تاریخ خبر: // کد خبر: 73857 // // // //

اجرای آزمایشی قانون خاص در شرکت فرودگاه ها تا پایان امسال/ صدور احکام پس از ابلاغ جدید دولت

علی اکبر دلوریان زاده، مدیر کل آموزش و توسعه نیروی انسانی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به مهمترین دغدغه ها و پرسش های کارکنان شرکت در حوزه های مختلف کاری خود پاسخ داد و تاکید کرد که در صورت مهیا بودن همه شرایط تا پایان سال جاری به صورت آزمایشی آیین نامه های مرتبط با اجرای قانون خاص در شرکت تنظیم و اجرا می شود.

اجرای آزمایشی قانون خاص در شرکت فرودگاه ها تا پایان امسال/ صدور احکام پس از ابلاغ جدید دولت
مدیرکل، معاونان و روسای اداره کل آموزش و توسعه نیروی انسانی شرکت تشریح کردند
اجرای آزمایشی قانون خاص در شرکت فرودگاه ها تا پایان امسال/ صدور احکام پس از ابلاغ جدید دولت

مدیر کل آموزش و توسعه نیروی انسانی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به مهمترین دغدغه ها و پرسش های کارکنان شرکت در حوزه های مختلف کاری خود پاسخ داد و تاکید کرد که در صورت مهیا بودن همه شرایط تا پایان سال جاری به صورت آزمایشی آیین نامه های مرتبط با اجرای قانون خاص در شرکت تنظیم و اجرا می شود.

 مدیرکل و معاونان اداره کل آموزش و توسعه نیروی انسانی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در گفت و گو با روابط عمومی شرکت به تشریح مهمترین برنامه ها و اقدامات این اداره کل در حوزه های مختلف پرداختند.

علی اکبر دلوریان زاده، مدیر کل آموزش و توسعه نیروی انسانی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در ابتدای این گفت و گو تاکید کرد: حوزه منابع انسانی، محمل حمایتی کارکنان و محلی برای حمایت از تلاش ها و کارهای خوب کارکنان و یاری رساندن به مدیریت کلان برای تامین نیازهای شرکت است.

دلوریان زاده افزود: مهمترین دغدغه های کارکنان شرکت در حوزه مباحث اداری، استخدامی، رفاهی و آموزشی شامل صدور احکام کارگزینی امسال و انعقاد قراردادها، الکترونیکی کردن فرایندهای اداری با هدف شفافیت، سرعت بخشیدن، مستندسازی و تسهیل تحلیل های کارشناسی برای برنامه ریزی های آتی، لحاظ کردن یک مقطع تحصیلی بالاتر ایثارگران، ابلاغ های چند وظیفه ای برای استفاده بهینه از توان همکاران با “ما به ازای پرداختی”، قانون خاص و تبعات آن، طرح اینگام به عنوان پروژه ای مستمر، زیرساختی و آینده نگرانه و بیمه، وام و امور رفاهی است.

مدیر کل آموزش و توسعه نیروی انسانی از قانون خاص به عنوان فرصت تاریخی برای شرکت یاد کرد و گفت: تثبیت این قانون فرصت تاریخی را برای شرکت فراهم کرده که از احکام دائمی قانون برنامه است و باید به طور صحیح از آن استفاده شود.

وی افزود: با اجرای این قانون می‌توان شرکت‌داری یا بنگاه داری صحیح داشت. شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران می تواند جذب ساختارمند داشته باشد و ساختار خود را براساس نیازش تامین کند. اکنون ساختارنویسی شرکت بر اساس قانون فعلی، وظیفه ای است که با اجرای قانون خاص ممکن است  براساس ماتریس خزانه – وظیفه شکل گیرد. شرکت قصد دارد ساختار پرداخت را اصلاح کند و به دنبال افزایش حقوق و به هم ریختن ضوابط نیست، بلکه به دنبال اجرا کردن ساختاری عادلانه، عملکردی و مبتنی بر پایه علمی و صحیح و عدالت در پرداخت است.

دلوریان زاده تصریح کرد: در اجرای این قانون تلاش می شود که حقوق کارکنان دستخوش تغییرات نامطلوب نشود و از تمام حوزه ها دعوت می کنیم نظر خود را درباره آن اعلام کنند. این قانون به زیان هیچ کارمندی نیست و تنها کسانی از آن متضرر می شوند که فاقد عملکرد موثر باشند.

مدیر کل آموزش و توسعه نیروی انسانی افزود: در صورت همکاری و تعامل همه عوامل، تا پایان سال 97 آیین نامه های قانون خاص را به طور آزمایشی تنظیم و اجرا می کنیم. البته برای تصویب و اجرای آن نیازمند همکاری دستگاههای بیرونی از جمله سازمان های برنامه و بودجه و اداری و استخدامی هستیم.

وی همچنین به اجرای طرح اینگام (Iran next generation airport managers) اشاره کرد و توضیح داد: در طرح تربیت نسل آینده مدیران فرودگاهی ایران قصد داریم مدیران متخصص ستادی و فرودگاهی را توسعه دهیم و در گام نخست و براساس اولویت، با یکی از کشورهای اروپایی قرارداد منعقد کردیم که مدیران آینده را به صورت ضمن کار یا OJT (on the job training) آموزش دهند. البته بخشی از آموزش ها در ایران و با اساتید ایرانی و اروپایی برگزار می شود.

دلوریان زاده در پاسخ به این پرسش که “چرا باید مدیران آینده فرودگاهی در خارج کشور تربیت شوند؟” گفت: سوال این است که آیا در ایران بخش متناظری برای آموزش این افراد داریم؟ در پاسخ هم باید گفت که عمده فناوری کشور در حوزه فرودگاهی وارداتی است و برای مهندسی معکوس با توجه به تحولات صنعت فرودگاهی در جهان باید از آموزش های روز جهان برخوردار شویم. از طرفی، مشابه دوره های اینترنی در بیمارستان ها، هیچ پزشکی به جز آنکه دوره ای را در بیمارستان به طور واقعی و شهودی (observational) طی نکند، مجرب نمی شود. بنابراین آنچه در اینگام در نظر و بخش اصلی آموزش است، موضوع OJT خواهد بود.

مدیرکل آموزش و توسعه نیروی انسانی افزود: در این راستا تیرماه امسال آموزش 53 نفر از مدیران آینده در ایران آغاز می شود و سپس پس از طی دوره آموزشی داخل کشور، احتمالا این افراد از شهریور ماه به خارج کشور اعزام می شوند.

وی همچنین گفت: در گام بعدی قرار است 47 نفر دیگر شامل مدیران فعلی با طی مراحل انتخاب و کارکنان شرکت بر اساس فراخوان عمومی وارد طرح اینگام شوند. افرادی که در مرحله قبل اینگام شرکت کرده و ذخیره بوده اند نیز باید دوباره در فراخوان شرکت کنند که این فراخوان عمومی و آزاد است ولی با محدودیت های احتمالی در طرح فراخوان اعلام خواهد شد.

دلوریان زاده افزود: پس از برگزاری اینگام یک، قرار است تا پایان امسال بر اساس نیاز سنجی این طرح را برای سایر مشاغل تخصصی و کلیدی شرکت در حوزه های مختلف از جمله حقوقی، مالی، بازرگانی و اداری نیز اجرا کنیم. برای حضور در تمام طرح های اینگام، دانستن زبان دوم، اصل اولیه است چون شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، بین المللی است و آموزش های اینگام در خارج کشور به زبان انگلیسی ارائه می شود و بدون حضور مترجم خواهد بود. البته برای تقویت سطح تسلط کارکنان به زبان انگلیسی، برنامه هایی داریم که به زودی اعلام خواهد شد.

تمام رویه های جاری کاری اداره کل آموزش و توسعه نیروی انسانی الکترونیکی می شود

در ادامه، مهدی جمالی، معاون برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی، در سخنانی عنوان کرد: کار اصلاح و الکترونیکی کردن فرایندهای اداره کل آموزش و توسعه نیروی انسانی از سال 94 شروع شده است و ادامه دارد. تاکنون 18 فرایند را الکترونیکی کرده ایم که از جمله آنها می توان به نقل و انتقال کارکنان و انتصاب ها اشاره کرد. به عنوان نمونه، پیش از الکترونیکی کردن برای انتقال کارکنان باید حدود 15 مکاتبه انجام می شد که اکنون در کوتاهترین زمان و یکجا صورت می گیرد. همچنین توشیح و امضای فرم انتصاب در کوتاهترین زمان و به آسانی انجام می شود.

جمالی با اشاره به پیشگامی اداره کل آموزش و توسعه نیروی انسانی در الکترونیکی کردن فرایندها افزود: این روند درباره فرایندهای پرکار ادامه دارد تا در آینده نزدیک تمام روش ها و رویه های این اداره کل الکترونیکی شود.

معاون برنامه ریزی و تامین نیروی انسانی درباره صدور ابلاغ های چند وظیفه ای برای کارکنان شرکت نیز با بیان این که “سیاست دولت در استخدام، انقباضی است” گفت: در شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به دلیل افزوده شدن ماموریت ها و وظایف جدید، به دنبال راهکاری برای تامین نیروهای عملیاتی و فرودگاهی هستیم.

وی افزود: کارکنان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران دارای سه دسته مشاغل اختصاصی، تخصصی و پشتیبانی هستند. به عنوان نمونه، می توان با اجرای طرح چند وظیفه ای از فرد شاغل در مشاغل تخصصی یا اختصاصی به عنوان کارپرداز نیز استفاده کرد و افرادی که دارای ابلاغ چند وظیفه ای هستند، می توانند از مزایای مرتبط از جمله احتساب دوره های آموزشی و اضافه کار و … بهره مند شوند.

پرداخت اضافه کار هدفمند می شود

فرهاد عالیفکر، رئیس اداره جذب نیروی انسانی و بازنشستگی نیز درباره طرح پرداخت اضافه کار مبتنی بر عملکرد به کارکنان شرکت گفت: سیاست ابلاغی شرکت، هدفمند کردن پرداخت اضافه کار است که در این زمینه طرحی را آماده و نظر کارشناسی مدیران فرودگاهی و ستادی را دریافت کرده ایم. این طرح مبتنی بر جمع بندی اطلاعات سامانه پرداخت اضافه کار و ارزیابی کارکنان است. در این زمینه با توجه به اینکه ارزیابی کنندگان و ارزیابی شوندگان به آموزش نیاز داشتند تا روال پرداخت اضافه کار صحیح و واقعی شود، دوره های آموزشی مجازی را برای مدیران و کارکنان برگزار کردیم. تاکنون دو دوره آزمون دوره آموزشی برگزار شده و تنها کسانی که در این شرکت کرده اند، مجاز به استفاده از مزایای در نظر گرفته شده هستند.

عالیفکر تصریح کرد: از این پس، سرانه پرداخت اضافه کار بر مبنای درجه بندی فرودگاه ها بر اساس شاخص های کمی و کیفی است و در نظرسنجی انجام شده، اکثر مدیران اذعان کرده اند که باید پرداخت اضافه کار هدفمند باشد. این طرح آماده شده و به زودی برای تصویب به هیات مدیره شرکت ارسال خواهد شد.

رئیس اداره جذب نیروی انسانی و بازنشستگی درباره تبدیل وضعیت کارکنان شرکت نیز توضیح داد: براساس قوانین کنونی، تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی براساس آزمون و سهمیه استخدامی است. برای رسمی شدن نیروهای پیمانی نیز اخیرا مصوبه هیات دولت دریافت شده ولی دستورالعمل اجرایی آن ابلاغ نشده است. تمام امور استخدامی در کشور تحت “سامانه کارمند ایران” است که شرکت باید موارد در نظر گرفته شده در این سامانه را رعایت کند.

وی افزود: براساس ماده 46 قانون مدیریت خدمات موجودی هر فردی که سه سال رسمی آزمایشی باشد، با اخذ نظر هسته گزینش و موفقیت در ارزیابی به رسمی قطعی تبدیل وضع می شود که البته باید پست وی از مشاغل حاکمیتی باشد. اکنون پیگیری لازم برای تعیین تکلیف سایر پست های سازمانی که وضعیت حاکمیتی بودن آنها اعلام نشده، از سوی دفترتشکیلات بودجه در حال پیگیری است.

عالیفکر همچنین با اشاره به اینکه نزدیک 15 درصد کارکنان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران ایثارگر هستند، گفت: قانون برنامه ششم امکان تبدیل وضعیت ایثارگران را به طور سیستمی و نه موردی خارج از این چارچوب فراهم کرده است که مقدمات اجرای این بند قانونی را در شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام داده ایم و به زودی مشخصات کارکنان مشمول برای اخذ شناسه به سامانه کارمند ایران ارسال خواهد شد.

اصلاح احکام کارکنان در خرداد ماه

حسین علی آبادی، رئیس اداره طبقه بندی و حقوق و مزایا نیز در این گفت و گو در پاسخ به این پرسش که با توجه به ابلاغ دولت چرا تاکنون احکام کارکنان شرکت صادر نشده است، توضیح داد: کارکنان شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در قالب دو نوع استخدام (رسمی و پیمانی) و چهار نوع قرارداد (قرارداد انجام کار مشخص، قرارداد کارمعین، قرارداد موقت کارگری و قانون کار) مشغول به کار هستند. برای تمدید قرارداد کارکنان غیر رسمی دو شرط اصلی؛ یکی کسب حداقل نمره 70 در ارزشیابی سالانه و دیگری؛ موافقت هسته گزینش وجود دارد. بر همین اساس، با توجه به تعیین حداقل مزد روزانه سال 1397 از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مجوز صدور قراردادهای سال جاری کارکنان قراردادی با رعایت دو شرط پیش گفته به فرودگاه های کشور صادر شده است. در خصوص کارکنان رسمی و کارکنان، با توجه به تعیین ضریب سال 1397 از سوی هیات وزیران با وجود فراهم کردن زیرساخت های لازم در سامانه صدور احکام و تهیه بخشنامه ذیربط برای صدور احکام کارکنان رسمی و قراردادهای کارکنان پیمانی، با توجه به استفساریه مجلس شورای اسلامی در خصوص میزان افزایش حقوق کارکنان دولت، بخشنامه را ابلاغ نکرده ایم و منتظر اصلاح ضریب حقوق از سوی هیات دولت هستیم. بر اساس استفساریه مجلس شورای اسلامی، میزان افزایش پایین ترین طبقه باید 20 درصد باشد.

رئیس اداره طبقه بندی و حقوق و مزایا با بیان اینکه با اصلاح ضریب حقوق از سوی دولت، صدور احکام در خرداد ماه اجرا می شود، تاکید کرد: تا پیش از اصلاح، صدور احکام کارکنان معقول و منطقی نخواهد بود.

وی همچنین درباره موضوع دلایل عدم لحاظ شدن یک مقطع تحصیلی بالاتر برای رزمندگان گفت: قانون برنامه ششم توسعه جزء 6 بند ث ماده 88 به بهره مندی از امتیازات یک مقطع تحصیل بالاتر مطابق قوانین مربوط و برای رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس در حقوق و مزایای اجتماعی اشاره می کند که مربوط به تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی است. از طرفی، مزایای اداری و استخدامی با مزایای اجتماعی متمایز و بهره مندی رزمندگان از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر مستلزم تصریح قانونگذار است. با توجه به تصریح قانونگذار، ما مشخصات افراد واجد شرایط را احصا کرده ایم و در صورت کسب مجوزهای قانونی لازم و اصلاح و یا تفسیر مستند یادشده، اقدام خواهیم کرد. در عین حال، ما تمام اقدامات مشروط به احکام را انجام داده ایم و در صورت ابلاغ قطعی اجرا خواهیم کرد.

پرداخت عادلانه وام به کارکنان شرکت

محمد بابازاده، معاون مدیرکل در بخش رفاه و خدمات پشتیبانی نیز در سخنانی گفت: در پرداخت بیمه، عدالت رعایت می شود و اکنون 6000 کارمند و 33 هزار بیمه شده داریم. حق بیمه هر فرد 57500 تومان است که قیمت واقعی خدمات عرضه شده 200 هزار تومان برآورد می شود. در حوزه تکمیل درمان نیز مبلغ خدمات دندانپزشکی دو میلیون و 500 هزار تومان و هزینه عینک برای هر فرد 500 هزار تومان است. پوشش درمان بستری نامحدود و هزینه های بیماریهای خاص نیز به طور کامل تحت پوشش است.

بابازاده افزود: در سال جدید نیز در حال تهیه مشخصات فنی هستیم و تلاش داریم روند عادلانه ای در پرداخت بیمه رعایت شود. در بخش بیمه عمر و حادثه نیز مبلغ پرداختی سالانه 267 هزار تومان است که پس از مدت فوت به وارثان 75 میلیون تومان و در صورت فوت در اثر سانحه نیز 150 میلیون تومان پرداخت می شود.

معاون مدیرکل در بخش رفاه و خدمات پشتیبانی همچنین با بیان اینکه در یک سال اخیر 6000 وام با مبلغ 15 میلیون تومان و کارمزد چهار درصدی از محل اعتبارات بانک ها به همکاران بر اساس اولویت عملکرد اعطا شده است، گفت: همچنین حدود 300 وام خودرو را با اعلام عمومی به کارکنان پرداخت کرده ایم.

وی افزود: از شش ماه پیش فرایند الکترونیکی کردن سامانه درخواست بلیت های ماموریتی را شروع  کرده ایم که کاهش 40 درصدی ابطال بلیت را به دنبال داشته است.

بابازاده گفت:  160کارگر شرکت، وظیفه امور تشریفات و خدمات و فضای سبز را بر عهده دارند که برای آنها دو دوره آموزشی تخصصی برگزار کرده ایم و بر کار آنها به طور دقیق نظارت می شود.

تجمیع اطلاعات بازنشستگان

همچنین مریم پیروی، سرپرست امور بیمه، بازنشستگی و تسهیلات رفاهی، از تجمیع اطلاعات بازنشستگان شرکت با استفاده از آمار بیمه شدگان خبر داد و گفت: رضایتمندی کارکنان از بیمه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در سطح مطلوبی ارزیابی می شود از سوی دیگر، سال گذشته آمار تمام بیمه شدگان اعم از شاغل، پیمانکار، وظیفه بگیر و بازنشسته را احصا کرده ایم که امیدواریم امکانات به روز رسانی این آمار به زودی فراهم شود.

پیروی افزود: مهد کودک شرکت با ظرفیت 90 کودک و قدمت 35 ساله فعال است که با کمترین هزینه و رویکرد مشارکتی والدین و مربیان، خدمات مطلوبی را ارائه می کند و در این مهد، توجه به امور تربیتی در اولویت اول قرار دارد.

وی همچنین از راه اندازی مامورسرای قشم از ابتدای سال 96 با ضریب اشغال 90 درصد خبر داد.

منبع : شرکت فرودگاه ها

به نظر من !!!
برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو