پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | توضیحاتی در خصوص فرود اضطراری ایرباس A340 هواپیمایی JOON در فرودگاه اصفهان

تاریخ خبر: // کد خبر: 188491 // // // //


توضیحاتی در خصوص فرود اضطراری ایرباس A340 هواپیمایی JOON در فرودگاه اصفهان

توضیحاتی درباره فرود اضطراری هواپیمای ایرباس A340-300 شرکت هواپیمایی JOON فرانسه در فرودگاه شیراز؛ قوانین، راهکارها و رویه‌‌های مرسوم خطوط هوایی در چنین حوادثی چیست!؟


توضیحاتی در خصوص فرود اضطراری ایرباس A340 هواپیمایی JOON در فرودگاه اصفهان

هواپیمای ایرباس A340-300 شرکت هواپیمایی Joon فرانسه که بدلیل نقص فنی مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه اصفهان شده بود، پس از رفع نقص‌فنی توسط پرسنل مهندسی و تعمیرات هواپیمایی جمهوری اسلامی در فرودگاه اصفهان به سمت دبی پرواز کرد.

این هواپیما پس از هماهنگی انجام شده بین مهندسی و تعمیرات هما در ایستگاه اصفهان و دفتر تعمیرات ایستگاه‌های هما و مرکز MCC air France بر طبق رویه‌های تعمیراتی آن شرکت و با نظارت نماینده سازمان هواپیمایی کشوری رفع عیب و عملیاتی گردید.

برخی سوالات و شبهات که در خصوص مطرح گردیده، عبارتند از:

– چرا پس از رفع عیب، این هواپیما به جای ادامه مسیر خود به سمت بمبئی به مقصد دوبی پرواز کرده است؟ آیا مدیران این شرکت هواپیمایی به کیفیت تعمیرات انجام شده توسط متخصصین ایرانی مطمئن نبودند و نیاز داشتند تا بررسی های بیشتری در دوبی انجام شود؟
– هزینه تعمیرات انجام شده آیا به طرف ایرانی پرداخت خواهد شد؟
– متخصصین ایرانی با چه مجوزهایی مجاز به کار بر روی هواپیمای خارجی شدند؟

پاسخ به این سوالات نیازمند دانشی نسبی نسبت به قوانین و رویه‌های قانونی مرسوم در خطوط هوایی سراسر دنیاست که سعی میکنم به صورت خلاصه قسمت هایی از آنرا که درگیر موضوع فوق است برایتان توضیح دهم.

در پاسخ به سوال اول و سوم، ابتدا باید بدانید که در هر شرکت هواپیمایی که در حوزه اتحادیه اروپا فعالیت میکند و قوانین EASA را به اجبار رعایت میکند – مثل همین شرکت Joon – و یا شرکتهایی که در خارج از اتحادیه اروپا فعال هستند و قوانین EASA را داوطلبانه رعایت میکنند -مثل تمام شرکتهای ایرانی- ، سیستم کیفی و دپارتمانی نیمه مستقل به نام QA&S یا جدیدا به نام Compliance monitoring وجود دارد که قسمتی از وظایف این سیستم شامل ارزیابی مدارک، سوابق تحصیلی و کاری، تایید صلاحیت و در نهایت اعطای اختیارات به متخصصین شاغل در آن شرکت هواپیمایی میشود.
طبق قوانین هیچ شخصی در هیچ جای دنیا امکان انجام امور تعمیراتی بر روی هواپیما و در نهایت ترخیص فنی آنرا ندارد مگر اینکه آن شخص قبلا مورد ارزیابی مستقیم این دپارتمان قرار گرفته و مجوزهای لازم به همراه مهرهای مخصوص را دریافت کرده باشد.

لذا معمولا شرکتهای هواپیمایی در سراسر دنیا وقتی پروازهای بین‌المللی یا خارج از Base انجام میدهند حتما یک یا چند نفر مهندس واجد شرایط را برای مواقع احتمالی بروز مشکل همراه با پرواز به عنوان بخشی از خدمه اعزام میکنند. اما بنا به هر دلیلی ظاهرا در پرواز مورد بحث شخصی از مهندسین شرکت “جوون ایر” حضور نداشته است. در چنین مواردی انجام مجدد پرواز ممنوع است مگر اینکه یکی از دو راه زیر انجام شود.

روش اول اینکه یک یا چند نفر مهندس واجد شرایط از طرف خود شرکت هواپیمایی برای رفع عیب و سپس ترخیص فنی هواپیما به محل اعزام شود که قطعا این روش مستلزم صرف وقت و هزینه بسیار بالاست و روش دوم اینکه رویه ای قانونی به نام “وان آف آتوریزِشِن” توسط شرکت دارنده پیگیری و انجام شود.

در روش دوم از نزدیکترین تیم مهندسی که به نوعی متخصص هواپیمای مذکور هستند اما جزو مهندسین شرکت مالک هواپیما نیستند دعوت میشود تا به محل حادثه بروند و ارزیابی اولیه خود از مشکل به وجود امده را انجام و نتیجه را از طریق سیستم تعمیراتی و کیفی به اطلاع سیستم کیفی و تعمیراتی شرکت مالک برسانند. سپس شرکت مالک به سرعت جلسه تشکیل داده و مشکل را ارزیابی و مراحل اقدام را دسته بندی و سطوح آنرا تعیین میکند.

اگر قرار بر این شد که مشکل توسط تیم مهندسی حاضر در صحنه بر طرف شود “برای مثال در مورد فوق تیم مهندسی هما در اصفهان” یک نفر به عنوان سرتیم مهندسی انتخاب و مشخصات دقیق و مدارک تخصصی وی برای سیستم کیفی شرکت مالک ارسال و پس از تایید از طرف شرکت مالک یک “وان آف آتوریزشن” صرفا برای ترخیص فنی و انجام تنها یک پرواز برای آن شخص صادر می شود. از آن به بعد شخص مورد نظر به همراه تیمش اجازه انجام تعمیرات بر روی هواپیما و ترخیص فنی آن را به صلاحدید خود خواهد داشت و تمام مسیولیتهای متعاقب را نیز به عهده خواهد گرفت.
لذا پس از اتمام تعمیرات مهندس مسئول با توجه به سطح تعمیرات انجام شده با هماهنگی کاپیتان تعیین خواهد کرد که ادامه پرواز با مسافر یا بدون مسافر یا حتی به مقصد اصلی یا نزدیکترین بیس تعمیراتی انجام شود. معمولا در چنین شرایطی انجام پرواز به نزدیکترین بیس تعمیراتی منطقی تر به نظر میرسد و پیشنهاد تمام مهندسین است، که در مورد فوق نزدیکترین بیس دوبی بوده است و درواقع انجام پرواز به سمت دوبی به جای پرواز به سمت بمبئی یک تصمیم کاملا قانونی بوده است.

در مورد سوال دوم نیز باید عرض کنم که انجام تمام خدماتو پرداخت هزینه‌های مربوطه از طریق یک مراوده اداری ساده تحت عنوان ورک اوردر قابل انجام و پیگیری است و این یه راهکار متداول میان شرکتهای هوایی دنیاست.

“مهندس خطیبی – مجله هوایی دنیای زیبای پرواز”

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی مرجع هوانوردی پارسی

 

 

بیشتر بخوانید:

فرود اضطراری پرواز پاریس- بمبئی در فرودگاه اصفهان


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو