تاریخ خبر: // کد خبر: 82646 // // // //

یک بام و دو هوای ساقط کردن هواپیمای مسافربری

۱۲ تیرماه ۱۳۶۷، پرواز منظم و برنامه ریزی شده هفته ای، با طرح پرواز و در مسیر شناخته شده بین المللی و در فضای آب های سرزمینی ایران، دست به ماشه بودن کاپیتان آمریکایی قواعد و اصول حاکم بر رفتار بین المللی و ضمائم معاهده شیکاگو و از همه مهمتر اصول اولیه انسانیت را زیرپا می گذارد و با زدن عینک جنگ سرد بر چشمانش، فاجعه ای تلخ را رقم می زند.

یک بام و دو هوای ساقط کردن هواپیمای مسافربری

۱۲ تیرماه ۱۳۶۷، پرواز منظم و برنامه ریزی شده هفته ای، با طرح پرواز و در مسیر شناخته شده بین المللی و در فضای آب های سرزمینی ایران، دست به ماشه بودن کاپیتان آمریکایی قواعد و اصول حاکم بر رفتار بین المللی و ضمائم معاهده شیکاگو و از همه مهمتر اصول اولیه انسانیت را زیرپا می گذارد و با زدن عینک جنگ سرد بر چشمانش، فاجعه ای تلخ را رقم می زند.

در سالگرد هدف قرارگرفتن هواپیمای مسافربری ایران توسط ناو آمریکایی مرور این ماجرا خالی از فایده نیست. به جز هدف قرار گرفتن پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر توسط ناو آمریکایی وینسنس، تاریخ، مورد مشابهی هم دارد. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ پرواز شماره ۰۰۷ کره جنوبی که در ۱سپتامبر۱۹۸۳ (10 شهریور 1362 ) از فرودگاه جان، اف کندی بلند شد و بر فراز آسمان جزیره کامچاتکا و حریم هوایی ممنوعه شوروی در حال پرواز بود توسط نیروی هوایی این دولت سرنگون شد، ۲۶۹ سرنشین و خدمه این هواپیما کشته شدند. مقایسه بین این دو حادثه حاوی نکات جالبی است.

اول اینکه استدلال آمریکایی ها در هدف قرار دادن هواپیمای ایرانی این بوده که فرودگاه بندرعباس همزمان مورد استفاده اف ۱۴ هم بوده و هر هواپیمایی که از آنجا بلند می شده است از نظر آمریکایی ها جنگنده تلقی می‌شده مگر خلافش ثابت شود( این ادعا هم مورد مناقشه است) بنابراین بعداز دادن ۱۱ اخطار(که برخی معتقدند عمده این اخطارها بخاطر فرکانس مخصوص با هواپیمای مسافربری قابل شنود نیست و برخی این را رد می‌کنند) هواپیما هدف قرار می‌گیرد و در نهایت عدم تشخیص در وضعیت بحرانی و جنگی توجیه این اقدام می‌شود.( به دنبال آن از فرمانده ناو تقدیر می‌شود).

این جنبه‌های فنی البته محل مناقشه است اما تناقض این استدلال وقتی آشکار می‌شود که با رجوع به پرونده ساقط کردن هواپیمای مسافربری کره‌ای، می‌بینیم که دولت_آمریکا عمل شوروی را کشتار وحشیانه و شنیع قلمداد کرد. سازمان بین المللی هوانوردی-ایکائو- طی یکسری سلسله جلسات ضمن محکوم نمودن سرنگونی هواپیمایی کره ای، تاکید مجدد بر عدم استفاده از سلاح علیه هواپیمای غیر نظامی در هر شرایط نموده و صراحتا در ضمائم اعلام کرده که کشورهای متعاهد حتی در زمان رهگیری هواپیمای غیرنظامی باید سلامت جان مسافر را تضمین نمایند. حتی  وقتی روس ها استدلال می کنند که به دلیل تاریکی شب هواپیمای کره‌ای قابل تشخیص نبوده است و به هشدار با شلیک مسلسل هم توجه نکرده ، آمریکایی‌ها درهمان زمان این استدلال را مسخره و غیرقابل اقناع می دانند از این جالب‌تر اینکه هواپیمای کره‌ای به اشتباه وارد حریم هوایی روسیه شده بوده و در نتیجه افزایش ارتفاعش به مثابه اعلان جنگی تلقی می‌شود در حالیکه ایرباس ایرانی وارد حریم هوایی هیچ کشوری نشده بود.

دولت آمریکا عمل ناخدای ناو جنگی وینسنس را دفاع مشروع می نامد در حالی که هیچ اعلان جنگی بین دو کشور وجود نداشت و ما در حال جنگ با دولت ایالت متحده نبودیم.

حتی اگر روایت آمریکایی را درباره علت انهدام هواپیمای ایران ایر شماره ۶۵۵ بپذیریم، اهدای مدال شجاعت به فرمانده ناو وینسنس آن هم بعد از مشخص شدن هدف قرار دادن یک هواپیمای مسافربری توجیه پذیر نیست.ناخدای ناو جنگی وینسنس و عامل نهایی فاجعه انسانی ۲۹۰ مسافر هواپیمایی ایران ایر، مدال نیروی دریایی آمریکا را که اغلب به کارهای قهرمانی و خدمات شایسته تعلق میگیرد دریافت می کند.

نکته دوم در مقایسه بین این دو ماجرا اینکه ماجرای ساقط شدن هواپیمای ایرانی در مطبوعات آمریکا در حد وقوع یه اشتباه فنی انعکاس پیدا می‌کند در حالی که ماجرای هواپیمای کره ای تیتر صفحه اول بیشتر نشریات آمریکایی می‌شود و حتی عکس هواپیمای کره ای روی جلد مجله تایم هم منتشر می‌شود (عکس پایین) و به عنوان جنایت جنگی انعکاس گسترده ای پیدا می کند.

موضوع قابل توجه دیگر اینکه رابرت متیو انتمن Robert Mathew Entman رئیس موسسه دیپلماسی همگانی و ارتباطات جهانی برای اولین بار به طور جدی اصطلاح:”چارچوب بندی خبری” را با مقایسه مستقیم این دو رویداد(هواپیمای مسافربری ایرانی و کره ای)وارد حوزه رسانه می‌کند. چارچوب بندی خبر اشاره به اولویت بندی و رفتار دوگانه در قبال اخباری دارد که از نظر محتوا همسانند اما ملاحظات سیاسی یا اقتصادی باعث به حاشیه راندن یا در صدر قرار گرفتن آن ها می‌شود.( این امر البته اختصاص به آمریکا ندارد و در رسانه‌های ما نیز رایج است).

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی Asdair

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو