پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | قبل سقوط، از مشکل ایمنی هواپیمای 737 مکس خبر داشتیم!

تاریخ خبر: // کد خبر: 187436 // // //


قبل سقوط، از مشکل ایمنی هواپیمای 737 مکس خبر داشتیم!

با اینکه در بسیاری از کشورها نظیر اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، سنگاپور و اندونزی پرواز و ادامه فعالیت این هواپیما را تا اطلاع ثانوی متوقف و ممنوع اعلام کرده‌اند، شرکت هواپیماسازی بوئینگ در ابتدا گفته بود که این هواپیما احتمالاً تنها یک نقص نرم افزاری دارد و پرواز آن همچنان بلامانع خواهد بود. اما تنها چند روز بعد آمریکا و کانادا نیز تصمیم گرفتند حداقل تا زمان معلوم شدن علت ماجرای سقوط این دو فروند هواپیمای جدید، پرواز آن را به حالت تعلیق درآوردند.


قبل سقوط، از مشکل ایمنی هواپیمای 737 مکس خبر داشتیم!

از آنجایی که دو فروند هواپیمای مدل بوئینگ ۷۳۷ مکس در چند ماه اخیر بدون هیچ دلیل معلوم و مشخصی سقوط کرده و تمامی سرنشینان آن نیز کشته شده و از بین رفته‌اند، بسیاری از کشورها و ایرلاین‌های جهان پرواز و فعالیت این مدل خاص از هواپیما را ممنوع اعلام کرده و یا به حالت تعلیق درآورده‌اند.

با اینکه در بسیاری از کشورها نظیر اتحادیه اروپا، آمریکا، چین، سنگاپور و اندونزی پرواز و ادامه فعالیت این هواپیما را تا اطلاع ثانوی متوقف و ممنوع اعلام کرده‌اند، شرکت هواپیماسازی بوئینگ در ابتدا گفته بود که این هواپیما احتمالاً تنها یک نقص نرم افزاری دارد و پرواز آن همچنان بلامانع خواهد بود. اما تنها چند روز بعد آمریکا و کانادا نیز تصمیم گرفتند حداقل تا زمان معلوم شدن علت ماجرای سقوط این دو فروند هواپیمای جدید، پرواز آن را به حالت تعلیق درآوردند. حالا تازه‌ترین اخباری که از سوی این غول هواپیماسازی آمریکایی منتشر شده است نشان می‌دهد که بوئینگ یک سال پیش از سقوط هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸ از مشکل ایمنی آن آگاه بوده اما به نظر می‌رسد که هیچ تلاشی برای برطرف کردن آن نکرده است چراکه بر این باور بوده که این مساله هیچ مشکلی برای امنیت پرواز و جان مسافران به وجود نخواهد آورد.

بیشتر از دو ماه پیش بود که دومین هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸ تنها ۱۳ دقیقه بعد از بلند شدن از زمین که به نایروبی، پایتخت کنیا در حال پرواز بود، سقوط کرد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند. این دومین سانحه مرگباری بود که دقیقاً به فاصله چند ماه، برای این هواپیمای جدید و پیشرفته اتفاق می‌افتاد. بعد از این اتفاق، تمامی ایرلاین‌های جهان تصمیم گرفتند که به ادامه فعالیت این نوع خاص از هواپیما پایان دهند و به طور موقت پرواز آن را به حالت تعلیق دربیاورند. هنوز هم با این‌که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی در جهان تعداد زیادی از این هواپیما را در خطوط فعال خود در اختیار دارند، بوئینگ ۷۳۷ مکس زمین گیر شده است.

لازم به ذکر است که هم اکنون ۳۸۷ فروند هواپیمای بوئینگ در فرودگاه‌های سراسر جهان زمین گیر شده و تا اطلاع ثانوی مجوز پرواز نخواهند داشت. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در این حوزه بر این باورند که این خبر بدون شک موجب سقوط بیشتر سهام بوئینگ خواهد شد چراکه نشان می‌دهد بوئینگ در خصوص امنیت پرواز هواپیمای مدل ۷۳۷ مکس ۸ سهل انگاری کرده و موجب جان باختن خیل عظیمی از مسافران و خدمه پروازی شده است.

بوئینگ در ابتدا علت حادثه را یک نقص نرم افزاری اعلام کرده و در تلاش بود تا با ارائه یک به‌روزرسانی نرم افزاری آن را برطرف کند اما نتایج پژوهش‌های متخصصان سازمان هوانوردی فدرال آمریکا نشان می‌داد که سیستم اتوماتیکی که در دماغه هواپیما برای جلوگیری بالا رفتن هواپیما بکار رفته، در شرایط بخصوصی کنترل هواپیما را از دستان خلبانان خارج کرده و موجب حرکت سریع رو پایین و در نهایت سقوط آن شده است.

نتایج بررسی‌های سازمان هوانوردی فدرال آمریکا با همکاری شرکت سازنده این هواپیما یعنی بوئینگ، پیش‌تر نشان می‌داد که سیستم جدیدی که از سنسورهای پیشرفته در نوک دماغه جت به‌کار برده شده، موجب سقوط آن شده است. این بدان معناست که سنسورهای موجود در دماغه هواپیما احتمالاً به دلیل مشکلات نرم‌افزاری اطلاعات نادرستی به سیستم مرکزی هواپیما مخابره کرده و این بدان معناست حتی در زمانی که خلبان کنترل و هدایت هواپیما را بر روی اتو پایلوت (هدایت خودکار و اتوماتیک) می‌گذارد، این سنسورهای موجود در سیستم جدید، سر هواپیما را به سمت پایین می‌کشانند و این امر موجب می‌شود کنترل جت برای خلبان دشوار شود و به سرعت سقوط کند. همین امر موجب شد که اندونزی سفارش این نوع از هواپیما از شرکت بوئینگ را لغو کند و از مسئولان و مدیران آن درخواست بررسی دقیق و تحقیقات ویژه کند تا این غول هواپیماسازی از تکرار چنین حوادث ناگواری جلوگیری به عمل بیاورد. بر اساس گزارش BBC، بوئینگ به عنوان شرکت سازنده این محصول اعلام کرد که تولید ماهانه هواپیمای ۷۳۷ مکس را تحت تأثیر دو حادثه مرگبار که به سقوط دو فروند جت مذکور و کشته شدن خیل عظیمی از مسافران و خدمه پروازی منجر شد، به میزان ۲۰ درصد کاهش داده و تولید آن را تا نیمه ماه آوریل سال جاری میلادی از ۵۲ فروند به ۴۲ فروند خواهد رساند.

 

منبع : با اندکی اضافات وتلخیص از  ایسنا


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو