تاریخ خبر: // کد خبر: 74240 // // // //

معرفی ایرلاین سنگاپور

ایرلاین سنگاپور بطور مداوم یکی از سودده ترین ایرلاین های جهان بوده است. سنگاپور در لیست تحسین شده ترین شرکت های جهان توسط مجله فوربس 2017 مقام سوم را بدست آورد، و همچنین در راس رده بندی بهترین ایرلاین های آسیا پاسیفیک 2017 توسط سایت تریپ ادوایزر قرار گرفت. شرکت های تابعه سنگاپور شامل سنگاپور ایرکارگو، شرکت مهندسی سنگاپور، ایرلاین منطقه ای سیلک ایر، ایرلاین کم هزینه اسکوت، و شرکت خدمات مسافرتی تریدویندز هستند.

معرفی ایرلاین سنگاپور

ایرلاین موفق سنگاپور

ایرلاین سنگاپور بطور مداوم یکی از سودده ترین ایرلاین های جهان بوده است. سنگاپور در لیست تحسین شده ترین شرکت های جهان توسط مجله فوربس 2017 مقام سوم را بدست آورد، و همچنین در راس رده بندی بهترین ایرلاین های آسیا پاسیفیک 2017 توسط سایت تریپ ادوایزر قرار گرفت. شرکت های تابعه سنگاپور شامل سنگاپور ایرکارگو، شرکت مهندسی سنگاپور، ایرلاین منطقه ای سیلک ایر، ایرلاین کم هزینه اسکوت، و شرکت خدمات مسافرتی تریدویندز هستند.

 

تاریخچه سنگاپور ایر

در سال 1972 طبق موافقت صورت گرفته بین دولت های مالزی و سنگاپور ایرلاین MSA به دو ایرلاین مالزی MAS و سنگاپور SIA تقسیم شد. اما وضعیت SIA ار بسیاری جهات متفاوت بود زیرا هیچ مسیر داخلی برای پرواز نداشت پس مجبور شد شروع به رقابت با ایرلاین های بین المللی برای بدست آوردن مسیر، دسترسی به فرودگاه، گرفتن اسلات، و حقوق هوایی بکند. برخلاف سایر ایرلاین های تحت مالکیت دولتی، SIA از ابتدا در معرض رقایت شدید بود و این روحیه رقابت و تعهد نسبت به برند را ایجاد نمود. در این میان کد انتخابی آن ها SQ(superior quality) نشاندهنده استراتژی ایجاد تمایز خدمات/کالا بود.

نوآوری کلی

هدف سنگاپور بهتر بودن با اختلاف زیاد از سایر رقبا نیست بلکه کمی بهتر بودن در همه عملیات ها و خدماتش است. این نگاه همچنین با ایده سنجش هزینه- فایده همخوانی دارد. توسعه پله ای مداوم بسیار ارزانتر از نوآوری های خیلی بزرگ بوده، اما همچنان آن حاشیه لازم برای ایجاد ارزش برای مشتری را تامین می کند.

سنگاپور اولین ایرلاینی بود که سرویس های انتخاب غذا، نوشیدنی های رایگان الکلی و غیرالکلی، هدفون رایگان، حوله داغ، و سیستم سرگرمی شخصی و امکان انتخاب ویدئو را برای تمام کلاس ها ارائه داد. نوآوری مداوم بعنوان بخش مهمی از برندینگ یکی از عوامل کلیدی موفقیت SIA است. سرمایه گذاری دیگری که در زمینه نوآوری صورت گرفت خرید یک شبیه ساز یک میلیون دلاری بود که فشار و رطوبت هوا در حین پرواز را بازتولید می کرد تا مشخص شود چطور غذا بهترین طعم را در این شرایط میدهد.

طراحی و توسعه دقیق خدمات

سنگاپور دارای یک دپارتمان توسعه خدمات است که هر تغییری را قبل از اجرا مورد آزمون قرار می دهد. این دپارتمان با تحقیق و تست، عکس العمل مشتریان را ارزیابی می کند تا مطمئن شود یک نوآوری در سرویس با فرایندهای مناسب پشتیبانی می شود. سنگاپور درک می کند هر نوآوری عمر محدودی دارد و برای حفظ استراتژی ایجاد تمایز، فرایند بهبود باید مداوم باشد و همچنین برنامه ها و سرویس هایی که تمایز رقابتی ایجاد نمی کنند یا قابل ارائه بشکل دیگری هستند باید حذف شوند. دپارتمان نوآوری محصول دائما مردم و رفتارهای مصرفی آنها را بررسی کرده یک پیش بینی 3 تا 5 ساله انجام میدهد.

آگاهی از سود

هر نوآوری پیشنهادی برمبنای مزایای ایجاد شده برای مشتری در مقابل هزینه تحمیلی با دقت انالیز می شود تا اجرای آن توجیه اقتصادی قوی داشته باشد.

همچنین سیستم پاداش دهی سنگاپور برمبنای سوددهی شرکت و درصد ثابتی برای همه کارکنان است. در نتیجه یک فشار غیررسمی بین کارکنان بر همدیگر وجود دارد و مدیران و کارکنان وقتی میبینند منابع به هدر میرود می توانند همدیگر را به چالش بکشند.

 

کرو پروازی

کروی هواپیماها ترکیبی از مرد و زن هستند اما برند “دختر سنگاپوری” بسیار موفق بوده است. دختر سنگاپوری نماینده مهمان نوازی و ارزش های آسیایی است، نماد تعهد SIA به ارائه سرویس و کیفیت عالی.

برنامه های استخدام و آموزش سنگاپور بسیار جامع و دقیق است. دوره آموزشی کروی جدید 15 هفته است، حداقل 3 برابر معمول صنعت ایرلاین. پس از آموزش اولیه، عملکرد کروی تازه برای 6 ماه بدقت توسط گزارش های ماهانه سوپروایزر پرواز مورد بررسی قرار می گیرد. پس از آن معمولا 75% این افراد برای قرارداد 5 ساله تایید شده، دوره استخدام آزمایشی 20% دیگر افزایش داده می شود، و بقیه شرکت را ترک می کنند.

مفهوم “تیم” بین کارمندان اهمیت بسیاری دارد بطوریکه تیم های کروی 13 نفره شکل داده شده و برای مدت زمان حداقل 2 سال با هم پرواز می کنند. این روش موجب ایجاد رابطه درون تیمی شده فرهنگ سرویس با کیفیت و مقرون بصرفه را تقویت می کند.

 

تبلیغات

عبارت “ایرلاین سنگاپور – یک روش عالی برای پرواز” بطور مداوم از روش های مختلف مثلا پیام های تبلیغاتی چاپی و تلویزیونی منتقل شده است. جالب توجه است که سنگاپور در استراتژی برندینگ خود بر مهمان نوازی در حین پرواز توسط دختر سنگاپوری تمرکز داشته است و نه نشان دادن کل مزایای ایرلاین، تله خطرناکی که بسیاری برندها عموما در آن گرفتار می شوند، ارائه مقدار زیادی اطلاعات بطور یکجا.

در اکثبر 2017 ایرلاین سنگاپور و شرکت بوئینگ در کاخ سفید و در حضور رئیس جمهور آمریکا و نخست وزیر سنگاپور دست به امضای قراردادی به ارزش 13.8 میلیارد دلار برای خرید 39 هواپیما زدند. این قرارداد 7 هزار شغل در آمریکا تولید خواهد نمود. پوشش رسانه ای و جلب توجه سیاسی جهانی به این واقعه مطمئنا در بهبود چهره کشور و ایرلاین سنگاپور موثر بوده است.

ثبات استراتژی

هیچ ایرلاینی در استراتژِی برندینگ کیفیت خدمات به اندازه سنگاپور ثبات نداشته است و هرگز از آن عدول نکرده است، که به خودی خود دستاورد بزرگی است، آن هم در صنعت سیکل وار ایرلاین. این خود نیازمند تعهد هیات مدیره و مدیر عامل و تیم ارشد مدیریتی است، و ایمان به توانایی برند برای گذر از شرایط سخت. تیم مدیریتی و سهامداران باید دیدگاه بلندمدت داشته، از تصمیمات و عکس العمل های کوته نظرانه خودداری کنند.

برای مثال در آمریکا فشار رقابتی وارده از سوی LCC ها باعث شد تعدادی از ایرلاین های فول سرویس شروع به دریافت هزینه بابت بعضی خدمات خود بکنند که قبلا رایگان بودند. با عدول از استراتژی خدمات مشتری خود، این ایرلاین ها برند خود را در جستجوی سود کوتاه مدت تضعیف نمودند. سنگاپور با سرمایه گذاری در Tigerair و Scoot در فضای LCC رقابت می کند.

در نگاه اول بنظر می آید این استراتژی برندینگ سنگاپور بسیار پرهزینه باشد. اما این ایرلاین چنان زیرساخت مالی و هزینه ثابتی ساخته که به آن اجازه می دهد مدام به سرمایه گذاری در برند خود ادامه دهد درحالیکه از نظر هزینه هم رقابت پذیر باشد.

مزیت اول این زیرساختی نقدینگی بالای سنگاپور است که به این ایرلاین اجازه می دهد بتواند هزینه خرید هواپیماها و تجهیزات جدید را تامین کند و بهره وام چندانی نیز پرداخت نکند. سنگاپور قراردادهای اجاره بلندمدت ندارد و می تواند به سادگی با خرید تجهیزات جدیدتر هزینه ها را کاهش داده، از زمان زمینگیری هواپیما بکاهد. نقدینگی بالا همچنین باعث می شود SIA در شرایط بحرانی کوتاه مدت موفق تر از رقبایش باشد.

مزیت دوم عمر پایین ناوگان است و در نتیجه سنگاپور یکی از کم ترین هزینه کنندگان برای سوخت در صنعت ایرلاین است.

 

فرهنگ

منوی غذایی سنگاپور طوری طراحی شده که نماینده آشپزی نواحی باشد که به آن پرواز می کند. همچنین بدون شک برند دختر سنگاپوری تاثیر بزرگی در معرفی چهره کشور سنگاپور داشته است.

محیط زیست

سنگاپور به برنامه سه مرحله ای کاهش انتشار یاتا پیوسته که شامل 1.5% بهبود بازده سوخت سالانه از 2009 تا 2020، عدم رشد انتشار کربن از 2020، و 50% کاهش کامل انتشار کربن تا 2050 است.

چالش ها

سنگاپور در سه ماه آخر 2017 ضرر خالص 138 میلیون دلاری اعلام نمود. برنامه های این ایرلاین برای مقابله با این وضعیت شامل بیش از 60 پروژه است، از جمله بازبینی شبکه فعالیت، استفاده از انالیز داده برای بهینه سازی هزینه سوخت، ایجاد یک بخش ویژه خدمات مشتریان جدید، و یک برنامه آموزشی دیجیتال برای کارکنان. همچنین مراحل تصویب طرح ها کوتاه تر شده است تا بیش از سه مرحله نباشد، بدینصورت فرایند تصمیم گیری از نظر زمانی کوتاه تر و موثر تر خواهد بود.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از گروه تلگرامی خلبان عیسی اشتوداخ

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

اخبار متفرقه (سایر حوزه ها)

آرشیو

پربازدید

ایران ایر تور

آرشیو

اترک

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو