تاریخ خبر: // کد خبر: 77174 // // // // //

قوانین مربوط به سوختگیری هواپیما

در این مطلب به قوانین و مقررات مربوط به سوخت گیری هواپیما تشریح شده است.

قوانین مربوط به سوختگیری هواپیما

بر طبق انکس 6 ایکائو فصل 4 پاراگراف 18 اضافه و کم کردن سوخت در هواپیمایی که دارای مسافر می باشد و یا در حال سوار و پیاده کردن مسافر است ممنوع بوده مگر اینکه شرایط ذیل رعایت گردد:

تذکرات لازم توسط خلبان و عوامل پروازی به مسافران نسبت به انجام عملیات سوختگیری داده شود.

راهنمای مسیر خروجی و درب های اضطراری هواپیما بمنظور واکنش و عکس العمل سریع نسبت به رویدادهای احتمالی مشخص گردد.

ارتباط رادیوئی دو طرفه توسط سیستم های رادیوئی هواپیما و یا سیستم مناسب دیگر بین خلبان یا عوامل پروازی و مسئول عملیات سوخت رسانی یا عوامل ایمنی خارج هواپیما برقرار باشد.

نحوه رعایت اصول ایمنی در عملیات سوختگیری هواپیمای دارای مسافر

الف ) درخواست برای حفاظت سوختگیری

برای انجام یک عملیات حفاظت سوختگیری در مرحله نخست باید درخواست از طریق نماینده آن ایرلاین انجام پذیرد. این درخواست می‌تواند به مرکز ایمنی زمینی و یا مستقیماً به سرکشیک ایمنی زمینی ارائه شود در صورتی که درخواست به برج ایمنی ارائه شود اپراتور برج باید نام فرد تماس گیرنده، شرکت مربوطه، نوع هواپیما و ساعت دقیق انجام عملیات سوخت‌رسانی را گرفته و به سرکشیک ارائه نماید. لازم به ذکر است که پاسخ‌گویی و تصمیم برای افراد و انتخاب نفرات صرفاً به عهده سرکشیک می‌باشد. نماینده شرکت هواپیمایی باید قبل از اداره سوختگیری به مرکز ایمنی زمینی اطلاع دهد و از وضعیت مسافرین که در داخل هواپیما سوار شده‌اند یا در حال سوار شدن می‌باشند اطلاعات کافی ارائه نماید.

عملیات سوختگیری به هیچ عنوان نباید قبل از رسیدن و موقعیت گیری خودروهای اطفائیه شروع شود.

ب) اعزام خودرو و نفرات

سرکشیک پس از دریافت اطلاعات و بررسی آنها با توجه به شرایط مناسب‌ترین خودرو و نفرات را (خودرو آماده و یا خودرو دیگر) به محل مورد نظر اعزام می‌کند. به هیچ عنوان قبل از رسیدن پرسنل ایمنی زمینی نباید عملیات سوختگیری صورت پذیرد.

ج) موقعیت‌گیری

راننده خودرو موظف است بلافاصله پس از دریافت اطلاعات از جانب سرکشیک به همراه نفرات سریعاً به محل اعزام شوند و بهترین موقعیت را نسبت به هواپیما با توجه به موارد ذیل اتخاذ نماید:

1. جهت وزش باد (در صورت امکان و ترجیحاً پشت به باد)

2. دید کافی نسبت به عملیات سوختگیری (سه نازل و محل اتصال آن به باک هواپیما)

3. فاصله مناسب تا محل سوختگیری (به جهت تنظیم مانیتور و فرار به موقع در زمان حادثه)

4. شیب زمین

د) نظارت به انجام ارتینگ و باندینگ

قبل از شروع عملیات سوختگیری یا تخلیه سوخت و پس از موقعیت گرفتن خودرو، فرمانده عملیات (سرکشیک، معاون و یا فرد دیگری که از طرف سرکشیک مشخص شده است) باید موارد ذیل را به دقت کنترل نماید:

الف) ارتینگ

1. اتصال سیم از وسیله سوخت‌رسان به زمین

2. اتصال سیم از هواپیما به زمین که توسط شرکت هواپیمایی باید انجام گیرد.

ب) باندینگ

1. اتصال سیم از وسیله سوخت‌رسانی به هواپیما

2. اتصال سیم از نازل سوخت‌رسان به هواپیما

تذکر: در نقاطی عملیات سوخت‌رسانی به وسیله هایدرانت انجام می‌گیرد نبایستی هایدرانت به عنوان اتصال زمینی مورد استفاده قرار گیرد.

نحوه آرایش و سرویس‌دهی شرکت‌ها:

موارد ذیل جهت برقراری یک آرایش مناسب از سوی خودروهای سرویس دهنده به هواپیما باید رعایت گردد:

1. امکان نزدیک شدن وسایل و تجهیزات موتوری اطفاء حریق به هواپیما وجود داشته باشد.

2. امکان فرار سریع تجهیزات موتوری سوخت‌رسان در حالت اضطراری وجود داشته باشد.

3. در صورت بروز آتش‌سوزی مانع خروج مسافرین از هواپیما نباشند.

4. موتور ماشین سوخت‌رسان در زیر بال هواپیما قرار نگیرد.

5. کلیه خودروهای سرویس دهنده به هواپیما نباید در موقع سوختگیری زیر بال هواپیما پارک شده باشند.

6. اگزوز خودروهای سرویس دهنده به هواپیما باید مجهز به جرقه‌گیر باشند.

7. در حین عملیات سوختگیری موتور کمکی هواپیما APU نباید روشن یا خاموش گردد.

8. در حین عملیات سوختگیری نباید باطری و شارژ به هواپیما وصل گردد.

9. در حین عملیات سوختگیری نباید دستگاه مولد نیرو به هواپیما وصل یا قطع گردد.

10. در حین عملیات سوختگیری نباید از وسایل برقی مانند دریل و یا هر گونه وسایل جرقه‌زا استفاده کند

یک هواپیما چه مقدار بنزین مصرف می کند؟

مصرف بنزین یک هواپیما به طول پرواز بستگی دارد. پس بنا براین شما خواهید گفت کافی است فقط مقصد و مسافت یک هواپیما باید را بدانیم، اما دانستن این مساله همیشه کافی نیست. یک پرواز لوس آنجلس-بروکسل را در نظر بگیرید. در طول پرواز، وزش باد شدید در جهت مخالف مانع پیشروی هواپیما می شود و این چیزی است که موجب افزایش مصرف سوخت می شود. حال در نظر بگیرید که فرودگاه بروکسل هم غرق در مه باشد و هواپیما نتواند در این فرودگاه به زمین بنشیند، خلبان هم نمی تواند به طرف فرودگاه دیگری مثلا آمستردام تغییر جهت دهد. اما هواپیما باید به مدت نیم ساعت بر فراز این فرودگاه پرواز کند تا اجازه فرود بگیرد. زیرا فرودگاه مورد نظر در مرحله اول باید به هواپیما هایی اجازه فرود بدهد که قبلا طبق برنامه هماهنگ شده اند. در این جا می بینیم که مصرف سوخت به طول پرواز بستگی دارد. مصرف سوخت اتومبیل با هواپیما تفاوت دارد، زیرا در اتومبیل کافی است مسافت را بدانیم، به همین دلیل هم براحتی گفته می شود که یک اتومبیل، مثلا در صد کیلومتر چقدر مصرف سوخت دارد.

برای یک هواپیما مصرف سوخت برحسب ساعت محاسبه می شود. یک جامبوجت حدود ۱۵۰۰۰ لیتر در ساعت سوخت مصرف می کند. مصرف سوخت یک هواپیما با موتور جت مثل بویینگ ۷۲۷ در حدود ۵۰۰۰ لیتر در ساعت است. جالب است بدانیم که ظرفیت مخازن بنزین یا سوخت یک جامبوجت ۱۷۸۰۰۰ لیتر است که با این مقدار بنزین، یک ماشین می تواند پنج بار دور دنیا بچرخد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شرکت همراه کوشا کیش

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

اخبار متفرقه (سایر حوزه ها)

آرشیو

پربازدید

ایران ایر تور

آرشیو

اترک

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو