پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | تغییر لوگوی هواپیمایی زاگرس و نظر مخاطبان

تاریخ خبر: // کد خبر: 180960 // // // //


تغییر لوگوی هواپیمایی زاگرس و نظر مخاطبان

لوگوی جدید شرکت هواپیمایی زاگرس که به تازگی در صفحه اینستاگرام این شرکت به طور رسمی به اشتراک گذاشته شده است.


تغییر لوگوی هواپیمایی زاگرس و نظر مخاطبان

لوگوی جدید شرکت هواپیمایی زاگرس که به تازگی در صفحه اینستاگرام این شرکت به طور رسمی به اشتراک گذاشته شده است:

یکی از کاربران نوشت: به نظر می آید یک سری تشابهات بین لوگوی حلواشکری عقاب، سیگار وینستون، هواپیمایی سنگاپور و لوگو جدید هواپیمایی زاگرس وجود داشته دارد.

 

امیرحسین صراف ( متخصص و فعال حوزه برندینگ و تبلیغات ایرلاین ها)، در پیام ارسالی برای ایرلاین پرس، بیان نموده است که :

در مورد لوگوی جدید هواپیمایی زاگرس، نظرات مختلفی از دوستان در گروه های دیگر هوانوردی دیدم که لازم می دانم ، چند مورد عمومی را مطرح کنم:

۱- در موضوع برندینگ، طراحی خوب یا باز طراحی یک لوگو شرط لازم است ولی کافی نیست، مانند این است که ما ابزار خوب داشته ولی از آنها استفاده نکرده و یا نحوه بکارگیری آن را ندانیم. این اقدام درست و به جای شرکت زاگرس اگر در کنار سایر ابزارهای توسعه برند قرار نگیرد صرفا هزینه کردی بدون امکان دریافت بازخورد مناسب و بازگشت سرمایه گذاری در این خصوص است.

۲- متاسفانه در بحث طراحی این نشانواره تاکنون نظر و تحلیل کارشناسی و تخصصی خاصی توسط شرکت هواپیمایی زاگرس ارائه نشده است، با این وجود، دلیلی بر نقد نماد عقاب مورد استفاده وجود نخواهد  داشت. این استدلال که چرا بجای عقاب از نماد رشته کوه یا یکی از قلل زاگرس استفاده نشده و یا این نماد (عقاب) قبلا در حلوا شکری و فلان برند سیگار استفاده شده (در برند سیگار چون تولید آمریکا است حداقل استفاده از این نماد توجیهی دارد اما بنده به شخصه ربط حلوا و عقاب را متوجه نمی شوم، هر چند اسم است و انتخاب آن به عنوان نام برند عمل اشتباهی نیست)، پس قابل قبول نبوده و مشابهت داشته و تکراریست را عموما از زبان طرفداران سبک بدیع کارگردان نوآورمان! جناب کوجی زادوری می شنویم که معتقدند اگر متن ترانه به مثلا فیل اشاره داشت و احیانا اجرای پانتومیم این کلمه توسط هنرمند مقدور نبود، باید فی الفور تصویری از این حیوان عزیز و گران وزن در موزیک ویدئوی احساسی رویت شود.

۳- از آنجا که مامن و خانه اصلی عقاب، شاهین و سایر پرنده های شکاری ایرانی که اتفاقا به دلیل قاچاق به کشورهای حاشیه خلیج فارس در خطر انقراض هستند، رشته کوه های زاگرس است، انتخاب و استفاده از نماد عقاب توسط یک ایرلاین ایرانی ، معقول تر از استفاده از این نماد برای شرکت هواپیمایی متعلق به جزیره ای (سنگاپور) که عقاب بومی ندارد، است. همین روایت و ادله برای کشورهایی که صرفا جهت کسب سود از تامین اسباب تفریح قشر مرفه شان نسبت به اسارت و قاچاق گونه های جانوری نایاب بی تفاوت هستند، نیز صادق است.

۳- کشورمان در خصوص قانون کپی رایت و در زمینه علائم تجاری عضو کنوانسیون بین المللی مادرید است، باور بفرمایید که حساسیت برندهایی که عزیزان پس از مجاهدت فراوان، مشابهت این لوگو با علامت های تجاری شان را کشف! فرمودند از بنده و شما بیشتر است، پس در خصوص ابعاد این مشابهت اجازه دهیم تا ذینفعان و متخصصین امر نظر دهند.

۴- انتخاب دو رنگ اصلی طلایی (بژ) و سرمه ای در کنار نماد عقاب، حس لوکس و سلطنتی بودن برند را القا می نماید، امید است این تغییرات در نحوه ارائه خدمات نیز لحاظ گردد.

چند اشکال کوچک و قابل رفع :

۱- عموما طراحان عزیز ایرانی در انتخاب فونت لاتین کم حوصله بوده و غیر استاندارد عمل می کنند، به گونه ای که فونت انتخابی لاتین همگون با نظیر و به قدرت، خوانایی و وضوح فونت فارسی لوگو نبوده و نیاز به بازبینی دارد.

۲- اگر ابعاد کلی نماد (طول و عرض) یکسان بود، اجرای راحت تری در مواردی که نیاز به محاط کردن فریم دایره ای شکل جهت ساخت اقلامی نظیر وینگ و بدج و… است، صورت می پذیرفت.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی  IRANATM / پیام اختصاصی ارسالی امیرحسین صراف برای سایت ایرلاین پرس


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو