تاریخ خبر: // کد خبر: 74229 // // // //

برخاستن از باند 1 فرودگاه مهرآباد با حضور ابرهای کومولونیمبوس

عصر سه شنبه یکم خرداد ماه آسمان استان البرز و تهران میزبان حضور ابرهای کومولونیمبوس آنهم به طور دسته جمعی بود و رگبار باران و باد از شمال غرب در مهرآباد می‌وزید و فضای departure غرب فرودگاه تیره و تار همراه با رخداد رعد و برق بود طوری که چند ترافیک پس از برخاستن سریعا به سمت شرق گردش کردند و با توجه به جهت غربی باد این پدیده هر لحظه به مهرآباد نزدیکتر می شد

برخاستن از باند 1 فرودگاه مهرآباد با حضور ابرهای کومولونیمبوس

عصر سه شنبه یکم خرداد ماه آسمان استان البرز و تهران میزبان حضور ابرهای کومولونیمبوس آنهم به طور دسته جمعی بود و رگبار باران و باد از شمال غرب در مهرآباد می‌وزید و فضای departure غرب فرودگاه تیره و تار همراه با رخداد رعد و برق بود طوری که چند ترافیک پس از برخاستن سریعا به سمت شرق گردش کردند و با توجه به جهت غربی باد این پدیده هر لحظه به مهرآباد نزدیکتر می شد، همزمان پس از مشاوره تلفنی با کارشناس مرکز پیش بینی سازمان هواشناسی (مهندس نقشینه) تصاویر رادار هواشناسی پرند مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت که گویای حضور یک دیواره بلند از ابرهای همرفتی و تعدد سلولهای چگال CB داخل اون بود که از شمال غرب تهران تا شمال شرقی قم کشیده شده بود و تا حدود ۷ کیلومتری ارتفاع داشت (حال گذر از این دیواره و پیشروی به سوی غرب TMA مهرآباد PAVET حتما چالش‌هایی را با خود می‌توانست به دنبال داشته باشد)، پیشنهاد شد از کنترلر مراقبت برج مهرآباد بپرسیم آیا در بین ترافیک های ورودی مقدور هست از طریق باند یازده بلند شویم که همکاران خوب برج پس از مشورت با رادار تقرب مهرآباد با شرط تسریع در برخاستن پذیرفتند و ما هم با گردش به راست و افزایش ارتفاع به سمت کهریزک و سپس حدود ورامین رفتیم، ارتفاع رو گرفته با استفاده رادار هواپیما از قسمت‌های امن بالای دیواره ابرها به سمت غرب گذر کردیم و از گزند توربولانس یخزنی و رعد و برق در امان ماندیم ،حال نگاهی به تصویر رادار هواشناسی تهران:

 

تصویر رادار هواشناسی هواپیما پس از برخاستن از باند یازده مهرآباد و گردش به راست که درست شبیه به تصویر رادار زمینی حضور دیواره ابرهای چگال رو تایید می‌کند.

با تکنیک تغییر tilt توانستیم بطور تقریبی برش عمودی از ابرهای مذکور برداشته و مسیر گذر ایمن را همزمان با افزایش ارتفاع تعیین نماییم که با پروفایل عمودی رادار زمینی همخوانی تقریبی داشت.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی مهندسی ترافیک هوایی ایران، https://t.me/IRANATM/17317,17318,17319

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

اخبار متفرقه (سایر حوزه ها)

آرشیو

پربازدید

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

معراج

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو