پایگاه خبری-تحلیلی ایرلاین پرس | همه چیز در مورد صندلی‌های هواپیما

تاریخ خبر: // کد خبر: 198557 // // //


همه چیز در مورد صندلی‌های هواپیما

گاهاً شنیده‌ایم پرواز برای برخی از افراد تا حدی آزار دهنده است. یکی از مهم‌ترین مواردی که مربوط به راحتی بوده، صندلی‌تان است، در واقع صندلی تا حد زیادی میزان لذت از پرواز را تعییین می‌کند.


همه چیز در مورد صندلی‌های هواپیما

در این مطلب از وبلاگ مِستر بلیط قصد داریم تا همه چیز در مورد صندلی‌های هواپیما را بررسی کنیم.

خصوصیات و امکانات صندلی‌های هواپیما

صندلی‌ها به ریلی در کف هواپیما متصل هستند، بنابراین اگر ایرلاینی تصمیم به تعویض صندلی‌ها بگیرد به راحتی این کار را انجام خواهد داد. به منظور حفظ امنیت مسافران، تمامی صندلی‌های هواپیما به کمربند ایمنی مجهز هستند.

امکانات اصلی

صندلی‌های هواپیما به منظور راحتی بیشتر مسافر قابلیت خم شدن دارند. اکثر آن‌ها به میز کوچکی نیز مجهز هستند. این میز می‌تواند در قسمت عقب صندلی جلویی و یا درون دسته‌ی صندلی جای گرفته باشد، ولی در هر دو صورت بسته و باز می‌شود. در اکثر ایرلاین‌ها، در قسمت جلویی صندلی یک جیب چرمی یا توری وجود دارد که حاوی کارت ایمنی هواپیما – کارتی شامل اطلاعاتی نظیر محل قرار گیری جلیقه‌ی نجات، استفاده از ماسک اکسیژن، … – مجله و متعلقات دیگر است.

در برخی از هواپیماهای کوچک و یا حتی برخی از ایرلاین‌های ارزان قیمت، بعضی از امکانات ممکن است وجود نداشته باشد. به طور مثال، صندلی‌های هواپیماهای شرکت هواپیمایی رایان ایر (Ryanair) قابلیت خم شدن ندارند و هیچ پاکتی در قسمت جلویی آن‌ها دیده نمی‌شود. در عوض کارت موارد ایمنی هواپیما به پشتی صندلی جلویی متصل شده است. به غیر از پرواز با ایرلاین‌های ارزان قیمت، راه‌های دیگری نیز برای یافتن بلیط هواپیما ارزان قیمت نیز وجود دارند.

امکانات پیشرفته

* قابلیت تنظیم صندلی برای کمر: در کلاس‌های پروازی بیزنس و فرست اکثر ایرلاین‌های جهان، تنظیم برقی صندلی برای قسمت کمر ممکن است. به ندرت ممکن است این امکان در کلاس اکونومی دیده شود و اگر هم وجود داشته باشد فقط در هواپیماهای بزرگ خواهد بود.

* صندلی‌های تخت خواب شو: برخی از ایرلاین‌ها صندلی‌های هواپیماهای خود را به نوعی انتخاب می‌کنند که کاملاً صاف شده و به حالت تخت خواب درآید. صندلی‌های کاملاً تخت خواب شو در فرست کلاس و کابین بیزنس هواپیما دیده می‌شوند.

ترکیب صندلی‌ها

کابین‌های هواپیماها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

هواپیماهای پهن پیکر (wide-body): چنانچه هواپیما دارای دو راهرو و سه قسمت صندلی (۲ ردیف در کناره ها و ۱ ردیف در وسط) باشد.

هواپیماهای باریک پیکر (narrow-body): چنانچه هواپیما فقط دارای یک راهرو و دو ردیف صندلی باشد.

تعداد صندلی‌ها متقابلاً تحت تأثیر عرض هواپیما قرار دارد. در هواپیماهای پهن پیکری مانند خانواده‌ی ایرباس ای 320 (Airbus A-320) و یا بوئینگ 737 (Boeing 737) که صندلی‌ها در سه ردیف سه تایی (۳ در ۳) قرار دارند، این تعداد بسیار زیاد می‌شود. در هواپیماهای پهن پیکر بلوک میانی (ردیف میانی) می‌تواند حداکثر ۵ صندلی را در خود جای دهد، مانند بوئینگ ۷۷۷. ترکیب صندلی‌ها در هواپیماهای پهن پیکر بوئینگ می‌تواند ۳+۳+۳ و یا ۲+۵+۲ باشد. در هواپیماهای غول پیکری چون ایرباس سری ای ۳۸۰، تا ده صندلی در یک ردیف نیز دیده می‌شود، ترکیب صندلی‌ها غالباً ۳+۴+۳ است.

جایگاه صندلی‌ها

صندلی‌های کنار پنجره در کناره‌های کابین قرار دارند و نزد مسافران محبوب هستند. صندلی‌های کنار راهرو نیز غالباً محبوب به شمار می‌روند، چرا که مسافر قادر به ترک صندلی خود بدون ایجاد مزاحمت برای دیگر افراد است. در هواپیماهای پهن پیکر که غالباً ردیف‌ها سه تایی هستند یک صندلی نیز در میانه وجود دارد که اصلاً مورد علاقه‌ی مسافران نیست. مسافر در این صندلی نه از مزایای صندلی کنار راهرو استفاده می‌کند نه دید صندلی کنار پنجره را دارد.

اندازه‌ی صندلی‌ها

زمانی که صحبت از اندازه‌ی صندلی به میان می‌آید اساساً با دو واژه روبرو هستیم: pitch و width.

Pitch در صندلی به فضایی گفته می‌شود که مابین یک نقطه از یک صندلی تا نقطه‌ی دقیقاً مشابهش در صندلی روبروی آن وجود دارد. در بیشتر ایرلاین‌ها این اندازه در کلاس اکونومی بین ۸۱-۷۴ سانتی متر است. هر چقدر این اندازه بیشتر باشد مسافر فضای بیشتر در جلوی صندلی و علی الخصوص فضای بیشتری برای پاهای خود دارد.

Width به فضایی گفته می‌شود که از یک دسته تا دسته‌ی دیگر صندلی وجود دارد که در واقع عرض صندلی است. در کلاس اکونومی معمولاً عرض صندلی‌ها بین ۴۶-۴۳ سانتی متر است.

پنجره‌های هواپیما دارای پوشش به منظور حفاظت از نور خورشید هستند. این پوشش‌ها در طول نشست و برخاست هواپیما بایستی کاملاً بالا باشند. این قانون توسط سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی (ICAO) به منظور ایجاد امکان رؤیت داخل هواپیما در صورت موقعیت‌های اورژانسی وضع شده است.

به غیر از پروسه ای که مسافر قبل از پرواز می‌بایست در فرودگاه طی کند و همینطور خود پرواز،خرید بلیت هواپیما به خودی خود می‌تواند مشکل آفرین باشد. خوشبختانه خریدهای آنلاین تا حد زیادی این مشکل را بر طرف کرده‌اند

منبع : با اندکی اضافات و تلخیص از خبرگزاری مهر


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد آب و هوا و وضعیت پروازها

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو