پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | حمل و نقل هوایی و قراردادهای تجارت آزاد

تاریخ خبر: // کد خبر: 186975 // // //


حمل و نقل هوایی و قراردادهای تجارت آزاد

میلاد صادقی، پژوهشگر حقوق هوافضا-قراردادهای تجارت آزاد (Free Trade Agreements/FTAs) یکی از پر کاربردترین ابزارها برای سیاست تجاری به شمار می‎روند. این قراردادها میان کشورهایی مذاکره و منعقد می‎شوند که به طور جد درصدد آزادسازی تجارت جهانی، حذف قابل توجه اقدامات تبعیض آمیز و پیشگیری اقدامات تبعیض آمیز جدید باشند. برخلاف ایالات متحده آمریکا که تمامی قراردادهای تجارت آزاد خود را با استفاده از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)- به عنوان یک قالب مدل– مذاکره می‎کند، در اتحادیه اروپا، قلمرو این قراردادها به شکل موردی و به طرز چشمگیری اختلاف دارد و مطابق با سطح توسعه شریک تجاری، طراحی می‎گردد.


حمل و نقل هوایی و قراردادهای تجارت آزاد

میلاد صادقی، پژوهشگر حقوق هوافضا-قراردادهای تجارت آزاد (Free Trade Agreements/FTAs) یکی از پر کاربردترین ابزارها برای سیاست تجاری به شمار می‎روند. این قراردادها میان کشورهایی مذاکره و منعقد می‎شوند که به طور جد درصدد آزادسازی تجارت جهانی، حذف قابل توجه اقدامات تبعیض آمیز و پیشگیری اقدامات تبعیض آمیز جدید باشند. برخلاف ایالات متحده آمریکا  که تمامی قراردادهای تجارت آزاد خود را با استفاده از قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)- به عنوان یک قالب مدل– مذاکره می‎کند، در اتحادیه اروپا، قلمرو این قراردادها به شکل موردی و به طرز چشمگیری اختلاف دارد و مطابق با سطح توسعه شریک تجاری، طراحی می‎گردد.

امروزه قراردادهای تجارت آزاد، گسترده‎تر و عمیق‎تر از قراردادهایی هستند که در گذشته منعقد می‎شدند. در نخستین قراردادهای تجارت آزاد، هیچ مقرراتی در خصوص خدمات وجود نداشت، ولی در گذر زمان، مقررات مربوط به خدمات، تبدیل به جز مشترک این قراردادها می‎شوند، به نحوی که هم اکنون در بیش از یکصد بخش، تجارت در خدمات را آزاد می‎کنند.

قراردادهای تجارت آزاد، علاوه بر تجارت کالا و خدمات، با مسائل دیگری هم سر و کار دارند که مستقیماً به تجارت مربوط نیستند که از جمله آنها می‎توان به حقوق مالکیت فکری و محیط زیست اشاره کرد.

ظاهراً به دلیل اهمیت قراردادهای تجارت آزاد جمعی دعوی آن دارند که این قراردادها تدریجاً به یک سلاح سیاسی مهم، با نتایج بزرگ اجتماعی، زیست محیطی و فرهنگی، مبدل می‎شوند.

باری، آنچه در اینجا محل پرسش است، شمول مقررات و قواعد مربوط به تجارت خدمات این قراردادها بر حمل و نقل هوایی (اعم از داخلی و بین‎المللی) یا خدمات هوایی است. آیا قراردادهای تجارت آزاد که در بیش از یکصد بخش، تجارت در خدمات را آزاد می‎کنند، با حمل و نقل هوایی هم چنین رفتار می‎کنند؟

پاسخ بر مبنای یک استقرای ناقص، منفی است. در قرارداد تجارت آزاد اتحادیه اروپا و جمهوری سنگاپور، خدمات حمل و نقل هوایی و خدماتی که مستقیماً با اجرای حقوق ترافیکی مرتبط باشند، از شمول بخش مربوط به عرضه فرامرزی خدمات مستثنی شده‎اند. این استثنا هم خدمات حمل و نقل هوایی داخلی و بین‎المللی را در بر دارد و هم شامل پروازهای منظم و غیرمنظم است. با این‎حال سه خدمت هوایی فرعی یا مُعین از شمول این استثنا خارج هستند:

-خدمات تعمیر و نگهداری هواپیما هنگامی که هواپیما خارج از سرویس باشد،

-فروش و بازاریابی خدمات حمل و نقل هوایی و

-خدمات سامانه رزرواسیون رایانه‎ای.

همین رویکرد در قرارداد مشارکت اقتصادی اتحادیه اروپا و ژاپن دیده می‎شود، ولی در آنجا قلمرو مستثنیات استثنا کمی گسترده‎تر است. بر پایه این قرارداد، خدمات هوایی یا خدمات وابسته به منظور پشتیبانی از خدمات هوایی، از شمول بخش مربوط به تجارت فرامرزی خدمات استثنا شده‎اند. اما علاوه بر سه خدمت فرعی مذکور در قرارداد تجارت آزاد اتحادیه اروپا و سنگاپور، خدمات هندلینگ زمینی نیز از شمول خود استثنا خارج می‎باشند.

در رابطه استثنای خدمات حمل و نقل هوایی از قلمرو عرضه فرامرزی خدمات، سه پرسش وجود دارد:

-دلیل و منطق این رفتار چیست؟

-و آیا ارائه خدمات حمل و نقل هوایی از نظام بازار و تجارت آزاد تبعیت نمی‎کند؟

-و در آخر، آیا ارائه خدمات به وسیله پهپادها نیز از شمول قراردادهای تجارت آزاد خارج است؟

۱-به نظر می‎رسد که دلیل و منطق رفتار، نظام ویژه‎‎ای است که از گذشته نسبت به خدمات حمل و نقل هوایی بین‎المللی پدید آمده است. این نظام ویژه میان کشورها در چهارچوب قراردادهای خدمات هوایی دو جانبه (Bilateral Air Services Agreements) تعریف می‎شود. بنابرین قراردادهای تجارت آزاد نباید وارد این مساله می‎شدند، چه حمل و نقل هوایی میان کشورها، از قواعد و مقررات منحصر به فرد تبعیت می‎کند. دلیل دیگری که توجیه‎گر این رفتار است، وجود قوانین مربوط به منع کابوتاژ در کشورها است. بر این اساس که حمل و نقل هوایی میان دو نقطه از یک کشور توسط شرکت‎ها یا هواپیماهای خارجی، اصولاً به موجب قوانین کشورها ممنوع می‎باشد.

۲-با اینکه حمل و نقل هوایی در عرصه بین‎المللی تابع نظام منحصر به فرد است، ولی این مساله نافی امکان پیش‎بینی رژیمی آزاد برای ارائه خدمات حمل و نقل هوایی بین‎المللی نیست. چنانچه در سال ۱۹۹۵ وزارت حمل و نقل ایالات متحده آمریکا اعلام داشت که از جمله برای تجویز ورود آزاد به تمامی مسیرهای هوایی، ظرفیت و تردد نامحدود در مسیرهای هوایی و اختیار شرکت‎های هواپیمایی برای قیمت‎گذاری محصولات و خدمات خود بدون محدودیت‎های دولتی، به دنبال انعقاد قراردادهای هوانوردی باز با کشورهای اروپایی و سایر شرکای تجاری خواهد رفت. امروزه ایالات متحده آمریکا با بیش از ۱۰۰ کشور، قرارداد آسمان باز دارد.

۳-اما پاسخ به پرسش سوم کمی دشوار است. از قرارداد تجارت آزاد اتحادیه اروپا و سنگاپور مستنبط است که ارائه خدمات به وسیله پهپادها در صورتی که به منظور حمل و نقل بار یا مسافر نباشد، تحت شمول مقررات مربوط به عرضه فرامرزی خدمات قرار می‎گیرد، ولی این نتیجه با قرارداد مشارکت اقتصادی اتحادیه اروپا و ژاپن، وفق نمی‎دهد. علت این است که در قرارداد اخیر، خدمات هوایی- نه خدمات حمل و نقل هوایی و سرویس‎های مرتبط با اجرای حقوق ترافیکی- از شمول بخش مربوط به تجارت فرامرزی خدمات مستثنی شده‎‎اند و ارائه خدمات به وسیله پهپادها نیز در زمره استثنائات خدمات هوایی نیامده است. علاوه بر این در قرارداد مشارکت اقتصادی اتحادیه اروپا و ژاپن، زیرنویسی در خصوص مفهوم خدمات هوایی وجود دارد که تردید را به کلی از بین‎ می‎برد. قرارداد به موجب این زیرنگاشت برای اطمینان بیشتر تصریح کرده که چنانچه خدمتی از هواپیمایی که هدف اصلی آن حمل و نقل کالاها یا مسافران نیست، استفاده کند، از شمول این بخش خارج خواهد بود. آتش نشانی هوایی، دیده‎بانی، نقشه‎برداری و تصویربرداری از جمله خدماتی اند که قرارداد از آنها یاد کرده است. شیوه متخذ در قرارداد مشارکت اقتصادی در قرارداد جامع اقتصادی و تجاری اتحادیه اروپا و کانادا، موسوم به ستا نیز دیده می‎شود. باید گفت که زیرنگاشت‎های قراردادهای تجارت آزاد و مشارکت اقتصادی جز جدایی ناپذیر این قراردادها هستند.

فایل حمل_و_نقل_هوایی_و_قراردادهای_تجارت

منبع:وبسایت جهان اقتصاد


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو