تاریخ خبر: // کد خبر: 79569 // // //


تحریم ها و آینده ایمنی پروازها

پس از خروج ایالات متحده از توافق هسته ای ایران با ۶ قدرت برتر اقتصادی جهان ( آمریکا، روسیه،چین،بریتانیا، فرانسه) و آلمان و اعلام بازگشت تحریم ها علیه ایران از طرف دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا،توافقات ایران ایر با شرکت های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس نیز لغو شد تا جایی که مدیران هر دو شرگت اعلام کردند دیگر نمی توانند هواپیمایی را به ایران تحویل دهند.


تحریم ها و آینده ایمنی پروازها

کن نیوز- سارا حامدی- پس از خروج ایالات متحده از توافق  هسته ای ایران با ۶ قدرت برتر اقتصادی جهان ( آمریکا، روسیه،چین،بریتانیا، فرانسه) و آلمان و اعلام بازگشت تحریم ها علیه ایران از طرف دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا،توافقات ایران ایر با شرگت های هواپیماسازی بوئینگ و ایرباس نیز لغو شد تا جایی که مدیران هر دو شرگت اعلام کردند دیگر نمی توانند هواپیمایی را به ایران تحویل دهند.

از آنجایی که برنامه خرید هواپیماهای جدید و مدرن و نوسازی ناوگان فرسوده هوایی ایران از همان ابتدا به منظور افزایش ایمنی پروازها در کشور بود، حالا که دیگر از ورود بوئینگ و ایرباس به کشور خبری نیست این سوال پیش می آید که چگونه ایران می تواند از فرصت باقی مانده به نفع صنعت هوانوردی خود بهره ببرد.

در این رابطه امیر حسین سینی چی کارشناس هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار «کن نیوز» ضمن اشاره به شرایط به وجود آمده در هفته های گذشته  که  به دلیل لغو توافق خرید هواپیما از ۲ غول  هواپیماسازی جهان ایجاد شد گفت: در واقع این تغییرات اساسی  تاثیرات بسیار عمیقی بر روند نوسازی ناوگان هوایی کشور خواهد گذاشت  چرا که ایران  دیگر نمی تواند به ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید (ایرباس و بویینگ) دسترسی داشته باشد.

سینی چی ادامه داد: در واقع با  وضعیت فعلی ایران دیگر نمی تواند این امکان را داشته باشد تا مانند کشورهای دیگر از هواپیماهای  جدید  در ناوگان حمل و نقل هوایی بازرگانی  بهره ببرد؛ و شاید تنها راه در مدت زمان باقی مانده تا شروع کامل تحریم های جدید علیه ایران این است؛ گردش مسئولان و مدیران صنعت هواپیمایی کشور به سمت خرید هواپیماهای دست دوم است؛ البته  این مسئولان در چنین هواپیماهایی باید این نکته را نیز مدنظر داشته باشند که حتی خرید هواپیماهای دست دوم حتی با عمر کم نیز دریافت مجوز از خزانه داری امریکا ضروری است؛ البته باید گفت هنوز کم و بیش  راه های وجود دارد  تا ایران این قانون  را دور زده و امکان خرید و ورود هواپیما را فراهم کند.

به گفته وی از آنجایی که ایران به حداقل ۲۰۰ فروند هواپیما برای فعالیت در صنعت هواپیمایی در سال های آینده نیاز دارد ممکن است بتوانیم در مدت زمان باقی مانده تا بازگشت تحریم ها حداقل ۵۰ فروند هواپیمای دست دوم با عمر  زیر ۱۰ سال  را وارد کشور کنیم اما انجام این امر نیازمند سرمایه گذاری ، فاینس و حمایت های است.

که البته این احتمال نیز وجود دارد که در بخش تعمیر و نگه داری نیز در خصوص این هواپیماها دچار مشکل شویم مگر آنکه هواپیماهایی خریداری شود که چکهای اساسی از قبیل چک c  (بازبینی دقیق قطعات هواپیما پس از ۲۵۰۰ تا ۳ هزار ساعت پروازی) آنها انجام شده باشد که حداقل تا ۴ سال به تعمیرات  اساسی نیاز نباشد.

این کارشناس صنعت هوانوردی کشور ادامه داد: بنابراین تنها راه حل باقی مانده یعنی خرید هواپیماهای دست دوم با عمر کم، به سرمایه گذاری مناسب نیاز دارد که البته این موضوع را هم باید مورد توجه قرار دهیم که بانک های ایران به دلایل مختلف تمایل چندانی مختلف برای ورود به فاینانس هواپیما  نداشته و یا توانایی مالی و امکان انجام آن را ندارند .

سینی چی افزود: از سوی دیگر لازم است تا این مسئله بررسی شود که  آیا  به طور کلی ایران از نظر مالی توانایی خرید این هواپیماهای دست دوم اما با عمر کوتاه را دارد یا خیر؟ زیرا  پاسخ به این  سوال موضوعی اهمیت بسیاری دارد؛ به طوری که نباید تنها موضوع عدم فروش هواپیما به ایران را به عنوان اصلی ترین موضوع مطرح کرد بلکه باید این مسئله را نیز در نظر داشت که آیا شرکت های هواپیمایی در کشور توانایی مالی خرید چنین هواپیمایی  را دارند یا خیر، موضوع مهم دیگر آنکه در صورت خرید این هواپیماها آیا این شرکت ها می توانند با استفاده از این هواپیماها به سوددهی برسند؟ زیرا با در نظر گرفتن هزینه های بالاسری که  و موضوعاتی که در مورد  بالا و پایین شدن نرخ ارز مطرح است  ممکن است ایران و شرکت های هواپیمایی خصوصی ایران را برای خرید هواپیما دچار مشکل کند.

از سوی دیگر یکی از مشکلات اساسی در خصوص بانک ها که به آن اشاره شد مشکل «  FTAF» است که ما هنوز درمورد آن نه در مجلس  شورای اسلامی و نه در محافل بین المللی به توافق نرسیده ایم  که همین موجب می شود تا  زمانی که بانک های داخلی بخواهند با بانک های خارجی کار کنند و براساس قرارداد منعقد شده  نسبت به پرداخت اقساط  تضمین لازم را بدهند؛  در شرایط خرید ( مانند پرداخت نقدی  ۲۰ درصد از مبلغ هواپیما و استفاده از فاینانس برای ۸۰ درصد باقی مانده)، بانک های خارجی فاینانس کننده نه تنها مالکیت هو اپیما را به عنوان ضمانت دراختیار می گیرد بلکه علاوه بر آن،  تضمین دولتی یا تضمین بانکی مضاعف  را نیز طلب می کند که دادن چنین تضامینی در وضعیت فعلی کشور چندان ممکن نیست.  همچنین  چون در بحث  موضوع  (FATF)    را نیزامضا نکردیم و حتی تصمیم گیری در مورد آن  در مجلس ۲ ماه به تعویق افتاده است  که به همین دلیل لازم است تا ابتدا تکلیف «پیمان کیپ تاون»  در کشور  روشن شود ، و گرنه تا پیش از آن مشکلات مختلف برای خرید هواپیما ادامه خواهد داشت  و می توانیم وارد مسیر فاینانس شویم زیرا واقعیت این است که ایران به شدت در بحث فاینانس هواپیما با مشکلات جدی رو به روست که لازم است نسبت به رفع آنها اقدام شود.

 

این کارشناس هواپیمایی توضیح داد: از سوی دیگر این موضوع را نیز باید در نظر داشت که آیا به طور کلی شرکت های هواپیمایی  در شرایطی که ممکن است بازار خارجی حمل نقل هوایی نیز  تحت تاثیر تحریم ها جدید از دست بدهند، باز هم تمایل به خرید هواپیما دارند یا نه؟ این از موضوع از آن جهت اهمیت دارد که ممکن است شرایط به گونه ای پیش رود که ما فقط بتوانیم در داخل کشور پرواز کنیم  .

امیرحسین سینی چی تصریح کرد: در چنین شرایطی با وجود پهناور بودن فضای هوایی  کشور، هواپیماهایی نظیر ایرباس ۳۲۰، بویینگ ۸۰۰-۷۳۷ و حتی بمباردیر و ATR  که قابلیت پروازی از حدود یک تا سه ساعت دارا باشند را نیاز خواهد داشت.در نهایت به اعتقاد من تنها راه خرید هواپیما با عمر کم است و اگر مسئولان و مدیران هواپیمایی بخواهد تصمیم بگیرند باید به سرعت و ظرف دو ماه آینده اینکار را انجام دهند تا  بتوانیم  در ۳ تا ۵سال آینده  و تا زمانی که شرایط تغییر  کند  برای بخش هوانوردی کشور امری ضروری بنظر می رسد.

آینده ایمنی پرواز تحت تاثیر تحریم ها

این کارشناس صنعت هوانوردی همچنین  در خصوص آینده ایمنی پروازها تحت تاثیر تحریم ها گفت:  در ابتدا لازم است به این نکته اشاره شود که در صورت ادامه تحریم ها مطمئنا بر روی مسائل ایمنی تاثیرگذار خواهند بود به همین خاطر  لازم است تا در خصوص روابط بین الملل  مربوط به مسائل هواپیمایی چه از طریق ایکائو و چه از طریق سازمان های ذیربط  مانند وزارت امور خارجه و سازمان های بالادستی که این موضوعات به آنها مربوط می شود اقدامات اساسی صورت بگیرد. مسئولان صنعت هوانوردی  باید این مهم را در نظرداشته باشند که اگر قرار باشد هواپیمایی بازرگانی ایران تحریم شود، نه تنها حمل و نقل هوایی بلکه بخش ایمنی نیز دچار مشکل خواهد شد بنابراین اهمیت دارد تا تمامی مسئولان کشور این موضوع را در مذاکرات و گفتگو های بین المللی خود  لحاظ کنند.

امیرحسین سینی چی تصریح کرد:همانطور که پیش تر نیز اشاره شد اگر بتوانیم در کوتاه مدت تعدادی هواپیما را خریداری کنیم و در جهت حل مسائل مالی خرید این هواپیماها تلاش کنیم شاید بتوانیم در فاصله ۳ تا ۵ سال آینده تغییراتی در ابعاد بین المللی شکل خواهد گرفت در آن صورت می توانیم ادعا کنیم که خودمان را تا حدی از این مشکلات نجات داده ایم.

اهمیت توجه به نیروی انسانی جوان و مستعد

به گفته سینی چی، موضوع دیگری که شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته، مسئله نیروهای انسانی جوان و مستعد  در کشور هستند که آمادگی فعالیت در بخش های تخصصی مانند خلبانی، قسمت های فنی و مسائل مختلف را دارند که متاسفانه  در صورت عدم توجه به آنها، عمرکاری مفید آنها دچار مشکل خواهد شد. از آنجایی که ما نمی توانیم بیش از حد امکان از کمک خلبان هایی با سن بالا استقاده کنیم همچنان این جوانان هستند که می توانند به عنوان جایگزین این کمک خلبان ها مشغول به کار شوند.

وی افزود: در غیر این صورت علاوه بر کاهش کارایی کمک خلبان های یا سن بالا،  زمان تخصصی  جوانان نیز از دست خواهد رفت و آنها جذب بازار های بین المللی خواهند شد که ضرر و زیان فراوانی را به کشور وارد می کنند.

سینی چی گفت: در جمع بندی صحبت های خود باید بگویم  تحریم علاوه بر هزینه های ایمنی و تخصصی، هزینه های عقب افتادگی بسیار سنگینی را به دنبال خواهد داشت.حتی اگربخواهیم وارد موضوع خرید هواپیماهای بلوک شرق و روسی مانند سوخو کنیم باز هم صنعت هوانوردی کشور را عقب خواهیم برد زیرا تکنولوژی ها، آموزش ها، هزینه های مالی، انسانی، آموزشی دست دوم دنیا را خواهد داشت بنابراین در نهایت ضررها، ضرهای بسیار سنگین و غیرقابل قبولی است که در بحث  تامین هواپیماها در دوران تحریم باید مورد توجه قرار بگیرند.

منبع : کَن نیوز

به نظر من !!!
برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو