تاریخ خبر: // کد خبر: 27309 // // // // //

آیین نامه علائم ملیت و ثبت بر روی هواپیما

در این متن آیین نامه علائم ملیت و ثبت بر روی وسایل پرنده و همچننی محل ترسیم علامت ملیت ثبت بر روی سطح خارجی وسایل پرنده شرح داده می شود.

آیین نامه علائم ملیت و ثبت بر روی هواپیما

1– مقدمه:
1-1- علامت مليت وسايل پرنده ثبت شده در ايران EP (Echo papa) مي باشد و مي بايد به همراه علامت ثبت هواپيما با حروف بزرگ ئ با خط Roman character بدون هيچ تزئيني بر روي سطح خارجي هواپيما طبق آيين نامه نوشته شود.

1-2- علامت ثبت هواپيما از سه حرف تشكيل شده كه در زمان صدور گواهينامه ثبت از طرف سازمان هواپيمايي كشوري و طبق سري و نوع هواپيماي مشخص در شركت تعيين مي گردد.
براي مثال در هنگام ثبت دومين بويينگ 727 آسمان بدليل اينكه رجيستر قبلي EP-ASA بود طبق مقرارت EP-ASB ثبت شد .

1-3- لازم است بين علامت مليت EP و علامت ثبت يك خط فاصله ترسيم شود.

 

2-محل ترسيم علامت مليت ثبت بر روي سطح خارجي وسايل پرنده

2-1- هر وسيله پرنده اي كه داراي بالهاي ثابت مي باشد , لازم است علايم مليت و ثبت روي بال راست و زير بال چپ نوشته شود و مي باشيد فاصله حروف از لبه فرار و لبه حمله (Leading edge and Trailing edge ) به يك اندازه بوده و بالاي حرف در طرف لبه حمله وقع شده باشد.

2-2- علامت مليت و هواپيما و وسيله پرنده داراي بال ثابت بايد بر روي دو طرف جنبي بدنه (بين بال و سطح سكانها) و يا دو طرف سكان عمودي ترسيم گردد و چنانچه هواپيما داراي دو يا چند سكان عمودي باشيد لازم است اين علامات بر روي سطح بيروني سكانهاي عمودي ترسيم گردد.

2-3- علايم مليت و ثبت كشتي هاي هوايي بايد بر روي سطح خارجي آن به طور قرينه نسبت به محورهاي طولي و عمودي و در دو طرف محور طولي نوشته شوند.

2-4- علايم مليت و ثبت بالن ها بايد به طور قرينه در دو طرف سطح خارجي آن و درست بالاي نقاط اتصال كابهاي سيد نوشته شود.به طوري كه هم از زمين و هم از هوا قابل رويت باشد

تبصره: ترسيم علايم و ثبت بر روي هواپيماي روتوردار بر حسب شكل ظاهري آن تابع مقررات فوق مي باشد.

 

رجیستر یا علامت ثبت، علامتی است که توسط سازمان هواپیمایی کشوری برای هر هواپیما در نظر گرفته شده و روی بدنه هواپیما بصورت حروف یا ترکیبی از عدد و حروف و به صورت نمایان نوشته میشود.
از سوی ایکائو (سازمان بین المللی هوانوردی کشوری) برای هر یک از حروف الفبای انگلیسی عبارت خاصی در نظر گرفته شده است که در مکالمات رادیویی، از این عبارات برای خواندن رجیستر هواپیماها استفاده میشود.

(آلفا) A = Alfa
(براوو) B = Bravo
(چارلی) C = Charlie
(دلتا) D = Delta
(اکو) E = Echo
(فوکسترات) F = Foxtrot
(گلف) G = Golf
(هتل) H = Hotel
(ایندیا) I = India
(ژولیت) J = Juliet
(کیلو) K = Kilo
(لیما) L = Lima
(مایک) M = Mike
(نوامبر) N = November
(اکتبر) O = October
(پاپا) P = Papa
(کیوبک) Q = Quebec
(رومئو) R = Romeo
(سییرا) S = Sierra
(تانگو) T = Tango
(یونیفورم) U = Uniform
(ویکتور) V = Victor
(ویسکی) W = Whisky
(ایکس-ری) X = X-Ray
(یانکی) Y = Yankee
(زولو) Z = Zulu

 

علامت ثبت هر کشور دارای حروف خاصی است. برای نمونه، تمامی هواپیماهای ثبت شده در ایران با دو حرف EP (به عنوان علامت ملیّت) شروع میشود و حروف دیگر آن (علامت ثبت) با توجه به نام شرکت هواپیمایی مربوط، از AAA شروع و با ZZZ پایان مییابد. مثلا EP-IAM که یک هواپیمای بوئینگ 747 متعلق به ایرانایر است و در مکالمات رادیویی بصورت ECHO PAPA – INDIA ALPHA MIKE بکار میرود.
بعد از انقلاب اسلامی در ایران، از دو حرف W و Y در رجیستر هواپیماهای ایرانی استفاده نمیشود.در عکس زیر رجیستر هواپیما (EP-ATT) بصورت کامل در روی بدنه و دو حرف آخر آن (TT) بر روی دم هواپیما نوشته شده است.

چند نکته:

1. بر اساس آیین نامه ترسیم علایم ملیت و ثبت بر روی وسایل پرنده (Drawing Nationality & Registration Marks On Flying Machine)، لازم است بین علامت ملیت و علامت ثبت هر هواپیما یک خط فاصله ترسیم شود.

2. همچنین، بر اساس این آیین نامه، رجیستر هر هواپیما، بصورت کامل بر «روی بال راست»، «زیر بال چپ»، «دو طرف بدنه» و دو حرف آخر آن در صورت ملکی بودن، «روی دم هواپیما» و «دریچه چرخ جلو» و حرف آخر آن «روی دماغه» هواپیما نوشته میشود.

3. بر اساس آییننامه مذکور، علامت ملیت وسایل پرنده ثبت شده میباید به همراه علامت ثبت هواپیما با حروف بزرگ Capital Letters و با خط Roman Character بدون هیچ تزئینی بر روی سطح خارجی هواپیما نوشته شود.


در ادامه، رجیستر (علامت ملیت و علامت ثبت) تعدادی از کشورها جهت آشنایی کاربران آورده میشود:

 

Afghanistan: YA (YA-AAA to YA-ZZZ)I
Armenia: EK (EK-10000 to EK-99999)I
Australia: VH (VH-AAA to VH-ZZZ)I
China: B (B-1900 to B-9999)I
India: VT (VT-AAA to VT-ZZZ)I
Iran: EP (EP-AAA to EP-ZZZ)I
Iraq: YI (YI-AAA to YI-ZZZ)I
Italy: I (I-AAAA to I-ZZZZ)I
Kuwait: 9K (9K-AAA to 9K-ZZZ)I
Kyrgyzstan: EX (EX-100 to EX-999 , EX-10000 to EX-99999)I
Lebanon: OD (OD-AAA to OD-ZZZ)I
Pakistan: AP (AP-AAA to AP-ZZZ)I
Qatar: A7 (A7-AAA to A7-ZZZ)I
Saudi Arabia: HZ (HZ-AAA to HZ-ZZZ , HZ-AA1 to HZ-ZZ99 , HZ-AAA1 to HZ-ZZZ99 , HZ-AAAA to HZ-ZZZZ)I
Syria: YK (YK-AAA to YK-ZZZ)I
Tajikistan: EY (EY-10000 to EY-99999)I
Turkey: TC (TC-AAA to TC-ZZZ)I
Ukraine: UR (UR-AAA to UR-ZZZ , UR-10000 to UR-99999)I
UAE: A6 (A6-AAA to A6-ZZZ)I
UK: G (G-AAAA to G-ZZZZ)I
USA: N (N1 to N99999 , N1A to N9999Z , N1AA to N999ZZ)I
Uzbekistan: UK (UK-10000 to UK-99999)I

 

مرجع:  tayyareh.blogfa.com  و سایت مرجع هوانوردی و هوافضای پارسی

 

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

اخبار متفرقه (سایر حوزه ها)

آرشیو

پربازدید

ایران ایر تور

آرشیو

آسمان

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو