغ از تغییرات، ادغام و تغییر نام و سهامداران و حتی کشور مبدا، این شرکت سالگرد 95 سالگی خود را در 7 اکتبر 2014 (95 سال پس از تاریخ تاسیس) جشن گرفت. 

 

کانتاس (QANTAS): شرکت هواپیمایی حامل پرچم استرالیایی است، که به عنوان بزرگ‌ترین خط هواپیمایی استرالیا و نیز سومین شرکت فعال هوایی دنیا از لحاظ قدمت محسوب میگردد. این شرکت در 16 نوامبر سال ۱۹۲۰ توسط سرمایه گذاری بخش خصوصی و با نام “شرکت خدمات کوئینز لند و قلمرو شمالی (با مسئولیت محدود)” تأسیس شد و عملیات رسمی خود را از ماه مارس ۱۹۲۱ آغاز نمود. در سال 1934 با شرکت انگلیسی “ایمپریال ایرویز” ادغام و شرکت “کانتاس ایمپریال ایرویز (با مسئولیت محدود)” تشکیل گردید. در خلال جنگ جهانی دوم نیز کلیه هواپیما های شرکت جهت مصارف نظامی مصادره شد. در سال 1947 این شرکت ملی اعلام شد. در سال 14 سپتامبر 1992 با دیگر شرکت ملی هوایی کشور یعنی “خطوط داخلی استرالیا” ادغام شده و از همان سال با نام فعلی “کانتاس” شروع به فعالیت کرد.  این شرکت بین سالهای 1993 الی 1997 خصوصی سازی شده و 51 در صد از سهام آن به بخش خصوصی واگذار گردید. این شرکت هم مکررا مراسم بزرگداشت تاسیس خود را بگزار نموده و  از هم اکنون در حال برنامه ریزی و تبلیغات برای برگزاری سالگرد 100 سالگی خود در سال 2020 میلادی است.

 

هواپیمایی خاور میانه (MEA): هواپیمایی ملی و حامل پرچم لبنان است که مقر اصلی آن در بیروت قرار دارد. ام‌ای‌آ در روز ۳۱ می ‌سال ۱۹۴۵ با همکاری و پشتیبانی فنی بواک (BOAC) انگلستان تأسیس شد و پروازهای رسمی شرکت در اول ژانویه ۱۹۴۶ با پرواز بیروت- نیکوزیا آغاز شد. در سال ۱۹۴۹ شرکت پان امریکن مدیریت ام‌ای ‌آ را پذیرفت. در سال ۱۹۵۵ شرکت بواک ۴۹٪ سهام شرکت را خریداری کرده و بدین ترتیب جایگزین پان آمریکن شد. در اکتبر ۱۹۵۵ یک فروند ویکرز ویسکاونت و در ژوئن ۱۹۵۷ یک فروند آورویورک باری اجاره‌ای به ناوگان شرکت پیوست. همکاری شرکت با بواک در آگوست سال ۱۹۶۱ پایان یافت و پس از ادغام آن در شرکت هواپیمایی ایر لیبان، ایر فرانس ۳۰٪ سهام شرکت را دراختیار گرفت. همچنین پس از ادغام، نام کامل شرکت به “میدل ایست ایرلاینز” تغییر یافت. با توجه به آغاز جنگ اعراب و اسرائیل در سال ۱۹۶۷فعالیت‌های شرکت برای مدت دو سال به حال تعلیق درآمد. با بروز جنگ داخلی در لبنان مجبور شد بار دیگر فعالیت‌های خود را متوقف کند. این تعطیلی تا اوایل دهه ۱۹۹۰ ادامه یافت. در سال ۲۰۰۶ نیز اسرائیل به محاصره هوایی ۸ هفته‌ای لبنان خاتمه داد و ام‌ای‌آ توانست پروازهای خود را از فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت از سر گیرد. در حال حاضر ۹۹٫۳۷٪ سهام آن در اختیار بانک مرکزی لبنان است. این شرکت نیز سالگرد 70 سالگی خود را فارغ از تغییرات، ادغام و تغییر نام و سهامداران و حتی تعطیلی طولانی، در سال 2015 میلادی جشن گرفت.

 

نتیجه بررسی های موارد مشابه به شرح فوق این است که در عرف بین الملل نیز فارغ از هر گونه تغییرات قانونی در شرکتها، اصل بر تجمیع سوابق مثبته شرکتها بوده و مبنای محاسبه قدمت هم بر اساس تاریخ تاسیس اولین و نخستین شرکت است.

 

همچنین لازم به ذکر است که جهت صحت سنجی و تحقیق میدانی در مورد مستندات فوق، نظرسنجی اینترنتی از فعالین صنعت هوایی انجام پذیرفته است که نتیجه آن تقدیم حضور میگردد:

 

 

اقدامات و الزامات عمومی اولیه

 

الف) تصحیح و باز نشانی اطلاعات بر مبنای تاریخچه صحیح: قدم اول آن است که در تارنمای رسمی شرکت و نیز وبسایت اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی تغییرات لازم انجام پذیرفته و سپس با شناسایی سایر رسانه هایی که از اطلاعات قدیمی و غلط در بیان تاریخچه شرکت استفاده نموده اند، نسبت به اعلام و درخواست رسمی از ایشان برای اعمال تغییرات و تصحیحات مورد نظر اقدام گردد.

 

ب) تهیه و نشر مقالات مرتبط: جهت تصحیح اطلاعات در دانشنامه های ویکی پدیا و ایرانیکا نمیتوان فقط به دو مرجع تارنمای رسمی شرکت هما و وزارت راه و شهرسازی استناد کرد، لذا با تهیه گزارشات و مقالات مرتبط با این موضوع و انتشار آن در نشریات معتبر میتوان نسبت به ارائه در خواست تصحیح و اعمال تغییرات بر مبنای منابع معتبر اقدام نمود. خوشبختانه در ویکی پدیای انگلیسی تاریخچه صحیح در نظر گرفته شده است که میتوان از آن در کنار گزارشات و مقالات تکمیلی برای درخواست تغییرات مورد نظر استناد کرد.

 

پیشنهادات

به موازات اجرای الزامات فوق، میتوان با تکیه بر دانش و صنعت ملی به نسبت به نوسازی اصولی و برند سازی کابین هواپیماهای فعال موجود اقدام نمود. باز طراحی لباسهای فرم کروی پروازی و پرسنل مطابق با مد روز، فرهنگ اسلامی و تاریخچه شرکت در کنار تبلیغ فراگیر بر این موضوع نیز میتواند علاوه بر ایجاد نشاط جمعی در پرسنل باعث خبرسازی و تاکید بر این رویداد مهم گردد.

 

تهیه و توزیع اقلام تبلیغاتی ویژه در طول پروازها و نیز راه اندازی نمایشگاه ها و فروشگاههای موقت در کلیه ایستگاهها و در طول این ایام، جهت ارائه محصولات مرتبط با صنعت هواپیمایی و با کیفیت مورد تایید هما نیز میتواند علاوه بر تبیین بحث تبلیغات موثر، هدفمند و اثر گذار، منفعت مستقیم تجاری داشته و قسمتی از هزینه های طرح را پوشش دهد.

 

“امیرحسین صراف – کارشناس هوانوردی”


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو