تاریخ خبر: // کد خبر: 76988 // // // //

وضعیت هوانوردی عمومی در ایران

هوانوردی عمومی (General aviation) در سال های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی متوقف گردید.در واقع پس از ادغام شرکت های ایرتاکسی، ایرسرویس، هورآسمان و پارس ایر هوانوردی عمومی ایران کنار گذاشته شده و رسماً صنعت هوانوردی به سمت ایرلاین ها و ایرلاین داری محض متمرکز گردید.

وضعیت هوانوردی عمومی در ایران

هوانوردی عمومی (General aviation) در سال های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی متوقف گردید.در واقع پس از ادغام شرکت های ایرتاکسی، ایرسرویس، هورآسمان و پارس ایر هوانوردی عمومی ایران کنار گذاشته شده و رسماً صنعت هوانوردی به سمت ایرلاین ها و ایرلاین داری محض متمرکز گردید.

وقوع جنگ تحمیلی، تحریم های یکجانبه و بسیاری موارد دیگر درموجب توقف کامل و رشد منفی این صنعت گردید. رشد منفی به این منظور که علاوه بر این که به ناوگان هوانوردی عمومی وسیله پرنده ایی اضافه نگردید بلکه تعداد وسایل پرنده موجود نیز کاهش یافت.
با توجه به آمار ارائه شده در زمینه تحویل و فروش هواپیما و هلی کوپتر در سطح جهانی متاسفانه سهم ایران نزدیک به صفر می باشد. از دلایل عمده عدم رشد این صنعت (هوانوردی عمومی )خلاصه کردن هوانوردی عمومی در رده فوق سبک می باشد. این در حالی است که بر اساس قوانین برای وسایل پرنده تا وزن هنگام برخواستن 600 کیلو گرم در ورزش های هوایی و اسپرت طبقه بندی شده است. از سوی دیگر ایر تاکسی ها،ایر سرویس ها، خدمات هلی کوپتری، خدمات هوایی خاص و بسیاری از موارد دیگر در رده هوانوردی عمومی قزار گرفته است.
از دیگر موانع رشد این صنعت می توان به عدم هماهنگی در فرودگاه های کشور، نداشتن رویه خاص و نبود تشکل های صنفی و حرفه ایی در این زمینه می باشد. پاره ای از مشکلات صنعت هوانوردی عمومی که مانع پیشرفت آن شده است:

1- عدم جود فرهنگ کافی در زمینه هوانوردی (عموما مردم هوانوردی را وسیله ایی لوکس و غیر قابل دسترس می دانند.)
2- دسترسی نامتناسب به خدمات هوانوردی عمومی در مناطق مختلف
3- بروز سوانح هوایی متعدد در سال های اخیر در رده سبک و فوق سبک به دلیل نبود استانداردهای کافی
4- پایین بودن بهره وری در حوزه مدیریت هوانوردی
5- تعدد مراجع تصمیم گیری و فقدان مدیریت یکپارچه در صنعت هوانوردی. (در حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری، سازمان صنایع هوایی و ستاد توسعه هوافضا و هوانوردی معاونت علمی ریاست جمهوری هر کدام به نوعی خود را متولی بخش هوانوردی عمومی می دانند)
6- کاهش انگیزه مشارکت بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی در احداث زیرساخت ها و خرید هواپیما.
7- ضعف قوانین و مقررات لازم برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی
8- تحریم اقتصادی و محدودیت های جذب سرمایه های خارجی ناشی از آن
9- نارسایی نظام بانکی و ارزی
10- فقدان ناوگان سبک و برد کوتاه متناسب با فرودگاه های کوچک
11- عدم بکارگیری نتایج یافته های علمی و پژوهشی در تصمیمگیری های زیربخش هوانوردی عمومی
12- عدم ارتباط منطقی بین مراکز تحقیقاتی زیر بخش با سایر مراکز مرتبط در سطح داخلی و خارج
13- انحصار در بخش صنعت خارجی در زمینه ساخت هواپیماهای سبک و فوق سبک
14- نارکارآمدی ساختاری در هماهنگی ارایه خدمات به دارندگان وسایل پرنده شخصی
15- فقدان حس توجه و مسئولیت پذیری کافی در خصوص حوادث و سوانح هوایی. (طی سال های اخیر سوانح متعددی در رده هوانوردی عمومی صورت پذیرفته و سازمان هواپیمایی کشوری کوچکترین موضعی نسبت سوانح نداشته است. شایسته است دوره های بررسی سوانح برای خلبانان شخصی و خصوصی بصورت مستمر برگزار و همچنین دوره های بازآموزی نیز تببین گردد).
16- عدم ثبات مدیریتی در صنعت هوانوردی و بخشهای وابسته به آن (اعم از هوانوردی عمومی و بازرگانی)
17- ایرادات اساسی بر ساختار حاکمیتی صنعت هوانوردی عمومی (همانگونه که ذکر گردید هوانوردی عمومی در ایران صرفا تا وزن 600 کیلو گرم یا همان فوق سبک دیده شده می شود. به نظر می رسد کمیته فوق سبک در سازمان هواپیمایی کشوری به دفتر هوانوردی عمومی ارتقا یافته و ساختار متناسب با رشد آن برنامه ریزی گردد.
18- فقدان سند راهبرد جامع در صنعت هوانوردی عمومی
19- ضعف در قوانین و مقرارات داخلی صنعت هوانوردی و اجرای آن ها

شایسته است سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت هوانوردی ایران نسبت به ایجاد فضا برای حضور سندیکاها و تشکل های صنفی به عرصه هوانوردی اقدام نموده و با برون سپاری امور مربوطه در رده هوانوردی عمومی و نگاه توسعه ای به این صنعت بر توسعه و افزایش ناوگان سبک کشور بخش خصوصی را همراه و پشتیبان باشد. در غیر این صورت، سهم کشور ایران از هوانوردی عمومی دنیا ثابت و در صفر مطلق باقی خواهد ماند.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال هوانوردی کن نیوز

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

اخبار متفرقه (سایر حوزه ها)

آرشیو

پربازدید

ایران ایر تور

آرشیو

اترک

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو