تاریخ خبر: // کد خبر: 78143 // // // //

اثرات تغییرات در ارتفاع چگالی و در صورت بالاتر بودن آن از ارتفاع فشاری

با توجه به آنکه از هفته های آتی شاهد پایداری الگوهای تابستانی و افزایش دما مخصوصاً در نیمه جنوبی کشور خواهیم بود و اثراتی از گرما، این روزها در جنوب کشور هم خودنمایی می کند، گرم شدن هوا با کاهش چگالی و رقیق شدن همراه است و چالش های کاهش پرفورمنس را برای خلبانان دارد (کارشناسان مراقبت پرواز همه ساله در فصل گرمااین کاهش توان هواپیماها را به خوبی از کم شدن نرخ افزایش ارتفاع ROC، افزایش طول دویدن هواپیما روی باند و …شاهد هستند) چرا که در فرمول lift یکی از پارامترهای دخیل Rho چگالی می‌باشد که با کاهش فشار، افزایش دما، افزایش رطوبت، کاهش می‌یابد و شاخص دیگری را که به خوبی همگان آشنا هستند ارتفاع چگالی (density altitude) است بدین معنی که آیا ارتفاع پرواز ما با لحاظ و مبنی تراز استاندارد چگالی و غلظت هوایش برابر، کمتر یا بیشتر است؟

اثرات تغییرات در ارتفاع چگالی و در صورت بالاتر بودن آن از  ارتفاع فشاری

با توجه به آنکه از هفته های آتی شاهد پایداری الگوهای تابستانی و افزایش دما مخصوصاً در نیمه جنوبی کشور خواهیم بود و اثراتی از گرما، این روزها در جنوب کشور هم خودنمایی می کند، گرم شدن هوا با کاهش چگالی و رقیق شدن همراه است و چالش های کاهش پرفورمنس را برای خلبانان دارد (کارشناسان مراقبت پرواز همه ساله در فصل گرما این کاهش توان هواپیماها را به خوبی از کم شدن نرخ افزایش ارتفاع ROC، افزایش طول دویدن هواپیما روی باند و …شاهد هستند) چرا که در فرمول lift یکی از پارامترهای دخیل Rho چگالی می‌باشد که با کاهش فشار، افزایش دما، افزایش رطوبت، کاهش می‌یابد و شاخص دیگری را که به خوبی همگان آشنا هستند ارتفاع چگالی (density altitude) است بدین معنی که آیا ارتفاع پرواز ما با لحاظ و مبنی تراز استاندارد چگالی و غلظت هوایش برابر، کمتر یا بیشتر است؟

حال اگر در تابستان که هوا گرم و رقیق میشود ارتفاع چگالی را حساب کنیم عدد آن بزرگتر از ارتفاع فشاری (PA with 1013) خواهد بود که این نشان از رقیق تر بودن هوا نسبت به انتظار ماست و لذا نتیجه آن کاهش توان و پرفورمنس و افزایش سوخت می شود، در فیلم (زمان: اوایل خرداد ماه ۹۷ آسمان کرمان)، ارتفاع ۲۸۰۰۰ پایی هستیم ،دما منفی ۳۴ درجه سانتیگراد است ،با رجوع به اپلیکیشن ISA میبینیم که دما حدود ۴۰- باید باشد و چگالی حدود نیم کیلو گرم بر متر مکعب، اما دمای ما ۳۴- است و شش درجه از شرایط استاندارد گرمتر و (انحراف) دارد (ISA deviation =6°¢).

حال با محاسبه از طریق فرمول بطور حدودی و با روند کردن عدد میبینیم که ارتفاع چگالی ما در ۲۸۰۰۰ پایی معادل خواص ارتفاع ۲۸/۷۲۰ پایی است جایی که چگالی هوا به ۰/۴۸ کیلوگرم بر متر مکعب کاهش می‌یابد و این تفاوت و انحراف دمایی در تابستان حتی به بالای ۲۰ درجه سانتیگراد هم می‌رسد و تفاوت در کاهش چگالی چشمگیر و مصرف بیشتر سوخت نتیجه می شود.

با استفاده از فرمول زیر و روند کردن عدد ۱۱۸/۸ به ۱۲۰ نتیجه می شود ۷۲۰ پا که اگر با ۲۸۰۰۰ پا جمع ۲۸۷۲۰ پا ارتفاع چگالی ما حاصل می شود که نشان از رقیق تر شدن هوا بر اثر ۶ درجه انحراف گرمایی است.

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی خلبان-کنترلر

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

اخبار متفرقه (سایر حوزه ها)

آرشیو

پربازدید

ایران ایر تور

آرشیو

اترک

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو