تاریخ خبر: // کد خبر: 75092 // // // //

آزادسازی در انحصار!

با نزدیک‌شدن به تعطیلات چند روزه در هفته آینده، نرخ بلیت پروازهای داخلی افزایش یافت، ملاک قیمت بلیت هواپیما نرخی است که شرکت هواپیمایی روی سایت خود اعلام می‌کند.

آزادسازی در انحصار!

گویا قصه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در کشور ما و چالش‌های ایجاد شده بر اثر آن سر دراز دارد. این موضوع چند سالی است که بازار حمل و نقل هوایی را در کشور با چالش‌ها و بحران‌های اساسی روبه‌رو کرده است. به ‌گونه‌ای که در زمان‌های پیک سفر یافتن بلیت هواپیما با قیمتی معقول بسیار سخت و در برخی موارد امکان‌پذیر نیست.
شاید تا پیش از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما با مشکلاتی اینچنین مواجه نبودیم. البته در کشورهای پیشرفته دنیا نیز نرخ‌های متنوعی برای بلیت‌های هواپیما وجود دارد اما به عقیده برخی کارشناسان آنچه که تحت عنوان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در کشور ما اتفاق افتاده در واقع آزادسازی نیست و تنها نام این امر را بر آن قرار داده‌اند. به گفته متولیان این امر آزادسازی نباید به معنای افزایش قیمت‌ها باشد اما آنچه در این چند سال مشاهده شده، تنها افزایش قیمت‌بلیت‌ها به صورت غیر معقول و سرسام آور بوده‌است؛ به گونه‌ای که محاسبات مردم را نیز با چالش‌‌های اساسی مواجه ساخته است.
جالب اینجاست که یکی از اهداف آزادسازی نرخ بلیت هواپیما توسط متولیان آن ارتقای کیفیت خدمات ایرلاین‌ها و همچنین ارتقای ایمنی پروازها بیان می‌شود؛ در حالی که کمترین مشکل موجود در سفرهای هوایی بحث تاخیرهای پروازی است که به شکل گسترده‌ای در کشور ما مشاهده می‌شود و به نوعی می‌توان گفت پس از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در واقع هیچ گونه افزایش خدمات یا ارتقای کیفیتی در پروازها اتفاق نیفتاده است. طبق گزارش‌های رسیده بر این اساس برای تعطیلات پیش‌ِرو بلیت مقاصد پروازی پُرتقاضا برای مسافران از جمله مشهد، کیش و… در روزهای اخیر بسیارافزایش یافته، به‌گونه‌ای که صدای برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نیز درآورده است. سکینه الماسی، نماینده عسلویه در مجلس چند روز پیش از قیمت 800 هزار تومانی بلیت تهران‌ـ‌بوشهر انتقاد کرده و خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «این سرویس‌دهی با این‌همه بی‌نظمی و تاخیر و به‌هم‌ریختگی زیبنده انسان نیست. قیمت بلیت هواپیما در کشورهای همسایه را استعلام کنید تا بدانید در حوزه کاری شما چه به روزگار بوشهری‌ها آمده است».

با آزادسازی، اختیارات مردم در استفاده از امکانات هوایی بیشتر شده است
رضا جعفر زاده
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری
در حال حاضر بلیت‌های هواپیما با قیمت‌های متفاوتی برای مسافران در دسترس است. نرخ بلیت هواپیما تکلیفی نیست و از طرف سازمان هواپیمایی کشوری تعیین نمی‌شود اما برای قیمت آن ملاک وجود دارد و ملاک آن نرخی است که شرکت هواپیمایی روی سایت خود اعلام می‌کند. به شرکت‌های هواپیمایی توصیه شده که نحوه توزیع بلیت‌های خود را مدیریت کنند و سازمان هواپیمایی کشوری نیز بر آن‌ها نظارت عالیه دارد. اگر نرخ بلیتی که شرکت هواپیمایی اعلام می‌کند بالاتر از آنچه باشد که واسطه‌ها به فروش می‌رسانند، به طور حتم تخلف است. نحوه رسیدگی به تخلفات نیز از طریق سایت سازمان هواپیمایی کشوری است. توصیه ما به متقاضیان بلیت هواپیما این است که از مراکز معتبر و مجاز بلیت‌های خود را به خصوص در زمان‌های پیک پروازی خریداری کنند . همان‌طور که گفته شد تخلف زمانی صورت می‌گیرد که شرکت هواپیمایی بلیت‌ها را بالاتر از نرخی که اعلام کرده به فروش برساند. بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما یکی دو دهه پیش در کشورهای پیشرفته دنیا انجام شده است. آنچه که درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در کشور ما انجام شده، بندی از قانون بوده که طبق برنامه پنجم توسعه به تصویب رسیده و در واقع این قانون برای سازمان هواپیمایی کشورلازم الاجرا بوده و آن را به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ کرده است. این قانون با این هدف به تصویب رسیده که شرکت‌های هواپیمایی به عنوان بنگاه‌های اقتصادی باید بر اساس کسب و کار بازار به رقابت بپردازند و همچنین برای ورود به رقابت از اختیارات متقاضیان نیز استفاده کنند؛ یعنی به گونه‌ای باشد که برای نرخ‌گذاری اختیار در دست دستگاه‌های نظارتی نباشد و مردم صاحب اختیار باشند که با چه نرخ و چه زمانی مسافرت کنند و دیگر اینکه به مرحله‌ای برسیم که شرکت‌های هواپیمایی بتوانند با خدمات بهتر و مناسب‌تر به جذب مسافر بپردازند. در اصل به جای سیاست‌های تکلیفی به سمت کسب و کار بازار پیش برویم . فضا را رقابتی کنیم. نتیجه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما این بود که اختیار مردم بیشتر شد و بلیت‌ها به صورت گسترده‌تری در اختیار مردم قرار گرفت. در این میان محور مهمی هم که وجود دارد، بحث ایمنی پروازهاست که شرکت‌ها باید قدرت اقتصادی برای این کار داشته باشند و بتوانند بر اساس کشش بازار نرخ بلیت‌های خود را تعیین کنند. البته این نکته را نیز باید گفت که ورود به رقابت و پروسه آزادسازی نیاز به زمان دارد. حرکت به سمت توسعه آغاز شده اما زمان می‌برد تا به مراحل مطلوب برسیم اما چاره ای به جز عبور از این مسیر و این مرحله وجود نداشت و در تمام دنیا نیز از همین مسیر عبور کرده‌اند و آزادسازی را به آزمون و خطا گذاشته‌اند و دیگر نیازی به آزمودن ما نیست. پیش از آزادسازی سرویس‌دهی هواپیماها تفاوتی نداشت و تنها یک نرخ تعیین شده وجود داشت و شرکت‌ها انگیزه‌ای برای ارتقا ی خدمات خود نداشتند. در درازمدت نیز آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به معنای افزایش قیمت نیست و در حال حاضر نرخ‌های پایین‌تر از حد تصور نیزوجود دارد. در واقع اختیارات مردم در این شرایط برای استفاده از امکانات بخش هوایی بیشتر شده است.

آنچه در کشور ما اتفاق افتاده، آزادسازی نیست
امیر هاتفی
عضو انجمن صنفی دفاتر خدمات هوایی و گردشگری
نحوه قیمت‌گذاری و خرید و فروش بلیت‌های هواپیما در حال حاضر در کشور ما به این شکل است که یک دفتر خدمات مسافرتی با یک ایرلاین هماهنگی انجام می‌دهد و صندلی‌های پروازی این ایرلاین‌را برای مثال به مدت یک سال در مسیرهای پروازی شلوغ اجاره یا چارت می‌کند و پروازهایی را که چارت می‌شود در سیستم رزرویشن فروش بلیت‌هایی که به شکل خصوصی راه‌اندازی شده به معرض فروش می‌گذارند؛ به طور مثال هواپیمایی آسمان 90 درصد بلیت‌های پروازی خود در مسیر مشهد را به این دفتر ارائه داده و 10درصد آن را نیز به سیستم اسکجوال روی سیستم آژانس‌ها برای فروش می‌گذارد. حالا به عقب رجوع می‌کنیم، آژانس مورد نظر آن 90 درصد بلیت‌هایی را که دریافت کرده در طول سال برای فروش ارائه می دهد و در زمان‌هایی که مسافر وجود ندارد، بلیت را به قیمت ارزان می‌فروشد اما در زمان پیک سفر که مسافر زیاد است، بلیت را با قیمت‌های سرسام آور به فروش می‌رسانند؛ در واقع آنچه به عنوان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در کشور ما اجرا شده به این شکل است؛ در حالی که آزادسازی به این معنا نیست. آزادسازی نرخ به این معناست که ایرلاین بلیت‌های خود را در سیستم رزرویشن برای مردم و آژانس‌های مسافرتی باز بگذارد و همه بتوانند آن را خریداری کنند. به این سیستم بلیت‌ها از مونی پل بودن بیرون می آید.درگذشته به این شکل بود که پروازها مدیریت می‌شد. برای مثال مسئول فروش ایران ایر اعلام می‌کرد که 30 درصد پروازها متعلق به فروش آژانس‌های مسافرتی است که مردم نمی توانستند آن را اینترنتی خریداری کنند و برای کسانی بود که به شکل سنتی بلیت خریداری می‌کردند و 70 درصد باقی روی سیستم رزرویشن بلیت‌ها در فضای اینترنت وجود داشت و ایرلاین‌ها آن را برای فروش در اختیار مردم قرار می‌دادند. آنچه که امروز تحت عنوان آزادسازی در کشور ما وجود دارد، تنها اسمی از آن است اما در واقع این اتفاق نیفتاده بلکه امتیاز آن را به دست عده ‌ای داده‌اند که چارتر پروازها تنها در دست آن‌هاست و به نوعی رانت برای عده‌ای به وجود آمده اما به اسم آزادسازی! هر چقدر هم که ما گفته‌ایم این کار اشتباه است، کسی گوش نمی‌دهد زیرا برای‌شان صرف نمی‌کند زیرا ایرلاین‌ها در این میان منتفع می شوند وبلیت ‌ها را برای یک سال به چارتر کننده می‌فروشند و پول آن‌ها را پیشاپیش دریافت می‌کنند و خیال‌شان از بابت صندلی‌ها راحت است. در واقع تعیین قیمت بلیت‌های هواپیما در دست عده‌ای چارترکننده است.در مقطعی نیز صدای دولتمردان درمی آید اما همین حکایت سال بعد دوباره تکرار می‌شود. همین الان می‌بینیم که در حال ورود به های سیزن فروش بلیت هواپیما برای تعطیلات هفته آینده هستیم و همین سناریو دوباره در حال تکرار است. مردم از این وضعیت و این سناریوهای تکراری، رانت‌های بلوکه شده آماده و معاملات از پیش تعیین شده سالانه خسته شده‌اند.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت اصفهان امروز، کد مطلب: 46279، تاریخ دوشنبه 7 خرداد 1397، www.esfahanemrooz.ir

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو