ایرلاین پرس | اندر حكايت رادار آريا در پر ترافيك ترين فرودگاه هاي كشور (مهرآباد و حضرت امام)

تاریخ خبر: // کد خبر: 30422 // // // // // //


اندر حكايت رادار آريا در پر ترافيك ترين فرودگاه هاي كشور (مهرآباد و حضرت امام)

رادار ريتيون مهرآباد با عمر متوسط بالا كه در دهه ٧٠ خريداري و راه اندازي شده، به دليل اشكال در Rotary Joint به مدت ١٠ روز جهت تعمیر و به روز رسانی غیر عملیاتی گردیده است.


اندر حكايت رادار آريا در پر ترافيك ترين فرودگاه هاي كشور (مهرآباد و حضرت امام)

با توجه به تعمير و به روز رساني رادار ريتيون راداري كه در دهه ٧٠ خريداري و راه اندازي شد مدتي مجبوريم با رادار آريا كه كاملا نامانوس و بدون هيچ آشنايي و اموزش قبلي هست كاركنيم . راداري كه چند سال قبل بدليل بروز همجواري به هنگام كار با اين رادار از سوي استاندارد پرواز سازمان هواپيمائي كشوري در يافته هاي علت بروز اين رويداد اعلام گرديد اين رادار قابليت و توان كنترل حجم ترافيك سنگين تقرب مهرآباد را ندارد.

تفاوت هاي فاحش و تغيير ناگهاني بسياري از المان هاي مربوط به نحوه كار با رادار پشتبان موسوم به آريا بستر ساز ريسك بسيار بالا و استرس بسيار زيادي مي باشد به گونه اي كه بسياري از كنترلر هاي رادار مهرآباد با استرسي فراتر از حجم كار و مسئوليت با استرس جديدي به نام رادار آريا دست به گريبان هستند راداري كه حتي سيستم FDD و موس آن به ناگهان در هنگام ترافيك شلوغ مهرآباد هنگ ميكند و يا ليبل هايي كه در مواقع شلوغ در TMA دلهره آور و وحشتناك مهرآباد چنان به هم مي پيچند كه تمركز كنترلر را به طور كامل گرفته و خود استرسي مازاد بر وضع ترافيك بر كنترلر وارد مي كند.

به راستي مسئولين حاضر از مديريت كلان شركت تا رده سرپرستان و سر شيفت ها چگونه و با تحمل چه ميزان ريسكي بدون صرف ريالي براي آموزش آن هم فقط براي افراد صلاحيت كار با رادار كه به تعداد انگشتان دست مي باشند به ناگهان رادار سابق را خاموش كرده و رادار آريا را كه كمترين سنخيت با كار و ترافيك پيچيده TMA را دارد وارد مدار كرده و در يك شب پر ترافيك كه كنترلر بيچاره وقتي وارد محل كارش مي شود با يك دنياي جديد و ابزار جديد آنهم به مراتب ضعيف تر و نا كار آمد تر از ابزار قبلي بايد شروع به كار كند و عجيب تر اينكه آموزش با رادار آريا را در جدال با ترافيك زنده و مسئوليت فراوان آموزش ببيند. راداري كه به نظر ميرسد بيشتر براي ROUTE طراحي شده تا TMA .
برج مراقبت مهرآباد محل مرگ تدريجي كنترلرهايي هست كه هر روز با چالشي جديد و فضايي پر از استرس بايد انجام وظيفه كنند، بيست سال تجربه كاري حقير در مهرآباد پر از خاطرات تلخ و استرسي بيشمار كه بسياري به دليل سوء مديريت و ضعف فراوان در برنامه ريزي بوده هست، باند 29R كه خود قصه طولاني دارد و قريب به دو سال هست كه بازسازي ميشود و همچنين TWY كه هميشه تعداد زيادي از آنها بسته مي باشند و اگر يك روز هر دو باند و همه خروجي ها باز باشد بايد آن روز را جشن گرفت، به راستي هزينه خريد تجهيزات و راه اندازي درست و به هنگام ابزار كار يك كنترلر چند دهم خريد يك هواپيما هزينه دارد؟؟

تا كي كنترلر مراقبت پرواز بايد بعنوان لايه دفاعي ايمني جايگزين نقصان تجهيزات و تصميمات غير ايمن مديران شركت و جوركش بقاي پست هاي مديريتي آنها باشد!!!!؟؟؟؟؟؟

فرودگاهي كه شمال آن رشته كوههاي سر به فلك كشيده البرز و قله دماوند مي باشد و بقيه هم پر از مناطق ممنوعه و محدود شده و خطر، آيا نبايد به فكر حداقل بر چيده شدن مناطق بود؟؟؟

درود بر تك تك كنترلر هاي فرودگاه مهرآباد كه كمترين ماموريت داخل و خارج كشور را رفته و نسبت به بسياري از كاركنان و مديران كمترين هزينه را به دولت تحميل ميكنند و بيشترين راندمان كاري را به نسبت تعداد كاركنان به حجم بالاي ترافيك در كشور دارند و متاسفانه در سيستم كنترل ترافيك هوايي در نظام پرداخت خدمات كشوري بايد تعداد افراد انگشت شمار و فقط چند فرودگاه با توجيه اقتصادي كار كنند تا ٥٤ فرودگاه به حيات خودشان و عده اي هم به حيات پست هايشان در فضايي آرام ادامه دهند.

انتظار ٨ هواپيما براي تيك اف از مهرآباد

 

توضيحات يكي از كارشناسان شركت فرودگاهها و ناوبري هوايي در خصوص نقص رادار مهرآباد و تأخيراتي كه در روزهاي اخير به ايرلاين ها وارد شده است:

رادار ريتيون مهرآباد با عمر متوسط بالا كه در دهه ٧٠ خريداري و راه اندازي شد، اينبار هم بدليل اشكال در Rotary Joint به مدت ١٠ روز بر اساس اطلاعيه هوانوردي (نوتام) شماره A4193/17 از ٩ دسامبر برابر با ١٨ آذر ماه ٩٦ غير عملياتي شد و با كاهش نوع سرويس نظارتي احتمال بروز تاخير به تمامي پروازها فرودگاه مهرآباد متصور گرديد.

Rotary joint در واقع قلب اصلي يك سيستم راداريست كه اطلاعاتي كه از آنتن رادار به هواپيما ارسال و دريافت مي شود به سيستم اتوماسيون منتقل مينمايد و درآنجا با پردازش اطلاعات بر روي اين ديتاها، اطلاعات راداري بر روي صفحه رادار ظاهر مي گردد.

از آنجائيكه طبق اطلاعيه هوانوردي صادره از طرف شركت فرودگاه ها حاكي از بروز تاخيرات پروازي مي باشد و نيز سيستم پشتيبان رادار قابليت كنترل حجم ترافيك سنگين فضاي تقرب مهرآباد را به مانند رادار اصلي ندارد، لذا همانطور كه در اطلاعيه هوانوردي صادره به آن اشاره شده تاخيرات پروازي متصور ميگردد.

 

اطلاعيه هوانوردي در خصوص كاهش درجه ارائه سرويس رادار در فرودگاه مهراباد از ٩ دسامبر ٢٠١٧ تا ١٩ دسامبر ٢٠١٧ و احتمال بروز تاخيرات به تمامي پروازهاي مهراباد با احتساب زمان تخميني

 

حذف اطلاعات رادار آريا به هنگام ارائه سرويس رادار (18 دسامبر/ 27 آذر) در تقرب مهرآباد

 

پیام انجمن متخصصان الکترونیک هواپیمایی ایران: “ناگهان اطلاعات رادار از روی مانیتور نمیرود”

آنتن رادار آنقدر ۲۴ ساعته روزها و ماه ها و سال ها می چرخد و می چرخد تا بعد از گذشت ۲۰ سال چرخ دنده های Rotary joint آن ساییده می شود و از چرخیدن باز میایستد.

راداری که طول عمر مفید آن طبق کاتالوگ شرکت سازنده ۱۵ است , ۵ سال بیشتر در سخت ترین شرایط تحریم همچنان سرویس دهی کرد بدون آنکه قطعه یدکی در اختیار باشد تا جاییکه تعجب کارشناسان خود شرکت سازنده را در پی داشت که چطور هنوز آنتن این رادار می چرخد!!!

و دوباره غافل گیر شدند

چند مهندس الکترونیک هواپیمایی که ۲۰ سال پیش آموزشی ابتدایی در مورد نگهداری این رادار دیده بود تابحال باید بازنشسته شده باشند. حتی اگر از سوی آنها انتقال دانش و تجربه هم به جوانترها که بدلیل عدم استخدام نیروی جدید حداقل ۱۵ سال سابقه کار دارند، اتفاق افتاده باشد تعمیر Rotary joint توسط متخصصان الکترونیک هواپیمایی ایران غیر ممکن است.
۲۰ سال پیش فقط آموزشی ابتدایی مرتبط با قسمت های الکترونیکی و تنظیمات نرم افزاری رادار را به چند مهندس داده بودند اما اکنون تعمیر قسمت مکانیکی پیشرفته ترین سیستم زمینی هوانوردی در ایران در دستور کار قرار گرفته است.

اگر مجددا آنتن این رادار با تکیه بر دانش و تعهد و تخصص مهندسان این کشور بچرخد به دنیا ثابت خواهد شد که اگر مهندس ایرانی بخواهد از تحریم فرصت می سازد و برای نام ایران، هر غیرممکنی را ممکن می کند.

 

پیام یکی از مخاطبان کانال کن نیوز:
در ارتباط با مطالب مطرح شده در موضوع رادار مهرآباد مطالعه گفته ها و نگاهی گذرا به سوانح هوایی موارد ذیل را به اذهان هوشیار هواپیمایی متواتر می نماید.

در سانحه برخورد هواپیمای شخصی با مسافربری در آسمان فرودگاه لوس آنجلس احتمال خطای رادار یک به میلیون بود ولی این همان چیزی بود که در آن سانحه رخ داد و دو هواپیما با یکدیگر برخورد کردند.

در سانحه برخورد بویینگ 757 امریکن 965 با کوههای اطرف فرودگاه کالی، خلبان با سابقه این پرواز تصور می نمود که کنترلر برج پرواز آنها را تحت نظارت راداری دارد درصورتیکه یک هفته قبل از آن تجهیزات زمینی رادار فرودگاه توسط افراد یاغی دزدیده شده بود.

بعد از برخورد هواپیمایی بویینگ 747 سعودی با ایلوشین 76 خطوط هوایی قزاقستان فرودگاه ایندرا گاندی که فاقد رادار دقیق ثانویه بود مجهز به مدرنترین سیستم راداری ریتیون گردید،

طبق تعریف ایکائو از واژه “ایمنی “، چنانچه عملی خارج از محدوده ریسک قابل پذیرش انجام شود آن عمل غیر ایمن لقب خواهد گرفت هرچند به ظاهر ایمنی برقرار شده باشد!

آیا استفاده 5 سال بیشتر از آنچه که در منوال شرکت سازنده رادار آماده است کاری ایمن بوده از منظر هوانوردی؟

چرخش مجدد این رادار با چه ریسکی و به چه قیمتی انجام خواهد شد ؟ آیا چنین رویکردی یک رویکرد حرفه ای خواهد بود؟

آیا علیرغم هزینه های میلیاردی در این زمینه نمی بایست وضعیت بهتری را در زمینه تجهیزات راداری شاهد باشیم ؟

این نوشته نه یک نوشته صنفی که از منظر ایمنی بیان شده و متاسفانه نبود جایگاه شغلی مشخص در صنعت هوانوردی و یا نداشتن اراده برای قراردادن حرفه های مختلف در جایگاه صحیح آنها، آنگونه که در تمام کشورهای دنیا بویژه کشورهای مطرح در هوانوردی مشخص است، باعث شده تا برداشتهای ناصحیح از مسائل ایمنی داشته و بیشتر از حرفه ای گری گرفتار فضای احساسی و تبلیغاتی گردیم.

با احترام به همکاران محترم الکترونیک هواپیمایی و کنترلرهای ترافیک هوایی
علیرضا حضرتی

 

برگرفته از: کانال هوانوردی کن نیوز


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو