تاریخ خبر: // کد خبر: 64893 // // // //

خاموشی تلفن همراه در پرواز شوخی نیست!/گفت‌و‌گو با احسان حاجی‌محمدی، کارشناس ارتباطات پرواز

از هر 10 مسافر، 4 نفر تلفن همراه خود را خاموش نمی‌کنند.گفت‌و‌گو با احسان حاجی‌محمدی، کارشناس ارتباطات پرواز در خصوص حمل دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل توسط مسافران در هواپیما آماده شده که ملاحظه می نمایید.

خاموشی تلفن همراه در پرواز شوخی نیست!/گفت‌و‌گو با احسان حاجی‌محمدی، کارشناس ارتباطات پرواز

همه چیز از 2 دسامبر سال 2003 میلادی شروع شد. اولین گزارش در مورد استفاده از گجت های الکترونیکی در هواپیما مربوط به پرواز شماره 469 شرکت هواپیمایی «فرانتیر» و مسافرانی است که قرار بود سوار بر یک «ایرباس‌319» دوطبقه شوند. در این پرواز، هر یک از مسافران مبلغی حدود 5 دلار بابت هدفون‌هایی که به تلویزیون‌های اختصاصی خود هواپیما متصل می‌شد پرداخت کردند، اما در میان آن‌ها یک مسافر راه حلی ارزان‌تر در نظر گرفته بود، او یک تلویزیون کوچک قابل حمل با خود به همراه داشت! یکی از مهمانداران فورا خواستار خاموش شدن این تلویزیون دستی شد. تلویزیون‌های دستی در شرکت هواپیمایی «فرانتیر» یک تابوی بزرگ محسوب می‌شدند، موضوعی که روی دفترچه دستورالعمل‌های پرواز این شرکت هم قید شده بود، دفترچه‌ای که به نظر نمی‌رسد کسی به آن اهمیتی دهد! پس از دور شدن مهماندار، مسافر صندلی «ای‌14» مجددا تلویزیون دستی خود را روشن کرد، اما این بار نور آن را زیر بالش خود پنهان کرد.
به واقع، روشن کردن یک تلویزیون دستی داخل هواپیما در نگاه اول موضوع مهمی به حساب نمی‌آید. شرکت‌های هواپیمایی تلویزیون‌ها و سرویس‌های مخابراتی مربوط به خود را دارند، پس چرا استفاده از یک تلویزیون دستی یا تلفن همراه در هواپیما یک مشکل محسوب می‌شود؟ حقیقت این است که دستگاه‌های الکترونیکی قابل حمل مانند تلفن‌های همراه، پخش کننده‌های دیسک فشرده، و اسباب بازی‌های دارای کنترل از راه دور، تشعشعات قدرتمند الکترومغناطیسی را از خود ساطع می‌کنند که قادرند سیستم‌های ناوبری و ارتباطات هواپیما را از کار انداخته و پرواز را به شدت به خطر اندازد. در این زمینه با احسان حاجی محمدی، کارشناس ارتباطات پرواز به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

– ارتباطات مخابراتی در هواپیما به چه شکلی انجام می‌شود؟
انتقال سیگنال تلفن های شرکت های هواپیمایی از طریق آنتن هایی که خارج از هواپیما نصب شده اند، انجام می‌شود. این تلفن‌ها به نوعی طراحی و ساخته شده اند که هنگام استفاده از آن ها از هرگونه تداخل در سیستم‌های ناوبری و ارتباطات هواپیما جلوگیری می شود. این تلفن ها تمامی بازرسی های سازمان بین المللی هوانوردی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند.

– آیا همه مسافران تلفن‌های همراهشان را خاموش می‌کنند؟
خیر، متاسفانه در ایران آماری از این موضوع در دسترس نیست، اما طبق آخرین گزارشاتی که در آمریکا منتشر شده، از هر 10 مسافر، 4 نفر تلفن همراه خود را خاموش نمی‌کنند و یا این موضوع را فراموش می‌کنند.

– آیا این موضوع پرواز را در معرض خطر قرار نمی‌دهد؟
در بسیاری موارد خیر، اما برخی اوقات موجب بروز خطراتی جبران ناپذیر خواهد شد.

– چه نوع خطراتی؟
به طور مثال، در یکی از گزارش های ناسا در سال 2003 آمده است که یکی از هواپیماهای فرودگاه بین المللی بالتیمور – واشنگتون به هنگام برخاست ناگهان با افزایش ارتفاع شدید مواجه شده و پس از مدتی سیستم خلبان خودکار آن از کار می‌افتد. به زعم خلبان این پرواز، این حادثه به دلیل تماس های تلفنی انجام شده در هواپیما اتفاق افتاده است، زیرا این پرواز دقیقا با لحظه آغاز حمله آمریکا به عراق مصادف شده بود و این موضوع از طریق مهمانداران به مسافران اعلام شده بود. پس از این اتفاق، دیگر چنین خبرهایی در هواپیما اعلام نمی شود.
این که سیستم خلبان خودکار یک هواپیما به ناگهان از کار بیافتد یا به طور سرخود عمل کند، اتفاقی بسیار خطرناک است که جان صدها نفر را به خطر می اندازد، به همین خاطر به شرکت های هواپیمایی پیشنهاد شده است برای جلوگیری از چنین تهدیداتی تجهیزات مربوط به تشخیص تهدیدات الکترونیکی را خریداری کنند.

– چرا شرکت های هواپیمایی برای این موضوع تدابیر فوری اتخاد نکرده اند؟
اتفاقا شرکت بوئینگ فورا به بررسی این موضوع پرداخت، اما در بررسی هایی که انجام داد هیچگاه با چنین مشکلاتی روبرو نشد. این به این معنی است که روشن شدن دستگاه های الکترونیکی در طول پرواز به طور رندام و تصادفی، عملکرد هواپیما را با مشکل مواجه می کند. از سوی دیگر، دولت های اروپایی هم برای مقابله با این مشکلات پرونده های بزرگی باز کردند و متخصصان بسیاری را استخدام کردند تا به بررسی این تهدیدات بپردازند، اما متاسفانه تا به امروز موفق به یافتن هیچ سرنخی نشده اند. به دلیل وجود فاکتورهای بسیار زیاد، پیدا کردن دلیلی واحد برای به وقوع پیوستن چنین خطراتی کمی مشکل است، اما در مورد تلفن های همراه موضوع کمی فرق می کند!

– چه فرقی؟
تلفن های همراه، به خصوص اگر در حالت رومینگ باشند، همواره در حال جستجوی شبکه های مخابراتی هستند. این جستجوها که با قدرت فرکانس بالایی نیز انجام می شود در عملکرد آنتن های بیرونی و دستگاه های درونی هواپیما تاثیرگذار است و گاه قادر است آن ها را به طور کلی از کار بیاندازد. اگر فرکانس امواج رادیویی آن‌ها نزدیک به فرکانس سامانه اویونیک هواپیما باشد، می‌تواند سیگنال‌های هواپیما را دچار اختلال جدی کند. این اختلال، سامانه‌هایی مانند رادار، سیستم‌های ارتباطی و فناوری پیشگیری از تصادم را دچار اشتباه می‌کند یا از کار می‌اندازد. به خصوص اگر سیگنال‌های چند گجت با یکدیگر تشدید شود یا بر اثر خرابی گجت، امواج رادیویی قوی‌تری تابش شود، احتمال بوجود آمدن خطر بیشتر هم می‌شود. نکته جالب این‌جاست که تا به امروز در هیچ یک از حوادث هوایی، روشن بودن تلفن همراه مسافران به عنوان علت حادثه ذکر نشده است زیرا اگر این موضوع دلیل حادثه نیز بوده باشد، به دلیل اینکه جعبه سیاه هواپیما نمی‌تواند مشخص کند که سامانه‌ای به دلیل اختلال الکترومغناطیسی با گجت یکی از مسافران از کار افتاده، کارشناسان متوجه آن نمی‌شوند.

– پس دلیل مستندی در این مورد وجود ندارد؟
خیر، وجود دارد. در تحلیلی که سال ۲۰۰۶ بر روی مرکز داده این گزارش‌ها انجام شد، مشخص شد که ۱۲۵ گزارش در رابطه اختلال با گجت‌های الکترونیکی وجود دارد و ۷۷ مورد از آن‌ها «کاملا مرتبط» هستند. به طور مثال، یک‌بار در سیستم ناوبری اختلالی پیش آمد که منجر به انحراف ۳۰ درجه‌ای از مسیر اصلی شد. وقتی که از یک مسافر خواسته شد پخش کننده دی‌وی‌دی همراهش را خاموش کند، اختلال برطرف شد. جالب این‌جاست که وقتی او دوباره دستگاه خود را روشن کرد، اختلال بازگشت. به طور کلی گزارش‌های زیادی از خدمه پرواز وجود دارد که وقتی از مسافران خواسته می‌شود دستگاه‌های الکترونیکی خود را خاموش و یا روشن کنند، عقربه‌های سامانه ناوبری تغییر می‌کند.

– شرکت های هواپیمایی چه قوانینی را برای جلوگیری از این خطرات وضع کرده اند؟
قوانین مختلفی برای استفاده از دستگاه های الکترونیکی اعم از تلویزیون، رادیو، اسباب بازی های کنترلی، سیستم های لپ تاپ، تلفن های همراه، کنسول های بازی، و حتی دستگاه های پخش کننده دیسک فشرده در نظر گرفته شده است. سازمان هوانوردی بین المللی استفاده و یا عدم استفاده از این نوع دستگاه ها در ارتفاع های مختلف را بر عهده خلبان و خدمه پرواز گذاشته است، بنابراین هر ایرلاین از منظر خود قوانین را وضع کرده است. برخی به طور کلی استفاده از این دستگاه ها را ممنوع کرده و برخی دیگر در مقاطعی از پرواز اجازه استفاده از آن ها را می دهند.
قانون واحدی در این مورد وجود ندارد، اما به طور کلی، طبق مقررات جهانی، استفاده از گجت‌های دیجیتالی در ارتفاع کمتر از ۳ هزار متر، حتی بر روی حالت پرواز (Airplane Mode) ممنوع است. بالاتر از این ارتفاع، به جز تلفن همراه، می‌توان از دیگر وسایل الکترونیکی نیز استفاده کرد. این قوانین به هر صورت مهم هستند و باید برای جلوگیری از مخاطرات احتمالی تداخل امواج دستگاه‌ها با سامانه‌های الکترونیکی حساس هواپیما آن‌ها را رعایت کنیم.

– از نظر سخت افزاری چه پیشرفت هایی در این زمینه صورت گرفته است؟
این روزها شرکت های هواپیمایی آمریکایی از جمله «ویرجین آتلانتیک» و «دلتا ایرلاینز» سامانه‌هایی را تبلیغ می‌کنند که با استفاده از آن‌ها می‌توان حتی در هنگام پرواز نیز از دستگاه‌های دیجیتالی استفاده کرد. یکی از آن‌ها سامانه «تماس هنگام پرواز» است که از ایستگاه‌های موبایل کوچک داخل هواپیما به نام «پیکوسل» استفاده می‌کند و باعث می‌شود که گوشی‌های همراه با انرژی خیلی کمتری امواج خود را ساطع کنند. این دستگاه امواج ارسالی را پردازش کرده و به ماهواره می‌فرستد تا از آن‌جا برای ایستگاه‌های زمینی معمولی ارسال شوند. بنابراین با استفاده از این ایستگاه‌های داخل هواپیما، امکان برقراری تماس تلفنی هنگام پرواز برای مسافران مهیا می‌شود.
این سامانه‌ وقتی که هواپیما در ارتفاع مناسب است به شما اجازه‌ی مکالمه با گوشی همراه را می‌دهد. ولی همچنان موقع نشست و برخاست هواپیما نمی‌توانید از گوشی همراه استفاده کنید. اما این تکنولوژی هنوز با مشکلات زیادی مواجه است، زیرا بسیاری از بزرگان و کارشناسان هوانوردی همچنان برای استفاده از فناوری ایستگاه موبایل داخل هواپیما قانع نشده‌اند.

 

 

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

اخبار متفرقه (سایر حوزه ها)

آرشیو

پربازدید

ایران ایر تور

آرشیو

اترک

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو