پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | روزگار ناخوش ایرلاین تبریزی

تاریخ خبر: // کد خبر: 183129 // // // //


روزگار ناخوش ایرلاین تبریزی

گویا اردیبهشت‌ماه، زمانی برای بی‌نظمی و سرگردانی مسافران ایرلاین «آتا» است. پس از انتشار اخباری از دردسرهای ایرلاین «آتا» برای مسافران تهران-نجف در فرودگاه امام که منجر به تأخیر هشت ساعته و اعتراض مسافران این پرواز شده بود؛ بازخورد این تأخیرها به پروازهای داخلی «آتا» نیز کشیده شده است.


روزگار ناخوش ایرلاین تبریزی

گویا اردیبهشت‌ماه، زمانی برای بی‌نظمی و سرگردانی مسافران ایرلاین «آتا» است. پس از انتشار اخباری از دردسرهای ایرلاین «آتا» برای مسافران تهران-نجف در فرودگاه امام که منجر به تأخیر هشت ساعته و اعتراض مسافران این پرواز شده بود؛ بازخورد این تأخیرها به پروازهای داخلی «آتا» نیز کشیده شده است.

نخستین پرواز «آتا»، تقریباً ده سال پیش از فرودگاه تبریز به مقصد مشهد صورت گرفت. ایرلاینی که توسط محمدرضا زنوزی، یکی از ۱۰ میلیاردر ایران ،تاسیس ش. وی در ۲۷ آذرماه ۱۳۸۷ موفق شد مجوز ایرلاین «آتا» را به‌ عنوان شانزدهمین ایرلاین ایرانی دریافت کند. این ایرلاین، تقریباً یک سال بعد از این زمان، فعالیت خود را با ۴ فروند هواپیمای «مک دانل داگلاس» آغاز کرد و هم‌اکنون و بر اساس اطلاعات درج‌شده در وب‌سایت این شرکت، ۸ بوئینگ MD، سه فروند ایرباس A-۳۲۰ و دو فروند بوئینگ ۷۳۷ در ناوگان خود دارد.

از زمان راه‌اندازی این ایرلاین، ۱۲ حادثه برای هواپیماهای آن رخ داده که عمده آنها به دلیل نقص فنی بوده است. دو حادثه اخیری که برای هواپیماهای این ایرلاین رخ داده نیز از همه شدیدتر و خطرناک‌تر بوده است. اولی در ۱۱ آذر ۹۶ که پرواز تهران-استانبول، ۲۰ دقیقه پس از پرواز از فرودگاه امام، با آتش‌سوزی در یکی از موتورهای هواپیما و صدای انفجار همراه شد و خلبان اقدام به بازگشت به فرودگاه امام نمود. در حادثه دوم نیز، پرواز هواپیمای MD این ایرلاین، هنگام لندینگ در فرودگاه مشهد، به‌طور هم‌زمان سه لاستیک آن ترکید و منجر به بسته‌شدن باند فرودگاه مشهد گردید.

تأخیرها :

اما فارغ از سوانح و حوادث مورد اشاره ؛ هواپیمایی «آتا» در میزان پروازهای به‌موقع خود نیز سابقه چندان درخشانی ندارد. بر اساس آمار و ارقامی که سازمان هواپیمایی کشوری منتشر کرده، «آتا» از ابتدای فروردین تا انتهای بهمن‌ماه سال گذشته، ۴ هزار و ۶۰۹ عملیات پروازی داشته است. از این میزان ۲ هزار و ۵۹۳ پرواز، «به‌موقع» انجام شده (بالغ بر نیمی از پروازها) و مابقی «با تأخیر» بوده است؛ یعنی ۲ هزار و ۱۱۶ پرواز این ایرلاین در سال گذشته با تأخیر انجام شده‌اند.

اوج تأخیرهای پروازی «آتا» نیز به آذرماه سال گذشته برمی‌گردد؛ در این ماه، ۳۷۷ پرواز توسط «آتا» انجام شده و برای نخستین بار در سال ۹۷، تعداد پروازهای «با تأخیر»، بسیار بیش‌تر از پروازهای به موقع بوده است. در این ماه، ۶۴ درصد پروازها با تأخیر انجام شده‌اند.

هرچند در اردیبهشت‌ماه سال گذشته نیز، با وجود تعداد بالای پرواز، عدد بزرگی در مقابل تأخیرهای «آتا» قرار گرفته؛ جایی که از ۵۵۹ پرواز توسط این ایرلاین، ۲۷۵ پرواز با تأخیر صورت گرفته است. اردیبهشت‌ماه سال گذشته، بالاترین میزان پروازهای این ایرلاین بوده و تقریباً نیمی از این پروازها با تأخیر بوده است. این در حالی است که فقط در دو ماه شهریور و مهرماه سال گذشته بود که تعداد تأخیرهای «آتا» کمتر از ۳۰ درصد پروازهای این ایرلاین بوده است. البته در این دو ماه، تعداد پروازها هم برای این ایرلاین کاهش محسوسی یافته است. در باقی ماه‌ها، کمتر از نیمی از پروازهای «آتا» با تأخیر انجام شده است.

نمودار تاخیرهای آتا

در نخستین ماه‌های سال ۹۸، به نظر می‌رسد پرونده تأخیرهای پروازی برای این ایرلاین‌، مفتوح باشد. ایرلاینی که حالا به دلیل ناوگان کم تعداد، مجبور به جابه‌جایی هواپیماهای خود برای پاسخگویی به حجم تقاضاست؛ اما «تأخیر» های پیاپی سفرهای هوایی «آتا» است که روزگار خوش گذشته را از ذهن‌ها پاک می‌کند و کار را برای تداوم فعالیت این ایرلاین تبریزی در بازار حمل‌ونقل هوایی سخت‌تر خواهد کرد.


منبع :با اندکی تلخیص و اضافات،برگرفته از سایت تین نیوز


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو