پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | فرودگاه‌های ایران، بچه پولدار‌های اقتصاد رانتی

تاریخ خبر: // کد خبر: 191583 // // // //


فرودگاه‌های ایران، بچه پولدار‌های اقتصاد رانتی

امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که از فرودگاه‌های بدون توجیه، نه صادرات محصولات کشاورزی و نه رونق گردشگری اتفاق افتاده است و تنها منتظر بلایای طبیعی هستیم تا ساخت فرودگاه‌های جدید را توجیه کنیم.


فرودگاه‌های ایران، بچه پولدار‌های اقتصاد رانتی

به بهانه‌های مختلف فرودگاه ساختیم. از‌جمله مرکز استان بودن، دوری از مرکز استان، بعد از هر زلزله و سیل و بلایای طبیعی کلی استدلال که سود فرودگاه‌ها با محاسبات مالی ارزیابی نمی‌شود، حفظ جنگل، صادرات محصولات کشاورزی، رونق گردشگری و خلاصه هر کسی از ظن خود شد یار من…

* امروز در نقطه‌ای ایستاده‌ایم که از فرودگاه‌های بدون توجیه، نه صادرات محصولات کشاورزی و نه رونق گردشگری اتفاق افتاده است و تنها منتظر بلایای طبیعی هستیم تا ساخت فرودگاه‌های جدید را توجیه کنیم.

اگرچه نهضت ساخت فرودگاه‌ها کمرنگ‌تر شده است ولی محل جدید هزینه‌های هنگفت، پاسخگویی به طراحی دست بالا و عدم مدیریت بهینه تأسیسات ایجاد شده است. با این استدلال که با باند دوم، ترمینال خارجی و… فرودگاه رونق می‌یابد در صورتی‌که بعد از سال‌ها فشار همه جانبه سیاسی، در برخی از فرودگاه‌ها، حتی یک پرواز داخلی پایدار هم برقرار نشده است. مدتی است که مقصر عدم رونق فرودگاه‌ها، فقدان ناوگان مناسب تشخیص داده شده است. فارغ از اینکه توجیه برقراری پرواز را سیاست‌مدار، مرکز استان بودن و خیال صادرات و رونق گردشگری مشخص نمی‌کند. توجیه برقراری پرواز را تنها و تنها چرتکه سود و زیان مشخص می‌کند.

*هزینه‌های جاری برخی از فرودگاه‌ها چندین برابر درآمدهای آن می‌باشد و این میزان هزینه بدون احتساب هزینه‌های سرمایه‌ای و استهلاک است. عیب نظام اقتصادی صنعت هواپیمایی در بخش فرودگاهی رانت بزرگ دلارهای ناوبری می باشد که به مثابه آفت “بچه پولداری ملی” همراه با اسراف، عدم آینده‌نگری، بهره‌وری پایین و بی‌دقتی در هزینه‌ها با چاشنی آزمون و خطا می‌باشد. در بستر اقتصاد رانتی نمی‌توان انتظار تحول و جهش اقتصادی داشت چرا که دامنه منفعت شخصی افراد به مراتب از حوزه مسائل جاری فراتر نمی‌رود.

** و اما چه باید کرد.

– ساختار شرکت فرودگاه‌ها اصلاح گردد.
– طراحی دست بالا در فرودگاه‌ها متوقف گردد.
– یک بازنگری جدی در کارشناسی و نظارتِ بخش ساختمان،تاسیسات و تجهیزات صورت پذیرد.
– ساختار هزینه شرکت فرودگاه‌ها در راستای کمینه نمودن و ایجاد و حفظ بهترین شکل آن باز مهندسی گردد.
– برای نقطه سربه‌سر درآمد و هزینه‌های جاری هدف‌گذاری شود.
-ارزیابی عملکرد فرودگاه از ساخت و توسعه به برقراری پرواز و درآمد تغییر یابد.

*** اقتصاد فرودگاه‌های ما به “دلارهای ناوبری” معتاد است.

 

منبع: کانالfallahtabar@


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو