تاریخ خبر: // کد خبر: 77314 // // // //

پاسخی به اظهار نظر مدیرعامل ایران ایر در خصوص بی صبری مسافران

در پاسخ به اظهار نظر مدیرعامل محترم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در جلسه مشترک با دادستان کل کشور، مبنی بر بی صبری مردم ایران در مواجهه با تاخیرات پروازی و توئیت آقای صادقی نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برای تبیین اختلاف فرهنگی مردم ایران و آلمان در برابر تاخیر 10 ساعته ناشی از قطعی برق فرودگاه هامبورگ، باید به این نکته اشاره کرد که نه تنها مردم ایران کم صبر نیستند و در تمام این سالها با همه ناملایمات داخلی و خارجی صبورانه از ایران و نظام محافظت کرده اند, بلکه از فرهنگ عمیق ایرانی و اسلامی برخوردارند که کمتر ملتی با ایشان قابل مقایسه است. بطوریکه می توان ادعا کرد که یکی از پایه های امنیت موجود کشور، استقامت ملت ایران در برابر تهدیدهای خارجی و چشم پوشی مکرر آنها از خطاهای مدیریتی داخلی است.

پاسخی به اظهار نظر مدیرعامل ایران ایر در خصوص بی صبری مسافران

در پاسخ به اظهار نظر مدیرعامل محترم شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی در جلسه مشترک با دادستان کل کشور، مبنی بر بی صبری مردم ایران در مواجهه با تاخیرات پروازی و توئیت آقای صادقی نماینده محترم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی برای تبیین اختلاف فرهنگی مردم ایران و آلمان در برابر تاخیر 10 ساعته ناشی از قطعی برق فرودگاه هامبورگ، باید به این نکته اشاره کرد که نه تنها مردم ایران کم صبر نیستند و در تمام این سالها با همه ناملایمات داخلی و خارجی صبورانه از ایران و نظام محافظت کرده اند, بلکه از فرهنگ عمیق ایرانی و اسلامی برخوردارند که کمتر ملتی با ایشان قابل مقایسه است.
بطوریکه می توان ادعا کرد که یکی از پایه های امنیت موجود کشور، استقامت ملت ایران در برابر تهدیدهای خارجی و چشم پوشی مکرر آنها از خطاهای مدیریتی داخلی است.

همانطور که قبلا هم اشاره کرده بودم، حلقه مفقوده صنعت هواپیمایی ایران کاهش روز افزون “سرمایه اجتماعی” است. اگر سرمایه اجتماعی در یک جامعه از وضعیت مناسبی برخوردار باشد، مردم به یکدیگر و به سازمان‌ها و نهادهای اجرایی اعتماد می‌کنند و از این طریق امورات آنها با کارایی بیشتری پیش می‌رود.
اگر این اعتماد و انسجام بین مردم و دستگاه‌های اجرایی کمرنگ باشد، در روابط اجتماعی و عملکرد اجتماعی جامعه اختلال به وجود می‌آید. برخورد قهری مسافرین با تاخیرات پروازی و یا سایر ناملایمات فرودگاهی و پروازی ناشی از رسیدن به پائین ترین حد اعتماد عمومی به صنعت هواپیمایی است. عواملی که باعث ایجاد این نارضایتی شده است را می توان بصورت زیر عنوان کرد:

1-تکرار یک نوع نقص در پروازهای متوالی
2-عدم صداقت در مواجهه با کاستی ها
3-عدم پاسخگویی مناسب در برابر نواقص
4-بی کیفیتی خدمات پروازی داخلی به نسبت پروازهای خارجی
5-تنشهای نرخ گذاری توسط چارتر کننده ها در ایام خاص
6-اختلاف زیاد سطح انتظارات ناشی ازورود هواپیماهای جدید و سطح واقعی خدمات پروازی
7-و مهمتر از همه, تعداد سوانح و حوادث و احساس عدم ایمنی در پروازهای داخلی

متاسفانه سرمایه اجتماعی صنعت هوایی در تمام این سالها ذره ذره کاهش یافته و با سانحه یاسوج به کمترین حد خود رسیده است. این کاهش در حال رسیدن به مرحله ای است که ممکن است علاوه بر تقابل مردم و مسئولین، باعث شود که مردم نیز در مقابل یکدیگر قرار گیرند.
در این شرایط دعوت مردم به صبر مانند دعوت به سکوت فردی است که زیر شکنجه از درد فریاد می زند! این وضعیت به همراه سایر حواشی صنعت هواپیمایی، ورود دستگاه قضایی به کیفیت ارائه خدمات هوایی از جمله تاخیرهای پروازی را امر اجتناب ناپذیری نموده است. ولی لازم است مسئولین قضایی به این امر توجه نمایند که ورود ایشان، الزاما باعث افزایش کیفیت ارائه خدمات هوایی نخواهد شد. همانگونه که در هیچ صنعت دیگری در دنیا نشانی از برخورد قضایی برای ارتقای کیفیت تولید محصولات و یا ارائه خدمات مشاهده نمی شود. این رویکرد می تواند نتیجه معکوس داشته باشد و حتی ممکن است بر ایمنی پروازها نیز تاثیر بگذارد.

تنها راه تجربه شده دنیا برای برون رفت از شرایط دشوار کنونی صنعت هوایی ایران که هم در معرض تحریم های خارجی قرار دارد و هم با انتظارات برآورده نشده مردمی مواجه است و هم با مسائلی مانند نقدینگی ارزی و …. مواجه می باشد، این است که مدیران اجرایی و شرکتهای هواپیمایی با صداقت و جدیت سعی در جلب رضایت و اعتماد مسافرین و در نتیجه افزایش سرمایه اجتماعی از دست رفته این صنعت نمایند. در اینصورت قطعاً همکاری اجتناب ناپذیر مردم و وفاداری آنها را شاهد خواهیم بود.

در این شرایط است که در مواقع بحرانی مانند قطعی 10 ساعته برق، مردم بدون هیچ چشم داشتی منتظر رفع مشکل خواهند شد!

برای این منظور اولین امر، شجاعت پذیرش مشکلات توسط مسئولین هر یک از حوزه های اجرایی و نظارتی صنعت هواپیمایی اعم از خصوصی یا دولتی است. سپس لازم است مردم را محرم دانسته و صادقانه و بدون مصلحت اندیشی مردم را در جریان امور قرار داد. سوم شرکت های هواپیمایی باید علاوه بر تمرکز بر ایمنی پروازها و رعایت حداقل‌های قانونی، با پیاده‌سازی سیستم‌های ارتقای کیفیت، موانع کاهش رضایت مسافرین را شناسایی کرده و نسبت به رفع آنها و بهبود شرایط موجود برنامه‌ریزی نمایند.

محمدعلى حجتى
ممیز هواپیمایى کشورى

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال اخبار هوانوردی کن نیوز، https://t.me/cannews/17285

به نظر من !!!
برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو