تاریخ خبر: // کد خبر: 77943 // // // //

تکرار بازی توپولف روسیه با ایران/ انتظار دریافت خسارت از بوئینگ آمریکا بیهوده‌است

محمدتقی جدیدی، مدیرعامل سابق کیش ایر بابیان اینکه به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌های برقرارشده از سوی کشور آمریکا مقصد بعدی تأمین هواپیما روسیه است گفت: به‌طورکلی خریداری از صنایع روسیه وابستگی به روسیه ایجاد می‌کند.

تکرار بازی توپولف روسیه با ایران/ انتظار دریافت خسارت از بوئینگ آمریکا بیهوده‌است

محمدتقی جدیدی، مدیرعامل سابق کیش ایر بابیان اینکه به دلیل محدودیت‌ها و تحریم‌های برقرارشده از سوی کشور آمریکا مقصد بعدی تأمین هواپیما روسیه است گفت: به‌طورکلی خریداری از صنایع روسیه وابستگی به روسیه ایجاد می‌کند. روسیه همواره صنایع خود را به شکلی به کشورهای دیگر واگذار می‌کند که خود متولی صنایع خود باشد.

وی در توضیح این مسئله گفت: زمانی که ما توپولوف از روسیه خریداری کردیم مجبور شدیم برای انجام چک‌های پیش‌ پا افتاده 3 ساعت و نیم تا روسیه پرواز کنیم تا این بررسی‌ها توسط مهندسان خود روسیه انجام شود.

جدیدی بابیان اینکه به‌طور حتم این بازی درزمانی خرید هواپیماهای سوخو نیز بر ایران تحمیل خواهد شد گفت: این در حالی است که متخصصان داخلی ازلحاظ توانایی نسبت به مهندسان روسی چیزی کم ندارند.

خلبان جدیدی گفت: در حال حاضر تمام چک‌های بوئینگ و میک توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود و این مورد باعث عدم خروج ارز از کشور شده است.

مدیرعامل سابق کیش ایر با اشاره به اینکه ایجاد وابستگی یکی از خصوصیات صنایع روسیه است گفت: ازآنجایی‌که هواپیماهای سوخو آزمایش‌های متعدد نرم‌های جهانی را پشت سر نگذاشته‌اند نمی‌توان در خصوص کم و کیف این هواپیماها اظهارنظر کرد. اما به نظر می‌رسد به دلیل شرایط کنونی ایران گزینه مطلوب‌تری برای معامله وجود نداشته باشد.

وی گفت: به‌ هر روی به نظر می‌رسد ایران برای نوسازی ناوگان هوایی خود به شرکت‌های روسی و چینی روی بیاورد. این شرکت‌ها باوجود نقاط ضعفی که دارند، هواپیماهای جدید و به‌روزی برای نوسازی ناوگان هوایی در اختیاردارند که با خرید این هواپیماها، ایران قادر خواهد بود عمر ناوگان خود را کاهش دهد.

جدیدی در خصوص لغو قراردادهای بوئینگ گفت: بوئینگ یک شرکت دولتی بوده و تابع تصمیمات دولت خود است. به‌هرروی شرکت بوئینگ مجبور به اطلاعت از قوانین کشورش بوده و باید همسو با دولت خود عمل کند.

وی در ادامه افزود: پس از امضا قرارداد برجام بین ایران و 5+1، در اولین اقدام، وزیر راه و شهرسازی در سفری به اروپا زمینه نوسازی ناوگان هوایی ایران را در قرارداد با دو شرکت ایرباس و بوئینگ ایجاد کرد.

طبق قراردادهایی که بین ایران ایر و دو شرکت ایرباس و بوئینگ بسته شد، این دو شرکت جمعاً 100 ایرباس و 80 بوئینگ را طبق زمان‌بندی اعلام‌شده به ایران ایر تحویل می‌دادند. غیر از این قرارداد شرکت ایران ‌ایر 20 فروند هواپیما کوتاه برد، ATR72-600 خریداری کرد که جمعاً از این هواپیماها تنها 3 فروند ایرباس و 8 فروند ATR تحویل داده شد و بوئینگ هواپیمایی به ایران نفروخت.

وی همچنین گفت: شرکت چندملیتی ایرباس که در فرانسه مستقر است، به این دلیل که بیش از 10 درصد از قطعات خود را از شرکت‌های آمریکایی وارد می‌کند، از فروش هواپیماهای خود به ایران جلوگیری کرده است.

جدیدی در پاسخ به این سؤال که آیا بوئینگ خسارت‌های لغو قرارداد خود را به ایران ارائه خواهد داد گفت: انتظار دریافت خسارت از آمریکا یکی انتظار کاملاً بیهوده است این کشور ریالی بابت خسارت به ایران پرداخت نخواهد کرد.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت صما

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

اخبار متفرقه (سایر حوزه ها)

آرشیو

پربازدید

ایران ایر تور

آرشیو

اترک

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو