تاریخ خبر: // کد خبر: 71116 // // // // //

موفقیت ایرلاین ها؛ تحلیل مقایسه ای

میزان موفقیت یک ایرلاین را می توان از جنبه های متفاوت از جمله رضایت مشتریان، اندازه و ظرفیت ایرلاین، میزان درآمد و سوددهی، سرعت رشد ایرلاین، و همینطور مدیریت آن بررسی کرد. در گزارش حاضر به بررسی مقایسه ای عملکرد ایرلاین های مطرح جهان پرداخته و توضیح کاملی از امکانات و خدمات آنها ارائه شده است.

موفقیت ایرلاین ها؛ تحلیل مقایسه ای

میزان موفقیت یک ایرلاین را می توان از جنبه های متفاوت از جمله رضایت مشتریان، اندازه و ظرفیت ایرلاین، میزان درآمد و سوددهی، سرعت رشد ایرلاین، و همینطور مدیریت آن بررسی کرد.

 

✅ رضایت مشتری

سایت TripAdvisor بهترین ایرلاین های جهان را با در نظر گرفتن نظرات کاربران، از جهت کمی و کیفی، و بر اساس آیتم های راحتی صندلی، خدمات دهی به مشتری، فضای پا، قیمت به نسبت سرویس، نظافت، check-in و Boarding، غذا، سرگرمی های حین پرواز (فیلم، تلویزیون، وای فای) در سال 2018 به ترتیب زیر معرفی کرد.

1. سنگاپور – این ایرلاین با پوشش 60 مقصد در 35 کشور جهان با بهره گیری از فقط هواپیماهای پهن پیکر، عضو Star Alliance بوده و در چهار کلاس سوئیت، First class، بیزینس کلاس، و اکونومی سرویس دهی می کند.

2. ایر نیوزیلند – بعنوان ایرلاین ملی نیوزیلند مقاصد داخلی و همچنین بین المللی به استرالیا، جزایر پاسیفیک، آسیا، آمریکا شمالی و جنوبی، و انگلیس پوشش می دهد.

3. امارات – بزرگترین ایرلاین خاورمیانه که پروازهای بدون استاپ به بیش از 140 مقصد در 78 کشور جهان از هاب خود در دوبی برقرار می کند. امارت 33 لانژ برای سرویس دهی به مسافران First class و کلاس بیزینس دارد.

4. ایرلاین ژاپن (JL) – با پوشش حدود 60 مقصد داخلی و بیش از 30 مقصد بین المللی در آسیا، اروپا، اقیانوسیه، و آمریکای شمالی و جنوبی و عضو Oneworld alliance دارای دو هاب در توکیو است.

5. ایرلاین EVA Air – با پوشش 70 مقصد داخل تایوان و آسیا، استرالیا، اروپا و آمریکای شمالی، و عضو Star Alliance است.

6. ایرلاین Southwest – با مرکزیت دالاس تگزاس، بعنوان بزرگترین ایرلاین LCC به بیش از 100 مقصد در جهان پرواز می کند. این ایرلاین دارای هاب نبوده و بیشتر بصورت point-to-point عمل کند. کابین های ارائه شده تنها اکونومی بوده، و برخلاف بیشتر LCC ها چک کردن دو چمدان و همینطور مقدار مشخصی خوراکی رایگان هستند.

7. ایرلاین Jet2 – یک LCC انگلیسی با ارائه سرویس های برنامه ریزی شده و چارتی به 60 مقصد در اروپا پرواز می کند.

8. قطر ایرویز – ایرلاین حامل پرچم قطر و عضو Oneworld alliance با هاب آن در دوحه به 145 مقصد در 6 قاره پرواز می کند. قطر ایرویز دو لانژ در در فرودگاه های حماد دوحه و هیثرو لندن دارد.

9. ایرلاین Azul – یک LCC برزیلی با حدود 100 مقصد داخلی که پروازهای بسیاری به مناطق محروم تر دارد. بیشتر هواپیماها فقط صندلی اکونومی ارائه می دهند.

10. ایرلاین Korean Air – بزرگترین ایرلاین کشور کره به مرکزیت سئول با بیش از 20 مقصد داخلی و 100 مقصد بین المللی در آسیا، استرالیا، آفریقا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی، و عضو SkyTeam alliance است.

 

در نمونه های مشابه، سایت worldairlinesurvey با برگزاری یک نظرسنجی با شرکت 19.87 میلیون رای از 105 کشور جهان به رده بندی 320 ایرلاین برای انتخاب بهترین ها دست زد. آیتم های مورد نظر سنجی شامل خدمات زمینی (وب سایت ایرلاین و رزرو آنلاین، check-in آنلاین، زمان انتظار و کیفیت سرویس Check-in فرودگاهی، بوردینگ، رفتار کارکنان، تحویل چمدان)، حین پرواز (راحتی صندلی، نظافت کابین و سرویس بهداشتی، نور، دما، وای فای، سرگرمی، خوراکی و نوشیدنی)، سرویس بوردینگ (رفتار و کمک کارکنان در حین بوردینگ، مهارت زبانی کارکنان، حضور کارکنان در پرواز، مهارت حل مساله، سر و وضع کارکنان) بودند. ده ایرلاین برتر برنده Skytrax 2017 بشرح زیر اعلام شدند:

1. قطر ایرویز

2. ایرلاین سنگاپور

3. آنا All Nippon Airways – بزرگترین ایرلاین ژاپن با پوشش 50 مقصد داخلی و 32 مقصد بین المللی به اروپا، آسیا و آمریکای شمالی، و بخشی از Star Alliance است.

4. امارات

5. ایرلاین Cathay Pacific – بنیانگذار Oneworld alliance با مرکزیت هنگ کنگ، پنجمین ایرلاین بزرگ جهان با بیش از 190 مقصد پروازی در آسیا، اقیانوسیه، اروپا، آفریقا و آمریکای شمالی است.

6. ایرلاین EVA Air

7. لوفتانزا – بزرگترین ایرلاین اروپا به مرکزیت فرانکفورت با بیش از 215 مقصد و پرواز به 78 کشور در اروپا، آسیا، آفریقا، استرالیا، خاور میانه، کارائیب، آمریکای شمالی و جنوبی.

8. اتحاد ایرویز – به مرکزیت ابوظبی با پرواز به 40 مقصد در خاورمیانه، آسیا، اقیانوسیه، اروپا، آفریقا، آمریکای شمالی و جنوبی و ارائه دهنده کلاس های Residence (سوئیت سه اتاقه)، آپارتمان First class، سوئیت First class، بیزینس استودیو، و اکونومی، و دارای 8 لانژ در فرودگاه های مختلف است.

9. ایرلاین Hainan – چهارمین ایرلاین بزرگ چین با 90 مقصد داخلی و بین المللی به آسیا، آفریقا، اروپا، و آمریکای شمالی، عموم هواپیماها دارای دو کلاس بیزینس و اکونومی هستند.

10. ایرلاین Garuda Indonesia – ایرلاین حامل پرچم اندونزی و عضو SkyTeam alliance با 40 مقصد داخلی و 13 مقصد بین المللی در آسیا، اروپا، اقیانوسیه و خاور میانه.

 

💡ایراد وارده به این نوع طبقه بندی این است که ایرلاین هایی مانند رایان ایر که از بسیاری جهات موفق خوانده می شوند معمولا در انتهای رده بندی های این چنینی قرار می گیرند. همچنین رضایت مشتری نمی تواند گویای موفقیت مالی ایرلاین باشد یا نشان دهد آیا ایرلاین مورد نظر از کمک های مالی دولتی بهره می برد یا نه. ایراد دیگر وارده اصالت خود نظرسنجی است که شاید جمعیت نمونه (کابران TripAdvisor یا worldairlinesurvey) بخوبی نماینده کل جمعیت (همه مسافران هوایی) نباشد.

 

💲 سوددهی

شرکت L.E.K. Consulting سود اقتصادی (درامد عملیاتی پس از کسر مالیات، با در نظر گرفتن هزینه سرمایه) برای حدود 106 ایرلاین را بین 2012 تا 2016 آنالیز کرده که 10 ایرلاین پردرامد به شرح زیر هستند:

1. امریکن ایرلاینز (14108 میلیون دلار) با بیش از 6700 پرواز روزانه به 250 مقصد در 40 کشور در اروپا، آسیا، کارائیب، آمریکای شمالی و جنوبی و دارای هاب در شیکاگو، نیویورک، لندن، میامی و لس آنجلس، و دارای حدود 50 لانژ در در سراسر جهان.

2 . دلتا (12107 میلیون دلار) بنیانگذار SkyTeam alliance با بیش از 330 مقصد در 64 کشور و شش قاره دارای 10 هاب داخلی و هاب های بین المللی در آمستردام، پاریس و توکیو.

3. یونایتد (10700 میلیون دلار) عضو Star Alliance با پرواز به 375 فرودگاه در سراسر جهان در اروپا، آسیا، آفریقا، اقیانوسیه، آمریکای شمالی و جنوبی، دارای 40 لانژ.

4. ساوت وست (5407 میلیون دلار)

5. گروه IAG با (4408 میلیون دلار) شامل ایرلاین های بریتیش ایرویز، آیبریا، Aer Lingus، و Vueling با پرواز به 268 مقصد در جهان

6. رایان ایر (3429 میلیون دلار) ایرلاین LCC ایرلندی با پوشش 180 مقصد در 27 کشور جهان با ارائه فقط کلاس اکونومی که برای همه خدمات اضافی خود هزینه دریافت می کند.

7. لوفتانزا (3317 میلیون دلار)

8. ایر کانادا (2796 میلیون دلار) بزرگترین ایرلاین کانادا با سرویس دهی در 6 قاره از اعضای بنیانگذار Star Alliance با هاب در تورنتو، مونترال، و ونکوور

9. آلاسکا (2236 میلیون دلار) با مرکزیت سیاتل و پرواز به 100 مقصد در ایالات متحده، مکزیک و کانادا با چهار هاب در لس آنجلس، پورتلند، سیاتل، و انکورج آلاسکا با ارائه دو کلاس First class و اکونومی و 20 لانژ فرودگاهی.

10. ایزی جت (2100 میلیون دلار) بزرگترین ایرلاین بریتانیا، یک LCC با سرویس پروازی به 32 کشور در اروپا، آفریقا و آسیا و تنها صندلی های اکونومی، برای اکثر سرویس ها مشتریان باید هزینه اضافی بپردازند.

💡ایرلاین های آمریکایی پردرامدترین های لیست هستند. دلتا پایدارترین ایرلاین در لحاظ درامدزایی در طول زمان بوده است.

 

📦 ظرفیت

طبق گزارش OAG بزرگترین ایرلاین های جهان از نظر ظرفیت (صندلی ازائه شده) در 12 ماهه منتهی به سبتامبر 2017 به شرح زیر بودند:

1. امریکن ایرلاینز – ارائه بیش از 251 میلیون صندلی در 1067 مسیر، با OTP برابر با 78.70% و لود فاکتور رزرو میانگین 79%. میتوان رشد سالانه این ایرلاین (2%) را با رشد GDP ایالات متحده (حدود 1.87%) که میزبان 83% این پروازها بوده مقایسه کرد. بیشترین رشد مربوط به جنوب غرب پاسیفیک و اسپانیا بوده است. دارای 948 هواپیما با میانگین سنی 10.3 سال و سفارش 239 هواپیمای دیگر

2. دلتا – ارائه بیش از 225 میلیون صندلی در 1053 مسیر، با OTP برابر با 82.80% و لود فاکتور رزرو میانگین 81%. میتوان رشد سالانه این ایرلاین (1%) را با رشد GDP ایالات متحده (حدود 1.87%) که میزبان 85% این پروازها بوده مقایسه کرد. بیشترین رشد مربوط به آمریکای مرکزی و مکزیک بوده است. دارای 861 هواپیما با میانگین سنی 17.2 سال و سفارش 254 هواپیمای دیگر

3. ساوت وست – ارائه بیش از 201 میلیون صندلی در 755 مسیر، با OTP برابر با 78.80% و لود فاکتور رزرو میانگین 76%. میتوان رشد سالانه این ایرلاین (5%) را با رشد GDP ایالات متحده (حدود 1.87%) که میزبان 97% این پروازها بوده مقایسه کرد. بیشترین رشد مربوط به کارائیب و Belize بوده است. دارای فقط 686 هواپیمای نازک پیکر با میانگین سنی 10.6 سال و سفارش 221 هواپیمای دیگر

4. یونایتد – ارائه بیش از 182 میلیون صندلی در 1808 مسیر، با OTP برابر با 78.50% و لود فاکتور رزرو میانگین 85%. میتوان رشد سالانه این ایرلاین (3%) را با رشد GDP ایالات متحده (حدود 1.87%) که میزبان 79% این پروازها بوده مقایسه کرد. بیشترین رشد مربوط به کارائیب و کوبا بوده است. دارای 745 هواپیما با میانگین سنی 14.4سال و سفارش 241 هواپیمای دیگر

5. رایان ایر – ارائه بیش از 133 میلیون صندلی در 1626 مسیر، با لود فاکتور رزرو میانگین 91%. میتوان رشد سالانه این ایرلاین (10%) را با رشد GDP اروپا (حدود 2.17%) که میزبان بیش از 90% این پروازها بوده مقایسه کرد. بیشترین رشد مربوط به خاور میانه، آلمان و ایتالیا بوده است. دارای فقط 406 هواپیمای نازک پیکر با میانگین سنی 6.8 سال و سفارش 167 هواپیمای دیگر

6. ایرلاین China Southern – ارائه بیش از 119 میلیون صندلی در 808 مسیر، با OTP برابر با 62.90% و لود فاکتور رزرو میانگین 74%. میتوان رشد سالانه این ایرلاین (6%) را با رشد GDP چین (حدود 6.82%) که میزبان 85% این پروازها بوده مقایسه کرد. بیشترین رشد مربوط به ویتنام و جنوب آسیا بوده است. دارای 541 هواپیما با میانگین سنی 7.3 سال و سفارش 172 هواپیمای دیگر. از سهام این شرکت 53.30% متعلق به دولت است

7. ایرلاین China Eastern – – ارائه بیش از 113 میلیون صندلی در 884 مسیر، با OTP برابر با 59.30% و لود فاکتور رزرو میانگین 73%. میتوان رشد سالانه این ایرلاین (5%) را با رشد GDP چین (حدود 6.82%) که میزبان 82% این پروازها بوده مقایسه کرد. بیشترین رشد مربوط به اروپای شرقس و استرالیا بوده است. دارای 478 هواپیما با میانگین سنی 5.6 سال و سفارش 150 هواپیمای دیگر. از سهام این شرکت 70.69% متعلق به دولت است

8. ایزی جت – ارائه بیش از 87 میلیون صندلی در 878 مسیر، با OTP برابر با 75.10% و لود فاکتور رزرو میانگین 85%. میتوان رشد سالانه این ایرلاین (8%) را با رشد GDP اروپا (حدود 2.17%) که میزبان بیش از 90% این پروازها بوده مقایسه کرد. بیشترین رشد مربوط به اروپای شرقی، اروپای مرکزی، فرانسه و بریتانیا بوده است. دارای فقط 254 هواپیمای باریک پیکر با میانگین سنی 7.3 سال و سفارش 143 هواپیمای دیگر

