تاریخ خبر: // کد خبر: 83085 // // // //

سازمان هواپیمایی کشوری هزار میلیارد تومان به شرکت‌های هواپیمایی خسارت زد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، میزان خسارات وارده به شرکت‌های هواپیمایی ایران ایرتور، کاسپین، تابان و کیش بابت زمین‌گیر کردن 24 فروند هواپیمای توپولوف مربوط به این شرکت‌ها توسط سازمان هواپیمایی کشوری در فاصله زمانی سالهای 89 و90 را دستکم یک هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

سازمان هواپیمایی کشوری هزار میلیارد تومان به شرکت‌های هواپیمایی خسارت زد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران، میزان خسارات وارده به شرکت‌های هواپیمایی ایران ایرتور، کاسپین، تابان و کیش بابت زمین‌گیر کردن 24 فروند هواپیمای توپولوف مربوط به این شرکت‌ها توسط سازمان هواپیمایی کشوری در فاصله زمانی سالهای 89 و90 را دستکم یک هزار میلیارد تومان برآورد کرد.

مقصود اسعدی سامانی افزود که نسبت به این امر اعتراض خود را اعلام داشته زیرا که کارخانه سازنده توپولف در آن زمان اعلام کرده بود که این تعداد هواپیما تا سال 2020 قابلیت پرواز را داشته‌اند حال آنکه سازمان هواپیمایی کشوری پرواز آنها را متوقف کرد.

به گفته وی، هرشرکت هواپیمایی، با توجه به تعداد هواپیماهای توپولف خود متضرر شده که با توجه به زمینگیر شدن دستکم 13 فروند هواپیمای توپولف ایران ایرتور این شرکت هواپیمایی بیشترین ضرر را متحمل  شده است.

اسعدی سامانی، تایید کرد که دولت قبول کرده که این مقدار ضرر به ایرلاین ها وارد شده و باید به نحوی این ضرر جبران شود اما همچنان سازوکاری در این راستا تنظیم نشده و ابراز امیدواری کرد که لااقل دربودجه سال 98  تکلیف این خسارتها روشن شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی ایران، در ادامه پیرامون کفایت سرمایه شرکت‌های هواپیمایی هم گفت که در شرایط فعلی، عمده شرکت‌های هواپیمایی سرمایه خود را به رقم اعلامی رسانده‌اند و اگر شرکتی سرمایه خود به رقم مذکور نرسانده باشند فعالیت پروازی آنها توسط سازمان هواپیمایی کشوری محدود می‌شود.

سازمان هواپیمایی کشوری ششم بهمن ماه سال 94 مصوبه طرح کفایت سرمایه مالی شرکت‌های هواپیمایی فعال و تازه تاسیس را ابلاغ کرده که بر این اساس، سرمایه شرکت‌هایی که برای اخذ پروانه برقراری پروازهای برنامه‌ای داخلی مبادرت می‌کنند، باید ۱۷۵ میلیارد تومان، شرکت‌های با پروازهای بین‌المللی ۲۰۰ و شرکت‌هایی که مبادرت به اخذ پروانه پروازهای چارتری (دربستی) می‌کنند از نوع داخلی آن ۱۴۰ و نوع  بین المللی آن  ۱۷۵ میلیارد تومان تعیین شده است.

پروانه بهره برداری کامل هم شامل برقراری پروازهای برنامه‌ای، چارتری و باری هم در مجموع ۳۵۰ میلیاردتومان تعیین شده است.

طبق تکلیف سازمان هواپیمایی کشوری، تمامی خطوط هوایی که دارای  پروانه فعالیت پروازی بوده اند از زمان ابلاغ  باید ظرف مدت شش ماه با شرایط جدید ساختار مالی خود را منطبق می‌ساخته‌اند.

دبیرانجمن شرکت های هواپیمایی ایران خبرداد که درشرایط فعلی دوشرکت هواپیمایی نتوانسته اند تا سرمایه خود را به رقم اعلامی سازمان هواپیمایی کشوری برسانند که فعالیت آنها با محدودیت جدی مواجه شده و فقط پرواز چارتری انجام می دهند.

وی، در عین حال  گفت که با توجه به اعلام نرخ 4200 تومانی، رقم کفایت سرمایه مالی شرکت‌های هواپیمایی با پروانه بهره برداری کامل که شامل برقراری پروازهای برنامه‌ای، چارتری و باری است به رقم 420  میلیاردتومان تغییر پیدا کرده است.

اسعدی سامانی اظهار داشت که برخی از شرکت‌های هواپیمایی در حال اصلاح ساختار مالی خود بوده تا وارد بازار بورس شوند.

وی گفت که از 10 شرکت دریافت کننده موافقت اصولی یک شرکت هواپیمایی فعالیت خود را شروع کرده و دو شرکت دیگر به صورت پرواز سراسری نیز فعالیت خود را به زودی شروع می کنند.

تیرماه سال قبل، سازمان هواپیمایی کشوری اعلام داشت که به ۱۰ ایرلاین  موافقت اصولی داده شده و  آنها شــــش مــــاه فرصــــت دارند تا ساختار ســــازمانی خود را طراحی، تکمیل و عملیاتی کنند هر چند که این فرصت شش ماهه قابل تمدید برای یک نیم ســــال دیگر اســــت.

اسعدی سامانی اظهارداشت که در شرایط فعلی از 10 شرکت مذکور،سه شرکت به جمع بندی رسیده راه اندازی مابقی به دلیل مشکلات موجود به  نتیجه قابل لمسی نرسیده اند.

منبع: نود اقتصادی

برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو