تاریخ خبر: // کد خبر: 99832 // // // //


شاخص کلیدی عملکرد KPI

در ساده ترین شکل KPI یک شاخص اندازه گیری است که کمک می کند عملکرد دپارتمان یا سازمان خود را بسنجیم. یک KPI خوب باید مانند قطب نمایی عمل کند که به شما و تیم تان کمک کند بفهمید که آیا در مسیر درستی بسمت اهداف استراتژیک خود حرکت می کنید یا نه.


شاخص کلیدی عملکرد KPI

در ساده ترین شکل KPI یک شاخص اندازه گیری است که کمک می کند عملکرد دپارتمان یا سازمان خود را بسنجیم. یک KPI خوب باید مانند قطب نمایی عمل کند که به شما و تیم تان کمک کند بفهمید که آیا در مسیر درستی بسمت اهداف استراتژیک خود حرکت می کنید یا نه. یک KPI موثر باید:

– قابل تعریف دقیق و اندازه گیری عددی باشد
– قابل بیان و ارائه در دپارتمان و سازمان باشد
– در رسیدن به اهداف اهمیت حیاتی داشته باشد
– مرتبط به نوع فعالیت دپارتمان یا سازمان باشد

شاخص های مالی

– سود، از آنالیز درامد کل و سود حاشیه ای خالص.
– هزینه.
– درآمد در مقایسه با مقادیر هدف.
– هزینه کالا و خدمات فروخته شده.
– شاخصDays Sales Outstanding، که نماینده فاصله زمانی بین ارائه کالا و خدمات و دریافت مبلغ آن از مشتری است.
– فروش در هر ناحیه.
– هزینه ها در مقایسه با بودجه.
– جریان نقدی فعالیت های مالی (مانند استقراض).
– میانگین هزینه سرویس دهی به یک مشتری، از تقسیم هزینه کل بر تعداد کل مشتریان.
– شاخص EBITDA . از محاسبه درآمد پس از کسر هزینه ها (غیر از مالیات، سود پرداختی، استهلاک)
– هزینه کرد جهت فعالیت های نواورانه.

شاخص های مشتری

– ارزش مشتری مادام العمر. این شاخص بیان می کند یک مشتری یطور متوسط برای بیزینس شما چقدر درامد ایجاد می کند بنابراین میتوانید در مورد سرکایه گذاری در زمینه بازاریابی و جذب مشتری بهتر تصمیم گیری کند.
– هزینه جذب مشتری. تمام هزینه لازم از جمله بازاریابی برای جذب یک مشتری جدید.
– رضایت و حفظ مشتری
– نمره خالص مروجان NPS. شاخصی جهت اندازه گیری وفاداری مشتریان با پرسیدن سوال “چقدر احتمال دارد که خدمات ما را به سایرین پیشنهاد کنید؟”
– تعداد مشتریان
– نرخ از دست دادن مشتری، نسبت تعداد مشتریانی که در یک دوره زمانی بخصوص اقدام به خرید مجدد نمی کنند.
– حجم سفارش هر کانال، که امکان می دهد میزان دریافت مشتری از روش های مختلف مثلا ایمیل، وبسایت، دفتر فروش، و غیره مقایسه شود.
– بازدید از وبسایت، مقایسه تعداد بازدیدکنندگان جدید با بازدیدکنندگان تکراری.

شاخص های فرایندی

– گزارش مشکلات مشتریان. تعداد گزارشان جدید، موارد حل شده، و مدت زمان
– درصد کالاها/خدمات ناقض
– شاخص کارایی/ بازده

شاخص های انسانی

– نرخ تغییر کارمندان ETR، از تقسیم تعداد کارمندانی که شرکت را ترک کرده اند به میانگین تعداد کارمندان، که بالا بودن آن یعنی نیاز به توجه بیشتر به بهبود اتمسفر کاری و بسته های تشویقی برای حفظ کارمندان.
– درصد افرادی متقاضی برای یک پست، که بالا بودن آن یعنی احتمال جذب افراد نخبه تر.
– رضایت کارمندان.
– نرخ بازنشستگی، حائز اهمیت از جهت برنامه های استراتژیک بلندمدت.
– دانش کسب شده با آموزش، جهت اندازه گیری کارایی دوره های آموزشی.
– تعداد ارتقای شغلی در مقایسه با استخدام از بیرون.
– نرخ رقابتی بودن دستمزد، در مقایسه با شرکت های رقیب.

 

◊ شاخص های KPI رایج هوانوردی

متغیرهای عملیاتی

– کیلومتر صندلی موجود ASK، از حاصلضرب تعداد صندلی های یک پرواز در فاصله مسیر
– درآمد کیلومتر مشتری RPK، از حاصلضرب تعداد مسافرین (پرداخت کننده بلیط) در فاصله مسیر
– فاکتور بار Load Factor، از نسبت RPK به ASK، یکی از مهمترین شاخص های عملیاتی ایرلاین
– تعداد مسافرین حمل شده PAX

نسبت های مالی

– بازده، درآمد متوسط بدست آمده از هر کیلومتر مشتری یا RPK، که معمولا تحت فشار رقابت کاهش می یابد.
– هزینه عملیاتی نسبت به ASK

 

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال خلبان عیسی خان اشتوداخ،  https://t.me/Ashuodakh/42

به نظر من !!!
برچسب های خبر: ,,,,,,,,,,,,,,,,,,

آخرین اخبار

پربازدید


آتا


آسمان


اترک


ايرتور

پويا


تابان


زاگرس


سپهران


ساها


قشم


کاسپين


کيش


ماهان


معراج


نفت


هما

ایران ایر تور

آرشیو

آتا

آرشیو

آسمان

آرشیو

اترک

آرشیو

نفت

آرشیو

تابان

آرشیو

زاگرس

آرشیو

ساها، سپهران

آرشیو

قشم

آرشیو

کاسپین

آرشیو

کیش ایر

آرشیو

ماهان

آرشیو

معراج

آرشیو

هما

آرشیو

سایر ایرلاین ها

آرشیو

ایرلاین های خارجی

آرشیو