9. ترکیش ایرلاین – ارائه بیش از 85 میلیون صندلی در 551 مسیر، با OTP برابر با 79.10% و لود فاکتور رزرو میانگین 77%. میتوان رشد سالانه این ایرلاین (1-%) را با رشد GDP ترکیه (حدود 3.55%) که میزبان 42% و رشد GDP جهانی (حدود 3.5%) که میزبان 58% این پروازها بوده مقایسه کرد. بیشترین رشد مربوط به آمریکای جنوبی و اسرائیل بوده است. دارای 302 هواپیما با میانگین سنی 7 سال و سفارش 209 هواپیمای دیگر. از سهام این شرکت 46.43% متعلق به دولت است

10. ایرلاین Air China– ارائه بیش از 83 میلیون صندلی در 484 مسیر، با OTP برابر با 58.50% و لود فاکتور رزرو میانگین 76%. میتوان رشد سالانه این ایرلاین (5%) را با رشد GDP چین (حدود 6.82%) که میزبان 79% این پروازها بوده مقایسه کرد. بیشترین رشد مربوط به استرالیا و خاور میانه بوده است. دارای 389 هواپیما با میانگین سنی 6.55.6 سال و سفارش 70 هواپیمای دیگر. از سهام این شرکت 53.10% متعلق به دولت است.

 

 

📈سرعت رشد

سایت Routesonline با مقایسه ظرفیت 2017 و 2016 ایرلاین ها 10 ایرلاین که بالاترین درصد رشد را داشته اند به شرح زیر اعلام نمود.

1. ایرلاین Lucky Air با 35.3% رشد، ایرلاین LCC چینی با تعداد 45 هواپیما و پرواز 99 مسیر داخلی و 15 خارجی.

2. ایرلاین Sriwijaya Air با 32.6% رشد با مرکزیت جاکارتای اندونزی دارای 40 عدد بوئینگ 737 و سرویس دهی به 53 مقصد داخلی و سه 3 مقصد منطقه ای.

3. ایرلاین Batik Air با 25.1% رشد یک ایرلاین فول سرویس ایجاد شده توسط Lion Air در 2013در اندورنزی

4. ایرلاین Eurowings با 24.1% رشد یک LCC آلمانی و بخشی از گروه لوفتانزا برای سرویس دهی در اروپا

5. ایرلاین Wizz Air با 20.4% رشد یک LCC مجارستانی به مرکزیت بوداپست با سرویس دهی به 100 فرودگاه ثانویه و کوچکتر در 35 کشور در ارپا، آسیا، آفریقا و خاور میانه. تنها کلاس ارائه شده اکونومی میباشد.

6. ایرلاین SpiceJet با 18.3% رشد یک LCC هندی با 40 مقصد داخلی و 10 مقصد خارجی به افغانستان، مالدیو، نپال، عمان، سریلانکا، تایلند و امارات

7. ایرلاین Beijing Capital با 17.3% رشد از شرکت های تابعه Hainan Airlines به مرکزیت پکن و پوشش 110 مقصد داخلی و خارجی

8. ایرلاین Shandong با 16.3% رشد از توایع Air China با 50 مقصد داخلی 19 مقصد خارجی در کامبوج، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، تایوان، و تایلند.

9. ایرلاین TAP Air Portugal با 16.2% رشد ایرلاین حامل پرچم پرتغال و عضو Star Alliance با پرواز به 85 مقصد در 38 کشور در اروپا، آفریقا، آمریکای شالی و جنوبی.دو کلاس پروازی بیزینس و اکونومی ارائه می شوند.

10. ایرلاین Avianca Brasil با 16.1% رشد به مرکزیت سائوپائولوعضو Star Allience با سرویس دهی به 23 مقصد داخلی و 3 مقصد بین المللی

 

👤 مدیریت

موسسه Flight Global با پنلی از مدیران سابق صنعت ایرلاین، متخصصین بیزینس، و اساتید دانشگاه، سالانه مدیران و ایرلاین های برتر را انتخاب می کند.

💰 جایزه فاینانس به تیم مدیریتی تعلق می گیرد که در زمینه هایی مانند تراکنش های بزرگ مالی، ادغام و خرید ایرلاین، استراتژی های نواورانه در زمینه مالی، برنامه های تغییر ساختار و کاهش هزینه دستاوردهای چشمگیر داشته اند.

این جایزه در سال 2017 به ایر کانادا اهدا شد. این ایرلاین در پنج سال منتهای به 2013 حدود 1.1 میلیارد دلار ضرر داده و صندوق بازنشستگی آن 3.1 میلیارد دلار کسری داشت. برای حل مساله صندوق، تا میانه سال 2009 توافق نامه های جدیدی با هر 5 اتحادیه داخلی صورت گرفت. همچنین در جولای 2009 این ایرلاین موفق به کسب 1 میلیارد دلار فاینانس شده، تحویل بوئینگ های 787 ش را به تاخیر انداخته، و آپشن های خریدش را کاهش داد. ایرکانادا در سال 2013 سود 10 میلیون دلاری اعلام کرده و موجودی صندوق بازنشستگی هم تا 2014 به 89 میلیون دلار رسید. از سایر فعالیت های ایر کانادا قراردادهای جدید با خلبانان و خدمه پرواز جهت کاهش هزینه، و همینطور راه اندازی Rough بعنوان LCC زیرمجموعه بود. ایرکانادا در اکتبر 2016 یک قرارداد ریفاینانس 97 میلیون دلاری بست که باعث صرفه جویی 46.7 میلیون دلاری بهره پرداختی خواهد شد.

📺 جایزه بازاریابی به تیمی تعلق میگیرد که در زمینه های مانند توسعه محصول، برندینگ، بازاریابی دیجیتال، تبلیغات، مدیریت ارتباط با مشتری، درامدهای خدمات جانبی، فروش و توزیع دستاوردهای چشمگیری داشته اند.

این جایزه در سال 2017 به KLM اهدا شد. تیم بازاریابی دیجیتال این ایرلاین شامل 65 کارمند است. همچنین بیش از 230 نفر بطور شبانه روز در شبکه های اجتماعی به 10 زبان مختلف به بیش از 23 میلیون فالوور در پلتفرم های مختلف از جمله فیسبوک، توئیتر، اینستاگرام و لینکدین سرویس دهی می کنند. اخیرا KLM یک اپلیکیشن هوش مصنوعی را برای پاسخ به سوالات مشتریان بکار گرفته است.

🎯 جایزه استراتژی شبکه به تیمی تعلق می گیرد که در زمینه هایی مانند مدیریت برنامه ریزی و قیمت گذاری شبکه، و پیاده ساری و اصلاح ایده ها و سیستم های جدید انها دستاوردهای چشمگیری داشته اند.

این جایزه در سال 2017 به ایزی جت اهدا شد. با ایجاد تراکم شبکه، افزایش فرکانس و تمرکز عملیات در فرودگاه های اصلی، ایزی جت موفق شده خود را بعنوان ایرلاین اصلی نقطه به نقطه اروپا ثابت کند. در عین حال این ایرلاین تلاش می کند از فرصت های جدید سرمایه گذاری مانند Schiphol آمستردام هم استفاده کند. ایزی جت میخواد ایرلاین پیشگام در این بازارها باشد، و هم اکنون پایگاه های مهمی در میلان ایتالیا، نیس فرانسه، جنوا و بازل سوئیس، و برلین آلمان دارد. این ایرلاین هم اکنون از 250 ایرباس 319 و 320 بهره برداری می کند و سفارش 100 عدد ایرباس 320 دیگر نیز دارد.

 

منبع: با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پست های ارسالی به کانال تلگرامی خلبان عیسی خان اشتوداخ

1- https://bit.ly/2pMCcAY

2- https://bit.ly/1gK4jfG  و https://bit.ly/1gK4jfG

3- https://bit.ly/2juuABZ

4- https://bit.ly/2wgf85E  و https://bit.ly/2KFaZvn و  https://bit.ly/2wDia0v

5- https://ubm.io/2KCeJ0I

6- https://bit.ly/2FLW1jA

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو