تاریخ خبر: // کد خبر: 49353 // // // //


يک هواپيما چقدر بنزين مصرف مي کند؟

مصرف بنزين يک هواپيما به طول پرواز بستگي دارد. پس بنابراين شما خواهيد گفت کافي است فقط مقصد و مسافت يک هواپيما بايد را بدانيم، اما دانستن این مساله هميشه کافی نيست.


يک هواپيما چقدر بنزين مصرف مي کند؟

يک هواپيما چقدر بنزين مصرف مي کند؟

مصرف بنزين يک هواپيما به طول پرواز بستگی دارد. پس بنابراين شما خواهيد گفت کافی است فقط مقصد و مسافت يک هواپيما بايد را بدانيم، اما دانستن این مساله هميشه کافی نيست.

يک پرواز لوس آنجلس- بروکسل را در نظر بگيريد. در طول پرواز، وزش باد شديد در جهت مخالف مانع پيشروی هواپيما می شود و اين چيزي است که موجب افزايش مصرف سوخت می شود.

حال در نظر بگيريد که فرودگاه بروکسل هم غرق در مه باشد و هواپيما نتواند در اين فرودگاه به زمين بنشيند، خلبان هم نمی تواند به طرف فرودگاه ديگری مثلا آمستردام تغيير جهت دهد. اما هواپيما بايد به مدت نيم ساعت بر فراز اين فرودگاه پرواز کند تا اجازه فرود بگيرد. زيرا فرودگاه مورد نظر در مرحله اول بايد به هواپيما هايی اجازه فرود بدهد که قبلا طبق برنامه هماهنگ شده اند. در اين جا می بينيم که مصرف سوخت به طول پرواز بستگی دارد.

مصرف سوخت اتومبيل با هواپيما تفاوت دارد، زيرا در اتومبيل کافي است مسافت را بدانيم، به همين دليل هم براحتی گفته می شود که يک اتومبيل، مثلا در صد کيلومتر چقدر مصرف سوخت دارد.

براي يک هواپيما مصرف سوخت برحسب ساعت محاسبه می شود. يک جامبو جت حدود 15000 ليتر در ساعت سوخت مصرف می کند. مصرف سوخت يک هواپيما با موتور جت مثل بویينگ 727 در حدود 5000 ليتر در ساعت است.

جالب است بدانیم که ظرفيت باک بنزين يک جامبو جت 178000 ليتر است که با اين مقدار بنزين، يک ماشين می تواند پنج باردور دنيا بچرخد.

 

عوامل ديگري در مصرف سوخت مهم هستند:

1ـ عمر موتور: براي مثال يك 747 1 ساله با موتور تازه كمتر از 747 با عمر 25 سال بنزين مي سوزونه ( در طول عمر هواپيما چندین بار موتور هواپیما تعویض می شود)

2ـ تميزی هواپيما: كه خودش به علت اصطكاك عامل مهمي

 

 

 

میزان سوختی که هر هواپیما میتواند دریافت کند:

Boeing 747-100: 183380 L
boeing 747-200 &300: 199158 L
Boeing 747-400: 216840 L
Boeing 747-400ER: 241140 L
Boeing 747-8: 243120 L

 

***********************

Boeing 777-200: 117348 L
Boeing 777-200ER & 300: 171176 L
Boeing 777-200LR & 300ER & Frieghter: 181283 L

 

***********************

Boeing 787-8: 126210 L
Boeing 787-9 & 10: 138700 L

 

***********************

Airbus A380-800: 323546 L

 

***********************

Airbus A340-200: 155040 L
Airbus A340-300: 147850 L
Airbus A340-500: 214810 L
Airbus A340-500HGW: 222000 L
Airbus A340-600: 195800 L
Airbus A340-600HGW: 204500 L

 

***********************

Airbus A300-B4: 62900 L
Airbus A300-600 & Frieghter: 68150 L

 

***********************

Airbus A310-200: 55200 L
Airbus A310-300: 75470 L

 

***********************

Antonov 225 : 300000 L

 

***********************

Tupolev 154B-2: 47000 L
Tupolev 154M: 49700 L

 

***********************

MD-81 & 82 & 87 & 88: 22100 L
MD-83: 26000 L

 

***********************

Fokker 100: 13365 L

fuel burn

ATR 72…………………………………………3 gallons/seat/hr

737-800 …………………………………… 4.88 gallons/seat/hr

A320’s………………………………..4.92 to 5.13 gallons/seat/hr

A300-600….266 seat…………………………….6 gallons/seat/hr

A300…..266seat……………………………………………..6 to 7 g/s/h

6.6 ………………………………………….189seat…b727-200

747avrage 500 seats………………………………..8.6 g/s/h

مقادیر fuel burn gallons per hr  بر تعداد صندلی ها تفسیم شده اند… البته در هر پرواز این مقادیر متفاوت است و مثلا در واقعیت یک ATR72 ذر 35 دقیقه پرواز از تهران به گرگان حدود 250 لیتر بنزین مصرف می کند. در ضمن مصرف بنزین هواپیماها مسن مثل اکثر هواپیمای ایران شاید بیش از 1.5 برابر استاندارد یاشد… بنظر شرکت های ایرانی برای مسیر های کوتاه باید ATR بخرند و برای مسیرهای دیگر A320. شک نکنید که مصرف سوخت پایین می تواند بسیار سودآور باشد و سریعا هزینه خرید را برگرداند… ظاهرا در دوران بحران مالی هواپیمایی آسمان همین ATR ها شرکت را نگه داشتند!
فراموش نکنیم آماری که سازمان هواپیمایی اعلام کرد میانگین مصرف سوخت در ایران حدود 40 لیتر به ازای هر صندلی در ساعت است یعنی حدود 10 gallons/seat/hr.

مصرف هواپیماهای ATR72 نسبت به هواپیماهای جت بسیار کمتر است حداقل حدود 42 % صرفه جویی در مصرف سوخت رو دارند هر چه مسیر کوتاه تر باشد این هواپیماها بصرفه تر هم خواهند بود (برای پروازهای های زیر 450 کیلومتر)

نکته : البته مصرف سوخت را بهتر است به مسافت طی شده محاسبه کرد و نه با زمان ، چرا که سرعت هواپیماها با هم متقاوت هست.

 

 

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از کانال flight_no1


دیدگاه خود را بنویسید


برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

رصد اطلاعات پرواز توسط مسافرین

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو